Door de bomen het bos niet meer zien-vitaminebrok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:12

Tes: nee, het land wordt niet bemest (is sinds 3 jaar vogeltjesland/natuurland). Ben dus eigenlijk wel benieuwd hoe het hooi test door de jaren heen dat het "verwildert" zeg maar :-) .

Selenium durven veel fabrikanten niet te veel van in hun voer te stoppen omdat dit bij een overschot tot serieuze problemen kan leiden. Daardoor zijn veel paardeneigenaren een beetje "bang" geworden voor het bijvoeren van selenium, terwijl tekorten ook behoorlijke problemen kunnen geven. Ik heb het inmiddels bij meerdere paarden gezien en 1 van de ergste gevallen was de shet van een vriendin ... Dit tekort was trouwens heel duidelijk uit de bloedtest.

IngridM: als je het idee hebt dat je shet iets tekort komt, zou je dus evt ook een bloedanalyse kunnen laten doen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:15

IngridM schreef:
Suiker kan ik niet zo goed vergelijken, bij de een staat het in gram, bij de ander in percentages....

Percentages kun je makkelijk omrekenen naar gram, want het is óf aantal gram suiker per 100 gram product, of een percentage, wat op hetzelfde neerkomt (1 gram suiker / 100 gram product = 1% suiker)

Voordeel van zo'n vitaminebrok is dat je zó weinig voert (20 tot max 50 gram) dat de hoeveelheid suiker te verwaarlozen is ten opzichte van de hoeveelheid suiker in het hooi/gras dat hij eet (stel dat er 10% suiker in zit, wat al hoog is, dan is dat 2 tot 5 gram suiker in totaal).
In een paar kilo hooi of gras zit echt véél meer suiker.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:20

callippo schreef:
IngridM schreef:
Suiker kan ik niet zo goed vergelijken, bij de een staat het in gram, bij de ander in percentages....

Percentages kun je makkelijk omrekenen naar gram, want het is óf aantal gram suiker per 100 gram product, of een percentage, wat op hetzelfde neerkomt (1 gram suiker / 100 gram product = 1% suiker)

Voordeel van zo'n vitaminebrok is dat je zó weinig voert (20 tot max 50 gram) dat de hoeveelheid suiker te verwaarlozen is ten opzichte van de hoeveelheid suiker in het hooi/gras dat hij eet (stel dat er 10% suiker in zit, wat al hoog is, dan is dat 2 tot 5 gram suiker in totaal).
In een paar kilo hooi of gras zit echt véél meer suiker.

Ja ik was er al achter, had even een super blond momentje :D

OK suiker hoef ik dus niet zo op te letten, bedankt. Tuurlijk, hoe minder hoe beter maar vooruit.

Voordeel van de Vitalbix is de goede verhouding tussen calcium en fosfor. Zit tov de Metazoa wel stuk meer suiker in maar weer minder dan in de Pavo.
Pavo heeft minste magnesium

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:21

Mac, interessant idd! :) Tsja, aan de ene kant begrijp ik dat ze huiverig zijn, aan de andere kant vind ik het jammer. Net alsof tekorten niet schadelijk zijn..

Ingrid, hmm je hebt gelijk selenium is bij de Vitalbix idd te laag. Hoe zit dat bij de balancer? Suiker gehalten zijn te verwaarlozen, bovendien is het het gehalte zetmeel veek crucialer dan het gehalte aan suiker vanwege de beperkte hoeveelheid amylase wat een paard kan aanmaken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:22

Zien jullie nu dat het lastig is :D

Is er nou niet gewoon 1 goede vitaminebrok waarbij alle waardes goed zijn ? :D

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:26

Ik geef mijn paard sinds een paar maanden Metazoa. Bevalt erg goed!
Voorheen kreeg hij Pavobrok met toegevoegd magnesium. Nu alleen op de metazoa zonder extra toevoegingen en ik vind hem veel losser in zijn lijf, voorwaardser en rustiger in zijn hoofd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:27

Nogmaals, verhouding in het brokje heb je weinig aan als je geen ruwvoeranalyse hebt. Wat dus wordt toegevoegd aan magnesium wordt niet direct altijd ook opgenomen als de verhouding scheef is en dat weet je gewoon niet.
Ik weet alleen dat de metazoa niet aansluit op ons ruwvoer en magnesium tekort geeft, ondanks dat wij dit al jaren bij geven. De shet had een tekort, dus het werd niet opgenomen. Dit gaat nu weer goed.
Misschien kun je een handje vito of faser light erbij geven? En anders eens kijken naar speedibeet. Ik geef de hengst en merrie wat meer, maar de ruin en shet slechts een beetje om wat te mengen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:29

Als je vitalbix zou willen proberen, zonder gelijk 7 of 15 kg te bestellen, moet je anders even contact opnemen met bokker Pottegieter, zij is van Bluehorse, waarschijnlijk hebben ze wel proefpakketjes. Ook kan ze je ook een voeradvies geven.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:33

IngridM schreef:
Zien jullie nu dat het lastig is :D

Is er nou niet gewoon 1 goede vitaminebrok waarbij alle waardes goed zijn ? :D

Nee, want dat verschilt per paard.

Iedereen loopt wel te emmeren over scheve verhoudingen, maar wie heeft zijn hooi/kuil dan laten analyseren? Daar zit namelijk ook calcium, magnesium en fosfor in en ook die verhoudingen liggen meestal scheef. En er zitten heel wat meer vitaminen en mineralen in ruwvoer dan mensen denken.

Als je een shet al vitaminen bij wilt voeren (wat mij niet nodig lijkt) dan zou ik gewoon een handje VitalComplete per dag bij geven. Daar doet mijn 600-kilo paard het met 100 gram per dag ook goed op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:42

demo_love schreef:
Nee, want dat verschilt per paard.

Daar zit wat in :D

Bedankt voor de tip Myk en shant

myk_en_shant

Re: Door de bomen het bos niet meer zien-vitaminebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:42

Graag gedaan

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:44

superpony schreef:
Misschien kun je een handje vito of faser light erbij geven? En anders eens kijken naar speedibeet. Ik geef de hengst en merrie wat meer, maar de ruin en shet slechts een beetje om wat te mengen.

Bij wat ? Bij zijn gras en hooi wat hij nu krijgt of bij de vitaminebrok ? 1 handje van een bepaald voer doet toch ook niet zoveel denk ik?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:46

IngridM schreef:
superpony schreef:

Bij wat ? Bij zijn gras en hooi wat hij nu krijgt of bij de vitaminebrok ? 1 handje van een bepaald voer doet toch ook niet zoveel denk ik?

Bij de vitaminebrok lijkt me. Zat pony's die het niet eten zonder dat het verstopt zit in wat muesli oid.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:49

Heb je al gekeken naar de kernbrok (is vitaminebrok) van treurniet? Ik weet niet of de waardes daarvan wel precies naar je zin zijn, maar dit merk heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Het is helaas soms een kwestie van probeeren minimaal zes weken. Onze merrie die gewoon dik word van lucht krijgt nu ook metazoa en hooi uiteraard. Ze doet het er echt super op zit mooi in haar vacht is nog wel aan de dikke kant maar vergeleken met hoe ze was en inderdaad ze is veel rustiger in haar hoofd. Toen we haar nog mueslie gaven had ze vreselijke voer nijd en zelf dat gaat veel beter. In ieder geval succes het is ook moeilijk hoor om het juiste te geven aan je paard ben echt ook al jaren bezig ermee (hebben meerderen paarden).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 02:19

Bij de vitamine brok idd. Wij voeren echt niet veel en mijn ruin is snel erg dik. IK ga er vanuit dat ze van ruwvoer kunnen leven, maar wil niet dat ze iets tekort komen. De merrie, ruin en shet lopen alleen recreatie nog, dus hebben niks extra nodig. Ze hebben altijd een liksteen.
Ga je een basis brok of muesli geven, moet je wel wat geven volgens de maattabellen. Ten eerste gun ik ze dat handje lekkers en daarnaast vind ik het fijn dat ze goed kauwen en de Force binnen krijgen. Vandaar dus de Faser light voor hun. Ik wil daar niet heel veel van geven, dus een handje voor het idee en de rest Force voor de vitamines.

Vorig jaar in de winter speedibeet gegeven en nu krijgt de hengst het ook. Hij en de merrie krijgen nu een deel en de ruin en shet een handje ( geweekt ) voor het idee. Het gaat om minimale hoeveelheden en de Force volgens tabel. Ik ga er ook niet 2 overslaan.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:21

En de body builder of balancer pro? Deze zijn nog iets hoger in gehalten waaronder magnesium.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:56

Ik heb een hele tijd equilin balancer gevoerd + equilin basic.
Mijn paard deed het er super op, wel aardig aan de priks.

Ik voer nu lexa, laat het uit duitsland komen, is een stuk voordeliger.

Ze hebben van lexa vele varianten, ik voer de sportsmineral.
je mag van mij wel een handje proberem voor je shet, maar ik heb geen idee of de andere hetzelfde smaken!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 12:49

Ja Lexa ook al naar gekeken en ik wacht nog op een mailtje van iemand daarover :-)

Equilin is inderdaad schreeuwend duur !

Tess; ga ik nog even naar kijken

Bedankt iedereen !

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:02

Ik heb ook een mnd of 4 metazoa gebruikt. Het lastig te krijgen, de negatieve verhalen, de cheve verhoudingen en het niet opknappen van mijn shets vacht hebben me doen stoppen.

marstall force weigeren ze op elke manier te eten.

heb nu derby mineralen pellets. Die gaan er in en ik ben nu een wk of 3 opweg. Kan dus nog niets over het resultaat zeggen.

ook heb ik 2 waterbakken staan. 1 met alleen water en 1 met magnesiumvlokken er in..raad eens welke er leeg gaat en welke niet..

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 06:27

ik heb mn paard op de equilin balancer en basic zeer tevreden over, mijn shet liet het steevast staan de balancer, die krijgt de balancer van jepaardgezondenfit.nl (50 gram per dag) die eet hij heel makkelijk en sinds de 6 jaren dat ik hem heb is EINDELIJK de jeuk en het schuren weg, het enige wat veranderd is het toevoegen van de balancer, verder voerde ik al alleen hooi en gras. zn vacht is supermooi van structuur en glimt. supertevreden dus!

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:08

Wat is jullie ervaring met marstall force?
Ik voer nu metazoa maar mijn paard wil het niet/moeilijk eten. Mijn paard is ook wel echt een moeilijke eter. Verder krijgt ze naast hooi en gras, luzerne, gedroogd gras, bietenpulp met zemelen en zeewier.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:33

Force aten ze hier pertinent niet

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:08

Bij mij ook niet dus vandaar dit topic :-)
Heel veel paarden moeten het niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:12

Valerie_V schreef:
Wat is jullie ervaring met marstall force?
Ik voer nu metazoa maar mijn paard wil het niet/moeilijk eten. Mijn paard is ook wel echt een moeilijke eter. Verder krijgt ze naast hooi en gras, luzerne, gedroogd gras, bietenpulp met zemelen en zeewier.

Ik voerde het eerst samen met de safe and sound van Dodson and Horrel, dat ruikt heel kruidig. In het begin aten ze het niet los. Inmiddels voer ik het zonder iets bij en ze komen als gekken aangerend als ze de emmer open horen gaan :D Maar ze moesten er dus wel even aan wennen.