Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gini schreef:G_entle schreef:Nou ik weet eigenlijk niet of ze het op gewicht doen, wat wel logisch is als ik er nu over na denk aangezien gentle toen wel +/- 500 kilo woog.
Ik vind de verhalen ook erg verschillend en maakte me daar zo zorgen om dat ik de kliniek nogmaals heb gebelt om te vragen of ik het wel goed begrepen heb, maar ze zeiden echt 2 maal daags 500 gram bij de slobber. Met veel water natuurlijk en gelijk geven.
Kan het niet zijn omdat jouw paard al zandkoliek had dat de dosering zo hoog was in vergelijking met een puur preventieve kuur? Mij zou dat wel logisch lijken dat als het paard een hele hoop zand al in zijn darmen heeft, dat je even rigoureuzer te werk gaat.
Toevallig ben ik net gisteren begonnen met een zandwegkuur. Dat doe ik zo een drietal keer per jaar. Paard lust het niet zo graag, dus waarschijnlijk ga ik de volgende keer ook de psyllium proberen.
G_entle schreef:Kan het niet zijn omdat jouw paard al zandkoliek had dat de dosering zo hoog was in vergelijking met een puur preventieve kuur? Mij zou dat wel logisch lijken dat als het paard een hele hoop zand al in zijn darmen heeft, dat je even rigoureuzer te werk gaat.
Toevallig ben ik net gisteren begonnen met een zandwegkuur. Dat doe ik zo een drietal keer per jaar. Paard lust het niet zo graag, dus waarschijnlijk ga ik de volgende keer ook de psyllium proberen.

Julu72 schreef:Wij geven onze paarden om de dag (of om de 2 dagen) gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen.
We koken dan 1 halve mok lijnzaad met 3x halve mok water (verhouding dus 1:3).
Het wordt dan een soort gelei en dat verdelen we dan over de twee voerbakken. Het bevalt ons prima zo in elk geval en ook de paarden eten het graag.
Qua hoeveelheid moet de verhouding in elk geval 1 lijnzaad :3 water zijn zoals ik het destijds begrepen heb.
Verder geven we het hooi in een grote bak met fijnmazig hooinet erin op een betegeld stuk paddock.
CarolineCF schreef:Julu72 schreef:Wij geven onze paarden om de dag (of om de 2 dagen) gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen.
We koken dan 1 halve mok lijnzaad met 3x halve mok water (verhouding dus 1:3).
Het wordt dan een soort gelei en dat verdelen we dan over de twee voerbakken. Het bevalt ons prima zo in elk geval en ook de paarden eten het graag.
Qua hoeveelheid moet de verhouding in elk geval 1 lijnzaad :3 water zijn zoals ik het destijds begrepen heb.
Verder geven we het hooi in een grote bak met fijnmazig hooinet erin op een betegeld stuk paddock.
Beste Julu72 - mag ik je vragen of je misschien een foto van bak met net hebt? Ook wij zijn aan het zoeken / nadenken over een betere oplossing voor het voeren. En ik loop erg te puzzelen hoe ik het hooi voeren moet gaan oplossen (wil ze liever niet te lang binnen zetten).