Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tes22 schreef:Er bestaan zowel in de paarden als de mensenwereld veel voedingshypes; wat is nu wel gezond en goed, en wat niet?
Er wordt gefocust op de verkeerde dingen, waardoor veel paarden aan de ene kant tekorten krijgen van diverse nutriënten en essentiële voedingsstoffen en anderzijds (eenzijdig) overgesuppleerd worden op andere nutriënten (lees; onbalans tussen nutriënten). Tel daar grote hoeveelheden zetmeel uit krachtvoer bij op, tegenover te weinig ruwvoer, en je hebt een hoop gezondheidsaandoeningen van deze tijd.
Nu ben ik benieuwd welke voedings hypes en vraagstukken jullie kennen?
Ook ben ik benieuwd wat jullie je paard nu voeren, en wat daar de reden toe is?
pleiada schreef:Haha safina![]()
Wat ik ook wel een hype vind tegenwoordig is dat iedereen op zoek is naar het perfecte vitaminen/mineralen brokje..Heb het zelf ook gedaan hoor,maar eigenlijk weet je niet echt wat je paard tekort heeft als je bijv geen bloedonderzoek hebt gedaan..Paarden hebben weinig nodig en als je zomaar vanalles toevoegt om er zeker van te zijn dat het paard geen tekorten krijgt kan dat ook meer kwaad dan goed doen..Alles wat niet nodig is is een belasting voor de organen en er kunnen ook overschotten ontstaan..Er zijn wel wat dingen bekend over wat een paardAan gehaltes nodig heeft,maar wie zegt er dat dit klopt?Het is geen vaststaand feit..
pleiada schreef:Dat is de volgende stap haha!
Ik was deze week bij divoza en zag metazoa staan en op de zak stond oervoeding voor paarden..Heb in mezelf staan lachen,want er zit hoofdzakelijk luzerne in aangevuld met niet natuurlijke vitaminen en mineralen
safina schreef:pleiada schreef:Dat is de volgende stap haha!
Ik was deze week bij divoza en zag metazoa staan en op de zak stond oervoeding voor paarden..Heb in mezelf staan lachen,want er zit hoofdzakelijk luzerne in aangevuld met niet natuurlijke vitaminen en mineralen
Dat woord ook: oervoeding
Tes22 schreef:Nu ben ik benieuwd welke voedings hypes en vraagstukken jullie kennen?

Blingh schreef:Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.
Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.
zijn eigenlijk erg overbodig. De essentie is om het dieet goed uit te balanceren, en vooral de tekort aan spoor elementen (koper, natrium, selenium, zinc in minder maat enz...) en vitamine E (winter maanden, of bij paarden die geen verse gras eten), bij te vullen waar nodig.safina schreef:leuk topic. De opmerkelijke hypes en kronkels die ik ken:
- de suiker-hype: mieren over een procentje meer suiker in een mineralenbrokje waar je nog geen handje van voert. En dan niet beseffen dat je feitelijk over evenveel suiker zeurt als er in een half plakje hooi zit.
- de "als het goedkoop voer is, is het niet goed"-hype: alsof paarden al vele duizenden jaren overleven dankzij hun dikke portemonnee....
- de "natuurlijk is altijd het beste"-hype: hé, zoutzuur is ook een natuurlijk product. En dat flikkeren ook niet in de voerbak van ons paard, toch?
- de "ik heb gelezen dat het slecht is, dus als het in voer zit is het slecht voer"-hype: of iets slecht is, hangt vooral af van de dosis waarin je het voert. Zelfs water is in een te hoge dosis riskant (drink zelf maar eens 50 liter in een uur...). Maar dat er granen, mais, zetmeel of suikers in je voer zitten maakt het nog niet meteen slecht voer. Het gaat erom hoeveel erin zit en hoeveel je geeft. Paarden kunnen bijvoorbeeld best granen verteren en het kan ze voedingsstoffen leveren die ze nodig hebben. Maar ze kunnen geen grote hoeveelheden tegelijk verteren. Dat betekent nog niet dat je je muesli radicaal in de vuilnisbak moet gooien. Maar het betekent wel dat je geen drie kilo granenmix aan een paard moet geven.
- de "het is mooi voer"-hype. Dat het in een mooie zak zit en jij het zo lekker vind ruiken dat je het in je eigen bakje yoghurt zou doen, betekent niet dat het goed voor is of past bij de behoefte van je paard.
Er zijn er vast nog meer....
safina schreef:leuk topic. De opmerkelijke hypes en kronkels die ik ken:
- de suiker-hype: mieren over een procentje meer suiker in een mineralenbrokje waar je nog geen handje van voert. En dan niet beseffen dat je feitelijk over evenveel suiker zeurt als er in een half plakje hooi zit.
Vind het erg interessant, weet er ook wel wat van af maar wil soms toch wel bezwijken.. Zoals bijvoorbeeld voor dat schepje msm tijdens de peesblessure van min paard.