Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marion71 schreef:Ik doelde o.a. in een van mijn eerdere posten op het artikel van Anneke. Zij is ook niet de eerste de beste en een stuk minder negatief dan Dr. Fritsz.
Marion71 schreef:@adfab: je doet voordroog te kort om het te vergelijken met 15 koppen koffie of 2 pakjes sigaretten per dag. Vergelijk het dan liever met tarwe en bijvoorbeeld spelt. De opkomst van tarwe in de jaren '30/'40 van de vorige eeuw heeft er voor gezorgd dat de wereldbevolking zo kon groeien als dat 'ie heeft gedaan. Maar tarwe is niet iedereen geschikt. Mede daardoor is er een beweging ontstaan die tarwe verkettert, zeker in Amerika waar het hierover geschreven boek een bestseller is (er is hoop voor dr. Fritsz). Voor voordroog geldt hetzelfde. Om meer dan een half miljoen paarden in NL van hooi te voorzien is onmogelijk. Er is simpelweg niet genoeg en het zou onbetaalbaar worden. Voordroog is voor veel paarden een prima alternatief en voor degene die het hier minder goed op doen, zijn er alternatieven genoeg.
Ik gooi het onderzoek niet in de prullenbak, maar ben wel benieuwd hoezeer de paarden onderling te vergelijken zijn en of andere factoren zijn uitgesloten. Bijvoorbeeld (eerdere) wormbesmettingen zijn heel vaak de boosdoener voor slecht functionerende darmen. Ik hoef ook absoluut mijn gelijk niet te halen. Die energie steek ik liever in de verzorging van mn paardenstapel.
Naskapower schreef:Ik den dat het verschil tussen hooi en voordroog ook zit in het feit dat deze vaak op een ander moment gemaaid worden. Voordroog word vaak eerder in het jaar gemaaid en bevat hierdoor meer energie dan hooi, dat later in het jaar gemaaid word. Alleen bevat voordroog meer water per kilo product en moet dus meer gevoerd worden om aan de ruwvoer behoefte te voldoen (minstens 1 kg Droge stof per 1000 kg lichaamsgewicht)
Amiigo schreef:Naskapower schreef:Ik den dat het verschil tussen hooi en voordroog ook zit in het feit dat deze vaak op een ander moment gemaaid worden. Voordroog word vaak eerder in het jaar gemaaid en bevat hierdoor meer energie dan hooi, dat later in het jaar gemaaid word. Alleen bevat voordroog meer water per kilo product en moet dus meer gevoerd worden om aan de ruwvoer behoefte te voldoen (minstens 1 kg Droge stof per 1000 kg lichaamsgewicht)
Ik voer juist minder voordroog dan hooi.. Hij word veel te vet als ik hem meer voordroog geef dan hooi & hij laat het gewoon liggen als hij niet meer hoeft.
Dat de kwaliteit vh voordroog niet goed is lijkt me dan sterk, wij halen het bij de zelfde leverancier als Anky (familie van ons).
Edit: met familie van ons bedoel ik de leverancier en niet Anky
Naskapower schreef:(de vergelijking tussen hooi en kuil gaat pas echt op als ze gemaakt zouden zijn van de zelfde snede van het zelfde grasland, zolang dat niet zo is gaat het om ongeveer en meestal)
[***] schreef:Klopt het dat bij jou het hooi rijker is in energie dan het kuil? Dat zou dan te verklaren zijn doordat de bacteriën suikers omzetten in zuren.Naskapower schreef:(de vergelijking tussen hooi en kuil gaat pas echt op als ze gemaakt zouden zijn van de zelfde snede van het zelfde grasland, zolang dat niet zo is gaat het om ongeveer en meestal)
Klopt! Wij hebben dit en we hebben van beide analyses laten maken en daar zijn toch behoorlijk wat verschillen in te zien.
[***] schreef:Dat is waar. Ik heb het artikel van Anneke ook gelezen. Het is ook niet zo dat niemand meer voordroog mag geven. Uit het onderzoek blijkt alleen maar, dat voordroog minder goed is voor paarden dan gewoon hooi. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zich schijnbaar aangevallen voelen en direct het onderzoek in de prullenbak gooien omdat ze zelf al jaren voordroog geven. Er is niemand die zegt dat je het niet meer mág geven.
Naskapower schreef:Klopt het dat bij jou het hooi rijker is in energie dan het kuil? Dat zou dan te verklaren zijn doordat de bacteriën suikers omzetten in zuren.
Gini schreef:Waarom jaag je mensen tegen je in het harnas? Omdat er een onderzoek wordt gedaan en er een aantal feiten naar voren komen? Het zijn gewoon feiten die (sommige) mensen niet "willen" horen. Ik vind het een beetje dramatisch om te vragen wat je "dan in godsnaam" moet voeren. Gewoon hetgeen wat je altijd al voert. Het is net als met alle onderzoeken waaruit blijkt dat paarden beter 24/7 buiten kunnen staan met een goede schuilstal. Dat, dat gezonder is voor een paard, geloof ik direct, maar dat wil niet zeggen dat ik ze in de winter 's nacht niet op stal zet (of mag zetten). Het is gewoon informatie en ik ben erg blij met dergelijke onderzoeken. Er wordt steeds meer bekend en zoals ik al eerder schreef. Doe er je voordeel mee.Niemand zegt inderdaad dat je het niet meer mag geven, maar je zorgt dan wel blijkbaar moedwillig voor gezondheidsproblemen bij je paard (darmflora, verminderde werking lever etc), daar jaag je mensen van in het harnas, want wat moeten wij in godsnaam nog aan onze paarden voeren?
2a54z6e45r6r schreef:Ik lees dit bericht nu pas. Erg blij dat ik het tegenkom.
Want sinds ik op een nieuwe stal sta waar uitsluitend voordroog gevoerd wordt heeft m'n paard water bij de mest en mok. Wat hij hiervoor nooit gehad heeft!
Bedankt TS om dit te delen!