Hete sportmerrie sterk aan het vermageren, wat bij te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:55

Coolstance van Copra. Komen ze van aan en geeft alleen coole energie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hete sportmerrie sterk aan het vermageren, wat bij te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:07

Om de dag scheutje appelazijn in de drinkbak zorgt voor betere darmflora . Daarnaast olie. Mijn voorkeur ligt bij lijnzaadolie.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:26

Iedereen die mijn rijden in twijfel stelt, vraag ik mij eerlijk gezegd af, of deze zelf al eens met zo een dressuurlijn gereden hebben. Daarbuiten heb ik wekelijks nog training met al onze paarden bij mijn trainer. Dus ik wordt kort opgevolgd.

Op de weide plaatsen is op heden geen mogelijkheid, onze weide is momenteel een modderpoel en wordt binnenkort opnieuw gezaaid, zodat deze paarden in het voorjaar lekker op hun weide kunnen. Wij gaan geen sportpaarden op heden in de modder laten ploeteren.

Ik denk dat er weinig sportpaarden zijn buiten van professionele mensen die zoveel uur in vrijheid buiten kunnen zoals jullie verwachten. Vele gaan id stapmolen, paddock, 1u buiten en rijden.

Ik ga inderdaad de olie proberen die vele aanraden en ik ga de voeding eens bekijken dat sommige hebben voorgesteld. Dit was ook mijn vraag. :Y)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:36

Ik in geen geval trekt je rijden in twijfel hoor ja ik heb ook een pittige lijn gehad en nog eentje die ontzettend temperamentvol is

Hier is de wei ook niet ju van het maar toch gaat alles naar buiten dat is voor mij gewoon de basis behoefte
De sportpaarden staan dan wel in een gedraineerd stuk met altijd hooi tot hun beschikking
Stap molen heb ik hier ook maar echt ongelogen nog nooit gebruikt
En ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat op sport stallen smorgens molen (als) en dan terug op box rijden en weer op box hebben ze echt geluk mogen ze een 2de keer in de molen....

Maar dit is niet mijn visie op de paarden sport mijn paarden werken super hard voor me sommige ook 5/6 dagen per week
maar als ''compensering'' mogen ze van mij wel buiten spelen zoals ik het altijd noem
Dat mn weide en alles om zeep geholpen word so be it....
En ja wat is profecioneel? in mijn ogen als je er geld mee verdient en boven in wat mee kan draaien
Dat is hier dus het geval en ik weet dat ik dan misschien een uitzondering ben maar hier komt echt alles buiten
En ook de gedraineerde stukken zijn echt geen rozen geur en manenschijn hoor verre van zelfs
''Vroeger'' had ik 2 van mijn wedstrijd paarden oa een obeliskxjazz (zeer pittig en heftig) 24/7 buiten met zijn stal open
Beest functioneerde als nooit van te voren :D

Maar dan ben ik wel eerlijk ik ben niet afhankelijk van andere of pension eigenaren dat is mijn grootste voordeel
Als ik mijn wei om zeep help dan moet ik het ook zelf weer goed maken (of juist niet :+ )

Sorry voor mijn pfftopic maar wou toch even aangeven dat het niet op alle profecionele stallen met heftige paarden er zo aan toe gaat

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:36

Als ze op hetzelfde voer als eerst terugvalt, kun je waarschijnlijk beter luisteren naar haar. Zelf een stapje terug doen in het rijden en haar meer eigen vrijheid en ontwikkeltijd geven voor een paar weken of maanden. We willen tegenwoordig zo snel en het "probleem " oplossen met meer voeren doet geen recht aan wat je merrie (misschien) nodig heeft.
Maar dit is maar één invalshoek natuurlijk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:39

Geen maismeel, das koeienvoer.. Gezien het zenuwachtige karakter kan het ook nog een maagzweer zijn. Weet niet of daar naar gekeken is? Wat betreft wat dikker worden is luzerne een goede optie of idd zoals eerder aangegeven olie. En is onbeperkt hooi ook echt onbeperkt?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:43

Continu hooi lijkt in mijn ogen zoveel hooi als dat er nog genoeg ligt bij de volgende voerbeurt dus onbeperkt ip toch?

Verder zou ik misschien toch kijken naar de spullen van effektri

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:48

Hoe zwaar zijn die trainingen vijf keer per week?
:)

Een maagzweer zou zeker ook een reden kunnen zijn, zeker bij zo een heet paard.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:54

Ja ze heeft steeds onbeperkt hooi, dit bij de voederbeurten en dan nog in een hooinet. Ik ga die spullen eens bekijken ;-)

Deze merrie is sinds ik haar rij wel al enorm kalmer geworden in karakter. Dit dier heeft op korte tijd al op veel stallen gestaan en op heden ben ik de enige waar ze al een jaar bijstaat. Ze is dus al enorm rustiger geworden, het gaat gewoon om vertrouwen bij het rijden.

Wat is de noemer van zwaar? Zij wordt op heden nog vw-nw getraind dit half u a 3kwartier. (kilometers maken, zoals wij dit heten) Soms zijn er dagen langer, waarbij we de opgerichtheid er wat bijnemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:56

Bietenpulp en extra olie zijn echter vaak een goede aanvulling voor de hetere types om aan energiebehoefte te voorzien zonder ze nog heter te maken waardoor ze juist nog meer gaan verbranden. Mijn EV kan ik mooi op gewicht houden met onbeperkt ruwvoer, bietenpulp, luzerne en extra olie. Hierdoor hoef ik nooit kilo's krachtvoer erin te proppen en kan ik haar temperament en energieniveau mooi controleerbaar houden. (merrie zou zichzelf anders verongelukken op het land).

Als jonge paarden invallen is het meestal omdat ze het even moeilijker hebben met de gevraagde trainingen, enkele weken wat rustiger aan is vaak beter dan alle mogelijke tips&tricks qua voer uit te proberen.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:09

Ik herken het probleem. Ik heb zo'n zelfde merrie. Voornamelijk had ik het in de winter.
Naast Pianissimo en basis sport brok (0,5kg) gaf ik ook maisvlokken bij en 3x per week een halve schep slobber. Is wellicht kuil nog een optie om te geven ipv hooi?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:10

Is er iet belangrijks voor haar veranderd?
Is haar maatje verhuisd verkocht.
Is zij naar een andere stal of omgeving gegaan?
Heeft zij ergenst stress van tikkende takken op het dak/raam?
Is er stress op stal? triggerende mede stal genoten en dan heb ik het over mensen?
heeft zij pijn (aan de eerder genoemde maagzweer bv)
Maar past ook je zadel nog, is de vulling niet verhard of de boom te smal door meer bespiering als eerst
en hoe is het met het bit.
Of misschien is het hooi van andere kwaliteit /voedingswaarde

Het kan zijn dat het paard met kalmer worden en vermageren toch aangeeft dat er wel iets aan de hand is.
Het is en blijft lastig maar als je succes boekt of een oorzaak vindt laat ons hier ook je oplossing weten .
Laatst bijgewerkt door kwita op 12-02-15 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:11

steflyn schreef:
Wat is de noemer van zwaar? Zij wordt op heden nog vw-nw getraind dit half u a 3kwartier. (kilometers maken, zoals wij dit heten) Soms zijn er dagen langer, waarbij we de opgerichtheid er wat bijnemen.

De term zwaar is inderdaad altijd subjectief :) Maar na een jaar onder hetzadel zou een half uur a 3 kwartier rijden niet te zwaar moeten zijn. Zeker niet zo zwaar dat ze er van af gaat vallen, in principe zou ze dat zelfs moeten redden op enkel goede kwaliteit hooi.

Misschien voor nu de echte training toch op een wat lager pitje zetten, bijvoorbeeld om te dag trainen. Op de overige dagen paard in de paddock, staptraining in het bos (als dat kan) of gewoon los longeren.

Daarbij het rantsoen aanvullen met hoogwaardiger ruwvoer zoals bietenpulp of luzerne. Voordeel van luzerne is de hoeveelheid goede eiwitten en het positieve effect op de maag.
Voordeel van bietenpulp is weer een erg positief effect op de darmflora.

Een mengsel van luzerne, bietenpulp en haar krachtvoer met eventueel een scheutje olie is ook een goede optie. Het eiwitgehalte in de pianissimo is vrij laag dus overstappen naar een krachtvoer met meer eiwit is ook te overwegen.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:37

Mijn pony werd laatst ook ineens veel dunner, waarschijnlijk door stress. Hij was al verhuist naar 3 andere stallen. :wow: Toen eens gekeken (ik reed toen nog niet en paard was gezond), en besloten slobber bij te voeren. Hij knapte er echt van op!

Hier op stal voeren ze ook mais bij als de paarden dunner worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:03

Gentlegiant schreef:
Continu hooi lijkt in mijn ogen zoveel hooi als dat er nog genoeg ligt bij de volgende voerbeurt dus onbeperkt ip toch?

Verder zou ik misschien toch kijken naar de spullen van effektri

Ben ik met je eens, dat is in mijn ogen ook onbeperkt hooi.

Voor de rest ben ik het ook met je eens over de producten van Effektri, dit was ook een tip van mij in een eerdere reactie.
Voer het nog niet zo heel lang maar merk nu echt al een zeer positief verschil, ik gebruik zelf de glucosamine en de omega 3.
De omega 3 vind ik echt een super fijne olie zonder dat je paard er heet van word, lijnzaadolie werd de mijne behoorlijk heet van dus ben ik mee gestopt maar de omega 3 is een veel betere vervanger!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:07

Ik heb ook een stresskip merrie die ook snel te mager wordt. Het is echt een nerveus paard met veel looplust.
Ik geef haar nu dodson and horell build up cubes. Na enkele weken zie je al goed verschil en ze worden er niet heet van.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nathe op 12-02-15 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:08

steflyn schreef:
Iedereen die mijn rijden in twijfel stelt, vraag ik mij eerlijk gezegd af, of deze zelf al eens met zo een dressuurlijn gereden hebben. Daarbuiten heb ik wekelijks nog training met al onze paarden bij mijn trainer. Dus ik wordt kort opgevolgd.

Op de weide plaatsen is op heden geen mogelijkheid, onze weide is momenteel een modderpoel en wordt binnenkort opnieuw gezaaid, zodat deze paarden in het voorjaar lekker op hun weide kunnen. Wij gaan geen sportpaarden op heden in de modder laten ploeteren.

Ik denk dat er weinig sportpaarden zijn buiten van professionele mensen die zoveel uur in vrijheid buiten kunnen zoals jullie verwachten. Vele gaan id stapmolen, paddock, 1u buiten en rijden.

Ik ga inderdaad de olie proberen die vele aanraden en ik ga de voeding eens bekijken dat sommige hebben voorgesteld. Dit was ook mijn vraag. :Y)

Ik vroeg het me alleen af, trek je rijden niet in twijfel maar daarover geef je verder geen info. Vaak zat topics gezien met de vraag om hulp bij een "heet"paard en dan was het niet heet maar gewoon een maatje te groot voor de ruiter dus vandaar de vraag of het paard niet een maatje te groot is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:16

Nouvel schreef:
Met maismeel zou ik uitkijken bij een paard dat als snel heet is, mijn ervaring is dat ze daar nog heter van kunnen worden.

Klopt.. dan kun je beter sojameel geven, dat zijn voornamelijk eiwitten.. en dus weinig suikers..

Ts.. wat gebeurd er als je het krachtvoer ook wat op gaat schroeven?
Ze verbruikt duidelijk veel, bovendien krijgt ze dan weer wat meer tryptofaan binnen.. ;)
Mijn paard werd er nl niet heter van, maar werd juist nog meer 'zen' in t koppie..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:24

Lucerne zit ook wat meer eiwit in, kun je ook makkelijk bijvoeren. Is er ook in geperste vorm als je dat makkelijker vind. En idd bietenpulp, en lijnzaadolie.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:24

Maagzweren lijkt mij iets om je verder in te verdiepen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:17

steflyn schreef:

Ik krijg altijd een beetje jeuk van dit soort reacties, het uit de hoogte toontje van sportpaarden horen niet in een paddock en hebben jullie wel ervaring met zulke bloedlijnen?
Ik denk dat ik voor de meeste praat die hier reageren als ik antwoord geef dat de meeste mensen die hier reageren gewoon uit ervaring reageren, ik heb zelf pas 40 paardenervarings jaren in m'n zak
Dus mag jij oordelen of ik uit m'n nek klets.
Ja , hier gaan de sportpaarden gewoon de bagger in , en ik maak het nog erger ; zonder beenbeschermers!!! En nog erger!! Met vriendjes!!!
En ja hoor hete kikkers en bloedlijnen ervaring genoeg, een paard houden als paard en trainen met een paard naar wat ie aankan, daar krijg je de beste dieren van. Behandelen als paard en er mee omgaan met verstand en zonder haast.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:23

Pavo all sport en pavo sport fit, daarnaast lucerne erbij. Mijn merrie viel ook een tijd af. Van dit voer werd ze niet heet en kwam ze weer goed op gewicht. Succes!!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:38

Hooi gaan voeren wat rijker is?

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:30

Ik heb sinds augustus 2014 een special d merrie. Ook zij viel in het begin af. Ik denk echt door de stress van overgang naar andere stal en verlies van haar maatje. Ik denk niet dat je dit moet onderschatten voor paarden. Gun ze een jaar om goed te wennen aan hun omgeving, nieuwe stalgenoten en berijder.

Die van mij gaat elke ochtend een half uur tot 1 uur in de molen. Daarna met de anderen in de paddocks of land en s'avonds rijden/longeren of iets anders. Grond werk is ook zo belangrijk voor een goede vertrouwensband met je paard.
We trainen onder begeleiding

Die van mij krijgt 2x per dag 1/4 müsli en 1/4 basis sport brok van pavo. Ze krijgt lijnzaadolie en luzerne mix van Hartog. Onbeperkt hooi in slowfeeders. Na training/ beweging krijgt ze müsli omdat ze dan de energie vanuit hun brok hebben verbruikt. Verder ook wortels in de winter periode.

We gaan om de 4 maanden naar de zadelmaker omdat ze vol in ontwikkeling is. Gewoon netjes gebitscontrole en mestonderzoek.

Langzaam zie ik haar weer aankomen en vooruitgaan :) bij sensibele paarden is gewicht altijd een aandachtspunt denk ik en zijn ze snel wat licht in gewicht. Wel lastig hoor!

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:34

En @nathe wat een mooie ontwikkeling bij jou paardje!