nerveus en gespannen pony , wat te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:22

's morgens en 's avonds een 1/2 kg Cavalor Pianissimo, eventueel aangevuld met wat luzerne mocht je dat willen/je pony daar behoefte aan hebben. De rest van al je krachtvoer schrappen (2,5 kg is écht veel). Mijn driftkikker (ook relaxt aan de hand trouwens) E-pony die vrij hoog in de sport loopt en heel snel invalt van de stress doet het hier prima op en komt zelfs wat aan in gewicht. Olie (zoals hierboven) kun je altijd bijgeven, dat is een dikmaker en levert langzame energie. Ken daarnaast ook genoeg grote paarden die hoog in de sport lopen, die het per dag op een halfje ponybrok doen, dus voor de sport is veel krachtvoer niet noodzakelijk.

Uiteraard dit voer in combinatie met meer dan genoeg (!) hooi.

0091

Re: nerveus en gespannen pony , wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:29

Klinkt alsof je heel veel brok geeft..

Mijn driftkikker geef ik onbeperkt hooi (4x per dag) en krijgt een klein handje bix, omdat ze boos wordt als zij als enige niks krijgt. Dat komt met dag op ongeveer 1/4kg uit. Zij is 1,70 en valt door het hooi niet in.

Voorheen stond ze op 1/2 per voerbeurt. Toen was er echt geen land met haar te bezeilen. Sprong overal heen omdat ze gewoon teveel energie had.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:07

aamber28 schreef:
ze krijgt weinig krachtvoer ... in de brokken en muesli zit bijna niks.
Ze krijgt het omdat ze iets moet eten omdat ze snel vermagerd. als ik het voer ga minderen.

zadel en rug is inderdaad helemaal in orde dat heb ik na laten kijken.

Kun je beter lucerne bijvoeren en een beetje muesli, maar dit lijkt me gewoon veel, als ik dit ga voeren aan die van mij, dan vlieg ik de hele bak door

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:19

ik dacht ook altijd dat er in basisbrok "niks" zat, totdat ik, om uit te proberen, iets minder ben gaan voeren. Dat verschil merkte ik echt wel!
En niet onbelangrijk: ze is goed op gewicht gebleven!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:33

Ookal lijkt er weinig in het krachtvoer te zitten, het kan te veel zijn voor je pony. Mijn vorige paard brak de tent af als ze brok kreeg. Met enkel muesli had ik dat probleem niet. ( en natuurlijk veel hooi) Ook zou die hoeveelheid krachtvoer die je geeft dan ook niet het verschil kunnen maken qua aankomen als er zo weinig in zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:45

aamber28 schreef:
ze krijgt weinig krachtvoer ... in de brokken en muesli zit bijna niks.
Ze krijgt het omdat ze iets moet eten omdat ze snel vermagerd. als ik het voer ga minderen.

Als er niets in zit , waarom zou je het dan voeren? Kun je het net zo goed weg laten, veel voordeliger :D

Misschien de scheppen muesli vervangen voor een ruime schep luzerne of geweekte bietenpulp met een flinke scheut olie of bijvoorbeeld Subli omega 369.

tessaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:55

wat voer je nu precies? heb je al aan fibra gedacht? :Y) :Y)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:55

Concentration impuls heeft mijn merrie super geholpen en nog steeds verder krijgt ze goed hooi kilo müsli pavo nature's best en staat ze lekker in de wei

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:02

Hoi, ik geef mijn makkelijk stressbare 3/4 arabiertje/1/4 draver vrijwel geen krachtvoer. Die krijgt 1/2 schep ponybix van Subli (is hoog gevitamineerd), een schep geweekte pulp (is een hele emmer als het geweekt is) en een emmer grasmix van Hartog, onbeperkt hooi en een magnesium supplement. Daar doet ze het erg goed op. ALs ik meer bix voer of bijv muesli springt ze vrijwel de box uit en gaat ze zich ook opgefokt gedragen.
Dus ze heeft gewoon niet meer nodig.

De ponybix is echt een aanrader, zit geen haver in. Ik voer het mijn endurance pony ook, nou die staat echt volop in het werk momenteel en krijgt 1 schep ponybix en 1 schep suikervrije muesli plus een halve schep geweekte pulp. Zit genoeg pit in om 40 km achter elkaar enthousiast te blijven lopen, dus komt niets te kort zeg maar :+

De pulp helpt ook om ze mooi op gewicht te houden, zeker bij die stresskippen.