Paard allergisch voor krachtvoer/graan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Paard allergisch voor krachtvoer/graan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:25

TS, wat is er mis met een goede kwaliteit ruwvoer en een vitaminebrok?
Al mijn paarden staan op dit rantsoen en doen het daar perfect op. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:07

Onze tinker heeft al jaren een flinke granenallergie en een overgevoeligheid voor suiker. Zijn allergie uit zich als een pindaallergie bij mensen. Een minibeetje graan en zijn keel zwelt op, krijgt het hele erg benauwd en kan er zowat in stikken als hij echt teveel binnen krijgt.

Wj hebben moeten overhuizen uiteindelijk naar een strovrije stal waar hij, zijn box of zijn hooi niet in rechtstreeks contact komt met stro ivm het strostof dat op eten kan waaien. Hij staat al jaren op goed hooi, gras en een paar goede mineralenblokken. Eens per maand krijgt hij een halve vitaminespuit voor de extra vitamines. Hij is met dit voerbeleid al jaren goed op conditie gebleven dit is ook steeds gecontroleerd door de dierenartsen trouwens.

Hij heeft heel kort op graszaadhooi gestaan erbij maar dat trekt zijn lever totaal niet. Voor hem alleen nog goede kwaliteit hooi met voldoende voedingsstoffen. Sinds een tijdje krijgt hij er 100% lucerne en rijstzemelbrok bij ivm een andere aandoening die hij erbij heeft gekregen.

Nadeel van veel brokken of bv lijnzaad is dat het toch best veel is "vervuild" met granenproducten. Zoals door afvullen van de zak een paar gewone brokjes die erbij zitten. In lijnzaad vindt je soms graankorrels terug. Ik heb lang de agrobs brok bijgevoerd maar daar moest ik echt elk brokje ongeveer uitzoeken uit de zak. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat het risico op graan binnenkrijgen te groot werd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:49

Nou ben ik benieuwd naar de uitleg / onderbouwing van Djilna voor wat betreft de productie buiten de Eu enz. enz.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:23

R12312 schreef:
De meeste voedingsallergien bij paarden worden via google vastgesteld. Maar 1,5 procent van de paardenpopulatie is daadwerkelijk allergisch ergens voor.

Uitspraak van Professor Sloet.

Er moet ook een onderscheid gemaakt worden tussen allergie en bijv. lever of darmen die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen. Iemand kan gevoelige darmen hebben en na het drinken van 3 glazen fruitsap al diarree hebben, maar die is daarom nog niet allergisch.

Ik vraag me ook af welke testen betrouwbaar zijn naar allergie en intolerantie toe. Zelf mijn merrie vorig jaar laten testen via bloed, maar was wss menselijke allergietest die ze op haar toegepast hebben: gras was testen op omgevingsallergie (ja, ik weet dat ze niet allergisch is als ze in het gras loopt, ik wil alleen weten of ze alle grassen goed verteert), er kwamen 2 allergieën uit: paardenvlieg (daas) en huisstofmijt (!!!!), enkele zaken in voeding waarvan ze totaal niet allergisch was, zoals tarwe en soja dacht ik, en alle andere zaken waren twijfelgevallen: mogelijk allergisch, maar mogelijk ietwat verhoogde waarde door andere factoren. Ben ik natuurlijk niets wijzer mee.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:03

Overigens zit er bijvoorbeeld in Pavo care 4 Life collageen, dit is een product afkomstig van varkens (een dierlijk product)..

En ik maar denken dat paarden planteneters waren? :+

Ik ben op papier de feiten aan het zetten met betreking tot kunstmatig voedsel, wat erin zit en wat dat doet in een paardenlijf, kost echter tijd en ik heb naast Bokt ook nog een eigen 4-voeter en een zware studie. Kom hier later dus op terug.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:10

Collageen en gelatinaat zijn idd dierlijke producten, maar die worden gebruikt tegen artrose dacht ik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:48

Wiwabalia...

Er zijn op bokt best wel al wat topics geweest over wat er allemaal in paardenvoer zit.
Via de zoek functie kun je die vinden...scheelt jezelf enorm veel zoekwerk :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:59

Wiwabalia schreef:
Overigens zit er bijvoorbeeld in Pavo care 4 Life collageen, dit is een product afkomstig van varkens (een dierlijk product)..

En ik maar denken dat paarden planteneters waren? :+

Ik ben op papier de feiten aan het zetten met betreking tot kunstmatig voedsel, wat erin zit en wat dat doet in een paardenlijf, kost echter tijd en ik heb naast Bokt ook nog een eigen 4-voeter en een zware studie. Kom hier later dus op terug.

Maar een paard maakt zelf ook collageen aan. Of heeft het geen nut om een paard dit te voeren als hij dit bv zelf te weinig aanmaakt?

Edit:
Collageen en glucosamine worden vaak ingezet bij gewrichtsproblemen, zoals atritis en artrose. Dat extra glucosamine een positief effect heeft op de gewrichten is echter nog steeds niet onomstotelijk bewezen. Collageen lijkt daarentegen wel effectief te zijn bij paarden met artrose. Zowel collageen als glucosamine zijn lichaamseigen stoffen die van belang zijn bij de opbouw en het behoud van gezond kraakbeen in de gewrichten en de gewrichtsvloeistof van paarden.
Bron voer vergelijk

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 06:52

Bedankt voor jullie reacties.

Paardje zal op gras/hooi en wortels moeten blijven denk ik. Maar zo te lezen hierboven is dat toch niet zo een probleem.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:02

Iedereen met gezond verstand kan bedenken dat krachtvoer over het algemeen ballast is voor veel paarden en toch proppen we het er massaal in. Goed hooi, met de nadruk op goed, is voldoende voor paarden. En een paard wat zo'n 4 per week gereden wordt en in het weekend een proefje loopt is echt nog steeds geen sportpaard.

@Wiwabalia, weet jij hoe het zit met het voeren van spelt? En luzerne? Dit hoor ik ook steeds vaker tegenwoordig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:44

Moosje1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Paardje zal op gras/hooi en wortels moeten blijven denk ik. Maar zo te lezen hierboven is dat toch niet zo een probleem.

Ik heb zelf een allergie voor graan maar mag/kan wel brood gemaakt van haver eten. Misschien kun je daar wat mee. Is niet zo ingewikkeld, zit geen rare troep in en voert goed bij ruwvoer. Die van mij deden het er altijd super op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:09

Wiwabalia heeft de klok denk ik horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Ik ben in 2 paardenvoerfabrieken geweest, van Pavo en Treurniet en heb daar uitgebreid uitleg en een rondleiding gehad. Ik heb geen misstanden zoals zij benoemt aangetroffen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:27

De paarden op de stal wara ik sta krijgen nooit krachtvoer. Alleen hooi en buiten gras.
Alleen de paarden die intensief wedstrijden lopen krijgen daarbij per dag een (niet veel, 1 x pdag) mengsel van goede muesli zonder toevoegingen en lijnzaadmeel en afhankelijk van het paard wat haver of pulp.

Alle paarden doen het er al meer dan tien jaar prima op. Krachtvoer is echt nergens voor nodig.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:45

Als krachtvoer nergens voor nodig is hebben die wedstrijdpaarden het toch ook niet nodig Waves?
Mijn paard heeft het wel nodig, heeft niet genoeg aan ruwvoer.
Ik wilde dat iedereen elkaars voerkeuze eens respecteerde en niet aan iedereen wilde opdringen dat een paard alleen op ruwvoer kan leven.
Sommige paarden zullen dat wel kunnen, de meeste paarden die ik zie op alleen ruwvoer vind ik er niet fijn uitzien. Met een vitaminebrokje ernaast wordt dat al beter.
Sommige paarden, zoals de mijne, hebben niet genoeg aan alleen ruwvoer. Dus die krijgen krachtvoer. Punt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:39

Als je wilt weten wat je voert, moet je bodem en ruwvoer analyse laten doen. Dan pas weet je wat er zo ongeveer in gaat aan ruwvoer en gras. Daarnaast is alleen gras niet gevarieerd genoeg voor een paard. In de natuur kiezen ze meerdere soorten planten en bomen. Paarden weten wat ze nodig hebben. Bij gebrek aan keuze eten zij zich rond van wat aangeboden wordt.

Als je paard nog iets nodig heeft naast het ruwvoer kun je gewoon goed opletten wat je geeft. Maar ook teveel aan vitamines, kruiden etc kan negatief zijn. Buiten dit vergeten mensen hoe belangrijk het is dat paarden dan heel veel bewegen om het eten te verbranden. 1 uurtje training is niet voldoende, dat is een piek van bewegen en inspanning.

Onze jonge hengst had kleine bultjes toen we hem kochten. Later op een andere stal kreeg hij hele grote bulten. Iedereen dacht meteen aan eiwitten. Hij heeft een tijd op hooi gestaan, maar ze verdwenen niet helemaal. Hij is ook erg iel en werd bijgevoerd op een ''natuurlijke'' manier.

Toen hij bij ons op stal kwam, kreeg hij weer grote bulten en erge jeuk etc. We hebben een ruwvoeranalyse, dus eigenlijk moet een gezond paard het daar goed op doen.

Contact met de veearts gehad en enkele keren gespoten tegen de reactie en prednison kuur gehad. Niks hielp voldoende. Onze veearts raadde een allergie test af, omdat ze niet echt werken bij paarden.

Contact gehad met de genoemde dr Sloet. Hij kwam ook bij de maag terecht. Onze jonge hengst had helaas door de jaren heen al ernstige maag en darmproblemen ontwikkelt. Het mooie is dat het er nu pas uit kwam op onbeperkt ruwvoer en veel buiten staan. Bij veel op stal ( stro), minder (goed) ruwvoer en ruim biks, viel het minder op.
Artsen vinden dit logisch, want een paard gaat in de zgn spaarstand en kan ''pieken'' als hij iets mag/moet doen.

In overleg besloten om dit niet te onderdrukken, maar met acupuntuur en chinese kruiden laten behandelen. Onze eerste ervaring, maar heel positief. Het kost tijd, want hij stond erg in de spaarstand, had ook erge bloedarmoede door de zweren.
Bij een goede opfok vanaf lange periode bij de moeder had hij beter weerstand opgebouwd en een gezonde darmflora. Dan was hij ook beter ontwikkelt. Nu is de darmflora dusdanig van sgal dat het heel veel tijd nodig heeft.
Hij gaat momenteel goed en zijn lichaam is hard bezig.

Natuurlijk hadden we van alles kunnen aanpassen, maar ik wilde per se de oorzaak weten en die zoveel mogelijk wegnemen. Een jong gezond paard heeft ook voeding nodig. Op alleen ruwvoer is prima, maar dan wel volledig ruwvoer zoals wij hebben en geen arm, droog hooi waar te weinig in zit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:18

Er is een nieuw soort voor op de markt voor paarden op basis van rijst Rice bran Dit is zeer geschikt voor paarden met allergieen en bv zomer exzeem Google hier maar eens naar

Zo lang je paard niet wordt bereden voor de sport of meer voor recreatie Hoef je eig ook geen krachtvoer bij te geven Merk je dat je paard toch dat extra nodig heeft Zou je eens kunnen kijken naar de rice bran

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:33

Hayster Healthy Herbs is paardenvoer zonder suiker en zonder granen.
Bevat alleen grassen,kruiden en wordt gemaakt in eigen fabriek dus kan niet worden besmet met granen of anderse stoffen.
Gras en kruiden komt van eigen weides of weides van boeren die speciaal voor hun gras verbouwen.
Misschien is dat een optie