Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:58

Gypsy schreef:
Het word hier in de omgeving in de volksmond blijkbaar grasbrok genoemd maar als je dan op 't etiket kijkt staat er geperste lucerne. :=

Dat is omdat dat verplicht wordt door de overheid om luzerne op de verpakking te zetten, zelfs al is het gras. Anders wordt het niet goedgekeurd... Op de beurs nog een heel gesprek over gehad met een dealer van Agrobs (grasbrok zonder luzerne hebben zij ook)...

Ontopic: Probeer een granenvrije muesli of grasbrok te scoren, daar kan je niet al te veel mee misdoen :)

pluisje88

Re: Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:08

Als het idee bij je oma bestaat dat ze brok moeten hebben, zal ze altijd brok bij willen geven. Ookal voer je muesli, daily plus of wat dan ook, sommige bestaande ideeën zijn gewoon hardnekkig. Of je blijft de discussie aangaan, of je zorgt voor iets wat ze kan voeren zonder al te veel schade aan te richten ;)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:14

Ik zou ten eerste eens op een goede manier het gesprek aan gaan met je oma. Jullie moeten het eigenlijk gewoon eens zien te worden over hoeveel en wat er gevoerd wordt. Zo heb jij niet dat je 'bang' hoeft te zijn dat ze stiekem iets voert. Daarnaast 'snapt' je oma misschien niet dat paarden die niet in het werk staan (zeker sobere rassen als IJslanders en shetlanders) niks extra's nodig hebben (behalve wat vitaminen en mineralen).
Voor de lekker kan je oma wortel voeren of gewoon één paardensnoepje uit de hand.

Naast dit eerste punt zou ik inderdaad eens gaan kijken naar een goede muesli. Brok hebben ze echt niet nodig, of het moet een héél arme brok zijn.

Ik ben zelf al een paar jaar heel tevreden over Mijten Quattro. Dit is een muesli die rijk is aan vitaminen en mineralen, maar arm aan eiwitten. Er is kruidenhooi aan toegevoegd om een goede structuur aan de muesli te geven.
Ik voer ze nu dagelijks een handje, omdat ze nu alleen op hooi staan. Dit is voor mijn eczeemgevoelige Ijslander prima. Mijn shet blijft er mooi slank van.
Hier een linkje over de Quattro Muesli
Dit kun je overigens gewoon kopen bij de Boerenbond, kost maar €13 per zak van 25 kilo.

Ik snap je probleem hoor, inzicht in voeding is soms lastig. En ik heb er hier ook twee (een Ijslander en een shetlander) die snel te dik worden. De shet staat momenteel zo goed als stil, de Ijslander wordt (helaas) onregelmatig gereden (de ene week 4-5 keer, de andere week 1-2 keer). Van de Quattro worden ze gelukkig niet heftig, maar krijgen wel alles wat ze nodig hebben binnen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:59

VSW -> VS

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:34

Ginger1991 schreef:
Waarom kijk je dan niet naar een suiker en haver vrije/arme brok of muesli?
Bijv pavo liga is biks die is speciaal voor sobere rassen.
Natures best van pavo is een muesli zonder suiker en zonder haver.
Subli zonder is ook een muesli zonder melasse en zonder haver.
Pavo Care4life bestaat uit alleen kruiden dus ook geen haver oid.

Dan kan je oma dat voeren zonder dat ze wild of spekkig worden.
Dat kan ze ook veilig voeren in de hoeveelheden van de biks. Met een vitamine korrel moet je heel weinig voeren en met oma's gedachte is dat al gauw "wel erg weinig wat ze krijgen" en dan zit je met t gevaar dat ze teveel krijgen wat schadelijk is.

Maar ik zou iig wel iets voeren van een muesli/brok/vitaminekorrel. Voor de vitamines en mineralen.

Ik heb geen idee wat de gehaltes zijn van Subli zonder of Pavo liga maar ik weet wel dat Nature's best ongeveer 24% aan zetmeel in zit. En aangezien zetmeel door het lichaam vrij makkelijk word omgezet tot glucose, dus suiker, is dat al geen optie in deze situatie. Care4life heeft wel een laag zetmeel/suiker gehalte.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:54

Tipje; op voervergelijk kun je makkelijk kijken welke gehaltes in een bepaald voer zitten en verschillend voer met elkaar vergelijken. Heb ik ook gebruikt voor het samenstellen van het ransoen van mijn (oude maar nog gezonde) paard

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:00

Bedankt voor alle tips die ik al heb gekregen! Na mijn stage ga ik alles nog even grondig door lezen!