Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:04

knuffeldier schreef:
Mijn paard krijgt sinds een maand of 3 metazoa en ben echt helemaal fan van dat spul! Ik heb een hete PRE met heel veel energie en hij doet het echt heel erg goed op metazoa. Heb ook het idee dat hij er een stuk rustiger van is geworden. Nu had hij altijd al een mooi velletje, maar sinds hij metazoa krijgt doet het bijna pijn aan je ogen :D

Deze foto is op 22-12 genomen(kwaliteit is helaas wel heel slecht geworden met uploaden)

[ Afbeelding ]

Krijgt je paard verder nog iets?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:37

nee, behalve ruwvoer en metazoa helemaal niks

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 22:10

Ik voer inmiddels 250 gram luzerne bij. Ik sprak laatst de maker van metazoa, mijn fjord zn bespiering werd minder.. Wat blijkt:
Metazoa super fit is bedoeld naast ONBEPERKT ruwvoer, uit hooi moeten ze de eiwitten halen. Echter krijgt die van mij niet onbeperkt ruwvoer (is niet mogelijk bij ons op stal) dan heeft hij een te kort aan eiwitten dus voer ik hem nu luzerne bij van metazoa dit gaat super hij krijgt weer mooie billetjes! En de luzerne kauwt hij erg lang op is goed voor zijn gebit en tegen eventuele verveling.

Dat van die sobere rassen ben ik het niet helemaal mee eens.. Hier in de buurt zit een springstal met topsport paarden meeste KWPN. Lopen allemaal op metazoa, op welke metazoa precies durf ik niet te zeggen..

Akke_sSpring

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:13

Ik geef ook voor de zekerheid luzerne bij om dezelfde reden als hierboven. Geen verkeerde keuze dus :) Even qua energie.... we hebben vrij veel gereden deze week en ook vandaag 3 kwartier les. Lekker actief en wakker maar niet nerveus met een superconditie. Die conditie had ze al wel maar die werklust was heerlijk!!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:13

lissie_zigor schreef:
Ik voer inmiddels 250 gram luzerne bij. Ik sprak laatst de maker van metazoa, mijn fjord zn bespiering werd minder.. Wat blijkt:
Metazoa super fit is bedoeld naast ONBEPERKT ruwvoer, uit hooi moeten ze de eiwitten halen. Echter krijgt die van mij niet onbeperkt ruwvoer (is niet mogelijk bij ons op stal) dan heeft hij een te kort aan eiwitten dus voer ik hem nu luzerne bij van metazoa dit gaat super hij krijgt weer mooie billetjes! En de luzerne kauwt hij erg lang op is goed voor zijn gebit en tegen eventuele verveling.

Dat van die sobere rassen ben ik het niet helemaal mee eens.. Hier in de buurt zit een springstal met topsport paarden meeste KWPN. Lopen allemaal op metazoa, op welke metazoa precies durf ik niet te zeggen..

Het hoofdbestanddeel van metazoa is toch luzerne? Hooi van gras bevat minder eiwit dan luzerne, hoe kan het verhaal dan zijn dat een paard het eiwit uit het hooi moet halen? En dan op advies nog meer luzerne bijvoeren?
Volgens mij begrijp ik iets niet of juist wel....

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:09

Wauw knuffeldier wat ziet die van jou er geweldig uit! Zo loopt mijn welsh A merrie er ook bij, maar dan in wollie wintervacht. Toch die mega mooie glans!

Lissie_zigor; ik heb dat niet eerder gehoord van dat onbeperkt ruwvoer. Ik wil dat weleens voorleggen aan Yvonne, die de FB pagina van hun beheert. Vind je dat goed?
Die van mij krijgen namelijk ook niet onbeperkt. Dat kan bij op stal net zoals bij jou ook niet en zou er graag meer over willen weten.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 15:58

Ja is goed leg het even bij yvonne voor haar ken ik ook. Misxchien heb ik dan iets door de war gehaald en ging het om iets anders (energie ipv eiwit ofzo) maar het hangt mij wel bij dat ze echt heel veel hooi nodig hebben naast de brok.. Kun je even laten weten wat yvonne ervan zegt?

Intressant!:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 18:47

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:52

Ik voerde het eerst ook aan mijn Shet.
Hij vond het goed te eten, maar er zit echt veel te veel ijzer wat heel erg nadelig werkt bij onder andere dikke paarden. Vandaar dat ik het niet meet voer.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:21

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:14

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:35

Ik heb een vraag op hun tijdlijn gezet en misschien ook handig als ze een boktaccount aanmaken/hebben.

@Elvira, hoe gaat het bij jou? Je voert het nu zo'n week of 2 toch?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:42

Ik en een vriendin van mij voeren onze paarden ook sinds een tijdje Metazoa. Mijn eigen paard heeft aanleg om snel dik te worden, hij staat er nu top bij en doet het er ook goed op. Het paard van mijn vriendin is weinig meer van over. Zij zal waarschijnlijk terug gaan op het oude voer. Haar paard kreeg normaal 4 kg biks per dag en was al niet dik te krijgen, en nu hij maar 325 gr per dag mag krijgen (+ de luzernebrok die we erbij doen) is hij zo mager als wat.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:49

Jemawi schreef:
Ik heb een vraag op hun tijdlijn gezet en misschien ook handig als ze een boktaccount aanmaken/hebben.

@Elvira, hoe gaat het bij jou? Je voert het nu zo'n week of 2 toch?

Anders Atorka op Bokt vragen, zij verkopen het en hebben er ook informatieavonden over.
http://atorka.shopfactory.com/contents/ ... TAZOA.html

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:32

Een gezond paard, dat wil toch iedereen? Goede voeding is dan onmisbaar. Dat is: ruwvoer naar behoefte, aangevuld met de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen. En zo min mogelijk granen en melasse, want die verstoren de spijsvertering van het paard. Metazoa natuurlijke paardenvoeders sluiten aan bij deze natuurlijke behoefte van je paard.

Metazoa heeft zich in de praktijk al volop bewezen. Paardeneigenaren die Metazoa zijn gaan voeren melden bijvoorbeeld dat 'hete' paarden zich beter ontspannen, te dikke paarden afvallen en dat de vacht er mooier uitziet. Want een goede spijsvertering geeft het paard genoeg weerstand om allerlei klachten zelf, dus op een natuurlijke manier te lossen.

Op de facebook pagina van Metazoa staan tal van referenties. Ruwvoer is de basis van een goed rantsoen. Een paard hoort zijn energie uit ruwvoer te halen, niet uit brokken, muesli of granen. Wil je meer weten over de visie van Metazoa, vraag dan de Metazoa flyer aan via hct.metazoa@gmail.com

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:34

atorka schreef:
Een gezond paard, dat wil toch iedereen? Goede voeding is dan onmisbaar. Dat is: ruwvoer naar behoefte, aangevuld met de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen. En zo min mogelijk granen en melasse, want die verstoren de spijsvertering van het paard. Metazoa natuurlijke paardenvoeders sluiten aan bij deze natuurlijke behoefte van je paard.

Metazoa heeft zich in de praktijk al volop bewezen. Paardeneigenaren die Metazoa zijn gaan voeren melden bijvoorbeeld dat 'hete' paarden zich beter ontspannen, te dikke paarden afvallen en dat de vacht er mooier uitziet. Want een goede spijsvertering geeft het paard genoeg weerstand om allerlei klachten zelf, dus op een natuurlijke manier te lossen.

Op de facebook pagina van Metazoa staan tal van referenties. Ruwvoer is de basis van een goed rantsoen. Een paard hoort zijn energie uit ruwvoer te halen, niet uit brokken, muesli of granen. Wil je meer weten over de visie van Metazoa, vraag dan de Metazoa flyer aan via hct.metazoa@gmail.com

Dan vraag ik me toch af waarom er zo'n scheve c/f verhouding is en zo'n hoog aandeel aan ijzer in zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:38

Ook ik voer het aan mijn gepensioneerd paard met cushing en ze gaat meer glanzen en de vacht wordt iets beter.
Verder krijgt zij hiermee alles binnen en wordt niet belast met onnodige voedingsstoffen.
Wel kan ik mij idd voorstellen dat paarden hoger in het werk wat extra nodig hebben.
Belangrijk blijft toch naar je paard kijken en aanvoelen.
Ik ben erg blij met Metazoa, is alleen hier in de buurt slecht aan te komen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:08

Ik voer sinds kort metazoa aan me haflinger van 2,5 in combinatie met onbeperkt hooi en ik moet zeggen binnen een paar dagen zag ik al verbetering in haar vacht, ze glimt al enorm dus ik kijk er naar uit wat de metazoa doet op langere termijn.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:08

donna123 schreef:
Dan vraag ik me toch af waarom er zo'n scheve c/f verhouding is en zo'n hoog aandeel aan ijzer in zit.

Volgens hun website omdat er in het meeste ruwvoer te weinig calcium zit en daarvoor gecompenseerd wordt. Voorbeeldberekening.

Wat klopt er daar niet van volgens jou?

Overigens likte mijn metazoa-etende paard gisteren zijn krijtbordje schoon toen ik niet keek, dus was bijna bang dat hij te weinig calcium zou krijgen, als hij dat krijt zo lekker vindt. Maar dat zal wel meevallen dus :D

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:24

jesito schreef:
Ook ik voer het aan mijn gepensioneerd paard met cushing en ze gaat meer glanzen en de vacht wordt iets beter.
Verder krijgt zij hiermee alles binnen en wordt niet belast met onnodige voedingsstoffen.
Wel kan ik mij idd voorstellen dat paarden hoger in het werk wat extra nodig hebben.
Belangrijk blijft toch naar je paard kijken en aanvoelen.
Ik ben erg blij met Metazoa, is alleen hier in de buurt slecht aan te komen.

Grappig dat jij dezelfde ervaring hebt als ik! Die van mij heeft minder krullen. Zie jij daar ook verschil in?

@lissie_zigor: zoals ik het lees is het ruwvoer naar behoefte. Dat hoeft dus niet per definitie onbeperkt te zijn. Heb je een slowfeeder?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:13

Bij mijn haflinger gaat het goed, ik voer nou ongeveer 3 weken metazoa. Ik heb het idee dat hij wel wat meer glanst maar niet dat ik zeg dat het zoveel meer is geworden. Alleen hij vindt het niet echt heel lekker. Ik heb nog muesli, quattro van mijten, en die geef ik er een handje er bij anders eet ie het niet. Zijn er meer paarden die het niet lusten?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:13

GJ9 schreef:
Lange termijn effecten vielen mij ook tegen.. vooral qua bespiering/vulling op de bovenlijn. Ben er niet uit waar dat aan lag.
Ben met mijn pony overgegaan op pavo care4life, die doet het daar nog veel beter op, voor het eerst een verharing doorgekomen zonder schurft.
Mijn andere paard staat op een suikerarme muesli en krijgt subli omega 369 bij, maar die is lastig dik te krijgen en moet alleen geen suikers omdat ze daar druk van wordt en veel verbrandt, dus dan zet ze nog slechter aan.

Vermoedelijk lag dat aan mn de lysine.
C4l bevat luzerne, dat levert aardig wat hoogwaardige eiwitten, waaronder lysine.
Metazoa bevat amper of geen lysine (wellicht iets, omdat de drager luzernemeel is).
En Metazoa bevat relatief veel toegevoegd ijzer.
Jammer, verder op zich een goed product.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:16

IngeK schreef:
donna123 schreef:

Volgens hun website omdat er in het meeste ruwvoer te weinig calcium zit en daarvoor gecompenseerd wordt. Voorbeeldberekening.

Overigens likte mijn metazoa-etende paard gisteren zijn krijtbordje schoon toen ik niet keek, dus was bijna bang dat hij te weinig calcium zou krijgen, als hij dat krijt zo lekker vindt. Maar dat zal wel meevallen dus :D

Dat is echt onzin!
Een paard heeft zelden een tekort aan calcium, het werkt alleen maar nadelig bij de opname van magnesium.
Tevens verbaast het me niet dat er zoveel calcium in zit, gezien het voor een groot deel uit luzerne bestaat.

En hoe verklaar je dat overschot aan ijzer? Omdat de meeste paarden een tekort aan ijzer zouden hebben? :+

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:17

IngeK schreef:
donna123 schreef:

Wb de calcium/fosforverhouding in ruwvoer en het toevoegen van iets extra calcium. Er valt op zich iets voor te zeggen, al is mijn ervaring dat dat vaak niet nodig is op basis van de analyses van ruwvoer die ik tot nu toe van mijn klanten heb gekregen. Feit is, dat het wel hoger kan, de ratio dan nog binnen 'de norm blijft' en dan kan metazoa idd net de nodige grammen calcium toevoegen.
Het toegevoegde ijzer blijf ik jammer vinden.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:21

donna123 schreef:

Overigens likte mijn metazoa-etende paard gisteren zijn krijtbordje schoon toen ik niet keek, dus was bijna bang dat hij te weinig calcium zou krijgen, als hij dat krijt zo lekker vindt. Maar dat zal wel meevallen dus :D[/quote]

Dat is echt onzin!
Een paard heeft zelden een tekort aan calcium, het werkt alleen maar nadelig bij de opname van magnesium.
Tevens verbaast het me niet dat er zoveel calcium in zit, gezien het voor een groot deel uit luzerne bestaat.

En hoe verklaar je dat overschot aan ijzer? Omdat de meeste paarden een tekort aan ijzer zouden hebben? :+[/quote]

Het klopt dat de ratio calcium-magnesium een van de ratio's is die van belang zijn.
Hoe meer de ratio's kloppen, hoe beter de diverse mineralen kunnen worden opgenomen, hoe minder er sprake is van concurrentie tussen de diverse mineralen.
Het kan dus zijn, dat je door het toevoegen van de calcium de ratio of verbeterd, of verslechterd.
Feit is, dat je pas echt weet of je iets moet toevoegen of niet als je een ruwvoeranalyse hebt laten maken.

Denk dat er daarom ook magnesium is toegevoegd aan de Metazoa, als ik me niet vergis.

In het rantsoen zit erg veel ijzer, meer dan genoeg.
Zelfs als je ervan uitgaat dat van dat ijzergehalte slechts de helft 'telt' en het paard van die helft iets van 15% opneemt, dan nog zit je goed.