waar krijgt zenou koliek van ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: waar krijgt zenou koliek van ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:54

Ik vrees dat je weinig kan doen voor het beestje, dat er nog steeds maneges bestaan die ze op stands hebben staan... vreselijk...
Het gebrek aan beweging en het teveel aan suikers zal zorgen voor de kolieken, een stand is vreselijk voor een paard.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:54

Ik denk dat de grootste oorzaak een verkeerd voerbeleid + de huisvesting de oorzaak is.
Op stands bewegen ze veel en veel te weinig, en doordat een paard beweegt werken de darmen beter. Dus hoe minder ze bewegen, des te sneller een verstoppingskoliek.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:04

Stands zijn niks mis mee als ze daar naast maar gewoon lekker buiten kunnen lopen en genoeg met de lessen mee lopen. Als de pony niet buiten komt vind ik het helemaal niet zo raar dat die regelmatig last heeft van koliek, zijn veel te veel pony´s en paarden die nooit wat krijgen terwijl ze in stands staan terwijl mijn paard dan 24/7 buiten staat met bijna onbeperkt ruwvoer en die krijgt bij wijze van dan wel weer koliek oid :')

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:31

Heel rot voor de pony, maar hier zou ik geen geld meer in willen steken. Een stal die nog met stands werkt en zo slecht voert denkt niet aan het paardenwelzijn en dat stop je alleen maar door ze niet meer te subsidiëren. Als ze geen klanten hebben kunnen ze de paarden ook niet meer zo behandelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:32

Als ik het zo hoor denk ik dat deze stal super geschikt is voor een paddock paradise :j
Als er veel ruimte is zou ik dat ook eens aankaarten bij de leiding.
Een ambitieus plan maar wel heel fijn

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 15:03

Ten eerste een stand hoefd niet erg te zijn. Ze zijn trouwens al bezig voor gewonen stallen dus boxen. Dat wordt ergens van de zomer dan staan ze de hele dag op het weiland en in de avond pas weer naar binnen. De andere paarden daar lopen wel heel vaak ook in de les. Maar ik ben verliefd op de niet populaire pony . Ze is niet makkelijk en ze gooit graag andere van haar af. En met galop is ze bij de andere een race monster. Alleen ik kan haar aan. Ja en die grote meiden maar die vinden haar iritant en hun rijden in de ver gevorderde les. Als je een les lager neemt ja die zijn weer bang voor haar. Dus ja, ze heeft niet veel fans. En de lesgevers willen liever een rustige les dan een pony die een rodeo geeft. Maar bij mij is ze heel erg lief en soms een bokje als ze blij is maar ze gedraagt zich bij mij!
Ze is officeel niet van mij misschien voor de helft want ik lease haar. Maar ik ben echt de enige die haar verzorgd en rijd. En als andere er wel een keer erop zijn geweest nou dan merk ik dat aan haar .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:08

Een stand hoeft inderdaad niet erg te zijn, maar dat is alleen het geval als het paard in de ochtend vroeg naar buiten gaat, en daar pas in de avond laat weer uitgehaald wordt, IEDERE dag, zomer, winter, weer of geen weer. Je geeft aan "in de zomer", dat maakt dat ze in de winter dus hele dagen binnen staan, op stand??

En een lesje lopen, dat is echt niet genoeg beweging. En ik mag hopen dat de pony's niet 4 uur lessen per dag? Want dat is toch echt wel de minimale wat een paard aan beweging nodig heeft op een dag.

Kijk echt kritisch naar het welzijn van het paard, en bedenk je goed of je dat in stand wilt houden door ervoor te betalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:17

Meer beweging (dus dagen dat ze niet in de les loopt longeren/losgooien/op een andere manier vrij bewegen) en kijk hoeveel ze drinkt, want ook dat kan meespelen bij verstoppingskoliek.

Wortelen bevatten veel suiker (zouden ze meer van moeten gaan drinken, want vocht in de wortels is niet genoeg), en werken in grote hoeveelheden ook licht laxerend. Dat rijm ik niet helemaal met verstoppingskoliek, dan moet er van binnen iets anders mis zijn. Wormen, darmen van slag door voer en of bewegingstekort.

Mogelijkheid pijn en ongemak ter zijde, te weinig beweging geeft ook lastige pony's. Niet voor niets is het gezegde : "wet pads make for sweet horses". Het is heel goed mogelijk dat meer werk er juist een veel fijnere en veiligere pony van maakt, maar daar moet je wel een stuk tijd (maandje of 2-3) in steken voor dat je daar wat over kan zeggen.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 15:21

Nee natuurlijk lopen de ponys geen uren achter mekaar. Nee ze lopen zeker niet meer als 2 of 3 uur. Ze letten daar wel goed op hoor. En de ponys gaan ook in groepjes van 3of4 soms 5 los in de bak om even lekker te spelen of gewoon rond te kijken. 'Mijn' pony die word in de ochtend met de andere jonge ponys los gegooid. En in de avond worden de ponys ook vaak nog even los gegooid die geen les gereden hebben. Dus zo erg is het nou ook weer niet met deze stal.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:29

Dat is alsnog te weinig hoor :j
Een paard eet loopt en scharrelt 16 uur per dag in de natuur dus in elk geval ik probeer ze echt minimaal 7\8 uur buiten te hebben in de winter in de zomer staan ze 14 uur buiten

Daarbij ben jij na zeggen de ''enigste'' die erop kan rijden en waar ze lief bij doet
t verhaal trekt aan mijn kant steeds meer twijfel\

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:43

Naast omgevingsfactoren zoals huisvesting en voeding, is het ene paard ook gevoeliger voor koliek dan de andere. Weet je welke vorm ze heeft?
Als leaser kun je het ter sprake brengen, maar de manege is de eigenaar.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:58

Gentlegiant schreef:
Daarbij ben jij na zeggen de ''enigste'' die erop kan rijden en waar ze lief bij doet

En dat in combi met de leeftijd die op haar profiel vermeld staat... :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:11

bakkabouter schreef:
Gentlegiant schreef:

En dat in combi met de leeftijd die op haar profiel vermeld staat... :j

Daar had ik niet eens na gekeken :')
Maar volwassen mensen kunnen ook penny zijn toch

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:49

@bakkabouter en gentlegigant en wat is er met mijn leeftijd en mijn verhaal ? Penny ?

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 09:26

Maar nu ga ik haar meer beweging geven door
te wandelen en longeren. En ik wil haar lijnzaad olie geven. Dat wil ik nu eerst proberen.

Hoeveel lijnzaadolie kan ik als eerste geven ?
Ik dacht 1 eetlepel en de volgende dag 2 eetlepels. Of kan ik meteen 2 eetleoels olie geven. Want ik heb geen flauw idee hoe ze deze olie gaat vinden! Het smaakt echt een beetje walnootachtig. Zonnebloem olie vind ze echt goor!

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 09:29

Maar nu ga ik haar meer beweging geven door
te wandelen en longeren. En ik wil haar lijnzaad olie geven. Dat wil ik nu eerst proberen.

Hoeveel lijnzaadolie kan ik als eerste geven ?
Ik dacht 1 eetlepel en de volgende dag 2 eetlepels. Of kan ik meteen 2 eetlepels olie geven. Want ik heb geen flauw idee hoe ze deze olie gaat vinden! Het smaakt echt een beetje walnootachtig. Zonnebloem olie vind ze echt goor!

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:32

Ik weet niet of ze haar stro op eet, maar mijn merrie krijgt daar koliek van. Sinds ze op vlas staat is het helemaal over.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:54

Ja alle paarden bij ons op stal eten wel wat er van .ook die van mij.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:57

Ik ben vandaag begonnen met lijnzaadolie te geven. Ik heb 1eetlepel over haar kruidenmuslie gedaan. Gelukkig vond ze het heerlijk! Ik was eerst bang van niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:06

Heeft ze wel een automatische drinkbak in haar stand ?

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:46

Ja ze heeft een automatische drinkbak.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:03

Oef vroeger reed ik ook op een manege die veel stands had. Pony's kwamen ook niet buiten. Toen ik daar als koter rond liep en les nam wist ik niet beter, maar als ik er nu aan terug denk, vreselijk!

Buiten het feit dat deze pony meer moet bewegen moet ze ook van al dat voer af. Indien mogelijk geen wortelen meer, geen basisbrok, geen muesli en geen appels meer.
Toen ik mijn paard 6 dagen per week reed (in redelijk zware training) kreeg ze een halve schep basisbrok en onbeperkt hooi iedere dag, daar deed ze het fantastisch op. Zonder extra's!

Deze pony is ten eerste kleiner, loopt maar 2 keer in de week en dan waarschijnlijk de helft nog niet zo zwaar, krijgt buiten de lessen amper beweging als ik het goed begrijp, maar wordt wel helemaal volgepropt. Geen wonder dat ze iedere keer koliek krijgt.

Ga met de manege in overleg, al het voer weg en onbeperkt hooi. Daarnaast natuurlijk ook minimaal 8 uur per dag naar buiten waar ze in vrijheid kan bewegen.