paard blijft proppen maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: paard blijft proppen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:13

Dat bestaat inderdaad, mijn merrie heeft een diastase en heb er ook eens naar geïnformeerd. Maar volgens mijn TA (Daan Staller) kun je het gat beter open houden, dan kan het eten er in Iedergeval uit. Bij een stukje ertussen plaatsen gaat er vroeg of laat eten onder vast zitten wat gaat infecteren etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:22

Als alleen een gat van 1 kies zich vult met een prop, zal de prop ook wel klein genoeg zijn, dat deze nog verteerbaar is. Ik zie weleens proppen van paarden die echt mega zijn.

Slokdarm verstopping is idd heel eng. En ik zou ook naar de verhouding kijken. Bij een shetje die nog meer mankeert is 1000 euro wel erg veel geld.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:28

Hebben jullie de oorzaak al gevonden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:30

Nog niet.
Het is wel zo dat als ie teveel krijgt eet hij de proppen gewoon weer op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:44

De proppen die mijn shetruin dus maakt (die met een gat waar geen kies zit) zijn inderdaad vrij klein, worden groter naarmate hij langer niet door de tandarts is gezien, maar hij verspilt ook wel graag zijn hooi. Dat wil zeggen; hooi uit fijnmazig hooinet trekken, op grond laten liggen (incl. wat propjes) en daar vrolijk in gaan piesen. Als ik mijn 2 shetten 'te veel' hooi in het net doe, verspillen ze erg veel. Doe ik er minder in, dan vreten ze alles op, ook vanaf de grond en ook de proppen.

@ TS: jammer dat de oorzaak nog niet gevonden is

@ superpony: shet mankeert verder niets, nada noppes, maar € 1000,00 of iets in die buurt neertellen voor iets waar hij eigenlijk weinig tot geen last van heeft (pony ziet er super uit, niet te dun, niet te dik, glanzende vacht, helemaal prima) vind ik ook zonde. Als je het nu over een levensreddende operatie of ingreep hebt, dan vind ik het een ander verhaal met andere afwegingen. Maar als een brug. kroon of implantaat-kies zoveel zou moeten kosten, dan laat hem maar proppen maken zou ik zeggen, dan komt de tandarts maar iets vaker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:50

Nou onze shet had dus koliek, maar knapte niet lekker op. Gister naar Utrecht gebracht, omdat hij ook knarsetandde en uit zijn mond rook. Hij heeft dus EOTRH. Morgen halen we hem op en donderdag gaat hij terug voor operatie. Grapje gaat iets meer kosten dan 1000 euro, maar we hebben hem al 15jr en de prognose is heel goed na de operatie. Hij zou nu ongeveer 19/20 zijn, maar verder goed gezond.
Er is ook geen medicijn voor, kuurtje of ondersteunend supplement bijvoorbeeld. Laten we hem zo staan, heeft hij pijn en gaat hij achteruit door slecht eten.

Zijn tanden zijn de afgelopen 15jr bij ons altijd gedaan door de tandarts en eigenlijk nooit iets opgemerkt. Eind vorig jaar vond de veearts zijn tanden wel minder en moesten ze gedaan worden zodat hij niet zou gaan proppen. Waarschijnlijk was het toen al bezig, maar het gaat meestal pas opvallen in een later stadium.

Door het slechte eten heeft hij ook maagzweren gekregen. Hij toonde verder geen ongemak, dus we zouden hem daar nooit van verdenken eigenlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:11

superpony; kun je mij vertellen wat de volledige naam is van EOTRH? want die snap ik even niet.
Wel heel vervelend allemaal, maar gelukkig dat ze nog iets voor hem kunnen betekenen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:38

Equine Odontoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis

Hele mond vol, terwijl het juist het tegenovergestelde tot gevolg heeft -O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:39

Shirley, scherpe opmerking/woordspeling zo laat in de nacht :+
Dankje, ik ga eens googelen (of hoe je het ook mag schrijven, igg opzoeken op google).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:40

:D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:54

Als een paard proppen maakt heeft hij gewoon ergens last van..Mijn toen 3 jarige ruin maakte ook erg veel proppen en op een gegeven moment zelf proppen van het gras..Hij viel erg af en je zag dat het hem gewoon niet lukte om te kauwen..Ik heb er 3 gebitsverzorgers bijgehad die allemaal beweerden dat zijn gebit prima was en om me tevreden te stellen een dop eruit haalden..Je raadt het al hij bleef slecht eten..Toen eindelijk een goede echte tandarts gevonden en zijn gebit was echt een drama..Na de behandeling ging het elke dag beter en nu heeft hij met gewoon onderhoud geen klachten meer..Er lopen echt zoveel prutsers rond in dit vakgebied,dus laat er ajb iemand naar kijken die echt tandarts is die goed bekend staat en elektrisch en met verdoving werkt..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:41

Joyciej, Het is idd een hele mond vol, maar op de afkorting is genoeg te vinden.

Helaas kun je er niet zoveel aan doen. Onze paarden gaan jaarlijks naar de tandarts en de shet heeft nooit problemen gehad. In 2012 hoefde hij niet volgens een ''echte'' paardentandarts met goede reputatie.
Ongeveer 8 maanden daarop in 2013 was onze veearts/fysio bij ons. Mijn zoon wilde de leeftijd van de shet weten, want we begonnen te twijfelen. De veearts/fysio vond toen zijn tanden niet netjes. Daarop hebben we meteen de veearts de tanden laten doen. Verdoofd en elektrisch. Het was daarvoor slecht gedaan.
Ik heb zelf nog geprobeerd foto's te maken van de shet om de tanden te vergelijken ivm leeftijd. We hebben hem 15jr geleden als 3jr gekocht, maar hij zou ouder zijn...Is niet erg, maarw e zouden er graag rekening mee houden aangezien hij nog voor de sulky loopt.

Afgelopen dinsdag dus koliek en naar de slijmvliezen gekeken, mond open gehad etc. Echt niet direct iets te zien.
Donderdag naar de kliniek, omdat hij niet opknapte en enorm knarsetandde. de lucht was ook behoorlijk sterk. Daar gekeken had hij dus ook fistels. Gister op de foto's werd de verwachtte EOTRH ook bevestigd.
De oorzaak is niet te zeggen en het is gewoon balen dat het pas zo laat echt duidelijk wordt.

Hij propte niet, at nog wel en is ook niet mager.