Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:30

Ninx schreef:
Ik zou vooral terug gaan naar de basis:
gewoon hooi (geen voordroog), elke dag beker bietenpulp met hoogwaardige balancer (Equilin bijvoorbeeld), om de boel even op weg te helpen mogelijk wat Yeasacc (levende gist).
Brok weg.
Stro kan uitstekend, graszaadhooi ook... wat grover spul om te zorgen dat ze een beetje kan blijven knabbelen, maar doe dat eventueel in een net. Hoe grover het ruwvoer, hoe meer tijd je neemt om dat op te bouwen.
Maar uiteindelijk wennen 99% van de 100 paarden aan grover ruwvoer, mits je het rustig opbouwt.

Goed advies!

Als je de stalbaas niet teveel wilt belasten zou je in de eerste instantie zelf wat baaltjes hooi kunnen halen. Liefst niet al te fi mag gerust wat grover zijn. Meng je dat met het voordroog en eventueel een beetje stro en doe het het in een slowfeeder voor de nacht.

Kijk ook eens of je paard genoeg ruwvoer krijgt en dan ook nog zoveel mogelik verspreid over de gehele dag. Misschien wel nuttig info om te lezen http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... er-ruwvoer

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:32

Ninx schreef:
Stro moet je rustig opbouwen.... in principe kan ieder paard hier goed tegen.
Paarden die teveel stilstaan op stal raken sneller verstopt, maar paarden die normaal kunnen bewegen hebben daar zelden last van.
De overgang van heel zacht ruwvoer naar grover spul moet je echter altijd rustig opbouwen.

Ik ben het er mee eens dat je er mee op moet bouwen, dat moet eigenlijk met elk voer. maar wat als het opgebouwd is en je pony/paard kan er toch niet tegen? ik heb geen problemen meer sinds ze van het stro af is. Het valt in ieder geval te proberen, baadt het niet dan schaadt het ook niet. Je zpu er misschien ook minder van kunnen geven en kijken of dat effect heeft.
Mijn arts heeft het me aangeraden en het hielp dus ben al blij dat ze er geen last meer van heeft.

TS, ik dacht laatst van die lange hooinetten gezien te hebben die niet met een touw vast geknoopt te worden naar volgens mij soort clips vastgemaakt. misschien is dat iets??

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:32

Bedankt voor alle tips! Ik word er steeds wijzer van.

Opvallend is wel dat toen ik haar in september mee nam, ze totaal geen probleem heeft gehad met de overgang van het voer! Ze is gewoon van de een op de andere dag op het nieuwe rantsoen gezet.

De dierenarts had trouwens geen idee waar de koliek van kwam of wat voor koliek het was. Ze had namelijk gewoon goede darm geluiden en ook tijdens het opvoelen was er niks aan de hand. Ze was alleen erg onrustig, rollen, schrappen ect. Daarom heeft hij haar toch een prik gegeven, die niet aansloeg. Dus heeft hij haar nog een keer opgevoeld. Toen dacht hij te voelen dat de dikke darm gekanteld was en dat de dunne darm verschoven was, aangezien hij die kon voelen. Hij heeft haar toen nog een prik gegeven, en daar knapte ze bijna direct van op!
Tijdens het hele gebeuren heeft ze twee maal gemest, en 3 maal een scheet gelaten.

Ik heb een paar foto's gemaakt van haar dikke buik! Wie weet is het wat anders dan vetjes. Ik had wel net gereden, dus ze heeft wel wat zweet vlekken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een foto van september, toen ik haar net had....

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Voer voor dik en koliek gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:45

Die dierenarts heeft niet toevallig even gevoeld of er een veulentje inzit?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:46

Ja hihi, ik dacht ook meteen, is ze niet drachtig?

Maar dan zou ze in September nog niet zo dik moeten zijn.
Gek, want ze oogt verder niet dik, meestal zijn de hals en kont ook dik.
Wat vond de DA daar verder van?
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 01-03-15 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:59

tja...moet zeggen dat dat nu ook door mij heen gaat :7

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:22

Ik was al bang voor deze reacties :+
Het spookt al een poosje door mijn hoofd heen... zou ze niet... Ze is dikker als een paard dat echt gedekt is en in juni een veulentje verwacht.

Maar ja, volgens mij kan een paard nog altijd niet drachtig worden zonder een hengst of een buisje. En die heeft ze toch echt nog nooit van dichtbij gezien!
Ik heb haar van kennissen overgenomen, ik ken het paard zelf nu ruim 2 jaar, en kwam wekelijks bij deze mensen op het erf. Ik weet voor 100% zeker dat ze zo'n belangrijk detail niet vergeten zijn.
En andere merrie bij deze mensen is wel gedekt, maar die is toen weg gebracht naar de hengstenhouder. Veder stonden er alleen merries en 1 ruin die in juni of juli 2014 naar een andere stalling is gegaan.

Dus gelukkig (helaas) bestaat die buik echt uit, tja, vet -O-

De dierenarts heeft haar trouwens alleen met haar dekken op gezien. Hij kon haar goed behandelen zonder hem af te halen. Ook de vrouw van de staleigenaar was laatst erg verrast dat er zoveel paard onder de deken verstopt zat. Ze had verwacht dat ze inmiddels wel wat meer kwijt zou wezen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:30

Ja wel gek hoor, vooral in de winter ook, dan verliezen ze toch wel wat gewicht in principe.
Toch echt de brok eraf doen hoor, als je zeker weet dat ze niet drachtig is.
Anders wordt het van de zomer echt te erg ben ik bang. (of staat ze dan niet meer op de wei dan in de winter?)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:11

Op die foto van september heet ze cht een enorme buik. Op de recente foto's kan ik het minder goed beoordelen. Maar ze heeft geen enorme dikke nek, vet bij de schouders of spekbillen wat je wel zou verwachten bij overgewicht. Ze lijkt mij eerder wat opgeblazen.

Een gekantelde dikke darm heb ik 1 keer eerder meegemaakt en toen kwamen we met een lege trailer terug van de kliniek..

Paard veel niet al te rijk droog hooi geven, geen brok maar alleen een vitaminekorrel eventueel met wat bietenpulp zou ik toch aandenken als oplossing.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:35

Kun je nog een recente foto maken, zoiets als die in September? Van een afstandje?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:49

Ik ben weer wat stapjes veder. Ik ga een groot slowfeeder net halen en deze aan haar boxdeur hangen. De staleigenaar wilde hier dan wel voortaan het voordroog in doen *\o/* ! Hij was volgens mij niet helemaal overtuigd dat dat zal werken, hij dacht dat ze het snelle eten niet zou afleren :P . We gaan eerst dit proberen voor we aan hooi beginnen.

Veder wil ik gaan kijken voor vitaminebrok ipv de basisbrok.

Veder laat ze na het rijden nog enorme scheten, dit was voor de koliek niet zo. Blijkbaar is ze nog niet al het gas kwijt.

@freya6: Ze staat op het moment in de paddock. Zodra het weer beter is en de weide droog, gaan ze er weer op.
En een poging op een foto van veder af! Ze vond het maar wat raar om in het gangpad vast te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen bel ik de dierenarst ook even voor advies, omdat de scheten na het rijden me toch wel zorgen baren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:13

ze kan beter scheten laten dan niet...mooie stallen!

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:26

Koliek heeft vaak als onderliggende oorzaak maagzweren.
Zeker als het zo vaak in relatief korte tijd terug komt, is dat wel iets om in gedachten te houden.

Een paard dat snel aanzet, heeft het meest baat bij een voer dat - naast voldoende ruwvoer - vooral vitaminen/mineralen en goed opneembare eiwitten levert en zo min mogelijk kalorieen. Ieder pondje gaat door het mondje. Zeker als er ook nog maagzweren in het spel zijn, is het zaak het zetmeelgehalte in het rantsoen zoveel mogelijk te beperken.
Een wat dikke buik kan ook komen doordat ze wat sterkere buikspieren zou kunnen ontwikkelen dmv training.
Ook kunnen paarden wat erg buikig worden doordat hun vertering niet optimaal funktioneert, iets wat bij maagzweren natuurlijk speelt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:49

Ik vind haar er helemaal niet echt dik of vet uitzien, wel heel rond. Zou mij niet verbazen als ze bijna altijd dus gewoon opgeblazen is. Varieert de dikte van de buik wel eens?
Doet me denken aan mijn ruin. Hij had veel vaker lichte koliekaanvallen en was echt tonnetje rond. Nou is hij ook echt wel te vet, vetopslag achter de schouder enzo, maar die buik zag er vaak uit alsof HIJ drachtig was. Bij hem was het een combinatie van beschadigde darmen door vroegere worminfecties (daardoor zeer gevoelig op voer en wisselingen) met maagproblemen. Na de behandeling van zn maag was het al veeeeeeeel minder, dus zijn koliek kwam daar voornamelijk vandaan. Zijn darmen hou ik onder controle met sanequi colon (voer via DA) en onbeperkt grof hooi. Zelfs een klein handje ander voer kan hem alweer doen opblazen en dan is het net zo'n ballon als de jouwe.
Toen hij last van zn maag had, vrat hij zijn hooi alsof hij continu uitgehongerd was. Dat hooi werkte blijkbaar lekker rustgevend op zn maag. Zn muesli at hij ook wel prima op, maar ik zag hem dan wel erg chago zijn en geirriteerd zijn naar zn buik. Misschien herkenbaar?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:52

Laura1982 schreef:
Ik zou die 3e keer brok eraf halen. De ochtend en avond brok halveren. Geen wortels en ook niet grazen aan de hand. Wortels hebben veel water in zich zitten wellicht is dit het geweest (kan bijna niet van 1 wortel).

In plaats van 4 voordroog naar 3 keer hooien en dan wat meer bv in hooinet, slowfeeder. Waarom voeren ze stro bij jullie? Staat ze op vlas?

Precies dit.
Krachtvoer weg, en voordroog door hooi vervangen. Dan heb je twee vliegen in een klap, minder kans op koliek + minder dik paard :)
Als je staleigenaar speciaal voor jouw paard hooi moet aanschaffen is dat maar zo toch. De gezondheid van je paard moet ten alle tijde voor gaan.

Ik denk dat wanneer je bovenstaande punten gaat veranderen het een positieve invloed zal hebben op de darmen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:07

Ik zou inderdaad gaan voor een slowfeeder van 3x3cm of zelfs 2x2cm. Die laatste maat is bij http://www.barefoot-saddle.nl/ te koop. Als je paard 600kg weegt, moet hij minimaal 6kg droge aan ruwvoer krijgen. Dat betekent 9kg voordroog, waarvan je maximaal een derde met stro kan vervangen (het liefste haverstro, anders tarwestro. Koolzaadstro mag absoluut niet, dat veroorzaakt verstoppingskoliek). Een andere mogelijkheid is 7.5kg graszaadhooi.

Als je paard veel zonder ruwvoer staat (langer dan 6 uur achter elkaar, ook 's nachts geteld), is de kans groot dat hij maagzweren heeft. Ongeveer 60% van de paarden hebben maagzweren. Maagzweren vergroten de kans op koliek behoorlijk.

Behandelen met omeprazole moet je 6 weken doen, 4 weken volle dosis en dan 2 weken halve dosis. Bij een jouw paard is een volle dosis 4 zakjes (tussen de 525-700kg).

Abler zit met 525kg paard op 37€/week en tot 700kg paard op 50€/week.

http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

Een andere mogelijkheid is Gastroguard, maar dan ga je voor de hoofdprijs. Gastrogard kost je namelijk kost rond de 235€/week voor 566kg paard

Ik zou het krachtvoer volledig weglaten. 1kg krachtvoer staat gelijk aan 1.5-2kg ds ruwvoer (dus 2-3kg voordroog, of 4-5kg haverstro). Die kan je er beter als ruwvoer instoppen.

Qua vitaminekorrel zou ik voor één van de volgende 2 gaan: Marstall Force is een optie, maar VS200 ook, http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... emmer-3kg/ . Bij Force voer je 100g, bij VS200 120g.

Meer informatie over ruwvoer: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... wvoer.html

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:12

Mizora: zou gewoon hooi niet te prefereren zijn boven voordroog in dit geval?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:18

Ja, ik zou hooi prefereren, maar het liefste zou ik graszaadhooi zien. Hooi scheelt wel iets qua voedingswaarde, maar niet zo veel. En als het dan toch ingekocht moet worden voor haar speciaal, dan zie ik liever graszaadhooi. Maar aangezien hier met voordroog gewerkt wordt in principe, ben ik even met voordroog aan de slag gegaan.

Voor hooi is het dus 7.5kg die hij minimaal moet krijgen. Graszaadhooi bevat ongeveer 60% van het aantal kcal als gewoon hooi. Daarom kan je er ook meer van voeren bij dezelfde hoeveelheid kcal.

Ik gebruik even de term kcal omdat mensen bij de term energie in heftigheid denken, je mag er ook MJ, Mcal, EWPa of VEP denken.

* Grashooi gem. kwaliteit : 653 VEP en 90 VREp
* Luzernehooi : 540 VEP en 122 VREp
* Graszaadhooi : 409 VEP en 25 VREp
* Stro (gerste) : 338 VEP en 9 VREp
* Stro (haver) : 362 VEP en 10 VREp
* Stro (tarwe) : 265 VEP en 8 VREp

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:27

Ik voer zelf ook graszaadhooi. Ik heb een merrie met exact dezelfde problemen. Snel en vaak opgeblazen, niet te rijk voeren.
Mijn dieet:
- onbeperkt graszaadhooi
- equilin balancer
- bietenpulp (ochtend en avond een portie)
- Yeasacc

Verder goed je ontwormschema in de gaten houden, en de mest checken op zand.
Ofwel: alles wat die darmen nog meer overstuur maakt voorkomen.

Tot slot: veel bewegen, en altijd colosan op de plank wanneer ze echt opgeblazen oogt.
Met bovenstaande ingrepen heb ik eigenlijk het probleem grotendeels getackled.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:48

Bedankt weer voor alle reacties! Een maagzweer ga ik ook nog in gedachten houden.

Vandaag de dierenarts nog niet gebeld, ik ben niet zo'n held met bellen/vragen/praten/communiceren, zoals jullie misschien inmiddels wel door hebben.
Maar ik maak me nog veel zorgen, ondanks dat mijn paard mest en goed eet, is ze gewoon echt nog niet in orde. Haar buik is gewoon echt hard... Na het rijden had ze gisteren al gelijk veel gemest (net als anders) en winden gelaten (dat is dus nieuw). Maar vandaag heeft ze zelf 3x gemest na het rijden (in 10 minuten) en tussen de hopen poep door zeker 5 minuten winden gelaten. Een stal genoot stond er bij en was ook van mening dat dit zo de verkeerde kant op gaat.
Morgen dus toch maar een telefoontje naar de dierenarts, kijken wat hij adviseert (waarschijnlijk het zelfde als jullie).
Want ook ik begin in te zien dat alleen het brok vervangen en een slowfeeder niet voldoende gaat zijn. En ik moet er niet aan denken dat ze weer koliek krijgt en er dit keer niks aan gedaan kan worden, zonder dat we van het kuil afgestapt zijn. Want dan zal altijd de gedachten: "wat als we wel hooi hadden gevoerd" me blijven achtervolgen.

Morgen of overmorgen komt in ieder geval de slowfeeder (mazen van 3x3) en een graasmasker voor de zomer aan.

Wie weet trouwens wat voor stro ik voer? Ik heb vandaag het stro door heel de stal heen verspreid in plaats van op een hoop. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat ik het vreten juist extra makkelijk maakt voor paardlief. Ze was niet zo blij met de nieuwe voer methode :+

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:08

Zolang ze veel poept en winden laat zou ik niet direct heel bezorgd zijn, het komt er tenminste uit!
Maar dat voordroog en de brok zou ik echt eens een poos niet geven, test eens een maand op hooi met een balancer (multivitamine).
Met wat pulp en een beetje yeasacc, levende gist... help je de darmen weer een beetje op weg.
Houd even colosan op de plank, als ze het echt moeilijk heeft is dat een fantastisch eerste hulp middel!

Kun je op hele korte termijn hooi regelen en zorgen dat ze geen brok meer krijgt?

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:36

De eerste stap is gezet! Vanaf vandaag krijgt ze hooi van de staleigenaar!
Hij zag nog geen noodzaak om het brok ook te stoppen. Voorlopig dus eerst hooi, uit de slowfeeder. Als ik niet genoeg verbetering zie, dan stop ik de brok ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:49

Lenora_C schreef:
De eerste stap is gezet! Vanaf vandaag krijgt ze hooi van de staleigenaar!
Hij zag nog geen noodzaak om het brok ook te stoppen. Voorlopig dus eerst hooi, uit de slowfeeder. Als ik niet genoeg verbetering zie, dan stop ik de brok ook.

Dat is toch aan jou? Voor hem ook alleen maar beter, het kost hem minder geld.
De brok doet zonodig nog meer kwaad dan het voordroog.
Succes!!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:52

Dat wilde ik ook net zeggen....jij bepaalt toch wat er in jouw paard gestopt wordt :?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:11

En nu geen stro meer geven!