Welk soort slobber/dikmaker zonder haver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Welk soort slobber/dikmaker zonder haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:10

Mizora aan wie vraag je dat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:11

Aan de ts, die het volgende schrijft in haar laatste post:

Mais en dat soort spul voer ik ook liever niet, gevoelsmatige kwestie eigenlijk

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:12

Ah :D

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:33

Lowara schreef:
Dat klinkt al wat eng eigenlijk :=

Het vocht vasthouden? Is niet haha. Wij voerden eerst 1 voer schep, toen waren de pezen niet volledig droog. Week later was het weg met een halve schep. Gewoon in de gaten houden :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 18:32

Mizora schreef:
Aan de ts, die het volgende schrijft in haar laatste post:

Mais en dat soort spul voer ik ook liever niet, gevoelsmatige kwestie eigenlijk

Ik kreeg vroeger vaak de tip om bv van dat gehakselde mais bij te voeren,maar vind dat zelf gewoon geen prettig voer.ook omdat ik Tinkers heb, en eentje met ZE, zorg ik altijd dat ze zo basic mogelijk voer zonder teveel eiwitten, zetmeel etc.
Mais... Als het ergens in verwerkt zit alla, maar gewoon echt bewust voeren.. Geen idee, het trekt mij gewoon niet :')

Maar ik lees nu al enkele malen dat het ook echt merkgebonden lijkt te zijn wat erin zit?
Ik voer qua regulier voer namelijk volledig Havens bij mijn andere 4 dieren, alleen de slobber was ik Pavo afhankelijk vanwege beperkte keuze bij de Welkoop hier.
Maar via mijn voer leverancier kan ik zeker weten aan Havens slobber komen, dus dat zou zelfs een nog betere optie zijn! Ook heb ik lijnzaad olie, en ga ik vanaf morgen daar wat door het voer van bijvoeren, eens kijken of dat helpt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:34

Equifyt zupa is volledig graanvrij en redelijk eiwit arm. Het is alleen niet gemakkelijk te krijgen. Als je mee zou willen doen met een 25 kilo zak die we delen met zijn tweeen maakt het wel gemakkelijker omdat ik met 5 kilo al bijna een jaar doe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:39

Als je olie gaat bijvoeren om aan te komen zou ik zonnebloemolie voeren. Het kost een fractie van lijnzaadolie en het gaat in dit geval om de kcal. Het prijsverschil is 1.09€/L voor zonnebloemolie (AH basic) 5.40€/L (http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... liter.html)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:42

Havens slobber werd mijn haver gevoelige paard ook vreselijk druk van....

Ik voer nu voor dikker worden bietenpulp met coolmix van havens er door en een scheut zonnebloemolie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:04

Dus zonnebloem olie doet hetzelfde? Welke hoeveelheden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:12

Ik zou beginnen met 50mL per dag en het elke 2 dagen met 50mL omhoog doen, totdat je op 300mL/dag zit. Dat is 0.5mL/kg paard. Boven de 0.5mL/kg paard raad ik aan om vitamine E bij te voeren (liever zonder selenium, behalve bij een bewezen tekort). Uit onderzoek is gebleken dat paarden bij 1mL/kg paard nog steeds een uitstekende vertering van olie hebben. Dus dat zou in jouw geval 600mL betekenen. Ik verwacht niet dat je dat nodig hebt. Bij mijn paard maakte 100mL al flink verschil en die is nog een stukje zwaarder (±750kg). Overigens voerde ik die wel ook cornmuesli (40% mais, 40% gerst, 20% biks) erbij, maar met olie kwam hij toch beter aan dan zonder. Hij moest toentertijd zo'n 100kg aankomen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:10

Dan ga ik dat eens aanhouden :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:16

Nadeel van zonnebloemolie is de omega 6 vetzuren die hier in overmaat in zitten. Teveel omega 6 in ontstekingsbevorderend. Lijnzaadolie daarentegen bevat meer omega 3 vetzuren en die zijn juist ontstekingsremmend.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:25

Mmm ik heb op zich nog een 2 literfles lijnzaad olie staan, 300 ml per dag is qua kosten nog wel te overzien denk ik :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:16

je zou ook bv ook half zonnebloem en half lijnzaadolie kunnen nemen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:33

Grote hoeveelheden lijnzaadolie is weer niet handig omdat het meer vit. E gebruikt en daardoor dus weer problemen veroorzaakt of extra supplementatie veroorzaakt. Het blijft een beetje wikken en wegen en zelf heb ik goede ervaringen met zonnebloemolie. Maar mengen is inderdaad een mooie optie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:15

Vandaag begonnen met 50 ml lijnzaad olie, ze vond het ranzig :=
Had het heel slim door haar voer gemengd, maar de eerste hap spuugde ze toch echt weer snel uit... Uiteindelijk won de vraatzucht het, maar ben benieuwd hoe leuk ze het vind als we tot 300 ml moeten uitkomen :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:29

Dan zou ik het iets rustiger opbouwen. Soms moeten ze inderdaad aan de smaak wennen.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:34

Wij voeren maislijnzaadbrok bij van Horsefood bij. Het goede van mais en lijnzaad in de juiste verhoudingen. Onze hittepetit wordt er niet drukker van.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:05

Die van mij kan ook heftig reageren op haver maar moest deze winter toch echt flink wat aankomen. Ben toen begonnen met een halve schep seniores priores van subli met 1.5 liter water, dit gaf niet voldoende effect. Toen ben ik het op gaan bouwen naar een schep per dag met 3 liter water en sinds dien ziet mijn paard er echt weer super uit. Hij is helemaal goed bijgetrokken zonder er ook maar iets drukker van te worden. Voordeel van seniores priores is dat er ook wat toevoegingen in zitten behalve de pulp, hierdoor krijgen ze ook nog wat vitamine binnen.
Overigens hier totaal geen last gehad van dikke benen hoor...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:10

Slobber Mash van Havens zit geen haver in. Wel lijnzaad olie etc.
Mijn paard werd hier helemaal niet druk van terwijl hij destijds van gewone basis brok al de baan uitschoot bij wijze van spreken. Deze slobber heeft hem echt geholpen om gedurende de winter toch een beetje op gewicht te blijven. Ik gaf 2 kilo per dag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:12

De slobber van Masters,weinig suikers,geen haver,mijn paarden werden er mooi dikker van en werden niet heter.Ideale slobber voor elk soort paard.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:38

Mizora schreef:
Grote hoeveelheden lijnzaadolie is weer niet handig omdat het meer vit. E gebruikt en daardoor dus weer problemen veroorzaakt of extra supplementatie veroorzaakt. Het blijft een beetje wikken en wegen en zelf heb ik goede ervaringen met zonnebloemolie. Maar mengen is inderdaad een mooie optie.

Dat geldt voor alle plantaardige oliën, niet alleen voor lijnzaadolie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:43

Zonnebloemolie verbruikt minder vit. E dan lijnzaadolie, dat is één van de redenen dat ik gekozen heb voor zonnebloemolie. De hoe en wat precies zou ik op moeten zoeken, dat heb ik niet meer paraat maar dat was mijn conclusie toen ik er een keuze in ging maken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:49

xmarliez schreef:
Slobber Mash van Havens zit geen haver in. Wel lijnzaad olie etc.
Mijn paard werd hier helemaal niet druk van terwijl hij destijds van gewone basis brok al de baan uitschoot bij wijze van spreken. Deze slobber heeft hem echt geholpen om gedurende de winter toch een beetje op gewicht te blijven. Ik gaf 2 kilo per dag.

Deze spreekt mij ook het meest aan :j over 3 weken komt mijn voer leverancier weer en wil vragen of hij een zak wil meenemen om te proberen