Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:44

Ik geef nu gewoon de pavo slobber mash. Is ook klaar op 15 minuten, paarden zijn er gek op.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:48

Bij ons word nog steeds bietenpulp gegeven juist omdat ze er goed van op gewicht blijven en niet snel afvallen. Ik zelf geef het niet omdat het weken minimaal 6 uur moet en ik dat niet kan combineren.

En speedibeet is dus zo samengesteld dat de paardjes er juist van kunnen afvallen?
Of begrijp ik het verkeerd?

Zou ideaal zijn vanwege de 10 minuten maar niet als ze er niet wat dikker of op gewicht blijven erdoor.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:52

Niks nieuws onder de zon! Het is gewoon bietenpulp in een nieuw ( en waarschijnlijk veel duurder) jasje. Wij voeren de gewone bietenpulp, een kleine hoeveelheid is ook in ca. 30 minuten geweekt dus ik snap de zin ( oh jawel,het is onzin!) hiervan niet. Het is heel apart hoe allerlei voerleveranciers heel slim inspelen op de huidige markt waarin "ouderwetse" en minder bekende voersoorten opeens populair worden gemaakt.
Bietenpulp, lucerne ( opeens in allerlei voer verwerkt en allerlei soorten en maten verkrijgbaar, granenmixen, etc). Wij voeren al jaren lucerne en bietenpulp, gewoon de simpele varianten!

Daarbij komt het van PAVO en dat komt hier de deur niet in!

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:55

En tóch kan het helpen als de 'commerciële' (tussen aanhalingstekens, want commercieel zijn ze allemaal in mijn ogen) voerbedrijven ook aandacht besteden aan producten zoals deze en ze opnemen in hun assortiment. Paarden voeren is meer dan er een schep bix in krijgen en ik denk wel dat dit eraan bijdraagt :)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:55

ElCid schreef:
Niks nieuws onder de zon! Het is gewoon bietenpulp in een nieuw ( en waarschijnlijk veel duurder) jasje. Wij voeren de gewone bietenpulp, een kleine hoeveelheid is ook in ca. 30 minuten geweekt dus ik snap de zin ( oh jawel,het is onzin!) hiervan niet. Het is heel apart hoe allerlei voerleveranciers heel slim inspelen op de huidige markt waarin "ouderwetse" en minder bekende voersoorten opeens populair worden gemaakt.
Bietenpulp, lucerne ( opeens in allerlei voer verwerkt en allerlei soorten en maten verkrijgbaar, granenmixen, etc). Wij voeren al jaren lucerne en bietenpulp, gewoon de simpele varianten!

Daarbij komt het van PAVO en dat komt hier de deur niet in!


Welke bietenpulp heb jij? Want de bietenpulp waar bij ons mee gewerkt word is pas na 6/8 uur weken klaar.

Anoniem

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:16

NB ik ook benieuwd naar.
Ik gaf vorig jaar subli seniores,ivm de pulp maar dat duurt uren...
Enige snel klaar pulp die ik nog ken is van eh ..moeilijk verkrijgbaar merk...
Dus dit leek mij wel wat?

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:22

Koop ik gewoon bij de Welkoop/ Boerenbond, merk weet ik eigenlijk niet. Ik weet een halve voerschep per keer en met een half uur kan je dat echt wel voeren, 6 tot 8 uur is niet nodig. Met heet water kan je sowieso met ca. 15 minuten voeren.
Op internet ( veelal Engelstalig) zijn veel artikelen te vinden over bietenpulp, er is zelfs onderzocht dat het gewoon droog gegeven kunnen worden maar dat durf ik niet aan. Als je zoekt op "Beet Pulp" vind je heel veel informatie.

Bijv. http://horses.about.com/od/basiccare/tp ... -Horse.htm
http://www.aaep.org/health_articles_view.php?id=111
http://www.equisearch.com/horses_care/n ... etpulp660/

grappig is dat een Nederlands artikel dus eigenlijk heel andere info geeft o.a. over het weken!
http://www.garvo.nl/paarden/artikel11.html

Bietenpulp is in feite gewoon ruwvoer, de suikers zijn er uit gehaald in de fabriek en veel meer dan buikvulling is het dan ook niet, behalve dat de calcium/ fosforverhouding erg scheef ligt. Bij het voeren van kleine beetjes maakt dat niet zo veel uit maar het is beter om de combi met granen ( of evt. zemelen, die ik weer liever niet voer omdat erg prikkelend werken op de darmen) te maken.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:30

De informatie uit het artikelen brengen voor mij geen nieuwe kennis.

Ik denk dat het voor een groep mensen een ideaal product is om aan hun paard te geven - voor alle anderen geldt: je hoeft het niet te kopen en/of te voeren natuurlijk...

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:16

Hilli schreef:
De informatie uit het artikelen brengen voor mij geen nieuwe kennis.

Ik denk dat het voor een groep mensen een ideaal product is om aan hun paard te geven - voor alle anderen geldt: je hoeft het niet te kopen en/of te voeren natuurlijk...


Dat is natuurlijk altijd zo, de informatie zal voor sommige wel en voor anderen geen nieuwe kennis brengen; in het 1e geval hoef je het dan niet te lezen in het 2e geval misschien wel.
Dat een product bij sommige in de smaak valt en gebruikt zal gaan worden is natuurlijk ook logisch; als dat niet zo zijn had PAVO het niet op de markt gebracht, want die spelen handig in op de vraag! Dat de gebruiker dan een product koopt wat ( waarschijnlijk vele malen) duurder is dan het net zo goed te gebruiken basis product is ook hun eigen keus ;)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:35

Maar is speedibeet nou ook een "dikmaker" of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:37

Tsja ik wist dus niet dat je normale pulp geen uren hoeft te voeren?
Vind pulp wel een fijn product in de wintermaanden na zware rit, toch wat extra.
En makkelijk te mengen met een supplement of wat muesli.
Wat mij tegenhield is het weken(zo lang. dat dacht ik althans), en verkrijgbaarheid van de concurrent speedibeet is moeilijk.

pulp zet aan ja.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:41

Bedankt.

En heeft iemand een idee hoeveel het kost en waar het zoal te verkrijgen is?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:42

xAnnouk schreef:
Maar is speedibeet nou ook een "dikmaker" of juist niet?



speedybeet is gewoon bietenpulp,dus ook een dikmaker.

Gewone bietenpulp,ik koop hier van die brokjes/korrels hoeft echt geen uren te weken.Als je heet water gebruikt kun je het zo voeren,binnen een kwartier.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:43

geerke schreef:
xAnnouk schreef:
Maar is speedibeet nou ook een "dikmaker" of juist niet?



speedybeet is gewoon bietenpulp,dus ook een dikmaker.

Gewone bietenpulp,ik koop hier van die brokjes/korrels hoeft echt geen uren te weken.Als je heet water gebruikt kun je het zo voeren,binnen een kwartier.


En als je koud water gebruikt?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:46

dan wel langer,maar dat weet ik niet want ik gebruik altijd warm water :D
Je kunt het voelen als je met je hand in de pulp knijpt.Er mogen geen harde stukjes meer inzitten.

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:00

Vorige winter veel SP en bietenpulp gevoerd.
Zie wel degelijk verschil in 8 uur geweekte pulp en 10 min geweekt met gekookt water.
Ik hou mij aan de voorschriften en ben dus benieuwd naar deze SpeediBeet!

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:09

Nou geen bietenpulp dus voor mijn paarden deze winter. Als het een dikmaker is, is dat niet zo handig voor mijn ene merrie. Toch maar proberen aan gewone voederbieten te geraken.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:13

petraaken schreef:
Nou geen bietenpulp dus voor mijn paarden deze winter. Als het een dikmaker is, is dat niet zo handig voor mijn ene merrie. Toch maar proberen aan gewone voederbieten te geraken.

Daar zit toch net zo goed suiker in en zeker meer dan in bietenpulp... dus ik weet niet of dat nou echt gaat werken.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:15

Ik geef de gewone rode voederbieten en geen suikerbieten. bietenpulp komt bij mijn weten van de suikerbieten.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:19

Ik week de gewone pulp nooit 8 uur; vroeger wel gedaan maar ik zie en voel geen verschil met korter weken ( minimaal 30 min.). Een paar harde stukje kunnen echt geen kwaad als het merendeel maar is uitgezet en uit elkaar is gevallen.
Nadeel van het lange weken is de opbouw van bacteriën, zeker bij warm weer. Daarover overleg gehad met een deskundige op dat gebied en die bacterie groei is een groot probleem, daarom laat ik het dus , in de zomer, nooit langer dan ca. 3 a 4 uur staan; inclusief weken en voeren. In de winter kan het wel wat langer staan. Ik voer al jaaaaaaaaaaaaaren pulp en heb nog nooit een probleem gehad met de kortere week tijd. Maar dat is een persoonlijke kwestie, ik heb gezien wat , verkeerde, bacteriën kunnen doen in een paardenlijf en ben daarom heel voorzichtig met het laten staan van nat voer; in die context is er wel wat te zeggen voor de snelle oplossingen, die kan je binnen een uur weken en voeren.

Voederbieten zijn niet de bieten waar de pulp van gemaakt is. Dat laatste komt van suikerbieten en de pulp is eigenlijk het, geperst, afval. Ik ken ook mensen die verse bietenpulp voeren! In pulp zit vrijwel geen suiker, dat is er nl. uitgehaald in de suiker fabriek ;)
Voederbiet is prima voer, maar moeilijk aan te komen. Ik heb geen idee wat de voedingswaarde daarvan is en hoeveel suiker er in zit.

Martje80
Berichten: 5858
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:23

Bietenpulp is in princiepe een dikmaker toch?
En is dr ook niet iets met ca/ph verhouding? Of is dat iets anders.
Als het een dikmaker is en je het zou voeren ipv brok dan snap ik het niet zo goef.

Het is dan goed geschikt voor hb gevoellige paarden. Maar die wil je juist niet te dik hebben lijkt me

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:25

De gewone voederbiet heb je in 2 varianten. De rode en de witte. Bij de witte krijgen paarden sneller diarree van. De rode is beter geschikt voor paarden. Paarden vinden het erg lekker al moeten ze het wel leren eten maar eenmaal gekend zijn ze er verzot op. Voedingswaarde zou ik ook niet zo direct weten. Ik heb het indertijd geleerd dat het gezond was voor paarden van een oude kennis maar ja als kind van 12 ga niet navragen wat nu precies de voedingswaarde is.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:46

Interessant, maar ben toch wat huiverige voor de Calcium/Fosfor verhouding: 0,7%/0,1%
Ik zie hele goede resultaten bij veel verschillende type paarden die nu 1x ipv ruwvoer 1x pulp erbij krijgen. Zeker de altijd wat magere paarden zien er ongelofelijk goed uit. Nu is mijn paard niet echt te dun en wil ik de portie ruwvoer die zo 's nachts krijgt niet vervangen voor pulp want dan gaat ze zich ook weer zo vervelen. Misschien later als ze een stukje ouder is.

Wij zette altijd de pulp voor de volgende dag klaar. Ivm vliegen nu in de afgesloten ton, werkt erg prettig.

Loesje1991
Berichten: 117
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:52

Ik ben ook erg benieuwd. Ik ga het zeker proberen! Zal nu toch wel langzaam binnenkomen bij de pavo dealers neem ik aan.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:24

karev schreef:
Bietenpulp is in princiepe een dikmaker toch?
En is dr ook niet iets met ca/ph verhouding? Of is dat iets anders.
Als het een dikmaker is en je het zou voeren ipv brok dan snap ik het niet zo goef.

Het is dan goed geschikt voor hb gevoellige paarden. Maar die wil je juist niet te dik hebben lijkt me


hier heb ik ook verwarring over want ja over het algemeen wordt het gebruikt als dikmaker, maar pavo adviseerd het wel voor paarden die gevoelig zijn hb.
Het is eigenlijk ruwvoer, dus je kunt een deel vervangen van het hooi zodat het paard minder rijk ruwvoer krijgt..
dit haal ik er uit als ik dat stukje van pavo over hb lees

Ik ben blij dat ik deze verschillende dingen er over lees, het zet me wel aan het denken of ik dit wel daadwerkelijk moet gaan gebruiken.