Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:12

safina schreef:
Pacific schreef:
Mijn Shetlander krijgt ook Marstall Force, maar... Ik lees hier dat er een paard jeuk van kreeg. De mijne jeukt de laatste tijd ook veel en nu ik er over nadenk, eigenlijk sinds ik de Marstall Force bijvoer. Ik stop dus een poosje met voeren, kijk of het beter wordt!

Ik ben er verder wel enthousiast over, veel vitaminen en weinig troep. Maar ja, als ze er jeuk van krijgen houdt het op. Verder heb ik geen ervaringen met vitaminebrok die ik met je kan delen!

Hou er rekening mee dat de jeuk ook minder kan worden omdat de knutten op hun retour gaan nu de dagen weer korter worden....

Uiteraard :j. Maar aangezien ze de rest van de zomer geen jeuk had tótdat ik dit ben gaan voeren, vind ik het wel verdacht en ga dus een beetje experimenteren: poosje niet voeren, poosje wel weer, etc.

manonutjuh

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:28

Ik voer lexa, laat het uit Duitsland komen. 5 euro verzendkosten, dus das goed te doen. Ze hebben veel verschillende varianten, ik voer de sports.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:30

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:28

Ik heb een hele poos zitten studeren en ben uiteindelijk terecht gekomen bij de Victorious brokjes: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... us-secret/

die trouwens vergelijkbaar is met de hierboven genoemde Balancer, hoewel beide brokjes in elk geval verschillende ´dragers´ hebben.
Ik heb gekozen voor dit brokjes ipv Metazoa omdat de gehaltes van bepaalde stoffen (bijv de magnesium) hoger zijn.
Het voer ruikt trouwens wel vrij sterk en mijn paard vind het maar zo-zo. Ik ben nog aan het opbouwen in de dosis, maar een volle dosis trekt ze in elk geval nog niet. Als je een moeilijke eter hebt, is dat ook wel een factor. Je hebt niks aan een goede vitaminebrok als het er niet in gaat...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:40

Mijn paard moest heel erg wennen aan de VS, met name door de geur denk ik.
Uiteindelijk is hij het wel gaan eten.

Ik ben nu overgestapt naar de balance van Pure feed en dat eet hij vanaf het eerste moment heel graag!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:41

Ik volg mee mijn tink heeft duidelijk aangetoond dat hij enorm veel baat had bij extra vitaminen.
Ik voerde marstall force maar twijfel nu tussen terug marstall force of eventueel alpengrün Mash van agrobs/equifyt. Misschien kom ik in het topic terug andere tegen, pavo wil ik zelf niet veel te veel suikers naar mijn idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 11:44

Maris: interessante site! Staat veel info op. :j
De balancer klinkt ook wel interessant inderdaad.
Rhys: dat is dezelfde als jij bedoelt denk ik? Ik heb inderdaad een moeilijke eter, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Luchtjes aan eten houdt hij niet van, met uitzondering van een kruidenmix bijvoorbeeld.

Mizora schreef:
Dat de verhouding in vitaminebrok niet ideaal is van Ca-P , is over het algemeen geen probleem. Dit komt omdat het maar over kleine tot zeer kleine hoeveelheden gaat, gewenst is 2. Hooi is vaak de andere kant al een beetje scheef op (1.7-1.8) en graszaadhooi is ook scheef (3.5). Door het iets scheef te doen naar de Calciumzijde, kan er gemakkelijker een graan bijgevoerd worden (haver=0.2, zemelen=0.12, maismeel=0.1).

Ideaal is dus een verhouding (over het totale voer) van 2:1, in de tekst aanduid als 2. Goed is 1.5-2.5, acceptabel voor de meeste dieren is 1.2-5 en als grenzen wordt aangegeven 1-7. Maar bij die laatste zijn er bij een heel aantal dieren al wel wat klachten.

Van Gorp Vita horse een verhouding heeft van 3, gaat dan toch maar om zo'n 50 gram korrel. Het gaat om 15% Ca en 5% P. Dus 7.5g Ca, 2.5g P per dag. Is 2.5g Ca te veel. 0.15g Mg.

Pavo VitalComplete heeft 8% Ca, 0.5% P en doseert 100g per paard. Dus 8g Ca, 0.5g P. Is 7g Ca te veel. 3.5g Mg.

Metazoa heeft 4% Ca, 0.3% P en doseert 300g per paard. Dus 12g Ca, 0.9g P. Is 10.2g Ca te veel. 6g Mg.

Marstall Force heeft 6% Ca, 2% P en doseer 100g per paard. Dus 6g Ca, 2g P. Dat is 2g Ca te veel. 3.5g Mg.

Om zo min mogelijk overtollig Calcium te hebben, is Marstall Force dus het meest geschikt. Daarna komt Van Gorp Vita Horse, maar deze heeft zeer weinig magnesium.

Bedankt voor dit heldere overzicht! Heel duidelijk :j

lizy29 schreef:
Wij voeren hier de mineral bricks van eggersman. Ideaal voor ons omdat het grotere blokjes zijn waardoor je het uit de hand kan voeren en we dus goed kunnen controleren hoeveel onze paarden krijgen. Wij voeren namelijk in de wei en onze paarden spelen graag voerbak wisselen :+

Deze ken ik niet. Ga ik eens op googlen.
Is een duits merk, kun je dit ook in Nederland krijgen?

Gistermiddag ben ik meteen even naar de dealer van Marstall gereden voor advies. Het is geen merkgebonden dealer, dus heeft nog veel meer liggen en kan ook onafhankelijk adviseren. Van alle mineralenbrokken was hij zeer te spreken over de Force van Marstall. Daarnaast gaf hij nog wat advies van muesli zonder lucerne. Mijn haflinger schuurt daar namelijk op. Hij vond het heel goed om een beetje structuurmuesli met een vitaminebrok te mengen vanwege het kauwen en raadde Faser-Light aan om erbij te voeren of Hippostar kruidenmuesli zonder haver. Op de laatste heeft hij het altijd goed gedaan, dus misschien ga ik dat wel weer halen. En van de Faser-Light heb ik 2 proefzakjes gekregen om te proberen.
http://www.marstall.nl/pdf/marstall_faser-light.pdf
Kortom: fijn advies gekregen en ik neig toch wel erg naar de Marstall Force nu.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:10

Eggersmann is inderdaad een Duits merk. Ik koop het via zooplus.fr (wonen ook in Frankrijk) maar volgens mij is het ook gewoon in nl te krijgen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:21

Zouden ze dat in de winkels zelf hebben lizy woon dicht bij Fr vandaar :).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:40

Mijn tink krijgt de force ook door een handje Fraser light. Hij vind het heerlijk, hij eet t zo op :).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:52

nou is het misschien iets heel anders dan je bedoelt, maar ik voer van pavo vitamine brokjes het zit in een grijze emmer dat zijn puur vitamines en mineralen. mijn pony doet het er goed op incl de shet en het trekpaard en het voorkomt bij ons het stuiteren en het hyperen ;)

er zit een maatbekertje in en het is echt maar een klein handje en je doet er echt lang mee.
ik geef ze in combi met hooi en weidegang om de dag.

in de winter geef ik ze dit niet dan alleen om de dag 0,5 kg liga biks ook van pavo.
alhoewel het bij ons sobere rassen zijn hebben ze echt genoeg energie over om te mennen en rijden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:03

Ik heb zelf erg goede ervaringen met brokjes van lexa, de western-amino-mineral. Die ruiken ook lekker en at mijn paard graag. Nu ivm makkelijkere verkrijgbaarheid overgeschakeld op een proefverpakking victorious secret. Die ruikt inderdaad sterk, maar mijn paard eet het tot nu toe goed. Hij krijgt het wel gemengd met wat muesli / luzerne.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:07

kwita: dat is de vital complete. Die heb ik hiervoor gegeven, maar ik wil iets met minder suikers.

gaucho: zijn daar ook ergens kleine verpakkingen of proefverpakkingen van te krijgen? Ik heb echt een lastige eter. Als het maar iets raar ruikt eet hij het niet meer :n
Ik ga even googlen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:39

Amanda schreef:
kwita: dat is de vital complete. Die heb ik hiervoor gegeven, maar ik wil iets met minder suikers.

gaucho: zijn daar ook ergens kleine verpakkingen of proefverpakkingen van te krijgen? Ik heb echt een lastige eter. Als het maar iets raar ruikt eet hij het niet meer :n
Ik ga even googlen.

geen idee of er proefverpakkingen zijn, maar met een lastige eter, vrees ik het ergste.
vd 4 paarden die hier staan is er eentje die het eet.
1 is sowieso een zeikerd met eten, maar die andere 2 (fjorden) eten normaal echt alles wat los en vast zit, dus daar had ik het niet van verwacht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:50

Amanda, ik lees regelmatig dat paarden Force vaak niet zo lekker vinden ....

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:53

Die van mij at de Force ook niet inderdaad.
Voor de rest lees ik graag mee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:58

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:04

koenlover schreef:
Ik voer hiervoor Equilin balancer aan mijn paard dat zo min suikers krijgt in verband met cushing. Het is wel wat duurder maar de verhoudingen zijn echt super en mijn paard doet het er perfect op.

Edit: Hij krijgt dit wel in brokvorm want de poeder lusten ze echt niet.

Hier ook zeer tevreden over de Equilin producten!! Mijn haflinger doet het er echt super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:04

Pavo vital complete is de calcium fosfor-verhouding ongunstig (16:1, moet 2:1 zijn). En bij Eggersman Miniral Bricks de calcium-magnesiumverhouding (3,5:1, moet 2-3:1 zijn). -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:11

Maris schreef:
Amanda, ik lees regelmatig dat paarden Force vaak niet zo lekker vinden ....

Klopt :j
Maar ik heb dit al eens een week gegeven omdat mijn brok op was en er geen voorraad was. Hij at dit wel, zeker met een handje structuurmuesli er doorheen :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:17

ik voer ultimate balancer van dodson & horrell, paard doet het er erg goed op. Enige nadeel is dat ze het niet zo eet, ik gooi er dus 2 handjes muesli bij. Die van mij is wel kieskeurig als het om eten gaat :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:22

Van victorious secret is een proefverpakking, die heb ik nu ook :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:34

Interessant topic. Ben ook wat aan het zoeken. Heb op het moment een bijzonder geval dat alleen gras krijgt en het daar super op doet. Maar met de herfst in aantocht zoek ik wel iets aanvullends. Paard is gevoelig voor gluten, dus daar valt een heleboel door af. Iemand ervaring met de likemmer van Subli? Zie http://www.subli.nl/Supplementen/nl/331 ... emmer.html
safina schreef:
Pavo vital complete is de calcium fosfor-verhouding ongunstig (16:1, moet 2:1 zijn). En bij Eggersman Miniral Bricks de calcium-magnesiumverhouding (3,5:1, moet 2-3:1 zijn). -O-
Heel blond misschien, maar de Ca/P verhouding van je ruwvoer drukt toch zwaarder door lijkt mij (net als het suikergehalte daarvan)?

Heb het hier even doorgerekend voor Metazoa en C4L omdat wij dat op het moment voeren. Bij alleen ruwvoer (voordroog) en Metazoa kom ik op 1,45 – 1 - 0,7, bij C4L op 1,16 – 1 – 0,58 als Ca – P – Mg verhouding. Ik compenseer het kalkgebrek met bietenpulp en luzerne en voeg wat extra magnesium (MgO) toe omdat ik daar positieve resultaten van merk.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:24

Ik voer Puk de Balancer van je paard gezond & fit!
Puk is ook een lastige eter, wordt snel dik, maar ben tevreden hierover..

Een zak van 20 kg is 80 euro, maarrrr je doet er lang mee! Zo'n 4 maanden wel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 21:27

Waar haal jij het? En zou ik een beetje mogen proberen of hij het eet? O:)