Schraal paard weer dikker krijgen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:26

PrimaDonna_ schreef:
@Ingrid_92: Ze staan geen 19 uur op stal, ze gaan tussendoor soms gewoon even lekker de wei op als ik de stallen kom doen of de eigenaresse er is. Lopen veel met ze, maar dat is inderdaad offtopic.
Kuil krijgt hij al zijn hele leven, gaat het altijd goed op dus dat vervangen we niet, krijgt de andere pony die erbij staat ook, gaat gewoon goed, stro krijgt hij ook om beetje te knabbelen, ik heb hier helaas niks over te zeggen. We kunnen ze moeilijk om de 2 uur eten gaan geven, ze kregen op de vorige stal ook gewoon 3x kuil of hooi.
Dan nog over de stal, wij hebben 2 buitenstallen en stukje land, verder staat er niemand bij ons. Dus kunnen doen en laten wat wij willen.. En ze komen echt genoeg buiten! Ze willen vaak rond 12 uur al naar binnen, gaan niet voor niks dan voor de ingang staan ;)


Dat laatste is waarschijnlijk omdat ze dan eten krijgen op stal ;)
Misschien lees ik er overheen, maar hoe oud is je paardje? Sommige paarden worden ook schraler naarmate ze ouder worden. Ze verbruiken dan meer of nemen voedingsstoffen niet meer zo goed op. Dat bleek ook uit het bloedonderzoek bij een van onze paardjes. Hij heeft beschadigde darmen waardoor hij de voedingsstoffen niet meer goed uit het eten haalt en wordt daardoor ook snel magerder.
Weet überhaupt niet hoe de gezondheidssituatie van jouw verzorgpaardje is? Hoe vaak wordt hij ontwormd en hoe vaak wordt zijn gebit behandeld/gecontroleerd? Op dat gebied valt soms ook nog erg veel te halen :)

Op zich is het ook geen probleem als je "maar" 3 voerbeurten hebt. Ik geef maar 2 voerbeurten, maar geef zoveel dat het ruwvoer nog niet op is bij de volgende voerbeurt. Zo blijft de maag ook in goede conditie.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 13-12-13 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh

Berichten: 4039
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:26

Ik heb mijn 2,5 jarige hengst schraal uit de opfok thuis gekregen. Hij staat hier nu inmiddels een maand en is van dit :

Afbeelding

naar (vorige week) dit gegaan :

Afbeelding

Hij krijgt nu 3 weken Seniores Priores bij ´s ochtends en ´savonds (ik verdeel het geweekte over 2 porties), 2 scheppen lucerne in de ochtend, 2 scheppen in de avond, 1 kilo brok in de ochtend, 1,5 kilo in de avond. En dan 3 maal daags een flinke portie goed hooi erbij.

Op seniores priores mijn merrie op 3 jarige leeftijd ook binnen korte tijd fijn op gewicht gekregen, dus ik kan het je zeker adviseren :j Zelf heb ik het allemaal wel langzaam opgebouwd, aangezien hij in de opfok alleen gras kreeg.

Kreeg ook de nieuwe bietenpulp van PAVO geadviseerd :j

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:27

Sientje schreef:
Wat versta je onder kuil TS? En wist je dat een paard continu maagzuur aanmaakt, ook als er geen voer in gaat? En dat dit problemen kan opleveren met de maag, wat een vermagering ook zou kunnen veroorzaken.
Misschien geef je al wel voordroog en noem je het kuil, omdat er plastic omheen zit. Dat enorme gat qua tijd in aanbod, vind ik een reden voor zorgen. Hoe oud het paard is, lees ik misschien overheen. En dat je ervan uit gaat dat de tanden ok zijn... en een wormenkuurtje wel weer mag.. Maareh... wie vindt dat de tanden ok zijn, en wanneer was het laatste wormenkuurtje..?

Die van mij staan trouwens met grote bult voordroog op stal 'snachts, en overdag op paddocks in de winter... er is er niet één die naar binnen wil. Want we stoppen er 4x per etmaal ruwvoer in. ;)

En nietttttt aan brood beginnen, zeker niet als ze honger hebben. Of je moet zin hebben in een dierenartsrekening voor een slokdarmverstopping of als het verderop klem komt te zitten, koliekoperatie. Zorg gewoon dat je je ruwvoervoorziening voor elkaar hebt. ;)

ps. Mbt Seniores priores: als je het kunt opbrengen 4x per dag lang genoeg te weken, en de juiste hoeveelheid te voeren, kun je ruwvoer idd weglaten. Maar reken per emmertje op 4 uur weken.


Dit bedoel ik met kuil: http://www.paardenkenniscentrum.nl/imag ... oi_LRG.jpg
Wat bedoel je met gat qua tijd in aanbod? :o
Hij is 12 jaar, wormenkuur krijgt hij in maart, net eigenaresse gesproken, hier heb ik gewoon helaas niks over te zeggen omdat het niet mijn paard is. Tanden zijn goed omdat de dierenarts dit zegt.

En niet elk paard is hetzelfde, ze krijgen op het land ook kuil, is dit op, willen ze naar binnen, kan ze moeilijk laten staan.

Brood heeft hij altijd gehad, altijd goed gegaan, we geven niet hele broden aan hem. Onze ruwvoervoorziening is gewoon in orde, hij krijgt genoeg, heb ik hierboven al genoemd. Ze krijgen 3x ruwvoer op een dag.

De Seniores Priores wil ik gewoon avond van de voren klaar maken, kan het lang genoeg weken.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:28

Cheytjuh schreef:
Ik heb mijn 2,5 jarige hengst schraal uit de opfok thuis gekregen. Hij staat hier nu inmiddels een maand en is van dit :

[ Afbeelding ]

naar (vorige week) dit gegaan :

[ Afbeelding ]

Hij krijgt nu 3 weken Seniores Priores bij ´s ochtends en ´savonds (ik verdeel het geweekte over 2 porties), 2 scheppen lucerne in de ochtend, 2 scheppen in de avond, 1 kilo brok in de ochtend, 1,5 kilo in de avond. En dan 3 maal daags een flinke portie goed hooi erbij.

Op seniores priores mijn merrie op 3 jarige leeftijd ook binnen korte tijd fijn op gewicht gekregen, dus ik kan het je zeker adviseren :j Zelf heb ik het allemaal wel langzaam opgebouwd, aangezien hij in de opfok alleen gras kreeg.

Kreeg ook de nieuwe bietenpulp van PAVO geadviseerd :j


Dankje! :D
Ik ga zeker de SP halen!

Brainless

Berichten: 29789
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:28

Hoeveel ruwvoer krijgen ze per keer?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:29

Ok, nouja het komt ongeveer op hetzelfde neer, moet beide goed geweekt worden. Maar van beide gaat je paard ook aankomen hoop ik.
Succes!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:31

HeroMy schreef:
Senior priores kun je gewoon met flink warm water aanmaken, dan kun je het na een uurtje voeren. Een schep geeft 1/2 tot 3/4 emmer, is hele mooie aanvulling. Dan nog scheut olie erbij. Moet al wat uitmaken.

Ik gaf mijn ruin nadat hij gecastreerd was en een beetje moest bijkomen ook sp plus olie en want ook heel fijn voer is is Mijten ruwvoermix. Met o.a. lucerne en lijnzaad.

Zou het vooral in ruwvoer zoeken hoor, die mix doen ze ook lekker lang mee. Gewoon tussendoor een emmer.

Als ik het goed is worden ze 2x per dag gevoerd? Is veel te weinig. Kijk of je 2 emmers lucerne neer kunt zetten die er tussendoor worden ingedaan. Is toch weer een voermoment.

En dat het altijd zo is gegaan wil niet zeggen dat jouw paard er tegenkan. Misschien is het nu gewoon te weinig voor hem.

Omega 3/6/9 mix van Subli is ook heel fijn maar ook wel errug prijzig :$


Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om ze vaker dan 2x te voeren, werken allebij en staan op een ' eigen' stukje land met stallen.

Lucerne wil ik ook voor kijken, lees ik ook goede verhalen over.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schraal paard weer dikker krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:32

Ik weet niet of je ook Pavo Daily Plus kent? Is ook luzerne achtig spul, maar dan wat goedkoper ;)

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:32

Ik heb ook verhalen gehoord dat veulenbrok ook aanslaat bij paarden die wat aan de magere kant zitten. Zelf heb ik er geen ervaring mee helaas.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:33

Brainless schreef:
Hoeveel ruwvoer krijgen ze per keer?

3x per dag.
En dan ochtend 2 plakken kuil
Als hij op stal gaat rond 12 uur, 2 plakken hooi
Avond 2 plakken kuil.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:34

Ingrid_92 schreef:
Ik weet niet of je ook Pavo Daily Plus kent? Is ook luzerne achtig spul, maar dan wat goedkoper ;)


Ja van gehoord en ook kort gebruikt.
Had vorig jaar op Horse Event een zak meegekregen, toen meer gewoon soms bij voer gegeven maar dit was toen aan mijn andere verzorgpaard die helaas niet meer leeft. (ook van zelfde eigenaar)

Heb hem van de zomer wel care4-life gegeven bij zijn basisbrok, voer ik hem niet meer. Zit daar ook luzerne in?

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Schraal paard weer dikker krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:35

De mensen die het over olie hebben, bedoelen jullie daar zonnebloemolie mee?
Dit deden wij vorig jaar ook door zijn voer.. Staat nog fles, kan ik ook proberen weer.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schraal paard weer dikker krijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:38

In care4-life zit inderdaad ook wat luzerne in, maar ook andere kruiden :j

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:39

Idee om een foto van hem te plaatsen?

@Ingrid_92, zie je dat dacht ik al. Jeetje, misschien hadden we daar gewoon mee door moeten gaan... ;(

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:40

Ik heb maisolie gebruikt. Wel opvoeren, niet meteen grote hoeveelheden. Kreeg zelf het advies om met 50ml te beginnen. Samen met de lucerne was paardlief binnen 2 maanden weer op gewicht.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:42

Een paard van 12, die gezond van lijf en leden is, zou geen SP nodig moeten hebben, zeker niet vanwege verminderde beweging. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ontzettend fan van SP, maar dan wel voor paarden die te oud zijn om goed te kunnen kauwen, of die aansterkend zijn van een operatie. Niet van een hoefzweer. Snap dus die context niet... Als je je gezonde paard genoeg ruwvoer geeft, zou 'ie ook met een hoefzweer en stilstand, niet te hoeven vermageren. Lijkt me toch echt verstandig daar naar te kijken...

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:42

Cheytjuh schreef:
Ik heb mijn 2,5 jarige hengst schraal uit de opfok thuis gekregen. Hij staat hier nu inmiddels een maand en is van dit :

[ Afbeelding ]

naar (vorige week) dit gegaan :

[ Afbeelding ]

Hij krijgt nu 3 weken Seniores Priores bij ´s ochtends en ´savonds (ik verdeel het geweekte over 2 porties), 2 scheppen lucerne in de ochtend, 2 scheppen in de avond, 1 kilo brok in de ochtend, 1,5 kilo in de avond. En dan 3 maal daags een flinke portie goed hooi erbij.

Op seniores priores mijn merrie op 3 jarige leeftijd ook binnen korte tijd fijn op gewicht gekregen, dus ik kan het je zeker adviseren :j Zelf heb ik het allemaal wel langzaam opgebouwd, aangezien hij in de opfok alleen gras kreeg.

Kreeg ook de nieuwe bietenpulp van PAVO geadviseerd :j


Jeetje! die is er flink van opgeknapt!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:43

Jullie moeten begrijpen dat ik erg blij met jullie tips ben en er ook zeker wat mee ga doen, maar doordat het niet mijn eigen paard is ik er niet de volle 100% dingen over te zeggen heb.
Probeer echt mijn best te doen..

botoga
Berichten: 99
Geregistreerd: 24-01-09
Woonplaats: ergens onder de hemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:44

mais-lijnzaad brokken !!

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:45

Foto van gisteren:

Afbeelding

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:48

PrimaDonna_ schreef:
Jullie moeten begrijpen dat ik erg blij met jullie tips ben en er ook zeker wat mee ga doen, maar doordat het niet mijn eigen paard is ik er niet de volle 100% dingen over te zeggen heb.
Probeer echt mijn best te doen..


Dat heb ik ook, niet alle invloed. Met olie bedoel ik zonnebloem olie, maar er zijn ook betere olieen te krijgen. Ik zit met budget van baasje vandaar dat ik de SP niet haalbaar vond en bietenpulp en zonnebloem olie ben gaan voeren.

Brainless

Berichten: 29789
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:52

Hoe groot zijn die plakken kuil?
Hoeveel kilo per paard?

Ik voer een Fjord en NRPS-er, ruim 1 baal hooi per dag.
Nu met voordroog samen: 20 kilo kuil en 6 kilo hooi.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:53

Freya6 schreef:
PrimaDonna_ schreef:
Jullie moeten begrijpen dat ik erg blij met jullie tips ben en er ook zeker wat mee ga doen, maar doordat het niet mijn eigen paard is ik er niet de volle 100% dingen over te zeggen heb.
Probeer echt mijn best te doen..


Dat heb ik ook, niet alle invloed. Met olie bedoel ik zonnebloem olie, maar er zijn ook betere olieen te krijgen. Ik zit met budget van baasje vandaar dat ik de SP niet haalbaar vond en bietenpulp en zonnebloem olie ben gaan voeren.


Ik zat net even op de prijslijst van de veevoeder te kijken en die bieden ook lijnzaad olie aan, is dit eventueel ook een idee?

ellennn_

Berichten: 519
Geregistreerd: 30-06-08
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:55

Mijn paard (KWPN merrie van 1.74 m en 7 jaar jong) was eerst ook schraal. Ze is nu dik :9
Wat er veranderd is:
- ze staat nu de hele dag (van 9:00 tot 16:00) in de wei
- na het rijden kreeg ze: 1 kilo veulenbrok (Masters), 1 kilo muesli (Masters) en 1 kilo geweekte slobber (Masters).
Aangezien ze nu dik is, krijgt ze niet meer zoveel voer ;)

In de wintermaanden (als ze 's nachts op stal staan) krijgt ze 's ochtends ook 1 kilo basisbrok.
Ze krijgen het hele jaar door 's ochtends en 's avonds kuil.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:56

Brainless schreef:
Hoe groot zijn die plakken kuil?
Hoeveel kilo per paard?

Ik voer een Fjord en NRPS-er, ruim 1 baal hooi per dag.
Nu met voordroog samen: 20 kilo kuil en 6 kilo hooi.


Iets groter dan deze, maar dit idee: http://www.agriwep.nl/uploads/agriwep/i ... 11_002.png
Ja doe toch even foto, heb je goed idee ervan.
Hier doen wij een week mee.