Krijgt mijn paard genoeg ruwvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:22

People, paard krijgt 2 x daags hooi wat binnen 1 uur op is. Dus 2 uur per dag hooi te eten. Hoe je dit dus ook went of keert, het is ronduit slecht. Maagzweren wil je niet hebben. Dat is ontzettend pijnlijk en wat moet zo'n paard een vreselijk saai leven hebben. Op dit soort stallen zou niemand ook maar willen staan... Daar valt vast niet mee te praten. Die denkwijze krijg je niet veranderd..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:17

Maar 2x per dag ruwvoer dat binnen een uur op is, is inderdaad gewoon duidelijk onvoldoende en slecht voor de maag.

Je zou nog kunnen kijken of je het in een fijnmazig net zou mogen voeren zodat je paard er langer over doet, maar als je het gaat wegen zal het waarschijnlijk gewoon te weinig zijn.
Zeker in de koude wintermaanden.

Als de stal niks meer wil voeren zou je zelf kunnen overwegen om lucerne/grasmix/compactgras bij te geven.
Dat kun je zo in de voerbak geven en daar heeft verder niemand last van.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:24

Hmm bij ons wordt ook maar 2x per dag voordroog gevoerd maar dat is niet binnen een uur op. Er wordt niet beknibbeld want als ik vind dat er meer bij moet, wordt dat direct gedaan (of ik pak zelf nog een lokje). Ze krijgen ook heel veel stro bij iedere dag dus ze kunnen de hele dag door knabbelen. Liever te veel dan te weinig zeggen ze hier. Meer hooi geeft mijn paard overgewicht (al geprobeerd). Mijn paard is nu mooi rond en gezond!

Het gedrag van paard van TS herken ik bij ons niet, maar dat is een teken dat dit paard er niet blij mee is. Idd slowfeeder ophangen, of verhuizen. Staat je paard op stro?

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:09

Als het paard al chagrijnig aan het worden is dan heeft hij door deze voersituatie ws. al een maagzweer opgelopen. Tip: medicatie hiervoor via de veearts is vrijwel onbetaalbaar - maar je kunt via abler.com hetzelfde medicijn goedkoper in Amerika bestellen. Na 1 maand een kuur van 4 pillen per dag voor een paard van 600 kilo is het ergste meestal voorbij (mits ze daarna wel verantwoord voeren).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:27

CarolineCF schreef:
Als het paard al chagrijnig aan het worden is dan heeft hij door deze voersituatie ws. al een maagzweer opgelopen. Tip: medicatie hiervoor via de veearts is vrijwel onbetaalbaar - maar je kunt via abler.com hetzelfde medicijn goedkoper in Amerika bestellen. Na 1 maand een kuur van 4 pillen per dag voor een paard van 600 kilo is het ergste meestal voorbij (mits ze daarna wel verantwoord voeren).

Maar dan moet er wel aanpassingen worden gedaan in het ruwvoer anders geef je een kuur en dan is het probleem met zeer korte tijd weer terug!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:48

Er zijn zo veel stallen die maar 2 x per dag voeren en die stallen staan echt niet vol met alleen maar maagzweer paarden hoor.
Ik vind dat er een beetje overdreven word hier,je paard behandelen voor een maagzweer alleen maar omdat de oren wat vaker plat liggen :roll:
Reageren op een snoepje kan evengoed voernijd zijn en dan gaat een kuurtje antimaagzweer je echt niet helpen.

Natuurlijk is vaker voeren veel beter maar dat er maar 2 x gevoerd werd wist je al voordat je daar ging staan met je paard neem ik aan.
Als jouw paard er goed uit ziet en de andere paarden doen het ook allemaal goed dan is een slowfeeder een leuke oplossing tegen de verveling.

Mizora

Re: Krijgt mijn paard genoeg ruwvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:01

Vergis je daar niet in quartel. Onderzoek heeft uitgewezen dan meer dan 60% van de paarden maagzweren hebben. Dat zijn er een hoop en die verwacht ik dus juist op de paarden waar maar 2x per dag ruwvoer gevoerd wordt in een te kleine hoeveelheid. 2x per dag voeren is geen probleem, langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan is dat zeker wel. (ook die van mij wordt maar 2x per dag gevoerd, over het algemeen ligt het niet lekkere hooi nog op straat, bijvoorbeeld riet, en is de rest 2 uurtjes eerder opgegaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:03

TS ik mis een belangrijk detail in je posts: wat voor bodembedekking heb je in je stal?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:07

Ik vind 2 keer per dag ruwvoer ook aan de weinige kant, met het oog op verveling maar ook maagzweer en dergelijke.
Wordt het hooi nu los op de grond gelegd? Misschien is het een optie om het in een fijnmazig net of andere slowfeeder te doen, zodat hij er in ieder geval langer mee doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:13

Behandelen tegen iets waarvan je niet weet of het speelt vind ik onzin.
Je stopt troep in je paard zonder dat je weet of het nuttig is.

Ik vind het ook niet fair eerst akkoord te gaan met de stalregels en dus er te gaan staan.
Om dan vervolgens te gaan klagen over die stalregels.
Kies dan gewoon voor een stal die beter bij je past.

Ik vind 2 x per dag voeren echt niet kunnen dus sta ik ook niet op een stal waar dat zo gedaan word.
Mijn paard krijgt (welliswaar bij uitzondering van medische redenen) 4 x per dag voer......en dan ook nog eens uit een slowfeeder die ik nu zelf aan het maken ben.
Zo heeft hij dag en nacht beschikking over voldoende ruwvoer zonder dat hij te veel binnen krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:14

2x per dag ruwvoer is op zich nog geen drama als het niet anders kan, maar dan moet het wel voldoende zijn (ong. 10 kg, dus 2x 5) en ik zou het dan om de eetduur te verlengen in een fijnmazig hooinet geven, en als ze niet op stro staan een extra net met stro ophangen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:20

quartel schreef:
Behandelen tegen iets waarvan je niet weet of het speelt vind ik onzin.
Je stopt troep in je paard zonder dat je weet of het nuttig is.

Ik vind het ook niet fair eerst akkoord te gaan met de stalregels en dus er te gaan staan.
Om dan vervolgens te gaan klagen over die stalregels.
Kies dan gewoon voor een stal die beter bij je past.

Ik vind 2 x per dag voeren echt niet kunnen dus sta ik ook niet op een stal waar dat zo gedaan word.
Mijn paard krijgt (welliswaar bij uitzondering van medische redenen) 4 x per dag voer......en dan ook nog eens uit een slowfeeder die ik nu zelf aan het maken ben.
Zo heeft hij dag en nacht beschikking over voldoende ruwvoer zonder dat hij te veel binnen krijgt.

Dat ben je ik met je eens, maar een maagzweer is heel makkelijk vast te stellen.
Met 2x per dag hooi voeren kan het wel als ze maar voldoende krijgen, het is ook niet mijn idee maar als je op pension staat heb je het niet altijd voor het kiezen. Vaak wijst de praktijk uit dat grote hoeveelheden in ene keer niet werkt, ze lopen het door de bodembedekking heen en sommige paarden willen het dan al niet meer eten (denkt daarbij aan een van onze paarden..)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:27

Mij is door artsen verteld dat een maagzweer alleen vast gesteld kan worden middels een endoscopie.
Dat onderzoek kost rond de 250 euro en is dus net zo duur als de behandeling zelf.
Daar komt bij dat het voor het paard een heel erg vervelend onderzoek is om te moeten ondergaan.....aldus de artsen.

Ik ben er toevallig zelf heel druk mee geweest het afgelopen half jaar, vandaar dat ik dit ook mee gekregen heb.
Mijn paard stond met kolieken en de maag ging daarbij ook door mijn gedachten.
De artsen zagen geen reden dat te onderzoeken om de redenen hierboven.
Ook omdat mijn paard daar geen aanleiding toe heeft laten zien.

TS heeft het hier niet over gapen, luchtzuigen of andere dingen die er bij zouden passen.
TS heeft het slechts over reageren op het krijgen van een snoepje........en nu hebben we het over maagzweren.....ik weet niet hoor??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:47

Eigenlijk heeft de ts het over een paard dit in zijn algemeenheid zuurder is geworden in zijn gedrag en niet alleen naar op een snoepje reageert maar ook aan de bakrand knaagt. Ik vind de klachten toch behoorlijk wijzen op maagproblemen. Als het niet vrijwel direct herstelt als het dier meer (onbeperkt, niet per se onbelemmerd) ruwvoer krijgt, zou ik ook eens nadenken over abler. Ik ben geen voorstander van onnodige medicatie, maar dit zijn toch wel tekenen aan de wand en een dier kan er langdurig veel last van hebben als het niet behandeld wordt. Maagzweren gaan vaak namelijk bijna niet meer over als ze ze eenmaal hebben, zelfs niet met aangepast rantsoen.

Het werkelijke vaststellen kan inderdaad alleen maar met een endoscopie. Anders is het het lezen van symptomen en kan een waarschijnlijke diagnose worden bepaald. De behandeling ben je helaas nog niet klaar mee met 250€ als je de officiële route doet, namelijk die met Gastrogard.

Dat kost je namelijk kost rond de 235€/week voor 566kg paard (=1250lbs, hun maat tube), Abler zit met 525kg paard op 37€/week en tot 700kg paard op 50€/week.

https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... 0-ml-spuit
http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole

In principe wordt er 4-6 weken behandelen aangeraden bij maagzweren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:08

Een heel klein beetje meer als dat ze mij verteld hadden dus :')

Nou, ik ben tevreden met mijn slowfeeder in dat opzicht.
Persoonlijk zou ik zelf nooit gaan staan op een stal met maar 2 voerbeurten per dag.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:22

Mijn paard heeft 4 voerbeurten (06.00/13.00/18.00/22.00) en als ik zie wat die wegeet kan ik me haast niet voorstellen dat je paard genoeg heeft.

Sowieso vraag ik me af op wat voor pensionstal je staat. Je hebt de zorg voor paarden of je hebt het niet, maar zo ervan afkomen vind ik ronduit schand!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:32

Zo zonde dat dit soort situaties nog zoveel voorkomen en er ook zoveel mensen het slikken. Ook door onwetendheid, de stalhouder zal het immers wel weten toch? Qua voedingsstoffen hoef je je idd misschien niet druk te maken, qua vulling van de maag wel. Een slowfeeder kan het anatal uren zonder ietsjes reduceren, maar is ook niet heilig. Hier zijn die netten bijna net zo snel leeg als een gewoon net. De tijd zal ietsjes worden verkort maar niet veel. Er moet gewoon meer gevoerd worden en eventueel armer voer. Hopelijk kan je het bespreekbaar maken. Of anders zelf hooi baaltjes kopen (kostenpot en zou eigenlijk niet zo horen).

Ik voer 2x per dag, maar daar zit per keer 7 kilo hooi in en is nooit helemaal op als ik het vervang door een nieuw net. Mijn shet voer ik 1x per dag, in die zin dat ik die 1x per dag bijvul, maar ook die heeft altijd ruim over. Ik voer echter wel arm hooi (graszaadhooi)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:29

Mijn paard vertoonde een vergelijkbaar gedrag. Was voor mij reden om van stal te verhuizen. Had 3 voerbeurten, maar de voordroog was wel binnen de half uurtje op. Voerde zelf per dag 1/3 baal hooi bij. Maar erg arm hooi en duidelijk niet voldoende. Het terugvallen in gewicht Plus te weinig hooi was reden om verder te kijken. Nu kan ik zelf bepalen hoeveel ik voer over drie voerbeurten. Ze krijgt 8 kilo voordroog in een net voor de nacht en overdag 2x 3 kilo. Binnen een week zag ik haar aankomen en al verandering in gedrag.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:52

Hoevaak je voert zegt niks,, ken ook stallen die geven 3 x een handje, waardoor je nog meer onrust en voernijd krijgt.

Bij ons krijgen ze onbeperkt, in een voerbeurt,, geen enkel paard met maagzweren of andere aan ruwvoer gerelateerde problemen :) . En er heerst rust, want ze hebben de hele dag te eten :) .

Ik snap gewoon niet dat je bezuinigd op ruwvoer, liever dan nog kwsliteit leveren en de prijs omhoog dan daar opnbezuinigen....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:02

je kunt de voedingswaarden van rijk kuilgras (en te weinig ruwe celstof) gelijk trekken door ook wat stro aan te bieden. Enkel is de tijden tussen het voeren (en ja ze eten natuurlijk altijd eerst het lekkere op) wel groot waardoor ze mogelijk te veel stro achter elkaar gaan eten.

edit: Ik voer net als Ruitje, in één keer zowel hooi als stro (dus voor een hele dag/nacht). Je ziet dat ze dan opgegeven moment toch echt hooi laten staan als ze genoeg hebben, af en toe stro pakken wanneer behoefte eraan is (en dat is toch vaker dan gedacht, want ligt dan ook nog hooi).

edit2: even voor hoeveelheid. Heb 2 paarden en die voer ik nu nog geen baal per dag. Wisselt met hoeveel ze nog in de ruif hebben, en af en toe doe ik een wat karigere dag dat ze ook restjes moeten eten.
Voer ik veel dan doe ik 4,3,4 plakken in de stal (dus in totaal 11), maar meestal 10 of minder, vaak rond de 8 plakken. en 1 plak stro iig. per dag erbij. Ze komen niks te kort, laten bijna altijd nog wat liggen en zijn keurig op gewicht.

Moet wel zeggen dat ik in 3 stallen voer (heb stallen openstaan en ze kunnen zelf via de gang de wei op) waardoor ze als ergens het hooi op is, ze moeten verkassen waardoor er een stopknop op het eten zit. Dan zie je ze vanzelf wel een keer naar de andere stal toe lopen, om af en toe daar een pluk te pakken.