Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:26

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:28

poedertje met wat olie overheen? Dat maakt het ook erg gezond? (nikkiTazz, je was me voor :D)
Pavo nature's best bevat ook nog steeds 26,5% suiker+zetmeel!

Edit: Starbreeze, er zit ook tryptofaan in, werkt ook wat "rustgevender"

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:39

Hier exact hetzelfde probleem.
Na 5 jaar van alles geprobeerd te hebben qua voer, supplementen etc. ben ik nu al jaren tevreden met equilin basic en ik geef dagelijks na de training 1/2 schep piassissimo.

Ik voer expres niet te eitwit rijk aangezien ze daar hele strakke gespannen spieren van krijgt en overgevoelig op reageert.
Ze is nog steeds een heethoofd en sommige dagen nog wat ril of snel gespannen maar het is wel minder dan voordat ik bovenstaande gaf en het vloeit ook weer sneller af.
Desnietaltemin zit het ook gewoon in het karakter en zal het nooit helemaal weg gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:45

Starbreeze schreef:
[***], juist na de training heeft het paard vitaminen en aminozuren nodig om sneller te herstellen :)

O.a. Marstall adviseert dat ook.
http://www.marstall.nl/producten/spezia ... duct_id=33

Mineralen en aminozuren geloof ik direct. Maar energie in de vorm van suikers en zetmeel kun je volgens mijn da beter vooraf geven.
En als ik moet geloven wat alle commerciele voederfabrikanten zeggen dan zou mijn paard 4 kg krachtvoer per dag moeten krijgen ;)

edit: heb de link even bekeken, maar dit is volgens mij geen krachtvoer, maar een vit/min brokje. Dat kan idd helpen bij het herstellen ná zware arbeid. Ik dacht dat TS het over krachtvoer geven had, na de training.

Starbreeze

Re: Wat bijvoeren aan een nerveuzer paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:26

@[***], Klopt, maar in de muesli die ze na de training voert zitten natuurlijk ook wat vitaminen. Zodoende zei ik dat. Maar je hebt gelijk dat je energie voert voor de arbeid en dat het paard minder heeft op de dagen dat er niet gewerkt wordt.

@tamarant, ah ja jij hebt ook een Flemming :D

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 16:29

Ik kreeg via pb de tip voor Marstall Vito. Meer mensen hier ervaring mee? Er zit in ieder geval een laag suiker- zetmeel gehalte in.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:41

Mag ik vragen waarom je perse (zoveel) krachtvoer wil blijven voeren? :) Ik bedoel, krachtvoer is en blijft energie waarvan je paard geen gebrek heeft. Heb je al eens geprobeerd drastisch minder te geven?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 16:52

Omdat ik niet perse van mening ben dat ze zoveel krachtvoer krijgt voor een groot paard dat al mager is en toch redelijk veel werkt. Ze kreeg van de sportbrok een halve schep per keer. Dus 1,5 schep per dag. Dit is echt veeeel minder dan andere paarden bij ons op stal. En ze moeten verder wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Omdat ik me er al een poos in aan het verdiepen ben, had ik het er over met mijn staleigenaar (tevens mijn instructrice, dus ze kent het nerveuze gedrag van mijn paard). Zij had zelf met een nerveus paard goede ervaringen met de Masters Sereen brok, waar o.a. meer magnesium in zit en geschikt is voor paarden die wel energie nodig hebben, maar toch koel in de kop moeten blijven (waaronder dus politiepaarden, waar deze brok vaak voor gebruikt wordt). Na overleg met de leverancier hebben we besloten om deze brok voor haar te gaan proberen en de hoeveelheid iets op te voeren naar driekwart schep per keer, omdat dat met dit voer moet kunnen en ze voor haar arbeid en grootte eigenlijk nog veel hoger zou moeten zitten. Het voeren van brok is niet alleen voor de energie van het paard, maar ook zodat ze andere benodigde voedingsstoffen binnen krijgen.

Ik ben in het voer al ontzettend omlaag gegaan. Voorheen kreeg ze erg veel en ik ben van mening dat ze de brok wel nodig heeft. Ik wil alleen niet dat het effect van het voer te niet wordt gedaan doordat ik haar 'verkeerde' muesli bijvoer, met bijvoorbeeld te veel suiker/zetmeel/haver.
Laatst bijgewerkt door Grass op 29-01-15 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:52

Magnesium bijvoeren

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:00

essy87 schreef:
Omdat ik niet perse van mening ben dat ze zoveel krachtvoer krijgt voor een groot paard dat al mager is en toch redelijk veel werkt. Ze kreeg van de sportbrok een halve schep per keer. Dus 1,5 schep per dag. Dit is echt veeeel minder dan andere paarden bij ons op stal. En ze moeten verder wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Omdat ik me er al een poos in aan het verdiepen ben, had ik het er over met mijn staleigenaar (tevens mijn instructrice, dus ze kent het nerveuze gedrag van mijn paard). Zij had zelf met een nerveus paard goede ervaringen met de Masters Sereen brok, waar o.a. meer magnesium in zit en geschikt is voor paarden die wel energie nodig hebben, maar toch koel in de kop moeten blijven (waaronder dus politiepaarden, waar deze brok vaak voor gebruikt wordt). Na overleg met de leverancier hebben we besloten om deze brok voor haar te gaan proberen en de hoeveelheid iets op te voeren naar driekwart schep per keer, omdat dat met dit voer moet kunnen en ze voor haar arbeid en grootte eigenlijk nog veel hoger zou moeten zitten. Het voeren van brok is niet alleen voor de energie van het paard, maar ook zodat ze andere benodigde voedingsstoffen binnen krijgen.

Ik ben in het voer al ontzettend omlaag gegaan. Voorheen kreeg ze erg veel en ik ben van mening dat ze de brok wel nodig heeft. Ik wil alleen niet dat het effect van het voer te niet wordt gedaan doordat ik haar 'verkeerde' muesli bijvoer, met bijvoorbeeld te veel suiker/zetmeel/haver.

Maar misschien is het energiegehalte toch te hoog voor je paard ;) sommige reageren er erg overdreven op. Wanneer mijn paard per ongeluk een halve schep meer krijgt, hang ik er direct als een vlag aan. Je geeft zelf aan dat je paard al wat rustiger werd toen je op een andere brok over gegaan bent. Wanneer je dat dus nog een keer halveert en een volledig vitamine supplement bijvoert, weet je zeker dat ze niets te kort komt voor het werk en spieropbouw. De looplust heeft ze toch wel. Eventueel zou je ook nog olie bij kunnen geven om haar wat dikker te krijgen, alhoewel je dat beter met nog meer ruwvoer op kunt lossen (meestal dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:07

Ik heb de ervaring zoals Starbreeze het verteld. Heb mijn "hete" merrie helemaal van het krachtvoer afgehaald en ben onbeperkt goed en rijk hooi gaan voeren. Verder inderdaad een vit/min brokje en het heeft even geduurd, maar ze is nu ronder dan ooit. Het duurt even voordat de spijsvertering zich heeft aangepast, maar doordat haar spijsvertering nu kan doen waarvoor hij bedoelt is, nl alle energie uit het ruwvoer halen, doet ze het super. Krachtvoer is toch vaak een aanslag op de spijsvertering van een paard.

Ik wil niet zeggen dat dit voor elk paard zou werken hoor, maar mijn merrie is er super van opgeknapt. Ze krijgt in de winter trouwens wel elke dag lucerne mix met een handje zemelen en een scheutje lijnzaadolie. Ze krijgt hooguit 1 kg lucerne.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:09

Starbreeze, ik ga volledig met je mee. Voedingsstoffen kunnen ook met een supplement ipv met meer krachtvoer.
MSs krijgt ze idd nog steeds te veel energie binnen via het KV en is ze daarom zenuwachtiger en moeilijk dik te krijgen.
Ts wat denk je van een heel vetrijk voeder met erg weinig suiker? Is dat mss niet het proberen waard?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:09

Het zou kunnen dat dit energiegehalte ook te hoog is, maar ik wil deze nieuwe brok graag iets meer tijd geven.
Het is namelijk niet zo dat ik qua brok niks wil veranderen, anders was ik niet afgestapt van de sportbrok die ze al niet zo veel kreeg :) Ze krijgt het nu pas 2 weken en ze zeggen dat je het effect pas na ongeveer 3 maand echt kunt meten. Dus tot die tijd hou ik het gegeven advies qua brok aan en daarna zou ik inderdaad altijd nog kunnen kijken of ik nog minder brok ga voeren of er helemaal van af stap. Ze was deze week al geconcentreerder, maar dat kan per keer verschillend zijn, dus daar is nu gewoon nog niet zo veel over te zeggen.

Mijn dilemma zit 'm nu dus meer in dat ik haar altijd een halve schep na het werk geef om de magnesium door te mengen. Maar het is dus niet de bedoeling dat ik zomaar een muesli kiest die het effect van de nieuwe brok weer te niet doet :) Vandaar dat ik nu op zoek ben naar alternatieven voor de Pavo Nature's best en Pavo slobber mash.

Het is niet mijn bedoeling om qua brok eigenwijs over te komen en ik waardeer het erg dat je zo meedenkt!
Ik wil dit alleen ook even een kans geven, omdat dit ook op onderbouwd advies is besloten :)

*Edit: Elke keer als ik een reactie heb getypt, dan is er weer een nieuwe reactie :D
@ka_tje: Wat is een voorbeeld van echt vetrijk voer met erg weinig suiker? En ik moet ook denken aan een niet te hoog eiwit-gehalte, vanwege haar hoge spierspanning en risico op spierverzuring en spierbevangenheid.

En wat voor supplement (qua merk en juiste samenstelling) zou ik aan moeten denken ter vervanging van krachtvoer? Wat voeren jullie dan precies?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:14

Nature' s Best zit idd erg weinig in. Dat gebruikte ik eerst ook (ben overgestapt op de appelmix omdat die goedkoper is en vergelijkbaar is). Als je daar 250 gr van geeft om met je magnesium te mengen, doet dat denk ik niet af aan de andere brok.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:19

Subli heeft dacht ik een omega 369 korrel, maar je zou ook omega olie kunnen gaan voeren en langzaam opbouwen naar (ik dacht) max 300ml per dag. Punt van de olie is dat paarden het niet lekker vinden als het teveel wordt en dat je het wellicht beter ergens mee moet mengen. De korrels zijn dan makkelijk te verstrekken.

Qua vitaminen geef ik 70gr Marstall Force en 20gr Equi Turbo bij. Die laatste voer ik alleen in de winter bij. Ik merk dat hij het daar dan erg goed op doet. In de zomer staat hij in de wei en dat is dan toch anders dan in de winter wanneer hij alleen voordroog krijgt.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:23

Er bestaan voeders met nog minder suiker dan nature's best. Zoals 'equi magic' en ik denk 'flexible move' van hipro ook. Alhoewel deze laatste het niet vrijgeeft op de site.

Starbreeze, van die korrel heb ik ook al gehoord, lijkt me goed spul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:23

Subli heeft een soort vettig poeder dat ze Omegamix 3-6-9 noemen. Ik heb het ook een tijdje gegeven, maar mijn paard werd er baggervet van....

Verder is de samenstelling niet helemaal duidelijk. Het schijnt dat er behoorlijk veel zetmeel en/of suiker in zit. Op voervergelijk kan ik niet echt vinden wat er nu exact in zit. Mijn paard die erg kieskeurig is, at het overigens graag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:49

Ik zou geneigd zijn je paard eens helemaal door te laten meten door een holistisch dierenarts. Aangezien jij het ook over mok en spierbevangen hebt kan het zijn dat er iets meer aan de hand is dan alleen een niet passende voeding. Bovendien krijg je van zo'n arts natuurlijk ook een voedingsadvies.
Als het wel alleen een voer kwestie is ben ik het eens met de adviezen om je paard nagenoeg van het krachtvoer af te halen en onbeperkt ruwvoer te geven.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:53

Misschien kan je magnesium geven.
Kan ook een hoop doen

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:56

De spierbevangenheid is nu 4 jaar geleden, ik vind het alleen belangrijk om in dat de gaten en in mijn achterhoofd te houden bij het voeren, om herhaling te voorkomen. Destijds heb ik haar rond die periode helemaal door de medische molen gehaald en van alles aangepakt. (Door andere signalen en is een lang verhaal). Nu 4 jaar verder ben ik nog steeds erg bezig met haar welzijn en gezondheid. Maar het gaat eigenlijk sinds lange tijd supergoed met haar.

De mok komt van de natte paddock waar ze in gestaan heeft en dit heeft ze in geen 5 jaar gehad :) Hier heb ik de eerste week van januari direct een dierenarts bijgehad toen ik het ontdekte. Die heeft antibiotica gespoten en een zalfje gegeven waar ik mee smeer. Het is nu bijna weg :)

Het van het krachtvoer afhalen hou ik zeker in mijn achterhoofd, mocht ze het over 3 maanden niet goed doen op deze brok. Voor nu ben ik dus vooral op zoek naar een lichte aanvulling om de magnesium door te mengen.

Ik ga eens kijken naar de Subli Omega supplementen. Welkoop zit hier ook om de hoek, dus dat is lekker makkelijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:02

Staat je paard toevallig hoog in het bloed?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:12

Ze heeft een XX/OX percentage van 46,09% :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:16

Als ik mijn paard 2x in de week rij springt ze ook tegen het plafond, al longeer ik de rest van de dagen. Zou gewoon eens een week 5x rijden en 1x longeren. Longeren is ook nog eens doodsaai voor een paard en ze kunnen er vaak niet al hun energie in kwijt. Ken zat paarden die van zo vaak longeren ook stikvervelend worden.

Wat ik heerlijk voer vind is mijten quattro of dressuur plus, ruikt heerlijk en de paarden doen het er super op.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:21

Zou ik wel willen, maar gaat helaas niet vanwege een blessure... Ik longeer haar zo veel op advies van dierenarts en chiropractor :) 3x in de week is voor haar echt de max op dit moment en ik probeer de longeertraining zo veel mogelijk afwisselend te houden. Zo hou ik haar lijf goed en soepel en kunnen we zonder problemen rijden. Wie weet kunnen we dit in de toekomst nog weer uitbouwen. Alleen toen ik haar 6x per week reed, zat ik met hetzelfde probleem helaas.

mijten quattro of dressuur plus ken ik niet. Is dat muesli of een basisbrok. Zal eens googlen. :)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:24

Ik loop hier met mijn paard ook tegenaan, ik geef haar nu relax me poeder erbij;
http://www.depaardenverzorger.nl/relax- ... first.html

dit gaat bij mij erg goed en ik hoor er van anderen ook veel positieve verhalen over.
Ik begon met 2 schepjes 's ochtends en 2 schepjes 's avonds, dat heb ik inmiddels afgebouwd tot een half schepje 's ochtends en een half schepje 's avonds. dit is voor mijn paard precies goed.

ik meng het door de slobber en dan eet ze het zo op, in het begin moest ze er wel even aan wennen, maar na een paar dagen at ze het zo op.

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)