senior op gewicht houden/krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:20

Mmm, speedibeet is van de baan. Ik lees nu dat senior prioris € 0,44 per kg kost, en speedibeet € 0,80 per kg) Dus speedibeet is dubbel zo duur en.....vrijwel iedereen adviseert Senior priorus ;-) dus....dan is de keuze makkelijker
8nnemiek, tis is echt gek. Het hooi ziet er super uit. Niet stoffig, geen schimmel, maar toch willen ze het niet. Het ligt nu in de stal als stalbedekking :( terwijl de voordroog gretig gegeten wordt. Iemand vertelde me dat er waarschijnlijk te veel drijfmest overheen gegaan is. Het ruikt dan niet lekker voor de paarden en ze eten het gewoon niet. Dat is best goed mogelijk, want ik krijg mijn hooi van een koeienboer :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:12

Wat iedereen al zegt : seniores priores ( of de senioren slobber van masters ) !
En dan langzaam aan beginnen en opbouwen naar 1 kg droog product per dag ( dus dan nog aanlengen met water ).
het zit idd laag in vit en min, maar dat komt omdat je er ook 7 kg per dag van kunt voeren als je paard geen ruwvoer meer kan eten. Daarom geven veel mensen naast b.v. 1 kg sp ook nog wat krachtvoer , voor extra vit en min.

Hier nog een heel topic [VS] Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:29

het moet idd wat langer weken , maar zitten volgens mij wel meer voedingsstoffen in dan in speedibeet . je kan gewoon elke avond een volle emmer maken en dit over 1 dag verdelen .
+ dat ze bij ons speedibeet niet lekker vinden en senior wel , het ruikt ook lekkerder

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:23

Hier net de proefverpakking speedebeet uitgeprobeerd (met wat van zijn oude brokken (havens basisbrok) erdoor heen.....nee hij wil het niet.
Maar...hij at zijn gewone brokken nu ook niet. (normaal eet hij alles met smaak op)....maar me toch een beetje zorgen. Of hij is bang dat ik met het eten "geklooid" heb (ik had er gisteren poeder doorheen gedaan op advies vd dierenarts ivm zijn beenwond) of hij voelt zich toch niet zo geweldig door zijn been of de spuiten die hij gisteren van de da heeft gekregen..Zelfs een worteltje was niet zijn ding vandaag..oliebol!
Ik probeer straks de 18+ nog eens, (die wilde hij gisteren wel)
Maris, bedankt voor de link (ik had al gegoogeld maar het waren toch weer andere gevallen, zodoende had ik het topic geopend maar ik ga het zeker eens doorlezen)
Faunty, geef jij je fjord ook die priority, komt hij daar niet van bij? (anders is het nog een optie voor mijn fjordje, net even geprobeerd, maar die lust de speedibeet dus wel :D )

barbar

Re: senior op gewicht houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:34

Die aanbeveling is idd als je paard niks anders meer kan eten, dus ter vervanging van ruw en krachtvoer.
Ik geef mijn paardjes een halve schep naast zijn gewone voer.
Daar zou ik als ik jou was ook mee beginnen, op een halve schep gaat nog 2 tot 2 en een half kg water op dus het word best veel.
Daarnaast pavo 18+ en onbeperkt hooi lijkt me prima.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: senior op gewicht houden/krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:16