Een vervanger voor zandweg (en Psylliumzaad)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:20

Dat is juist wel goede informatie. Het kan pas gelei-achtig worden als het met water gemengd is. Anders worden de zaadjes simpelweg niet verteerd en is er ook geen werking. Dat heten slijmstoffen die de gelei-achtige massa kunnen produceren en daarmee het zand meenemen. Ik doe er een opleiding voor, dus mag denk ik wel zeggen dat ik er verstand van heb.[/quote]

Volgens mij is het zelfs ongezond om niet voor te weken of heb ik dat mis?

superpony

Re: Een vervanger voor zandweg (en Psylliumzaad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:49

IK maak het ook niet meer nat. Droog gaf ook een beter resultaat dan van tevoren natgemaakt.

Een paard maakt speeksel aan als hij kauwt. Voor dat het zaad in de slokdarm komt, is het dan al nat.

Natgemaakt aten die van ons het ook niet op. Ook al deden we het door de muesli of speedibeet. We hebben van alles geprobeerd.

Het wordt gelei achtig, maar zet niet 5x uit zoals bijv een speedibeet. Dat is veel gevaarlijker.

En wat mensen leren is ook maar een standaard verhaaltje, de ontwikkeling is vaak al veel verder en meningen en ervaringen zijn heel verschillend. Dat is met meer dingen zo.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:47

superpony schreef:
IK maak het ook niet meer nat. Droog gaf ook een beter resultaat dan van tevoren natgemaakt.

Een paard maakt speeksel aan als hij kauwt. Voor dat het zaad in de slokdarm komt, is het dan al nat.

Natgemaakt aten die van ons het ook niet op. Ook al deden we het door de muesli of speedibeet. We hebben van alles geprobeerd.

Het wordt gelei achtig, maar zet niet 5x uit zoals bijv een speedibeet. Dat is veel gevaarlijker.

En wat mensen leren is ook maar een standaard verhaaltje, de ontwikkeling is vaak al veel verder en meningen en ervaringen zijn heel verschillend. Dat is met meer dingen zo.

Het gaat niet zozeer om het nat, maar meer om het weken. Daardoor komen de slijmstoffen vrij en die wil je hebben.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:49

kimberly1995 schreef:
Dat is juist wel goede informatie. Het kan pas gelei-achtig worden als het met water gemengd is. Anders worden de zaadjes simpelweg niet verteerd en is er ook geen werking. Dat heten slijmstoffen die de gelei-achtige massa kunnen produceren en daarmee het zand meenemen. Ik doe er een opleiding voor, dus mag denk ik wel zeggen dat ik er verstand van heb.

Volgens mij is het zelfs ongezond om niet voor te weken of heb ik dat mis?[/quote]

Zou ik na moeten vragen. Kan zo niks benoemen. Alleen heeft het geen nut om psyllium te geven ter vervanging van zand weg of wat dan ook, als je het niet een avond weekt in water. De slijmstoffen komen niet los en die wil je juist hebben om het zand af te voeren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:05

Ik heb vandaag de subli al geleverd gekregen, snelle service! Ga morgen eens testen of mijn kieskeurige paard het wil eten. Ik hou jullie wel op de hoogte :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:39

kimberly1995 schreef:
kimberly1995 schreef:
Dat is juist wel goede informatie. Het kan pas gelei-achtig worden als het met water gemengd is. Anders worden de zaadjes simpelweg niet verteerd en is er ook geen werking. Dat heten slijmstoffen die de gelei-achtige massa kunnen produceren en daarmee het zand meenemen. Ik doe er een opleiding voor, dus mag denk ik wel zeggen dat ik er verstand van heb.

Volgens mij is het zelfs ongezond om niet voor te weken of heb ik dat mis?

Zou ik na moeten vragen. Kan zo niks benoemen. Alleen heeft het geen nut om psyllium te geven ter vervanging van zand weg of wat dan ook, als je het niet een avond weekt in water. De slijmstoffen komen niet los en die wil je juist hebben om het zand af te voeren.[/quote]

Even een vraag; om welke soort psyllium gaat het dan (husk, zaadjes, gemalen)?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:49

Ik gebruik psylium voor mijn eigen darmen en moet het toch echt mengen net water. Ook voor mijn pony week ik het. Anders heb je grote kans op verstoppingen van de darm. Werkt als een trein. Ik kook het niet week het ook niet heel lang. Meestal 5 minuten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:50

Sardis schreef:
kimberly1995 schreef:

Zou ik na moeten vragen. Kan zo niks benoemen. Alleen heeft het geen nut om psyllium te geven ter vervanging van zand weg of wat dan ook, als je het niet een avond weekt in water. De slijmstoffen komen niet los en die wil je juist hebben om het zand af te voeren.

Even een vraag; om welke soort psyllium gaat het dan (husk, zaadjes, gemalen)?

Psyllium/vlozaad. Dus echt de zaadjes. Durf zo niet te zeggen wat husk/gemalen is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:51

callum schreef:
Ik gebruik psylium voor mijn eigen darmen en moet het toch echt mengen net water. Ook voor mijn pony week ik het. Anders heb je grote kans op verstoppingen van de darm. Werkt als een trein. Ik kook het niet week het ook niet heel lang. Meestal 5 minuten.

Met welk doel gebruik je het, als ik vragen mag?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:54

Ik gebruik het zelf voor mijn pds. Niet constant want dat werkt niet daar raakt mijn darm nog geirriteerder van. Ik heb ongeveer chronisch diarree dus ik gebruik het om mijn ontlasting te verdikken en mijn darm schoon te maken.

bij mijn paard voor zand

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:56

Maar iets anders om zand uit de darmen te krijgen zou ik zo 123 niey weten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:02

callum schreef:
Maar iets anders om zand uit de darmen te krijgen zou ik zo 123 niey weten.

Lijnzaad(olie) kan ook nog..

Rekiurbeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:06

Wij hebben laatst Puur Psyllium Paard gegeven. Is een verpakking van maar 350 gram (husk), en daardoor wat goedkoper. Ook luchtdicht af te sluiten. We gaven het door de muesli, die we een beetje nat maakten zodat het poeder niet onderin de voerbak bleef plakken. Voor zover ik weet kun maakt het niet zoveel uit of je het wel of niet nat maakt, het idee is dat oplosbare vezels in psyllium heel veel water kunnen binden, zodat de darminhoud in volume toeneemt en de bewegingen van de darmen worden gestimuleerd. Hierdoor kan het zand in de darmen goed worden meegevoerd +:)+ .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:06

Ik heb het eerder altijd nat gegeven. Maar nu al tijden droog over het voer en het werkt nu veel beter. We hebben de husk en er staat ook niet dat het geweekt moet. 2 anderen op stal hebben dezelfde en ook goed resultaat zo.
Op een commerciele verpakking heb ik juist gelezen dat het na natmaken direct gevoerd moet. Zo tegenstrijdig dus........Maar het legt een beste afstand af in de darmen en wordt echt wel geweekt in eigen nat dan.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 04:08

Ik zou dat van de Welkoop persoonlijk niet voeren als je kijkt naar de hoeveelheid suikers :oo

Verder heb ik ook veel vraagtekens bij het gebruik van Psyllium. Bij de ene fabrikant moet je het weken tot inderdaad behanglijm >;) en bij de andere fabrikant gewoon droog voeren door wat voer.

Ik heb laatst de geweekste versie geprobeerd, nou wat een bende _O-
Onze Tinkermerrie smult ervan maar ja er is dan ook niks wat ze niet eet maar onze Arabier mix vind het :r en eet het niet.

Dus we doen de volgende kuur geeoon weer droog!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:00

Dat van die fabrikanten kan ik eventueel wel verklaren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:09

Ik heb de slobber van Subli net aan mijn paard gegeven. Ze trok de emmer zo ongeveer uit mijn handen, dus qua smaak is het een enorm succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:14

Ik roer de husk net voor het voeren door de slobber. Tegen de tijd dat de emmer bijna leeg is, is het restje aardig richting behangplaksel. Aangezien dat is wat het in de maag en darmen moet doen lijkt het mij dat dat effect op tijd begint om te werken waar het moet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:48

kimberly1995 schreef:

Ik ben nieuwsgierig :j

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:08

Magica schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik ben nieuwsgierig :j

Het moet natuurlijk makkelijk in gebruik zijn. Veel mensen willen er niet al te veel moeite voor hoeven doen. Als ik er voor kan kiezen om psyllium husk te geven of psyllium die ik eerst nog moet weken, dan weet ik het ook wel natuurlijk..
Daarnaast zullen ze wel gekeken hebben of het verschil maakt of je de psyllium weekt of niet, maar op basis waarvan is dat onderzoek gedaan? Of de ontlasting goed was? Daar zou ik dan wel meer over willen weten en de onderbouwing.

Er is verder een wezenlijk verschil tussen psylliumvezels/psyllium husk en psyllium(zaadjes). Het verhaal over het weken is van toepassing op de psyllium(zaadjes). Bij psylliumvezels/psyllium husk stel ik eerder mijn vraagtekens bij gebruik voor zand uit de darmen werken. Zou ik eens op school na moeten vragen aan mijn docent, mocht daar behoefte aan zijn.

Voor psyllium(zaadjes) geldt: een avond van te voren weken. Het wordt dan inderdaad papperig/slijmerig. Dat zijn de slijmstoffen en die wil je graag hebben om het zand te vervoeren. Daarnaast leggen ze een slijmlaagje in de darmen aan, waardoor zand niet zomaar neer kan slaan en makkelijker de darm door glijdt.

Ik hoop dat dit voldoende informatie is en dat ik hiermee wat verwarring heb kunnen voorkomen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:47

Ik voer al jaren husk. Husk staat bekend om het goede zwelvermogen. Voorheen gaf ik het nat en nu al even droog.
Heb een korte tijd de zaadjes gehad, maar de husk werkt prima.

Onze oudere merrie was verwaarloosd en had ook veel zand etc. Bij haar is een heel duidelijk verschil, dus daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. En sorry, maar wat scholen in de paardenhouderij leren, heb ik nou niet echt een hele hoge dunk van.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:50

Niet gelezen of hij er al tussen staat hoor... Ik haal altijd psylliumpoeder, eigenlijk voor mensen bedoeld, maar volgens mijn DA prima voor paarden. :)

Afbeelding
Deze :) Te koop bij De Tuinen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:53

Puur Psylium en dat met een klein beetje muesli of brok. Scheutje lijnzaadolie erover en paardlief slikt zelfs nog na! (eerder absoluut niet)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:54

Lijnzaad koken tot het een slijmerig papje is, dat door het voer mengen.
Werkt super!

Er bestaat ook lijnzaad in brokjes, die kan je zo bij het voer geven en schijnen ook goed te werken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:17

Fijn spul die slobber hè! Ideaal voor kieskeurige paardjes.

Ik ben ermee begonnen toen ik er vorig jaar eentje met lichte zandkoliek had gehad terwijl ik die normaal altijd al de zaadjes/ vezeltjes gaf. Daar liet ze dus teveel van liggen.
Mijn zandkolieker was eerst drie keer gesondeerd met paraffine, zou nog vaker moeten maar wat bleek ze at die slobber zelfs op als dit vermengd was met de paraffine! Scheelde haar een paar keer zo'n vervelende sonde, de veearts vond het super. En op de controle foto later bleek er echt heel veel zand ook weg te zijn uit de darmen dus het werkte super!

(We kwamen erachter dat ze vol zand zat doordat ze heel licht koliekerig was, het enige wat ze deed was strekken zoals een hoefbevangen paard doet, dus eerst hoefjes op de foto gehad maar niks aan de hand, daarna buikje op de foto en je zag echt een schrikbarende hoeveelheid zand in de darmen wat dus op de controle foto na de paraffine en de slobber echt enorm verbeterd was!)