Weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:20

Al is het iedere dag 4 /6 uurtjes, als ik een paard moet houden dat maar 2/3 dagen buiten kan heb ik liever geen paard. Vind ik niet paardwaardig.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:21

Je paard moet elke dag minimaal 4 uur naar liever meer naar buiten. Je hebt duidelijk nog niet zo veel verstand van paarden, wellicht is een leuke verzorgpony meer iets voor je? Dan kun jeveel leren over de behoefte van een paard voor je verkeerde dingen gaat doen.

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:22

Ja dat snap ik wel, ik ben niet achtelijk ofzo. maar een shetje eet sws minder dan een rijpaard. hij heeft minder nodig want hij is er alleen maar voor het gezelschap en een rijpaard verbruikt veel mer energie omdat er mee gereden word. En ook is de aanschaf van een shetje VEEL minden als die van een rijpaard.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:22

Ja oke alleen de aanschaf snap ik dan.. maar qua hoeveelheid voer valt het best mee hoor.. als je ze de hele dag door onbeperkt wil voeren.. als je verder niks met die andere pony doet heeft ie niet veel voer nodig.. Ik heb zelf een paard en een shet.. en mijn shet krijgt een beetje brokjes, (heeft ie totaaal niet nodig maar anders eet ze het voer van de grote op haha ) en qua hooi, tja ze krijgen onbeperkt hooi in de winter dus tja.. maar oke dan zal ik gaan nadenken.. je kan geen andere pony/paard aanschaffen vanwege te duur... maar stel er gebeurd wat met 1 van deze twee dieren en de dierenarts moet er bij komen.. heb je dan nog wel een potje over?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:22

Ik zou niet beginnen aan een paard op de 'weide'.
Je hebt gewoon niet genoeg ervaring/kennis over het welzijn van een paard.

Verdiep je daar maar eerst in, dan hoef je ook niet te vragen of een paard op een stuk van 20x50m kan.
Laat staan dat die alleen kan.

Een paard kost geld, veel geld. Ook als je geen stalgeld moet betalen.
Ze hebben hooi/stro eten nodig. Hoefsmid, dierenarts, tandarts.
Ze worden ziek.
Weideomheining kost veel geld, gaat stuk.
In de winter is het 'verschrikkelijk', alles is slijk, je moet met water sleuren etc.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:23

Dwarfjahh schreef:
En als ik ze 2 a 3 keer in de week in de wei zet en de andere dagen op stal met hooi?

Meen je dit echt serieus? Heb je geen mensen in je omgeving die paarden hebben?
Heb je misschien alleen manege ervaring toevallig? Een manege bestaat vaak om geld te verdienen. Die kiezen er niet voor om paarden vaak op de wei te zetten. Paarden moeten meelopen in de les en vaak is het lastig om deze dan uit een wei te plukken en staan ze dus vaak op stal en gaan een paar keer per week naar buiten.
Dit is absoluut geen leuk paardenbestaan. Dus dat moet je als paardeneigenaar echt niet willen hoor.

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:25

Oke jongens, ik vroeg dit alleen maar uit intresse en nu word er gezegd dat ik er geen versand van heb en blabla. Mijn hele familie werkt met paarden dus niet gaan zeggen dat ik er geen verstand van heb. Ik weet meer dan het lijkt. En er zijn paarden die helemaal nooit buiten komen dus ze hebben het bij mij al beter.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:27

Kirrr schreef:
Ik zou niet beginnen aan een paard op de 'weide'.
Je hebt gewoon niet genoeg ervaring/kennis over het welzijn van een paard.

Verdiep je daar maar eerst in, dan hoef je ook niet te vragen of een paard op een stuk van 20x50m kan.
Laat staan dat die alleen kan.

Een paard kost geld, veel geld. Ook als je geen stalgeld moet betalen.
Ze hebben hooi/stro eten nodig. Hoefsmid, dierenarts, tandarts.
Ze worden ziek.
Weideomheining kost veel geld, gaat stuk.
In de winter is het 'verschrikkelijk', alles is slijk, je moet met water sleuren etc.

Opzich wil het best maar niet op een weide van 10002m inderdaad...
Als je er geen verstand van hebt moet je hier helemaal niet aan beginnen.. Daarbij komt ook nog bij dat je paard in de winter een deken nodig heeft als je deze intensief wil gaan rijden.. Dan moet je nog weten wat voor deken en alles, dit kost ook weer geld..
Is er een keer een beste storm en er knapt een paal of iets kunnen je paarden ontsnappen..
Plus in de winter moet je hooi hebben, nou dan moet je ook kopen.. Ik doe ongeveer in de winter met 35 pakken van 25 kilo. Dat is €7,50 per pak.
Het kost allemaal geld..
En ik betwijfel of er wel genoeg kennis is en geld is om dit allemaal rond te maken..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:28

Dwarfjahh schreef:
Oke jongens, ik vroeg dit alleen maar uit intresse en nu word er gezegd dat ik er geen versand van heb en blabla. Mijn hele familie werkt met paarden dus niet gaan zeggen dat ik er geen verstand van heb. Ik weet meer dan het lijkt. En er zijn paarden die helemaal nooit buiten komen dus ze hebben het bij mij al beter.

Groot bord voor je kop... %)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:30

Dwarfjahh schreef:

Ga hier maar eens lezen. Succes!
http://www.paardnatuurlijk.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:30

Dwarfjahh schreef:

Er zijn ook paarden in derdewereldlanden die de hele dag moeten werken in de brandende zon en nauwelijks eten of drinken krijgen. Dan hebben paarden die 24/7 op stal staan het soms nog beter.

Beetje een loze vergelijking vind je niet.

IrishDraught

Re: Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:32

Er zijn inderdaad paarden die het slechter hebben maar ik neem aan dat je wilt dat je paarden het goed hebben?

Dat betekend dagelijks kans om benen te strekken (wei/paddock) en en soortgenootje.

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:34

ik vraag het toch juist voor het welzijn van het paard? ik heb nog niet eens een paard. Dus is het niet juist goed dat ik dit navraag voordat ik een paard heb en dan pas besef dat het niet kan.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:36

Dwarfjahh schreef:
En er zijn paarden die helemaal nooit buiten komen dus ze hebben het bij mij al beter.

Zo kan je natuurlijk niet redeneren, je vraagt wat verstandig is en wij geven advies. Als je zelf heel ervaren was zou je, zelf het antwoord al weten en het hier niet op bokt vragen.
Het is niet erg om onervaren te zijn en dingen te vragen, je hoeft je daar ook niet voor te verdedigen.
Een andere oplossing zou zijn,
om in de winter je paarden zoveel mogelijk overdag buiten te zetten in je paddock. En in de zomer een stukje weiland bij te huren van een boer in de buurt. In een landelijk gebied is dit niet onmogelijk.
Afhankelijk van welk in Nederland je woont kunnen de kosten daarvoor meevallen.
Maar zorg dat je wel heel realistisch voor een kostenplaatje voordat je een paard aanschaft. want halverwege zonder geld zitten is een heel ongemakkelijk gevoel. De Shet hoeft niet je eigen te zijn. Misschien zoekt iemand nog stalling voor een shet in jouw buurt. Dan heb je wel gezelschap maar geen kosten voor dierenarts hoefsmit en voer voor dat paardje.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:39

Ts zoek lekker een verzorg pony en kijk over een paar jaar weer verder wat betreft een paard. Heb je alleen manege ervaring??

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:46

Cas123 schreef:
Ts zoek lekker een verzorg pony en kijk over een paar jaar weer verder wat betreft een paard. Heb je alleen manege ervaring??

ja ik heb alleen manege ervaring en er zijn in mijn regio geen verzorgpaarden daar heb ik echt al wel naar gezocht.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:47

Nee de ruimte is te klein voor een paard op een fatsoenlijke manier te kunnen houden.
Daarnaast zal je aan kosten qua hooi en onderhoud stallen/paddock zoveel betalen dat een paardje in pension waarschijnlijk goedkoper is (en zeker paardvriendelijker).

Als je hele familie werkt met paarden weten die dan niet nog een plekje voor je waar je paarden kan verzorgen en rijden?

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:50

Evelijn schreef:
Nee de ruimte is te klein voor een paard op een fatsoenlijke manier te kunnen houden.
Daarnaast zal je aan kosten qua hooi en onderhoud stallen/paddock zoveel betalen dat een paardje in pension waarschijnlijk goedkoper is (en zeker paardvriendelijker).

Als je hele familie werkt met paarden weten die dan niet nog een plekje voor je waar je paarden kan verzorgen en rijden?

die zijn er wel maar die vragen een vergoedingen die net zo hoog zijn als de stalling op een manege... Dus tja

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:51

Dwarfjahh schreef:
Evelijn schreef:

die zijn er wel maar die vragen een vergoedingen die net zo hoog zijn als de stalling op een manege... Dus tja

Nou dat klinkt best goed. Met een eigen paard ben je veel meer geld kwijt namelijk. Harnachement, dierenartskosten, inentingen, ontwormen, een ditje hier en een datje daar....

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:57

Als je van die 1000m2 een goede (afhankelijk van de bodem evt een gedraineerde) bodem aanlegt kan het prima. Gras werkt niet op zo'n klein stukje, dat is gauw kaal en wordt dan een modderbende.

Wij hebben een 20x40 rijbak die we ook als paddock gebruiken in de winter en daarnaast een stukje land van ca 1200 m2. Staan in verbinding met elkaar dus zomers hebben ze toegang tot beide. Mijn paard en shet hadden dat in een halve zomer kaal hoor! Dus dan moest ik sowieso bijvoeren. Qua bewegingsvrijheid is het groot genoeg, maar als je alleen dat stukje land hebt zou ik er een paddock van maken.

Ik heb nu alleen nog twee minishets en ben benieuwd of zij wel de hele zomer toekunnen met het gras.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:15

Ik vind het niet verantwoord om een paard op 10 are te willen houden. Er bestaat nog zoiets als paardenwelzijn en voorzien in de noodzakelijke levensbehoeften van een paard. Om een paard een paardwaardig bestaan te kunnen geven, wordt 40 à 50 are per paard aangehouden. In België moet je, als een bouwvergunning voor een stal aanvraagt, kunnen aantonen dat je per paard min. 25 are weide hebt. En da's nog minimum he. Als jij een paard wil houden op 10 are, vind ik dat - sorry voor het woordgebruik - getuigen van egoïsme want jíj wil dat paard per sé, voornamelijk voor je eigen plezier, en beest moet maar kunnen overleven op die beperkte ruimte.

Ik wil jou niet per sé met de vinger wijzen he TS, ik vind dat een jammerlijke, veel voorkomende trend in paardenland. We willen allemaal maar paarden, puur voor ons eigen plezier en hobby, maar hebben de plaats amper om ze te zetten. Dus zijn de dieren de dupe van onze pleziertjes en schiet het welzijn er bij in.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 23-03-15 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Dwarfjahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:20

miezelke schreef:
Ik vind het niet verantwoord om een paard op 10 are te willen houden. Er bestaat nog zoiets als paardenwelzijn en voorzien in de noodzakelijke levensbehoeften van een paard. Om een paard een paardwaardig bestaan te kunnen geven, wordt 40 à 50 are per paard aangehouden. In België moet je, als een bouwvergunning voor een stal aanvraagt, kunnen aantonen dat je per paard min. 25 are weide hebt. En da's nog minimum he. Als jij een paard wil houden op 10 are, vind ik dat - sorry voor het woordgebruik - getuigen van egoïsme want jíj wil dat paard per sé, voornamelijk voor je eigen plezier, en beest moet maar kunnen overleven op die beperkte ruimte.

:wave:

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:27

Dwarfjahh schreef:
miezelke schreef:

:wave:

Je kunt dat nou wel wegzwaaien maar het klopt wel wat ze zegt. Als je familie werkelijk zoveel verstand heeft van paarden, vraag het dan niet. Die redenatie dat er paarden zijn die het slechter hebben slaat als een tang op een varken.

Als ik je reacties zo lees zou ik inderdaad eerst nog wat meer kennis en ervaring opdoen met bijvoorbeeld een verzorgpaard.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:34

Dwarfjahh schreef:

Dan kun je toch ook een paard bij familie zetten? In elk geval kunnen zij jou vertellen wat er mogelijk is.

1/10 hectare (want zoveel is 1000 m2) is met passen en meten best geschikt te maken voor winterstalling. Weidegang wordt hem echt niet. Zelfs winterstalling wordt het krap want je hebt als het een eigen of gehuurd stuk land hebt toch ook ruimte nodig voor het opslaan van spulletje, stalvulling, hooi, voer, etc. Stel dat je een paddock/ voerplaats neemt van 20x20 en een werkgedeelte/ longeerbak van 20x20 dan heb je dus nog 390m2 over voor opslag en eventueel een stal. Dan kom je in de winter een heel eind en kun je in de zomer de paarden 4 maanden naar een weiland sturen.

Hou wel rekening met de kosten, als je een goed gedraineerde paddock en longeerbak wilt maken ben je zo een paar duizend euro armen (weet iemand dit precies?) een stal is niet gratis en je zult al het ruwvoer moeten kopen in deze situatie naast wat een paard verder zoal kost. De weidegang in de zomermaanden komt er dan dus nog bij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:47

Een paar duizend euro is TS inderdaad wel kwijt...