Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Re: Is voordroog wel geschikt als paardenvoer? (artikel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:38

Ik doelde o.a. in een van mijn eerdere posten op het artikel van Anneke. Zij is ook niet de eerste de beste en een stuk minder negatief dan Dr. Fritsz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:36

Marion71 schreef:
Ik doelde o.a. in een van mijn eerdere posten op het artikel van Anneke. Zij is ook niet de eerste de beste en een stuk minder negatief dan Dr. Fritsz.

Dat is waar. Ik heb het artikel van Anneke ook gelezen. Het is ook niet zo dat niemand meer voordroog mag geven. Uit het onderzoek blijkt alleen maar, dat voordroog minder goed is voor paarden dan gewoon hooi. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zich schijnbaar aangevallen voelen en direct het onderzoek in de prullenbak gooien omdat ze zelf al jaren voordroog geven. Er is niemand die zegt dat je het niet meer mág geven.

Het is gewoon een onderzoek waaruit blijkt dat er "iets anders" met het gemaaide gras gebeurt als je het in plastic verpakt.

Mijn andere paard krijgt ook gewoon voordroog, het is een stuk praktischer en hij heeft nergens last van. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het op termijn geen problemen voor hem oplevert.

Ik drink al jaren meer dan 15 koppen koffie per dag. Uit onderzoek blijkt dat dit niet goed is voor mij, maar ik heb (tot nog toe) nooit ergens last van. Er is niemand die zegt dat ik geen 15 koppen koffie meer mag drinken per dag. Maar dat het niet gezond is, mag duidelijk zijn.

Er zijn mensen die hun hele leven 2 pakjes sigaretten per dag roken en geen kanker krijgen, maar goed is het niet.

Dat is hetzelfde als het onderzoek van dr. Fritsz. Doe ermee wat je wil, maar neem de informatie tot je en denk erover na. Mogelijk zijn er in de toekomst dingen die wel toe te schrijven zijn aan het voeren van voordroog. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 07:57

Hier een paard dat dus best wel reageert op voordroog, ondanks het bij ons bijna zo droog is als hooi.
Maar zeker wanneer er een nieuwe baal een fractie vochtiger was betekende dat geheid water bij de mest.
Nu is ze er vrij gevoelig voor want op uitsluitend droog graszaad hooi heeft ze er ook last van.
Maar nu op een combi van graszaad hooi met gewoon mooi droog hooi + een mineralen supplement gaat het prima.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:40

@adfab: je doet voordroog te kort om het te vergelijken met 15 koppen koffie of 2 pakjes sigaretten per dag. Vergelijk het dan liever met tarwe en bijvoorbeeld spelt. De opkomst van tarwe in de jaren '30/'40 van de vorige eeuw heeft er voor gezorgd dat de wereldbevolking zo kon groeien als dat 'ie heeft gedaan. Maar tarwe is niet iedereen geschikt. Mede daardoor is er een beweging ontstaan die tarwe verkettert, zeker in Amerika waar het hierover geschreven boek een bestseller is (er is hoop voor dr. Fritsz). Voor voordroog geldt hetzelfde. Om meer dan een half miljoen paarden in NL van hooi te voorzien is onmogelijk. Er is simpelweg niet genoeg en het zou onbetaalbaar worden. Voordroog is voor veel paarden een prima alternatief en voor degene die het hier minder goed op doen, zijn er alternatieven genoeg.

Ik gooi het onderzoek niet in de prullenbak, maar ben wel benieuwd hoezeer de paarden onderling te vergelijken zijn en of andere factoren zijn uitgesloten. Bijvoorbeeld (eerdere) wormbesmettingen zijn heel vaak de boosdoener voor slecht functionerende darmen. Ik hoef ook absoluut mijn gelijk niet te halen. Die energie steek ik liever in de verzorging van mn paardenstapel.

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:55

Hmm, interessant. Zelf voer ik mijn koudbloed ook wel voordroog maar alleen als het buiten koud genoeg is om het niet te laten verschimmelen. In het verleden hebben we ook wel "kuilvoer" gevoerd (waar de koeien dagelijks van eten) dit beviel niet zo, dunne mest, veel gas en vaak zo'n dikke ruwvoerbuik.
Zoals eerder gezegd, er zit zooooveel verschil tussen hooi en hooi en voordroog en voordroog. Het liefst hooien wij zelf van eigen land maar dat is te weinig om de winter door te komen. Als ik bij koop let ik wel op hoeveelste snede, bemesting, stengeligheid, hoeveel onkruid en dergelijke. En persoonlijk vind ik mooie droge voordroog soms beter dan die net te vroeg geperste baaltjes hooi.
Wat ik me afvroeg, in hoeverre is het een kwestie van gewenning van het lichaam? Als een paard altijd hooi krijgt en dan ineens voordroog, krijgt het er dan eerder last van als een paard die regelmatig wisselend voer krijgt?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:01

Gewenning van de darmflora is erg belangrijk. Steeds ander voer (snede, vochtigheid, voedingsstoffen, etc) kan zeker een trigger voor koliek of koliekachtige klachten zijn. Dierenkliniek Den Ham heeft hierover laatst nog een artikel geschreven. Stond meen ik ook op de nieuwspagina hier.

Wij slaan echt per partij op en voeren dat ook zo. Nooit de snedes of afkomstig van verschillende locaties door elkaar. Als ik bij moet kopen, wil ik ook alleen grote partijen van dezelfde snede en niet hier 2 baaltjes en daar 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:10

Marion71 schreef:
@adfab: je doet voordroog te kort om het te vergelijken met 15 koppen koffie of 2 pakjes sigaretten per dag. Vergelijk het dan liever met tarwe en bijvoorbeeld spelt. De opkomst van tarwe in de jaren '30/'40 van de vorige eeuw heeft er voor gezorgd dat de wereldbevolking zo kon groeien als dat 'ie heeft gedaan. Maar tarwe is niet iedereen geschikt. Mede daardoor is er een beweging ontstaan die tarwe verkettert, zeker in Amerika waar het hierover geschreven boek een bestseller is (er is hoop voor dr. Fritsz). Voor voordroog geldt hetzelfde. Om meer dan een half miljoen paarden in NL van hooi te voorzien is onmogelijk. Er is simpelweg niet genoeg en het zou onbetaalbaar worden. Voordroog is voor veel paarden een prima alternatief en voor degene die het hier minder goed op doen, zijn er alternatieven genoeg.

Ik gooi het onderzoek niet in de prullenbak, maar ben wel benieuwd hoezeer de paarden onderling te vergelijken zijn en of andere factoren zijn uitgesloten. Bijvoorbeeld (eerdere) wormbesmettingen zijn heel vaak de boosdoener voor slecht functionerende darmen. Ik hoef ook absoluut mijn gelijk niet te halen. Die energie steek ik liever in de verzorging van mn paardenstapel.

Dan denk ik dat ik niet duidelijk ben geweest of dat jij me verkeerd begrijpt. Of ik jou. Ik wil zeker niet de vergelijking maken met koffie of sigaretten versus voordroog, het gaat mij om het feit dat dit "onderzoek" gewoon iets verteld. Net zoals uit "onderzoek" blijkt dat teveel koffie ongezond is.

En dat veel mensen het onderzoek helemaal niets vinden omdat ze zelf al jaren voordroog geven.

En ik zeg toch ook dat mijn andere paard gewoon voordroog krijgt. Is een prima alternatief omdat ik geen ruimte heb om nog meer hooi op te slaan. Maar het wil niet zeggen dat mijn andere paard er op termijn geen problemen van krijgt. En natuurlijk krijgen paarden ook darmproblemen van allerlei andere zaken waaronder wormbesmettingen. En zo zijn er nog wel heel veel oorzaken te noemen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:38

Bij mij op stal krijgen ze in principe altijd voerdroog van eigen land. Maar omdat er nog te veel kuil over is voor de koeien staan ze nu op kuil, ook van eigen land. Ik merk aan mijn paard geen verschil. De kwalliteit van het kuil is wisselend. Soms heb je net een berg wat natter, zuurig kuil, maar verderop in de berg is het weer mooi lekker ruikend, droog kuil. Maar nogmaals, mijn paard doet het er goed op. Hij heeft ook nog nooit koliek oid gehad en ziet er prima uit met goede mest.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 03:46

Kan even de link niet vinden, maar veel weides staan vol met engelsraaigras die minder geschikt zijn voor paarden. Een baal voordroog met "verkeerde" paarden grassen zal een andere uitwerking hebben op het gestel van het paard dan een baal met "goede" grassen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:50

Ik den dat het verschil tussen hooi en voordroog ook zit in het feit dat deze vaak op een ander moment gemaaid worden. Voordroog word vaak eerder in het jaar gemaaid en bevat hierdoor meer energie dan hooi, dat later in het jaar gemaaid word. Alleen bevat voordroog meer water per kilo product en moet dus meer gevoerd worden om aan de ruwvoer behoefte te voldoen (minstens 1 kg Droge stof per 1000 kg lichaamsgewicht)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:16

Naskapower schreef:
Ik den dat het verschil tussen hooi en voordroog ook zit in het feit dat deze vaak op een ander moment gemaaid worden. Voordroog word vaak eerder in het jaar gemaaid en bevat hierdoor meer energie dan hooi, dat later in het jaar gemaaid word. Alleen bevat voordroog meer water per kilo product en moet dus meer gevoerd worden om aan de ruwvoer behoefte te voldoen (minstens 1 kg Droge stof per 1000 kg lichaamsgewicht)

Ik voer juist minder voordroog dan hooi.. Hij word veel te vet als ik hem meer voordroog geef dan hooi & hij laat het gewoon liggen als hij niet meer hoeft.
Dat de kwaliteit vh voordroog niet goed is lijkt me dan sterk, wij halen het bij de zelfde leverancier als Anky (familie van ons).

Edit: met familie van ons bedoel ik de leverancier en niet Anky :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:24

Je hebt zoveel verschil onderling, daar valt niet zomaar wat over te zeggen. Want er zijn veel zaken die bepalen wat er in je voordroog zit, bijv de bodem waar het af komt, het tijdstip van het maaien, manier van bemesten, hoe lang heeft het gedroogd enz.

Dat natte en zurige spul vind ik niet geschikt voor paarden. Maar wij hebben een jaar voordroog van eigen land en dat was echt topspul. Het gras was uitgebloeid en heeft 5 dagen gedroogd. Het was eind augustus dus het was nog net te nat om het in balen te verwerken dus we hebben het in laten pakken. Resultaat was behoorlijk droog voordroog met heel erg weinig suiker. Paarden waren er dol op en ik voerde er meer van dan gewoon weidehooi, want in dat laatste zat meer suiker. Dik werden ze er helemaal niet van en ik let heel kritisch op hun gewicht omdat ze een verleden met hoefbevangenheid hebben. Hun mest zag er ook prima uit.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:41

Amiigo schreef:
Naskapower schreef:

Ik voer juist minder voordroog dan hooi.. Hij word veel te vet als ik hem meer voordroog geef dan hooi & hij laat het gewoon liggen als hij niet meer hoeft.
Dat de kwaliteit vh voordroog niet goed is lijkt me dan sterk, wij halen het bij de zelfde leverancier als Anky (familie van ons).

Edit: met familie van ons bedoel ik de leverancier en niet Anky :+

Ik zei zelf toch ook dat voordroog meer energie bevat dan hooi (dit ligt o.a. aan het moment van maaien). Paarden die weinig ruwvoer krijgen (net genoeg zegmaar) moeten meer voordroog krijgen dan hooi omdat hooi minder water per kg product bevat. Als je ver boven de minimale hoeveelheid zit hoef je je daar natuurlijk niet druk om te maken en kan je best meer hooi voeren dan voordroog.

btw hecht ik weinig waarde aan wat topruiters doen, die weten ook niet alles en sportprestatie en dierwelzijn gaat ook niet altijd even goed samen.

(de vergelijking tussen hooi en kuil gaat pas echt op als ze gemaakt zouden zijn van de zelfde snede van het zelfde grasland, zolang dat niet zo is gaat het om ongeveer en meestal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:48

Naskapower schreef:
(de vergelijking tussen hooi en kuil gaat pas echt op als ze gemaakt zouden zijn van de zelfde snede van het zelfde grasland, zolang dat niet zo is gaat het om ongeveer en meestal)

Klopt! Wij hebben dit en we hebben van beide analyses laten maken en daar zijn toch behoorlijk wat verschillen in te zien.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:50

[***] schreef:
Naskapower schreef:

Klopt! Wij hebben dit en we hebben van beide analyses laten maken en daar zijn toch behoorlijk wat verschillen in te zien.
Klopt het dat bij jou het hooi rijker is in energie dan het kuil? Dat zou dan te verklaren zijn doordat de bacteriën suikers omzetten in zuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:56

[***] schreef:
Dat is waar. Ik heb het artikel van Anneke ook gelezen. Het is ook niet zo dat niemand meer voordroog mag geven. Uit het onderzoek blijkt alleen maar, dat voordroog minder goed is voor paarden dan gewoon hooi. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zich schijnbaar aangevallen voelen en direct het onderzoek in de prullenbak gooien omdat ze zelf al jaren voordroog geven. Er is niemand die zegt dat je het niet meer mág geven.

Ik denk dat dit komt omdat in de paardenwereld heel vaak iets als slecht bestempeld wordt. Je weet op den duur niet meer wat doen, want *plop* en daar is weer een onderzoek dat beweert dat je slecht bezig bent. Ik geef toe dat ik daar afgestompt van word en een je m'en fou attitude van krijg.
Niemand zegt inderdaad dat je het niet meer mag geven, maar je zorgt dan wel blijkbaar moedwillig voor gezondheidsproblemen bij je paard (darmflora, verminderde werking lever etc), daar jaag je mensen van in het harnas, want wat moeten wij in godsnaam nog aan onze paarden voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:17

Naskapower schreef:
Klopt het dat bij jou het hooi rijker is in energie dan het kuil? Dat zou dan te verklaren zijn doordat de bacteriën suikers omzetten in zuren.

Ja, energiewaarde in hooi is hoger dan in het kuil.
Even een paar waardes:
Droge stof hooi 812, kuil 578
Suiker hooi 117, suiker kuil is 46.
Ruw vet hooi 18, ruw vet kuil 26.
Ruw eiwit hooi 87, ruw eiwit kuil 111.
Ruwe celstof hooi 308, ruwe celstof kuil 264

Gini schreef:
Niemand zegt inderdaad dat je het niet meer mag geven, maar je zorgt dan wel blijkbaar moedwillig voor gezondheidsproblemen bij je paard (darmflora, verminderde werking lever etc), daar jaag je mensen van in het harnas, want wat moeten wij in godsnaam nog aan onze paarden voeren?
Waarom jaag je mensen tegen je in het harnas? Omdat er een onderzoek wordt gedaan en er een aantal feiten naar voren komen? Het zijn gewoon feiten die (sommige) mensen niet "willen" horen. Ik vind het een beetje dramatisch om te vragen wat je "dan in godsnaam" moet voeren. Gewoon hetgeen wat je altijd al voert. Het is net als met alle onderzoeken waaruit blijkt dat paarden beter 24/7 buiten kunnen staan met een goede schuilstal. Dat, dat gezonder is voor een paard, geloof ik direct, maar dat wil niet zeggen dat ik ze in de winter 's nacht niet op stal zet (of mag zetten). Het is gewoon informatie en ik ben erg blij met dergelijke onderzoeken. Er wordt steeds meer bekend en zoals ik al eerder schreef. Doe er je voordeel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:47

@Naskapower, ik zie nu dat ik de energiewaarde ben vergeten te melden. Zit nu op mijn werk, maar dat zoek ik nog even op.

@Gini, ik bedoel met het "voordeel" van dergelijke onderzoeken dat ik heeeeeeel graag had gewild dat, dit onderzoek al een jaar of 6/7 terug bekend was. Dat had mij en mijn paard veel onderzoeken, pijn, ellende en geld gescheeld.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:57

Ik lees dit bericht nu pas. Erg blij dat ik het tegenkom.
Want sinds ik op een nieuwe stal sta waar uitsluitend voordroog gevoerd wordt heeft m'n paard water bij de mest en mok. Wat hij hiervoor nooit gehad heeft!
Bedankt TS om dit te delen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:04

Heel interessant. Mijn IJslander heeft afgelopen zomer een paar weken op hooi gestaan, maar dat beviel totaal niet. Hij at het slecht, viel snel af terwijl hij juist de neiging heeft om dik te worden en begon te hoesten. Op vrij droog kuil doet hij het uitstekend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:28

Het blijft een interessant materie dit. Tot een jaar of 3 geleden kon ik ook zeggen onze tinker kan totaal niet tegen ingepakt hooi. Zo vaak geprobeert, zelfs identiek spul de helft ingepakt de andere helft niet e n toch zware diarree. Op de stal waar die test werd gedaan reageerde ongeveer een derde van de paarden op het voeren van het ingepakte spul. Dat is toen naar een koeienboer in de buurt gegaan.

Maar drie jaar geleden in die koude strenge winter was het hooiweken voor stof niet meer te doen. Het bevroor onder je vingers met je vingers erbij. Toen dus uit nood toch maar het ingepakte spul op stal geprobeert omdat droog hooi echt helemaal niet ging ivm hoesten en benauwdheid. En er is geen enkele rare reactie op geweest. Geen slappe mest geen jeuk geen dikke benen of mok. Niks, dus sinds die tijd krijgt hij in de winter bij kou ingepakt hooi. Dit is wel nagenoeg droog trouwens.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:11

2a54z6e45r6r schreef:
Ik lees dit bericht nu pas. Erg blij dat ik het tegenkom.
Want sinds ik op een nieuwe stal sta waar uitsluitend voordroog gevoerd wordt heeft m'n paard water bij de mest en mok. Wat hij hiervoor nooit gehad heeft!
Bedankt TS om dit te delen!

Heb dit gevonden online in wetenschappelijke studies:
In voordroog zit er meer Enterobacteriae Spp. die leidt to insuline resistentie en overgewicht => schuren
In voordroog zit er meer Clostridium spp, een bacteriegroep. Leidt tot het ontwikkelen van botuline bacterien (=> botulisme), water bij de mest of diarree, en opgeblazen buik
(Wil ik wel bij vermelden dat het woord bacterie niet per definitie slecht is, er bestaan zowel goeie als slechte bacteriën)

Edit: Botulisme komt enkel voor als er genoeg bacteriën (Clostridium botulinum) aanwezig zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:29

Zolang er niet duidelijk gedefinieerd is wat er onder kuil, voordroog en hooi verstaan wordt, hebben deze artikelen weinig toegevoegde waarde. Wat de één onder voordroog verstaat, verschilr nauwelijks van ingepakt hooi, terwijl het in iemand anders zijn beleving dicht bij zuur, nat, koeienkuil in de buurt komt. Daarnaast is, zoals al eerder gezegd, nog een hele zwik andere factoren bepalend voor de kwaliteit en samenstelling, niet alleen hoe lang het op het land gedroogd heeft.

Mij zegt dit artikel dan ook vrij weinig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:46

Mijn paard s(en vorige) staan al jaren op kuil. Soms is een pak wat natter zeg maar, en dan gaan ze idd aan de race.
Een enkel paard doet het er minder goed op, en die krijgt dan hooi.
Hier is het trouwens vooral vanwege de opslag. De ingepakte baken kunnen buiten staan. Droog hooi niet

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:24

Ik ben ook VOOR hooi! Niet enkel vanwege de zuurtegraad. Voordelen naar mijn idee op een rijtje:

1. zuurtegraad, zie verhaal hierboven
2. kwaliteit van voordroog is lastiger te beoordelen, schimmel/ slechte plekken vallen minder op dan in hooi
3. gemiddeld is het suiker percentage in voordroog hoger dan in hooi
4. hooi bevat meer ruwe celsof wat een belangrijke bron is voor de gezonde bacteriën in de dikke darm
5. hooi bevat meer structuur wat zorgt voor meer kauwen dan op voordroog, meer kauwen is goed voor het gebit
6. op hooi wordt gemiddeld meer gekauwd waardoor er ook een hogere speekselproductie is, speeksel zorgt voor een betere start van de vertering en neutraliseert maagzuur waardoor de kans op verzuring van de maag en daardoor maagzweren kleiner is
7. de hogere structuur en ruwe celstof in hooi zorgt ook voor activatie van de darmen waardoor deze hun werk beter doen

nadelen hooi:

1. stof is voor sommige paarden een probleem
(2. prijs wordt vaak genoemd als nadeel maar in vele gevallen is dat niet juist omdat je van voordroog meer moet voeren dan van hooi omdat het meer vocht bevat. Om aan de minimale drogestof behoefte te komen moet je van voordroog dus meer voeren. Om prijzen te vergelijken moet je dus de prijs per kg droge stof berekenen)