Nieuw voer Aveve? ( Sport mix zero )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:20

:) Was toch in de buurt. Hangt wel uitgebreide info aan de zak maar was beetje moeilijk allemaal te lezen zonder een halve verhuis te doen, en aangezien ik (nog) niks ging meenemen vond ik dat maar stom :+

Zou trouwens die suiker dan uit die vlaskafkorrel niet gewoon al meegerekend zijn? Dus al in die 10.5% zitten?

Ben nu aan het twijfelen wat te doen .. Zitten toch wel dingen bij waarvan ik denk -O- Maar of het echt zo slecht is, of zoveel uitmaakt in die hoeveelheid en dergelijke .. Ik weet het niet .. En het voer is qua prijs best mooi vind ik, en is zeer makkelijk te halen (Aveve ligt vlak bij de pensionstal, en zij zorgen voor het voer dus ik vind het al heel wat dat ik gewoon mag kiezen ;) en indien nodig ligt er bij mij ook eentje dus kan ik ook altijd voor voer zorgen). Is toch ook niet onbelangrijk .. Heb op zich ook interesse in Metazoa, maar dat afhaalpunt ligt op 25 km, is toch wel een eindje ..

Jilly

Re: Nieuw voer Aveve? ( Sport mix zero )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:20

Jammer dat ze weer een voer hebben voor zgn. 'probleemgevallen' met melasse.
Vorig jaar heb ik naar de Balance mix gekeken omdat die op voervergelijk als melassevrij stond, maar dat was ook niet zo...

Aangezien mijn paard er heel slecht op reageert, ga ik ook hier maar niet aan beginnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:24

[***], is fiberforce van cavalor dan geen optie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:37

Zit in de mogelijkheden :j
Alleen weet ik het daar ook niet goed mee .. Aanbevolen hoeveelheid geven zie ik niet zitten en of ze dan alle nodige dingen binnenkrijgen (zelfs met aanbevolen hoeveelheid) twijfel ik ook over .. Verder zit daar ook gewoon melasse en andere "zooi" in dus op dat gebied maakt het geen verschil ..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:38

Wat ik dan nooit snap... Als je niet wil dat je paard iets tekort komt, en je wil ook geen granen/te veel suiker voeren, dan geef je toch gewoon goede kwaliteit hooi en een mineralen/vitaminekorrel? Dan ben je er toch? :=

Volgens mij is het nu gewoon hip om dit soort paardenvoer aan te bieden. Fiberforce, pianissimo oid, coca cola zero eeeeh sport mix zero...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:39

Wel maar 8% suiker en zetmeel ..... De aanbevolen hoeveelheid hoef je toch ook niet op te volgen ? Je kan altijd een beetje voeren en dan een vit en min korrel erbij geven b.v.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:43

Gypsy schreef:
Wat ik dan nooit snap... Als je niet wil dat je paard iets tekort komt, en je wil ook geen granen/te veel suiker voeren, dan geef je toch gewoon goede kwaliteit hooi en een mineralen/vitaminekorrel? Dan ben je er toch? :=

Volgens mij is het nu gewoon hip om dit soort paardenvoer aan te bieden. Fiberforce, pianissimo oid, coca cola zero eeeeh sport mix zero...

Daarom heb ik het ook over Metazoa .. dat is op dit moment het meest interessante :j Alleen weer moeilijker verkrijgbaar .. Heb op zich geen problemen met granen of suiker, maar zoek voer in de richting van hetgeen ik nu heb (C4l) omdat ik wil testen of ze zo gek worden van het voer of niet... En als ik dan heel ander voer ga geven valt er niet veel te vergelijken natuurlijk.. Daarom zit ik nu in dat segment van "speciale voeren" en weet ik niet goed wat te doen .. Ze hebben een paar weken op Strucomix gestaan van Cavalor maar toen had de ZE-pony echt enorm jeuk, die van dag 1 wegviel met de C4L .. Dus naar voeren met zo'n hoog zetmeelgehalte wil ik toch niet meer, gewoon puur op gevoel, geen idee of het daadwerkelijk wat doet, kan ook toeval zijn :+

@ Maris : je kan natuurlijk altijd minder geven, maar zit dan zeker vast aan een vitaminen/mineralenkorrel .. Is op zich geen probleem, maar is altijd wel meer gedoe dan gewoon een zak voer waar je een schep uithaalt en klaar ..

En heb ergens ook altijd "schrik" dat als je dingen gaat samenvoegen dat je wel eens bepaalde verhoudingen juist scheef kan zetten, of teveel van het één of ander geven .. en dat is misschien ook niet goed ..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:54

Ik denk dat je , als je maar weinig krachtvoer wilt geven, nooit genoeg vit en min kan geven. Vaak raden fabrikanten zo een paar kg krachtvoer aan wil je dan ook de juiste hoeveel vit en min geven.
Dan is het idd gemakkelijker om iets als grasmix of lucerne te voeren met metazoa of een vergelijkbaar product erdoorheen gemengd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:57

Is ook :j Misschien toch maar die fiberforce met een vitaminenkorrel (Pavo Vital ofzo) .. gewoon om te kijken wat dat doet .. Kan daarna nog eventueel omschakelen naar Metazoa als ze het daar beter op die dan C4L .. En misschien doen ze het op zo'n mengsel ook gewoon prima, en dan is dat eens zo makkelijk :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:04

Ik weet dat Pavo erom bekend staat om jeukklachten te veroorzaken, maar zou dat echt doorgaan naar een brokje waar je 50g per dag van geeft? De C4L hebben ze ook geen jeuk van.. (ze hebben overigens een tijd de Pavo Vital gehad, maarja, kan daar verder niks over zeggen aangezien ze er ook andere dingen bij kregen.. ). Ga de website wel eens bekijken, merci :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:08

Ik denk dat dit gewoon uittesten is wat past bij jouw paard. Mijn paard krijgt nu Pavo (Nature's Best) en heeft geen jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:15

Echt testen heb ik het persoonlijk wel een beetje mee gehad :o
Wil nu gewoon even kijken wat ander voer met hen doet tov c4l, gewoon omdat ik geen zin heb om constant de grond op te zoeken door schrikreacties die ik totaal niet kan plaatsen := Maar verder wil ik gewoon heel simpel voeren, wat de staleigenaar makkelijk kan halen & geven. Het echt proberen en testen heb ik eerder al gedaan, er is toch altijd wel iets -O- :')

Momenteel wordt het ofwel Fiberforce + Vital, ofwel de Sport mix zero + Vital .. Denk dat er in beide E-nummers te vinden zijn, in beiden zit melasse en bij de Sport mix is extra magnesium & vitamine E toegevoegd, en dat vind ik wel weer interessant..

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:17

Ik heb vandaag een zak gehaald, qua uiterlijk heeft het veel weg van C4L.
Ik wil het bij de vitaminenkorrel geven, ipv de luzerne en olie die ik er normaal bij geef. De prijs viel me ook positief mee, €12,49 voor 20 kg, voor 20 kg luzerne betaal ik ook €12,20.

Ik heb trouwens een foto gemaakt van het kaartje met de ingrediënten, mocht iemand dit hier in dit topic willen plaatsen, stuur me dan een PB'tje, dan mail ik de foto door (ik Bokt via m'n mobiel en dan is een foto plaatsen een crime)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:28

Aah, iemand die de stap gezet heeft, altijd interessant ;)
Had van die ene foto ook al het idee dat het best wel leek op C4l :j Maar dan zonder de kruiden volgens mij, en aangezien die volgens mij wel eens de "boosdoener" kunnen zijn :Y)

Wat voer jij qua vitaminenkorrel?
Jij gaat dit nu gewoon geven samen met die korrel? En hoeveel qua hoeveelheid? (voor wat voor paard).
Ben niet nieuwsgierig hoor :+

Edit; Aveve heeft zelf trouwens ook vitaminen/mineralenmengsels (poeder of korrel, ze hebben verschillende). Kan er alleen verder geen info over vinden wat er juist in zit (zou wel interessant zijn om te vergelijken met de Vital) .. Had ik dat daarstraks geweten... :')

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:03

[***] schreef:
Ik weet dat Pavo erom bekend staat om jeukklachten te veroorzaken, maar zou dat echt doorgaan naar een brokje waar je 50g per dag van geeft? De C4L hebben ze ook geen jeuk van.. (ze hebben overigens een tijd de Pavo Vital gehad, maarja, kan daar verder niks over zeggen aangezien ze er ook andere dingen bij kregen.. ). Ga de website wel eens bekijken, merci :)

Mijn Fjord ging gigantisch schuren van een handje Marstall Force. Als er iets in zit waar ze niet tegen kunnen, zou ik het niet onderschatten. Hoe weinig je ook geeft...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:11

[***] schreef:

Je klinkt als een persoon die al te veel voeders heeft moeten testen. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:17

Ik geef gewoon korrels van jepaardgezondenfit.nl
Voor een paard 30 ml lijnzaadolie erover, en klaar.
Een keer per dag, is maar een handje, maar alles wat ze nodig hebben krijgen ze zo binnen. DA vond het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:24

Gini schreef:
[***] schreef:

Je klinkt als een persoon die al te veel voeders heeft moeten testen. :D

Nou :o Maar het is wel zo .. Heb in het verleden heel veel energie gestoken in lezen & vergelijken & uitzoeken & proberen .. en uiteindelijk bleek er toch nog altijd wat te zijn. En momenteel heb ik daar even echt geen zin meer in om daar weer opnieuw mee te beginnen :=

@ Gypsy : fijn voor je :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:45

Ik hoop dat jij ook iets vind dat werkt! :)
Maar het is best een gedoe, er word zoveel aangeboden. Had ik helemaal de juiste verhoudingen op zitten zoeken, bedacht ik me dat je van je hooi en gras ook nog variatie hebt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:49

Dat ook :j
Daarom dat ik ook niet op zoek ben naar HET voer, want dan moet je alles laten analyseren en daar bij wijze van spreken zelf op gaan samenstellen, en dat gaat 'm niet worden :+ Maar heb wel in grote lijnen iets waar het voer aan moet voldoen .. en dan zien we wel weer verder..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:06

[***] schreef:
:)

Zou trouwens die suiker dan uit die vlaskafkorrel niet gewoon al meegerekend zijn? Dus al in die 10.5% zitten?
.

Nee, wordt NIET meegerekend.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:38

Gypsy schreef:

Mijn paard eet zijn bietenpulp niet zonder dat er wat doorheen zit.
En wat ik er dan doorheen gooi is het liefste met zo mijn mogelijk suiker en zetmeel.
En omdat het niet de aanbevolen hoeveelheid is doe ik er nog een beetje vitamine korrel doorheen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:38

Ik voer nu Pavo Vital als vitaminekorrel, wanneer de emmer leeg is wil ik overgaan op de balancer van jepaardgezondenfit.nl.
Waarom ik niet alleen een vitaminekorrel voer? Ik train mijn paard voor klasse II endurance en ik spring met hem, met alleen een vitaminekorrel naast het ruwvoer komt hij energie tekort.
Omdat ik hem het liefste voorzie van een langdurig vrijkomende brandstof krijgt hij voer met een hoog percentage vet en ruwe celstof en een zo laag mogelijk zetmeel & suikerpercentage.
In theorie lijkt SMZ me ideaal, hoef ik niet meer zelf te mengen, maar goed de praktijk moet het nog uitwijzen of dit voer voor ons werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:13

Ben benieuwd :) Ik ga straks nog maar eens langs de Aveve, eens kijken/informeren over die vitaminenkorrel en dan zie ik wel .. Ben ongeveer op zoek naar hetzelfde als jij (voor 1 pony dan, de andere staat op pensioen :Y) ), dan niet meteen wedstrijdgericht maar we hebben vroeger endurance gereden (en vooral getraind) en wil nu ook weer echt gaan rijden (dan wel met de koets, minder of niet onder het zadel) dus dan heeft hij wel iets nodig, iets langdurigs .. en liefst zonder dat hij overal spoken gaat zien en reacties geeft die ik hem nog nooit heb weten geven (en die levensgevaarlijk zijn, was blij dat de koets er afgelopen zaterdag niet achter hing := ). Ben natuurlijk nog steeds niet zeker of het van het voer komt, maar daarom dat ik nu wat anders wil voeren, iets soortgelijks maar toch anders :Y) :))