Speknek weg trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:50

wel uitkijken die van mij had ook een spek nek en paar week later was ze hoefbevangen.

Briiet

wel uitkijken die van mij had ook een spek nek en paar week later was ze hoefbevangen.

Horsa

Nou, het is makkelijker om haar ratsoen een klein beetje terug te draaien dan veel te trainen.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:52

Horsa schreef:
Nou, het is makkelijker om haar ratsoen een klein beetje terug te draaien dan veel te trainen.

We doen alles rustig aan veel stapwerk kleine stukjes draf galop doen we nog niet

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:52

Mag ik je metazoa broxxx aanraden? Dat is puur vitamine en mineralen. Zit ook meer magnesium in. In pavo zit veel suiker en kolydraten (worden in het lichaam omgezet in suikers)
Metazoa is duur maar je hoeft maar heel weinig te voeren.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:53

No_No schreef:
Mag ik je metazoa broxxx aanraden? Dat is puur vitamine en mineralen. Zit ook meer magnesium in. In pavo zit veel suiker en kolydraten (worden in het lichaam omgezet in suikers)

Waar koop je het ? En hoe duur is het ?

Horsa

Re: Speknek weg trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:00

Yep, als je de verkeerde biks hebt, en te veel dan is dat als een king size hamburger voor de mens.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:03

Ik weet niet precies wat voor biks ze krijgt , is slobber trouwens ook goed?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:04

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:08

Mijn fjord krijgt alleen kort gras of hooi en metazoa. Meer krijgt hij niet en hij doet het er perfect op.
Metazoa is puur vitamine/mineralen meer niet.
Een haflinger is ook een sober ras, heeft echt geen bijvoer nodig tenzij het enorm veel werkt of ziek is geweest.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:11

Nu, de portie biks zou je kunnen minderen en er bestaat ook zoiets als een grasmuilkorf waarmee het paard wel kan grazen maar niet zo gulzig. Dat laatste is dan een tijdelijke maatregel.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:16

Is slobber ook goed om te geven ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:18

Nee, slobber is bijvoer wat zo nu en dan gegeven dient te worden.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:22

De calorie inname is nu te hoog waardoor hij dik kon worden. Van overtrainen kan hij blessures krijgen. Dus ...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:25

Horsa schreef:

Ik zou eerder zeggen dat meer trainen beter zou werken.
Een paard dat 24/7 op de wei staat dat te dik is kan je alleen begrenzen door een graasmasker om te doen, strookbegrazing oid werk vaak niet ze krijgen een klein strookje vreten dit in een snel tempo op en hebben daarna niets meer slecht voor de darmen en vaak krijgen ze er ook nog voedselnijd bij.

Biks of een ander bijvoer muv vitamines heeft dit paard niet nodig moet hij dus ook niet krijgen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:35

Ts, ga nu even geen gekke dingen doen.
Haal er gewoon een DA bij en laten het paard checken voor Insulineresistentie.
Voer verder geen (of niet te veel) krachtvoer met graan, maar een vitamine- en mineralenbrokje.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:41

Dus gewoon een liksteen in het weiland plaatsen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:48

Nee, een liksteen bevat geen vitamines en niet alle mineralen. Het hooi/gras van tegenwoordig bevatten niet meer de kruiden die paarden nodig hebben voor de aanvulling van hun vitamines. Het gras wat hier groeit is koeiengras. Dat groeit snel, kruiden worden gezien als onkruid dus die worden dood gespoten in het land.

Op paardnatuurlijk wordt gezegd dat je een liksteen moet gaan gebruiken maar dat is een speciale liksteen. Deze koop je niet bij de paardenwinkel. Ik heb mijn twijfels bij dat advies maar dat is mijn persoonlijke mening.
Met een vitamine/mineralen korrel of poeder zit je altijd goed.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:06

No_No schreef:
Nee, een liksteen bevat geen vitamines en niet alle mineralen. Het hooi/gras van tegenwoordig bevatten niet meer de kruiden die paarden nodig hebben voor de aanvulling van hun vitamines. Het gras wat hier groeit is koeiengras. Dat groeit snel, kruiden worden gezien als onkruid dus die worden dood gespoten in het land.

Op paardnatuurlijk wordt gezegd dat je een liksteen moet gaan gebruiken maar dat is een speciale liksteen. Deze koop je niet bij de paardenwinkel. Ik heb mijn twijfels bij dat advies maar dat is mijn persoonlijke mening.
Met een vitamine/mineralen korrel of poeder zit je altijd goed.

Een liksteen kan wel degelijk vitamines en mineralen bevatten en vaak nemen ze die op indien nodig.
Gras dat hier groeit hoeft helemaal geen koeien gras te zijn en wat noem jij eigenlijk koeiengras?
Wij hebben een melkveebedrijf en spuiten vrijwel niet tegen onkruid daar zitten juist zoveel goede dingen in.

TS Je zeg zelf dat het lichaam verder mooi op gewicht is, waarom zou het paard dan ir hebben of wat dan ook?
Ondernek of slecht in de spieren of gewoon stijf????

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:24

Citaat:
Een liksteen kan wel degelijk vitamines en mineralen bevatten en vaak nemen ze die op indien nodig.
Gras dat hier groeit hoeft helemaal geen koeien gras te zijn en wat noem jij eigenlijk koeiengras?
Wij hebben een melkveebedrijf en spuiten vrijwel niet tegen onkruid daar zitten juist zoveel goede dingen in.

TS Je zeg zelf dat het lichaam verder mooi op gewicht is, waarom zou het paard dan ir hebben of wat dan ook?
Ondernek of slecht in de spieren of gewoon stijf????

Geen enkele liksteen bevat vitamine (die zouden er anders zo uit gaan), maar ze bevatten wel bijna allemaal toegevoegde mineralen.
Een paard is niet mooi opgewicht als hij/zij een speknek heeft.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:46

Omdat dit topic meer gaat richting voeding e.d., verplaatst van PP naar VS.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:48

Nou niet mooi oo gewicht maar vergeleken met haar nek is de rest wel in verhouding

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:57

mnkortleve schreef:
Horsa schreef:

Ik zou eerder zeggen dat meer trainen beter zou werken.
Een paard dat 24/7 op de wei staat dat te dik is kan je alleen begrenzen door een graasmasker om te doen, strookbegrazing oid werk vaak niet ze krijgen een klein strookje vreten dit in een snel tempo op en hebben daarna niets meer slecht voor de darmen en vaak krijgen ze er ook nog voedselnijd bij.

Biks of een ander bijvoer muv vitamines heeft dit paard niet nodig moet hij dus ook niet krijgen.

Niemand heeft ook gezegd dat het paard niets meer hoeft te krijgen.
Als het gras op is, voer je uiteraard wat hooi bij.
Ik zou persoonlijk geen krachtvoer meer geven (dan wel stilaan afbouwen uiteraard)
Mijn pony was ook IR waardoor ze hoefbevangen werd, uiteindelijk is er ook nog Cushing bijgekomen.
Ze staat nu op een paddok en krijgt enkel hooi en soms eens wat worteltjes (en een klein handje onderhoud omdat ze anders haar pilletje niet opeet).
Dus zeker en vast minderen met eten.

Als ze traag is, kan het al goed zijn dat ze hoefbevangen is, aangezien paarden dan slomer worden door de pijn. Loopt ze wat stijf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:59

xxxnawelxxx schreef:
Dus gewoon een liksteen in het weiland plaatsen

Mooie regenbui en je bent je liksteen ook kwijt :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:05

No_No schreef:

Juist hoefbevangen en insulineresistentie paarden moet je geen metazoa voeren omdat er heel veel ijzer in zit (wat voor geen enkel paard goed is) en ontzettend veel calcium dat de opname van magnesium belemmert terwijl hoefbevangen en IR paarden juist magnesium nodig hebben, metazoa lijkt meer op een luzernebrokje.

Een (vind ik) wel compleet vitamine- en mineralen supplement is de Balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl