Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voedingshypes van deze tijd en de onkunde van de paardenmens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:51

Onbeperkt geanalyseerd hooi aan de paarden waar ik niets mee doe. En onbeperkt hooi en een handje ponybrok van Subli voor mijn rijpaard, merrie 12 jaar, m2 dressuur. Als ik iets harder met haar werk krijgt ze 2 handjes.
Door de ponybrok gooi ik een paar handen lucernemix. In de zomer krijgen ze 24/7 gras. Uit mijn hooi analyse bleek het seleniumgehalte aan de lage kant, maar dat is geen uitzondering want dat is bijna in heel Europa aan de hand. In de winter krijgt rijpaard dus ook één pompje Chevivit vit e + sel over haar voer. Verder krijgen ze wortels in de winter.

Heb ook wel bloedonderzoek laten doen, maar dat is uiteindelijk ook maar een momentopname en zegt niet direct iets tenzij er extreme tekorten zichtbaar zijn in het bloed. Maar dan ben je waarschijnlijk al te laat en zou je eerder al iets aan je paard hebben moeten zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:55

Hype doe ik niet aan, ik kijk puur naar mijn paard, hoe reageert hij erop en waar doet hij het goed op.

Paard is overigens 1.82 groot en gaat binnenkort ZZ-L, maar in training ZZ-Z/PSG nivo met soms ook al stukjes piaffe/passage.

Vanuit stal:
ochtend: 2 scheppen mix van maismeel/bietenpulp + goede kwaliteit kuilgras
Hele dag paddock/buitenbak: goede kwaliteit kuilgras of hij gaat de wei op (dan geen kuil)
Einde van de dag: 2 scheppen Pavo sport brok
Avondronde: nog goede kwaliteit kuilgras

Zelf na het rijden:
- 1 schep Equifyt Sport + Musli en 1 schep Linamix (geperste lijnzaadbrok)
- 2 scheppen Agrobs Fetura (cobs, dus zet uit: eiwitrijk ruwvoer voor paarden welke zware arbeid verrichten)
Supplementen: Smooth locomotion in het wedstrijdseizoen en in de zomer NAF EnerG erbij.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 19-02-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:56

T wonder van een stal met te dikke paarden en mijn paarden altijd slank tot net te slank hebben. Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer aangeboden en naar arbeid brok aangevuld en toch lukt het mij niet om ze op mijn gewenste gewicht te houden. De overige paarden krijgen beperkt ruwvoer en geen brok.. Schiet mij maar lek.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:00

Tes22 schreef:
Er bestaan zowel in de paarden als de mensenwereld veel voedingshypes; wat is nu wel gezond en goed, en wat niet?

Er wordt gefocust op de verkeerde dingen, waardoor veel paarden aan de ene kant tekorten krijgen van diverse nutriënten en essentiële voedingsstoffen en anderzijds (eenzijdig) overgesuppleerd worden op andere nutriënten (lees; onbalans tussen nutriënten). Tel daar grote hoeveelheden zetmeel uit krachtvoer bij op, tegenover te weinig ruwvoer, en je hebt een hoop gezondheidsaandoeningen van deze tijd.

Nu ben ik benieuwd welke voedings hypes en vraagstukken jullie kennen?

Ook ben ik benieuwd wat jullie je paard nu voeren, en wat daar de reden toe is?

Oh hou op schei uit...van de week een hele discussie op Facebook...een te mager paard en wat ze het beste kon bijvoeren...nou o.a. de antwoorden:
Veel sportbrok en koeienkuil :+
Mais

Ik kon het toen ook niet laten om te zeggen dat mensen zich eens beter moeten verdiepen in het natuurlijke eetgedrag van paarden. Het spijsverteringssysteem van een paard is niet anders tov hun wilde voorouders, wat dus inhoud:
Diverse kruiden en grassen en veel ruwvoer en geen tot weinig brok en al helemaal geen overschot aan supplementen die over te algemeen niks doen behalve de portemonee van de fabrikant vullen.
Overigens vind brok een soort Mac Donalds voor paarden.
Mijn Groningse dame met lichte ZE wordt sober gevoerd na uitgebreid onderzoeken waar ze het nu wel en niet goed op doet:
Care4life, 4x daags een ruime portie hooi en vanwege haar allergie omega olie..That's it en hier doet ze het prima op en van haar ZE heeft ze al ruim 2 jaar totaal geen last meer.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 19-02-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:01

pleiada schreef:
Haha safina +:)+

Wat ik ook wel een hype vind tegenwoordig is dat iedereen op zoek is naar het perfecte vitaminen/mineralen brokje..Heb het zelf ook gedaan hoor,maar eigenlijk weet je niet echt wat je paard tekort heeft als je bijv geen bloedonderzoek hebt gedaan..Paarden hebben weinig nodig en als je zomaar vanalles toevoegt om er zeker van te zijn dat het paard geen tekorten krijgt kan dat ook meer kwaad dan goed doen..Alles wat niet nodig is is een belasting voor de organen en er kunnen ook overschotten ontstaan..Er zijn wel wat dingen bekend over wat een paardAan gehaltes nodig heeft,maar wie zegt er dat dit klopt?Het is geen vaststaand feit..

Ja, dat is ook zo'n hype. Inderdaad!

Mij schoot ook nog de "magisch voer"-hype te binnen. Dat een fabrikant het voer promoot door er bijzondere, haast magische krachten aan toe te kennen. Bijvoorbeeld dat het zomereczeem geneest. Wat dan helemaal niet zo is.

En ook nog de "mijn voer heeft een bijzonder ingrediënt"-hype. Een bijzonder ingrediënt erdoor verkoopt. Knoflook, biotine, zuid Siberisch alpengras, Biologisch dynamisch geteelde spelt, pre- en probiotica, Japanse zeewierextracten... Verzin iets moois als fabrikant en succes gegarandeerd.

(Zijn er al fabrikanten die menselijke "superfoods" toevoegen aan voer? Gojibessen, Chiazaad, tarwegras? Zou me niks verbazen....)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:31

Dat is de volgende stap haha!

Ik was deze week bij divoza en zag metazoa staan en op de zak stond oervoeding voor paarden..Heb in mezelf staan lachen,want er zit hoofdzakelijk luzerne in aangevuld met niet natuurlijke vitaminen en mineralen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:33

pleiada schreef:

Ik was deze week bij divoza en zag metazoa staan en op de zak stond oervoeding voor paarden..Heb in mezelf staan lachen,want er zit hoofdzakelijk luzerne in aangevuld met niet natuurlijke vitaminen en mineralen :=

Oh ja, daar ben ik ook al een keer ingetrapt. Dacht nu toch echt het ideale vit/min brokje te hebben gevonden.... Not!

Ik hou het lekker bij de ponybrok. Is ook nog eens gunstig geprijsd! Of ben ik nu een slechte paardeneigenaar? ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:36

safina schreef:
pleiada schreef:

(Zijn er al fabrikanten die menselijke "superfoods" toevoegen aan voer? Gojibessen, Chiazaad, tarwegras? Zou me niks verbazen....)

Dit zijn geen menselijke superfoods hoor dat is er van gemaakt maar van oorsprong vogelzaad ed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:29

@rumay precies! Ik had "superfoods" ook tussen aanhalingstekens moeten schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:30

pleiada schreef:

Dat woord ook: oervoeding :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:22

safina schreef:
pleiada schreef:

Dat woord ook: oervoeding :')

En vooral niet te vergeten; het moet ook nog eens holistisch zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:33

Tes22 schreef:
Nu ben ik benieuwd welke voedings hypes en vraagstukken jullie kennen?

Tess22, Dodson en Horrell heeft voer met "QLC-antioxidanten."

Mijn voerleverancier zegt daar het volgende over:

"Het bevat ook anti-oxidanten in de vorm van het unieke Dodsen & Horrel QLC anti-oxidanten pakket. Het is wetenschappelijk bewezen dat anti-oxidanten helpen een gezond ademhalingssysteem te behouden en zo dus een hulp zijn voor paarden met ademhalingsproblemen." En "ter ondersteuning van het immuunsysteem" en "QLC anti oxidanten ter bevordering van de gezondheid op lange termijn en om de vrije radicalen te neutraliseren. QLC vertraagt het verouderingsproces."

Het is wel frappant: bij het racepaardenproduct zouden antioxidanten voor een snel herstel zorgen, bij het luchtwegenproduct voor een goed ademhalingssysteem en bij het seniorenproduct vertraagt het de veroudering. Wauw! ;)

Nu weet jij iets van voeding, toch? Mijn vraag is: hoe zit het met dit wondermiddel? Wat zijn anti-oxidanten? Weet jij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Een appel zit vol met anti oxidanten :')

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:55

Mijn paarden krijgen 24/7 onbeperkt hooi (grote baal), iedere dag een schep basismuesli van Subli, schepje granenmix van Subli en vaak nog aangevuld met wat Luzerne (merk wil nog wel eens wisselen), ze hebben 2 soorten likstenen tot hun beschikking en dat gaat prima, sinds 4 jaar voer ik ze dit.
Daarvoor biks en muesli van Pavo, 1 paard constant met jeuk staan en 1 met enorm slechte hoeven (niet alleen aan voer te wijten, verkeerd beslag en te vaak te lang op stal zullen er grotendeels mee te maken hebben gehad)
Opvallend is wel, dat sinds ik geen biks (of Pavo muesli) meer voer, alle jeuk klachten over zijn.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:35

2x daags ruim ruwvoer waar ze zeker wel een uur of 6 mee bezig zijn, soms onbeperkt en kreeg tot gisteren 1 pavo 18+ muesli en 1/2 pavo condition + nog een goede scheut olie.
Ik heb nu een zak pavo slobber mash gehaald en een zak basis brok, daar ga ik haar 1/2 slobber en 3/4 brok van geven + een scheut olie + red cell.
Paard is een beetje sloom in de omgang, hangerig en zit niet zo mooi in de vacht, kijken of ze opknapt na een litertje (of minder) :)
Overgens is ze met rijden wel enorm werkwillig en vol energie vandaar dat ik condition vervangen heb door basis.
Paard is 4 jaar en word 4-5 keer per week getraind, momenteel wat minder omdat ze een beetje suf is en ik geen passend zadel heb.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:38

Blingh schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar HET voer omdat Mijn paard s' winters zo invalt. Ik heb het idee dat het voer "vroegah" veel hoogwaardiger was. Ik heb nooit te kampen gehad met een dunner wordend paard.

Ik zoek op internet naar voors en tegens wbt bepaalde merken. Omdat ik een koudbloed heb weet ik dat hij van teveel eiwitten rasp krijgt en van teveel suikers jeuk. Ik moet dus echt opzoek.

Senioren priores vsn subli? Of 18+ muesli van pavo? Weet niet hoe het daar gesteld is kwa eiwitten etc maar mijn merrie was een beetje schraal (niet mager te noemen) en die heb ik een tijdje een schep per dag van die muesli gegeven en ze is prima opgeknapt!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:51

Ik zit midden in een masters opleiding equine science, en heb afgelopen December de 12 week voedings module af. Erg intensief en ontzettend veel informatie, uitwerking van casussen, onderzoek lezen en beoordelen enz. Maar wat mij op viel tijdens deze module was dat al de "lotions & potions" (mijn woorden voor supplementen ;-) zijn eigenlijk erg overbodig. De essentie is om het dieet goed uit te balanceren, en vooral de tekort aan spoor elementen (koper, natrium, selenium, zinc in minder maat enz...) en vitamine E (winter maanden, of bij paarden die geen verse gras eten), bij te vullen waar nodig.

Voor mijn gevoel zijn er te veel nutteloos "energy" supplementen, supplementen voor sport paarden, enz op de markt die wel goed aanvulling kunnen zijn maar al lang niet het hele rantsoen uitbalanceren.

Sinds vorige jaar heb ik erg in gediept in producten om voor mijn (endurance)paarden een geschikte ruwvoer balancer te vinden. Dat heb ik gevonden, maar nog niet in NL helaas. Vooral voor in de winter maanden wanneer ze niet genoeg werk richten en eigenlijk geen krachtvoer nodig hebben. Ik hoop dat over de komende tijd de voer fabrikanten meer aandacht wil besteden aan het ontwikkeling van hoogwaardig ruwvoer balancers zoals als die van Baileys Horse Feeds UK.

Wat ik ook heb geleerd is dat veel mensen erg overschat hoeveel energie hun paarden nodig hebben voor het werk dat ze richten. Veel paarden worden 'ziek' gevoerd. Ik heb ook de neiging om mijn paarden nog een stapel hooi in de stal te gooien 's nachts, dus ik weet hoe moeilijk het is om ruwvoer en gras te beperken wanneer het nodig is. Gelukkig, wanneer de gras begint hard te groeien begin mijn paarden ook veel km's te lopen. Anders zou ik aan de grasmaskers moeten beginnen. Onbeperkte ruwvoer klinkt heel natuurlijk, en is het ook, mits je paard 24/7 op de steppe woont. Maar de realiteit is dat onze paarden moeten het doen met energie rijk rye gras, dat we soms moeten beperken. Maar aan de andere kant we moeten ook zorgen dat onze paarden voldoende vezels/droogstof binnen krijgen vanwege de vertering's fysiologie van het paard. Geen wonder dat we soms/vaak in de waar komen! En we moeten ook constant alert zijn voor te veel / te miner / gevaar van hoorbevangenheid / insuline resistentie pfffff!

Terug naar de voedingshypes. Ik denk de meeste voedingshypes komen door de supplement industrie. Ze spelen op ons gevoel dat we moet "het beste" voor onze paarden kopen. Het is heel makkelijk om een leuke verhaal te schrijven over een product. Soms zie je dat ze het hebben over "onderzoek". Ga echt dat onderzoek lezen, en de onderzoek bij trekken waar ze het niet over hebben, dan zie je dat ze soms/vaak alleen de positieve onderzoek benoemen.

En onkunde van de paardenmens? Dat weet ik niet, niet genoeg ervaring. Maar de marketing machines van de supplement industrie helpt ons vaak niet de bos voor bomen te zien (als dat nou de juiste NL uitdrukking is!). Het wordt allemaal zo ingewikkeld........

En een goed voedingsdeskundige? Ook moeilijk te vinden, dus waar vind je de juiste informatie die je nodig hebt?

Een tip voor diegene die misschien aan het zoeken zijn voor een goed bron van informatie, het volgende boek (wel engels, maar goed te lezen en door een goed opgeleid equine scientist!):

The Truth About Feeding Your Horse door Clare Macleod
http://www.equinenutritionist.co.uk/

Clare's boek is via Bol.com te kopen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:09

safina schreef:
leuk topic. De opmerkelijke hypes en kronkels die ik ken:

- de suiker-hype: mieren over een procentje meer suiker in een mineralenbrokje waar je nog geen handje van voert. En dan niet beseffen dat je feitelijk over evenveel suiker zeurt als er in een half plakje hooi zit.
- de "als het goedkoop voer is, is het niet goed"-hype: alsof paarden al vele duizenden jaren overleven dankzij hun dikke portemonnee....
- de "natuurlijk is altijd het beste"-hype: hé, zoutzuur is ook een natuurlijk product. En dat flikkeren ook niet in de voerbak van ons paard, toch?
- de "ik heb gelezen dat het slecht is, dus als het in voer zit is het slecht voer"-hype: of iets slecht is, hangt vooral af van de dosis waarin je het voert. Zelfs water is in een te hoge dosis riskant (drink zelf maar eens 50 liter in een uur...). Maar dat er granen, mais, zetmeel of suikers in je voer zitten maakt het nog niet meteen slecht voer. Het gaat erom hoeveel erin zit en hoeveel je geeft. Paarden kunnen bijvoorbeeld best granen verteren en het kan ze voedingsstoffen leveren die ze nodig hebben. Maar ze kunnen geen grote hoeveelheden tegelijk verteren. Dat betekent nog niet dat je je muesli radicaal in de vuilnisbak moet gooien. Maar het betekent wel dat je geen drie kilo granenmix aan een paard moet geven.
- de "het is mooi voer"-hype. Dat het in een mooie zak zit en jij het zo lekker vind ruiken dat je het in je eigen bakje yoghurt zou doen, betekent niet dat het goed voor is of past bij de behoefte van je paard.

Er zijn er vast nog meer....

Mooi gezegd! Hoewel mijn mening is wel dat niet iedere krachtvoer even kwalitatief goed is.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:22

Sommige hypen kunnen ook erg ongezond zijn!
Elke voedings / paarden winkel of webwinkel ik in loop zie ik potjes Zeeweer. Klinkt al zo natuurlijk toch, zeeweer? Maar hoeveel jodium zit er in? Tot nu toe heb ik dat nooit zien gemeld op de etiket. Waarschuwing niet geven aan drachtige merries? Ook niet. Waarschuwing, kan hoog in de zware metalen zitten. Ook niet.

Ik heb vorige jaar onderzoek gezien waar de ongewenste metalen werden gemeten, daar schrok ik van toen! Dus de zeeweren kunnen we allemaal mooi in de vakken laten liggen!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:43

En antioxidanten zijn ook niet onschuldig. Te veel aan vitamine E kan de metabolism van vitamine A belemeren. Je moet wel wat veel toevoegen (x10 meer dan aanbevoelen), maar het gebeurt wel. Tenminste dat kwam uit een onderzoek bij Eventing paarden.

En nog iets over antioxidants. Ze zijn nodig, geen punt en komen ook te kort in het rantsoen, geen punt. Denk vooral aan vitamine E tijdens de winter maanden, zit beperkt in hooi en voordroog, wel ruim aanwezig in snel groeiende gras. En selenium die ook krap in ruwvoer voorkomt. Ze zijn makkelijk om bij te voeren, en gelukkig zie je dat de supplementen niet te hoog zit in de selenium, maar wel een goed bijvullen leveren (mits je houdt aan de voorschrift).
Vorige jaar een heel interessante discussie gehad met een van de wetenschappers die aan het 2007 NRC (voedings voorschrift boek dat wordt gezien als de 'bijbel' voor het voorschrift van voedings stoffen voor paarden). Een interessant discussie waarin blijkt dat ondanks dat antioxidanten een essentieel en belangrijke rol spelen, dat we misschien te ver kan gaan bij het bij voeren van deze stoffen. In de zin dat het lichaam "leert" niet te compenseren en adapteren tijdens de trainen omdat je altijd die antioxidanten bij voeren die de oxidanten snel opruimt! Net als het geen nut heeft om een tiener te leren zijn kamer op te ruimen wanneer je toch elke keer zelf doet (ervaringsdeskundige). Hetzelfde discussie vindt ook plaats bij het humane sport fysiologie, en van wat ik heb gelezen weten we nog niet genoeg van.

Dus, extra vitamine E en Se bij hard werkend sport paarden of niet? Toch wel, maar dan niet in zeer hogere doseringen, vooral Selenium niet. En ik ga express geen cijfers hier geven als een richtlijn omdat elke paard / sport / training / anders is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:06

safina schreef:
leuk topic. De opmerkelijke hypes en kronkels die ik ken:

- de suiker-hype: mieren over een procentje meer suiker in een mineralenbrokje waar je nog geen handje van voert. En dan niet beseffen dat je feitelijk over evenveel suiker zeurt als er in een half plakje hooi zit.

Van die hysterie word ik ook een beetje moe... Een wortel kan je haast niet mee geven, Hartog luzerne met een piepklein beetje melasse is ook NOt done en de grootste fout is een Pavo summerfitkoek.
Maar dan vergeten dat het grootste aandeel in suker&zetmeel uit hooi en gras komt.

Ik ben overigens net als Sara van mening dat veel mensen de arbeid/ prestatie die hun paard levert zwaar overschatten en het paard daardoor ook veel te veel (kracht)voer geven.

Nu zijn voer en supplement wel een beetje mijn zwakke plek :D Vind het erg interessant, weet er ook wel wat van af maar wil soms toch wel bezwijken.. Zoals bijvoorbeeld voor dat schepje msm tijdens de peesblessure van min paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:03

Ik heb mijn hele leven al paarden en zie inderdaad steeds een hype ontstaan. Eerst was het de sportbrok, nu is het de vitaminebrok. Ik vind het heel goed om na te denken over voer, maar ben wel bang dat men er te veel in door slaat. Het was goed dat men zich ging realiseren dat graan niet het beste voer is voor een paard, maar waarom iedereen nu zo massaal zijn paarden op vitaminebrok zet is mij een raadsel.

Paarden kunnen bijna alle vitamine namelijk zelf aanmaken door het eten van ruwvoer. Alleen vitamine E kan een puntje zijn in de winter omdat er dan minder (of geen) gras is. Gaat men er dan standaard vanuit dat je paard te kort komt? Is er een ruwvoer analyse geweest en bloedonderzoek om te korten aan te tonen en dus gericht aan te kunnen vullen? In de meeste gevallen niet en daar maken de voerfabriekanten dankbaar gebruik van! Hoeveel nieuwe- en bestaande merken zijn er niet vitaminebrokjes gaan produceren?

Met suiker hetzelfde verhaal. Uiteraard is suiker niet goed, maar suiker zit ook in hooi en ook in gras. Een gezond paard kan heus wel tegen wat suiker. Het disbalans is gekomen door de grote hoeveelheden krachtvoer die de paarden kregen.

Natuurlijk is het onder de loop nemen van voer een van de eerste dingen die je moet doen als je op een probleem stuit met je paard (zijn gezondheid). Maar probeer er ook nuchter in te blijven, gebruik niet van alles door elkaar, geef een product ook de tijd om zijn werk te doen, etc.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:48

Erg interessant allemaal. En ook ik zie de bomen door het bos niet meer.
Mijn paardje deed het opzich nog best goed echter is hij laats door gemeten door een natuurgeneeskundige . En wat blijkt dat zijn lichaam overbelast is geworden van de vele afvalstoffen die niet genoeg afgebroken worden in zijn lichaam.

Ik wist dat ik sober moest voeren heb eens 1 keer een hele ernstige poging ondernomen.
Echter heeft mijn paard ook nog eens een stofallergie waarop hij zo erg ging hoesten dat ik toen overgestapt was op kuil hooi. Vaak van verschillende kwaliteit was er voorradig was op de pensionstal.
Ik had dus 2 kwades om uit te kiezen of droog en stoffig waarbij afspuiten niet afdoende was. Of kuil geen hoest maar wel vervetting met alle gevolgen vandien.

Dus 2 weken geleden het roer omgedraaid en we kunnen weer opnieuw beginnen.
Ik heb duits paardenhooi gekocht van goede kwaliteit ik dacht yes nu zijn we op goede weg. Echter moet ik het flink laten weken zodat het zachter word. Want nu kriebelt het weer omdat het harder is dan kuil natuurlijk.
Verder krijgt hij care for life handje s'ochtends handje s'avonds . Momenteel zit er gluco balans doorheen en nog wat druppels.

Ik hoop nu op de goede weg te zitten. In het verleden verschillende keren het voer aangepast maar zoals al eerder beschreven dat klein beetje dat je voert maakt het verschil echt niet. Het is het ruwvoer dat zo belangrijk is.

En dat ben ik dus pas nu gaan inzien.
Niet gemakkelijk allemaal als je op een pensionstalling staat en alles is gebudgetteerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:53

Hier krijgen ze voornamelijk vezels en vetten.Ik voer geen granen,biks of muslie....
Ben van mening dat het maagdarmstelsel van een paard niet gemaakt is voor dit soort voer.
Onbeperkt hooi gaat ook niet hier.Regelmatig beetjes.Maag moet toch iedere drie uur wel een pluk hooi hebben.
Verder voer ik beetje zemelen,geweekte pulp,beetje lucerne,coprameal van coolstance,gekookt lijnzaad.
Wel dagelijks een vitamine en mineralen supplement.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:56

Interressant topic.
Wat ik me altijd afvraag, hoe onbeperkt in onbeperkt ruwvoer?
Dat is met een normale baan/studie etc. toch best lastig of zie ik nu iets over het hoofd?