Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:08

Ik zou hooi gaan geven. Daar zit meer voeding in per kilo. Dus als ze dan de zelfde hoeveelheid hooi eet dan voordroog dan krijgt ze in elk geval meer binnen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:11

Al het gebit laten nakijken door een goede tandarts die met verdoving werkt?! Met verdoving, omdat je anders met de beste wil van de wereld niet helemaal achterin kan komen! Er zijn veel beunhazen onder de paardentandartsen omdat het een vrij beroep is. En soms wagen ook dierenartsen zich hieraan, terwijl ze hier geen extra opleiding voor hebben gehad. Vaak zie je dat paarden met een slecht gebit in de zomer het prima trekken mede doordat gras eten een stuk makkelijker is,en ze hoeven geen energie te stoppen in het warm houde, en in de winter enorm invallen, ondanks deken en onbeperkt hooi. Als het eten niet goed kan worden opgenomen heb je aan alle extra's weinig.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:11

Wij hebben een pony met precies hetzelfde probleem.. :=

En ik moet zeggen sinds we hem goed instoppen onder de dekens vanaf het moment dat het koud word, lucerne bij voeren (doen we zomers niet) en meer ruwvoer geven kunnen we hem al 2 winters goed op gewicht houden.

Maar 1 ding is zeker, ik heb nog nooit zo'n watje van een pony mee gemaakt..
Zelfs zomers bij een mindere temperatuur met een dag regen staat ie te bibberen... :brr: :brr: :brr:
Gelukkig is het er maar 1 vd 4 :7 ;) O:)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:23

jeetje jullie gaan hard zeg haha, echt heel fijn dat iedereen zo met mij meedenkt!

@ listiglistje: Ik ga even op onderzoek uit waar ik de Agrobs Fetura zou kunnen halen, ziet er wel interessant uit.
Zou je kunnen aangeven wat jou voerschema is? Mag eventueel ook via pb. Hoe jij je paard voert sluit er aan bij die van mij, en mede door jou tips heb ik haar vorige keer ook weer dik gekregen.
@ Annikab: maakt niks uit, had ook niet specifiek aangegeven waarbij ze de olie kreeg.
@ ladylay: Ik ben nu ook even aan het zoeken naar een dikkere halsstuk, alles om haar maar te helpen hihi.
@ Yontheke: Ja het is echt niet gemakkelijk en een gepuzzel. Ze krijgt tevens ook prebiotica dankzij de bietenpulp.
@ ajesca123: merriebrok (verschillende varianten en merken) is al geprobeerd, werkte helaas niet.
@ spatter: heb ik naar gekeken maar vond het toch niet aantrekkelijk genoeg om te gaan voeren. Ze drinkt overigens ruimschoots voldoende. Ze drinkt veel uit haar drinkbak, maar ook uit de waterbak in de paddock.
@ safina: Dat zou ik moeten uitrekenen, dat is het enige wat ik niet precies weet. We gebruiken ongeveer 1-1,5 fles per week.
@ cam: Op hooi gaat ze meer achteruit dan op het ruwvoer wat ze nu heeft. Het is overigens zeer droog ruwvoer en lijkt al meer op hooi dan op voordroog.
@ octavodia : bedankt voor de tip! Ze is paar maanden geleden op de kliniek volledig nagekeken en bijgevijld. Inderdaad met verdoving en daarnaast met de electrische.
@ obelix: Hopeloos kan je ervan worden he haha. Ik heb altijd bikkels van paarden gehad en het is echt een verschil met dag en nacht. Nu met rijden moet ze ook constant een dekentje op, anders gaat ze haar lijf spannen van de kou.

Anoniem

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:30

Ik heb goede ervaringen met Omega 3-6-9 van Subli, aangevuld met ponybrok omdat daar een redelijk hoog aantal vitaminen in zit.

Mijn paard werd er op een bepaald moment zelfs te dik van.

Verder doet ze het een stuk beter op hooi dan op voordroog.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:32

Het is een misvatting dat je paard dik wordt van olie - bovendien zou ik geen maisolie geven ( te hoog in Omega 6, geef dan liever lijnzaadolie)!
Olie geeft snelle energie, verteerd dus snel en zet dus ook niet aan.
Welke brok je geeft maakt niet uit - zolang er maar voldoende vitamines/mineralen in zitten. Duurdere merken gebruiken vaak ook betere (dus duurdere) grondstoffen.

Om je paard dikker te krijgen: dekens op doen tegen de kou ( vertraagt de stofwisseling enigszins), meer bietenpulp zonder toevoeging van melasse en vooral meer hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:37

Jannepauli schreef:
Het is een misvatting dat je paard dik wordt van olie - bovendien zou ik geen maisolie geven ( te hoog in Omega 6, geef dan liever lijnzaadolie)!
Olie geeft snelle energie, verteerd dus snel en zet dus ook niet aan.
Welke brok je geeft maakt niet uit - zolang er maar voldoende vitamines/mineralen in zitten. Duurdere merken gebruiken vaak ook betere (dus duurdere) grondstoffen.

Om je paard dikker te krijgen: dekens op doen tegen de kou ( vertraagt de stofwisseling enigszins), meer bietenpulp zonder toevoeging van melasse en vooral meer hooi.

Dat van die snelle energie en niet aanzetten klopt denk ik niet.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen:

"energie uit olie komt langzaam vrij, waardoor deze voornamelijk geschikt is voor duurprestaties."

"Bij dikke paarden is het ongewenst om extra vet in het rantsoen te verstrekken, omdat ze hiervan nog meer kunnen aankomen. Voor magere paarden is het dus wel zeer goed geschikt."

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:38

Ik ga mee met Safina. Overigens is de uithoudingsvermogen van mijn merrie met 100% verbeterd sinds ze op meer olie staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:41

Het mooiste zou eigenlijk zijn als ze meer hooi eet, ipv op een gegeven moment gewoon stopt....Is er een manier om het hooi eten aantrekkelijker te maken voor haar?
Bijvoorbeeld vaker kleinere porties voeren? Hier staat ook onbeperkt hooi, maar als er nieuw hooi bij komt is dat toch altijd weer extra lekker en staan ze te eten alsof ze anders nooit iets hebben :+ Het 'oude' hooi wat er al een paar uurtjes ligt is blijkbaar lang zo lekker niet.

Wij hebben ooit een paard gehad dat buiten eigenlijk te afgeleid was, was overal op aan het letten en 'vergat' om genoeg te eten. 3x per dag naar binnen om te voeren was daarbij de oplossing, dan ging hij rustig staan eten. Misschien is dat voor jou paard ook iets?

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:47

Al eens gedacht aan Build Up van Dodson&Horrell?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:48

Heb je je voordroog al eens laten analyseren op de voedingswaarden? Oo deze manier kun je gerichter aanvullen en of zelfs overstappen naar ander voordroog?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:56

Is het paard al eens, via bloed, onderzocht op lever en nier functie? Als die overbelast zijn kan je voeren wat je wil, maar dat zal niet helpen, sterker nog het zal de nieren en lever alleen maar verder overbelasten en het paard zal dus steeds minder makkelijk "dik" worden. Daarbij is voordroog vaak niet geschikt voor paarden, misschien eens een overstap proberen naar goed, droog, langstengelig hooi.
Mijn Arabier was ook geen vlees op te krijgen, viel bij het minste geringste enorm af en had het snel koud. Bleek dat zowel nieren als lever zwaar overbelast waren door verkeerd voer ( o.a. voordroog en te rijke brok). Hij heeft toen een ontgiftingskuur gehad en kreeg daarna als voer; bijna onbeperkt hooi, 3 a 4 kg lucerne en ca. 200 gram graan + vit. brokje en was toen echt dik! Jammer genoeg is hij 4,5 jaar geleden overleden door acute nierinsufficiëntie, waarschijnlijk nog als gevolg van de eerdere overbelasting en ondanks dat hij het jaren lang prima gedaan heeft! |(
Probleem is als je teveel gaat voeren dat lever en nieren keihard moeten werken om alles te verwerken en vooral om alles wat teveel/ vuil is weer weg te werken; gevolg is dan vaak een mager paard ondanks alles wat je er in stopt.
Mais is geen goed paardenvoer, hoofdzakelijk zetmeel en nauwelijks vitaminen/ mineralen maar dus wel een aanslag op de lever en nieren.

Als ik zie wat jouw paard te eten krijgt ( teveel!) en daar niet dik van wordt dan zal er dus een andere oorzaak zijn en die los je niet op met veel voer, daarmee maak je mogelijk het probleem steeds groter.

Kans is ook dat het paard deze hoeveelheden voer niet goed verwerkt! Die zou je over 6 a 8 keer per dag moeten verdelen. Een kilo voer kan een paard niet goed verwerken, wij geven 4 a 5 x per dag 100 gram granen en als we meer voeren geven we nooit meer dan 250 gram per voerbeurt! We hebben daarom voerapparaten waarbij we zelfs 12 x per dag kunnen voeren.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:11

Voordroog is nog niet geanalyseerd.

Paard heeft vorig jaar een bloedonderzoek gehad, nieren en lever waren goed. Toen bleek ze een spiertrauma en wormeninfectie te hebben, met daarnaast ook nog white line disease in de hoeven.

Ze is in de zomer goed op gewicht gekomen, mede door wat ik nu voer. Ik heb alleen sinds een week de mais-lijnzaad brok verhoogd van 1 kg naar 2 kg. Verder is het hetzelfde gebleven.

In de middag en avond krijgt ze lucerne erbij, in de ochtend niet. Dit omdat ze of heel traag gaat eten of ze stopt gewoon met eten.

Ik zit zelf te denken om de Hartog Lucerne te vervangen voor een beter lucerne, eventueel de Agrobs Fetura. Heb alleen nog geen winkel/leverancier gevonden die deze levert. En het is in brokvorm, weet niet of ik dit graag zou willen.

En verder als hoofdbestandsdeel de Horsefood Gistbrok en daarnaast of de mais/lijnzaad brok of de muesli die ik nu al voer. Of eventueel iets anders erbij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:18

Dan zou ik er toch nog eens een onderzoekje aan wagen, ergens klopt er iets niet. Wel eens het paard door een homeopaat laten bekijken/ testen.
Wat zou er mis zijn met de Hartog lucerne?

White line disease kan een gevolg zijn van het voeren van voordroog, omdat daar toch nog wel vaak ( onzichtbare, schimmels in zitten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:23

Ik heb hier hetzelfde probleem qua op gewicht houden incl een hele moeilijke eter.
Ook ik begin op tijd met dikkere dekens en halsstuk.'
Verder krijgt ze heel heel voordroog/kuil maar op een gegeven moment stopt ze gewoon met eten.
Ze krijgt daarnaast 1 x per dag 1 schep bietenpulp+ 1,5 kg sportbrok + 1/2 kg muesli en lucerne, savonds 1 kg sportbrok, elke dag hele jaar door weidegang en kuil/voordroog op de wei en op stal
en na training 1 schep muesli pianissimo cavalor en suppl en regelmatig slobber(eet ze ene keer wel en de andere keer niet..)

Ik heb al heel veel geprobeerd qua brok, muesli etc etc maar het ideale plaatje na 5 jr nog niet gevonden.
Want als ze iets eet en het werkt ook dan kan ze na paar weken daar weer ineens genoeg van hebben en het niet meer eten....

Dus ik blijf ff hier mee lezen voor tips.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 04-12-14 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Meer bietenpulp, aangevuld met zemelen en daarnaast grasbrok.
Olie is trouwens juist wel goed als dikmaker.

bliver

Ik denk dat er met je voeren niks mis is! Je geeft zelf al aan dat ze gaat afvallen als het kouder word dan moet je die oorzaak aanpakken. Ze moet minder energie verbruiken. Misschien intensiteit van training iets verlagen en dikkere dekens op.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:24

misschien iets heel geks, maar een plantenspuit met appelsap met water aanlengen en dat over je ruwvoer heen sproeien?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:26

@ ElCid: Ik ben al enige tijd op zoek naar een lucerne met minder suikers, en deze heeft een lagere gehalte.
In dit geval kwam WLD door een niet goed oplettende hoefsmid, wat bij de vorige eigenaar was gebeurd. Toen wij het ontdekte was het al bijna te laat en paard heeft uiteindelijk 2 weken in de kliniek en meerdere maanden boxrust gehad.

Hooi vind de merrie ook minder smakelijk dan voordroog en eet hooi dus (nog) slechter dan wat ze nu krijgt. Ze krijgt overigens wel een hele hoge berg en de volgende ochtend is 3/4 op. Dus het gaat wel steeds beter haha.

Bloedje trekken zou eventueel ook nog een mogelijkheid zijn.

@ dorientjuh: meer bietenpulp dan dat ze nu krijgt, laat ze staan. Verwend nest is het haha.
@ bliver: Ik denk inderdaad dat daar de grote valkuil ligt: de kou en haar deken. in principe zou ze met gemak de winter door kunnen komen met de deken die ze nu heeft.
@ smileydees: zodra het hooi nattig wordt, dan eet ze het ook al niet meer :') .
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-12-14 12:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:27

Ander hooi gaan voeren (hooi laten testen). En voortaan eerder een dikkere deken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:31

Mijn beide merries stonden zeer snel onder de huidige dekens, dit terwijl andere nog met een 0 grams regendeken of zelfs zonder deken liepen. Nog eerder gaat bijna niet. Vorig jaar was ik wat te laat en stonden ze dik in hun vacht, nu hebben ze wel mooie korte vachtjes.

In overleg met de staleigenaar gaat ze naar meer lucerne hooi, hopelijk dat dit gaat helpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:36

Cardy schreef:
@ ElCid: Ik ben al enige tijd op zoek naar een lucerne met minder suikers, en deze heeft een lagere gehalte.
.

Misschien een weerstands-middel gebruiken? Paard is dus erg ziek geweest en is mogelijk nog bezig om de gevolgen daarvan te verwerken, dan is gericht voeren erg belangrijk.
De lucerne van Subli heeft geen toegevoegde suiker, het "suiker" aandeel in Hartog is 5% en als je maar 0,3 kg geeft zou ik me daar niet te druk over maken. Wij voeren onze paarden ca. 2 kg Hartog lucerne.....
De grote balen van Hartog zijn overigens ook vrij van toevoegingen, maar dan heb je 400 kg in 1 keer!
Marstall heeft ook lucerne, maar daar zit ook wat melasse in en dan is er ook nog lucerne van Hugho en EquiSentials , die laatste vind ik zelf interessant om een aantal redenen ( o.a. biologisch teelt).
Lucerne brok mist een beetje waarom je lucerne voert, lijkt mij. Het gaat bij mij o.a. ook om het kauwen en bij brok ben je dat effect kwijt, daarbij is een brok ergens mee "aan elkaar geplakt" meestal gebeurt dat met melasse.
Edit; ik heb de Agrobs even opgezocht en de brokken glanzen, meestal komt dat door de melasse.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:43

Dat van de Agrobs zit wat in. Ik voer eigenlijk al jaren Hartog lucerne omdat deze het makkelijkst te verkrijgen is en ik eigenlijk tot op heden geen betere variant heb gevonden. En om nog 15 euro of meer voor een zak lucerne te betalen van 15/20 kg gaat mij iets te ver.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:20

Cardy schreef:
En om nog 15 euro of meer voor een zak lucerne te betalen van 15/20 kg gaat mij iets te ver.

Dat is dus ook mijn idee, die van Equisentials is que prijs ongeveer hetzelfde, maar weer lastig verkrijgbaar. Ik heb het er ook met een paardenvoedingsdeskundige/ homeopaat over gehad en die vond Hartog 1 van de beste lucernes, dus mede daarom ga ik het mezelf niet al te moeilijk maken. Die van Hartog wordt hier aan huis gebracht.........

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 13:28

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik die van Hartog na al die jaren nog voer. Maar ik sta natuurlijk altijd open voor verbetering :D .