Eigenlijk niet eens zo apart gewoon aanbieden. En als hij een dag niet hoeft ook prima!
Wij zijn zo gewend geraakt aan het feit dat een paard meteen op zijn "krachtvoer" af gaat en alles meteen op eet, dat het moeilijk te accepteren is dat dit voer nu eenmaal anders gegeten wordt.
Als ik met mijn paard in de berm sta om haar te laten eten, zelf kiezen dus, eet ze echt niet iedere dag hetzelfde plantje. Mooi om te zien, vind ik persoonlijk!
Maar zou dit niet kunnen betekenen dat hij een "hogere" brok nodig heeft, als hij er zoveel van eet?
Ir111
Geplaatst: 08-04-15 09:07
Ik voer het ook al een jaar of 4 naar tevredenheid.
Heb een paar jaar terug wel wat last met lichte verstopping gehad door te snel eten en niet voldoende kauwen. Paard is ondertussen verhuisd naar een betere weide en nu nergens meer last van.
Het is inderdaad even wennen dat ze niet als een malle aanvallen op het voer maar het gewoon hapje voor hapje eten gedurende de dag. Tenministe zo eet mijn paard het. Prima want zo wil ik ook graag dat hij het eet.
Caballos
Geplaatst: 08-04-15 09:08
Nee dat hoeft niet perse, zelf zou ik iig minimaal 2 tot 3 maanden kijken hoe hij het verder doet op deze brok.
Almighty
Geplaatst: 08-04-15 09:24
Mijn ervaring was niet zo goed. De brok is gewoon grasbrok met wat aanvullingen. Niets meer en niets minder.
Mijn paarden aten het alle 4 uiteindelijk niet graag. Ze lieten het meer een meer staan. En eten naar behoefte geloof ik niet in want mijn paard viel daarbij af toen ze de brok kregen. En nee heb het niet kort getest het was zeker 6 maanden tot een jaar dat ik het gevoerd heb en geprobeerd. Zonder zelfs maar andere dingen te voeren dan alleen hooi en gras (paardengras getest tot hun beschikking).
Ze kwamen uiteindelijk niet eens meer kijken in de bak. Het voer is erg hard! Dus het was moeilijk kapot te kauwen. Dus snap de verhalen wel van slokdarm verstopping. Mijn mini heeft een onderbeet en kreeg het niet weg gekauwd.
Ook als je het weekt wordt het een gore boel en de zak ruikt lekker..daar zit het luchtje aan als het voer in de ton zonder zak zit ruik je ineens niets meer.
Ik heb het nog een tijdje rond gegeven aan vrienden en die waren ook allemaal niet blij. Kregen verschillende klachten bij de paarden. En nee ook die hebben het niet kort gevoerd. De paarden hadden nooit klachten daarvoor gehad!
Miste ook energie in de brokken en kregen dof haarkleed uiteindelijk. In het begin lijkt het super spul. Maar lange termijn bij meerdere paarden gaf problemen. Wat overvulling in benen enz.
Ik ben nu gewisseld naar gewoon een goede vitaminen, mineralenkorrel zonder ijzer ook. en mijn paarden zijn nog nooit zo gelukkig geweest. Hoef er nog minder van te geven dan de brokken van HH. Genoeg energie om te sporten enz. Zien er super uit vallen ook niet meer af zeker in de winter maanden niet. En niets verder veranderd. Hooi komt nog steeds zelfde leverancier zelfde veld enz en gras is nog steeds hetzelfde kwa bewerking. Ze leven 24/7 buiten met schuilstal allemaal.
Mijn spul ruikt in de ton heerlijk. Ook een handje in mijn jaszak ruikt smakelijk. Er wordt ook nergens gezegd dat het iets anders is als grasbrok met aanvullingen?Kruiden,mossen enz...
Ik heb gisteren een brokje uit elkaar gepeuterd en je ziet er wel verschillende "dingetjes"inzitten, iig zat er een paars bloemstukje in.
Hard, klopt. Ze moeten er flink op kauwen.
Ik ga het proberen,ben er net mee begonnen. Als t niets is, stap ik terug naar vitaminekorrel.
Marvel
Geplaatst: 08-04-15 10:35
@kostalony: bij mijn paard gebeurde echt exact hetzelfd. Ook een doffe vacht, geen energie, slokdarmverstopping (hij eet van zichzelf al traag, maar had toen nog wel een onderbeet. Er kwam behoorlijke brokken uitgehoest) en hij liet steeds meer liggen en daarna at hij het helemaal niet meer. Ik voer nu marstall force, nog geen 100 gr per dag. Hij ziet er weer spik en span uit en vol energie
dingogirl
Geplaatst: 08-04-15 12:46
doordat de brok zo hard is , moeten ze inderdaad kauwen. dat vind ik er juist goed aan. dat een paard met een afwijkend gebit,(onder/ overbeet) het daarom niet weg zou krijgen denk ik niet. kauwen doet hij met z'n kiezen en niet met z'n voortanden.
als je energie mist kun je bijv. de superbrok of super plus geven.
als een paard sloom wordt en dof in de haren zonder brok of vitaminenkorrel, dan zouden alle in het "wild" levende paarden er slecht vanaf komen. ik heb twee exmoors uit een natuurgebied gehaald. en die zagen er prachtig uit. de hele groep trouwens. en die krijgen ook niet iedere dag de "ideale vit. en mineralen mix voorgeschoteld. verder heb ik jaren gesprongen ( z-niveau) met een paard wat alleen maar hooi en gras kreeg. en die was echt niet sloom! mijn andere paard werd mee gemend. paar keer per maand ritten van 30-40km, en ook dat op alleen hooi en gras. nu men ik met twee shetlanders die dus ook diezelfde ritten maken. ook gewoon 30-40km lopen en daarna nog fit zijn en op het laatst nog willen draven. en ze zijn mooi in conditie en glimmen als een spiegel.
ik weet niet waarom sommige paarden het niet goed doen op zulke brokken, maar ik ben er ondertussen van overtuigd dat dit veel natuurlijker eten is waar ze het beter op doen als toen ik nog gewone brok of muesli voerde.
maar als je niet tevreden bent, dan moet je wat anders voeren.
Niet alle paarden zijn hetzelfde. Dat mijn paard het op 100gr vitaminebrok en verder ruwvoer goed doet en op basisbrok van hh niet, kan voor een ander paard weer niet gelden. Daar kom je maar op 1 manier achter. De oorzaak van de slokdarmverstopping is mij onbekend, kan uiteraard ook toeval zijn dat ze beide een onderbeet hebben!
Dat ben ik met je eens Jotoma. Elk paard is anders. De mijne is snel dik en mijn weidemaatje heeft een fries die nu invalt. Ze staan op dezelfde weide. Zo zie je maar...even als voorbeeld.
Ik geef nu een kilo en dat gaat helemaal op, ik denk dan dat ie het nodig heeft. Kijk het wel even aan hoe het gaat verlopen.
Dat de paarden onderbeet hebben zal zeker een rol spelen...
Mijn paarden doen het er al een aantal jaren goed op! Normaalbrok Plus en Weidebrok Plus wordt hier gegeten. Super glanzend, mooi opgewicht, constant in gedrag, genoeg energie voor het Z werk, en juist droger beenwerk gekregen dan toen ik nog granen voerde.
Maar zoals bij alle soorten voer, zijn er ook negatieve verhalen... Ik heb een behoorlijk negatief verhaal over Marstall bijv.
Ik geef nu elke keer een kilo(terwijl aanbevole hoeveelheid 500 gram is), maar ik weet dus niet of ik daar goed aan doe. Denk dat ie 2 kilo ook wel weg eet...waar stop je dan....
Volgens Voergezond doen ze dat door hun eventuele tekorten aan te vullen. Kan best van tijdelijke aard zijn dat het zoveel eet.
mocht bij het blijven doen, dan is het inderdaad gewoon een smulpaapje haha.
Anoniem
Geplaatst: 14-04-15 06:35
Zou jij dan wel bij basisbrok blijven? De bestelronde komt er weer aan van mn verdeelpunt...ik voer t eigenlijk te kort om echt te kunnen oordelen hoe t verder op t voer gaat.. Behalve dat ie er geen genoeg van krijgt.
Daarbij kan je ook heel goed afwisselen met de producten van voergezond en/of combineren met elkaar.
denisevanr
Geplaatst: 14-04-15 10:47
Ik voer het nu een jaar en vind het geweldig voer, geen suiker en geen granen! maar op basis van kruiden en grassen (11% zetmeel). Hoog vezelgehalte dus ze moeten goed kauwen en geen synthetische vitamines en mineralen maar alles wat erin zit is natuurlijk. Mijn PRE van bijna 6 krijgt de Normaalbrok en genoeg ruwvoer, dit is echt alles wat ze nodig hebben. Hij ziet er super uit en je hoeft er heel weinig te voeren (ong. 3/4 schep per dag). De beste brok zonder onnodige troep