Wat geven als een kleine hulp bij spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 06:49

Ik heb een paar jaar geleden mijn merrie na een zwaar ongeluk opgebouwd mbv Muscle Impuls, en daar was ik erg tevreden over.
Op dit moment zijn wij bezig om onze atactische pony na een verplichte rustperiode op te bouwen, die was echt totaal onbespierd, en nu na een aantal weken zie je dat hij echt steeds sterker wordt en ook weer veel mooier in model komt.
Hij is nu niet alleen meer buikig, maar ook zijn achterhand wordt ronder en iedereen staat er van te kijken hoeveel vooruitgang hij boekt in zijn revalidatie (al is hij er nog lang niet natuurlijk, maar ik weet zeker dat dit supplement hem net dat zetje mee kan geven).

Ik geef naast de MI ook een hoge dosis vitamine E bij en MSM zwavel (en homeopatische druppels voor de ataxie)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:06

Assiepassie schreef:
_Sim_ schreef:
Die stoffen zitten in goed ruwvoer evt aangevuld met krachtvoer oid. Een "poedertje" zorgt echt niet voor spieren.

Dan verschillen wij van mening.
:D

Zelfs heel mooi geurig ruwvoer bevat bepaalde stoffen niet in voldoende mate. Dat heeft met vele factoren te maken. Dit even los van het feit dat de ruwvoerkwaliteit geregeld te wensen over kan laten: we hebben tenslotte vaak niet de keuze om zelf te bepalen welk ruwvoer ons paard krijgt.
Vaak levert krachtvoer als het gaat om spierverzorgende stoffen (en ook de spoorelementen zink en koper, naast selenium) ook onvoldoende, niet in het laatst omdat dieren vaak minder krijgen dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het desbetreffende krachtvoer. Die hoeveelheden zijn ervoor bedoeld om ervoor te zorgen dat de dieren een bepaalde hoeveelheid aan bouwstoffen binnen krijgen. Bij onderdosering is dat al zeker niet gewaarborgd.

Mee eens. Ruwvoer bevat altijd minder voedingsstoffen dan gewoon gras (het hele groene hooi bevat nog het meest voedingsstoffen, het hele bruine het minst), dit komt omdat je het bewaard en daarbij gaan voedingstoffen verloren. Een paard in zijn natuurlijke leefomgeving eet gras, en beweegt in zijn natuurlijke leefomgeving. Een paard wat wij houden wordt getraint, heeft in de meeste gevallen niet 24/7 voldoende gras tot zijn beschikking, en krijgt dus hooi. Hooi bevat minder voedingsstoffen + het paard wordt getraint (daarmee is de behoefte nog hoger) = resultaat is dus dat de behoefte aan voedingsstoffen hoger is en dat je daarom wat moet aanvullen met krachtvoer/vitaminebrok.

En idd, paarden krijgen vaak minder van het krachtvoer dan wat bedoeld is voor een bepaald brok in relatie tot het gewicht van het paard. Aanvulling met een supplement kan daarom wel wenselijk zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:37

LaPuraVida schreef:
Vit. E is inderdaad een goede aanvulling om verzuring te voorkomen. Let alleen op dat je selenium niet langere tijd mag blijven doorvoeren, dus af en toe even stoppen met geven als je een combi van vit. E + selenium geeft.

waarom.zou je vit e/ selenium niet langer mogen geven??

Ufurio4e

Re: Wat geven als een kleine hulp bij spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 04:00

Ik heb als tip simpel en voordelig: Twee maal daags rauwe eieren door het voer. Na twee weken is er zichtbaar verschil.