inenting tegen kuilgras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:57

riannezweeds schreef:
jongens ik wil jullie vragen discussie's achter wegen te laten, daar word niemand beter van jullie zelf ook niet. vind t n beetje banketstaaf als iemand een goeie raad geeft dat iemand anders die naar beneden probeerd te halen. is dit de manier hoe mensen met elkaar omgaan op bokt? vast niet zo bedoeld allemaal maar toch is het niet gezellig. ik ben blij met de mensen die iets hebben bijgedragen aan mijn kijk op het inenten.

Volgens mij lees jij iets heel anders dan de rest?

Want ik zie ook gewoon een normale discussie, die ik overigens zeer interessant vind want daar heb ik nog nooit bij stilgestaan. Dus juist bedankt voor de discussie :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:01

Zou het in Zweden een groter risico zijn dan in Nederland? Dit vraag ik me af, omdat ze het daar aanbevelen en het standaard doen. Ik vind het goed, TS, dat je het eerst eens gaat uitzoeken. Het is wel goed dat er inentingen zijn, maar kritisch blijven is ook belangrijk.

Anoniem

Re: inenting tegen kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:08

Een gezonde discussie af en toe, is juist goed voor de mens en ik begrijp al helemaal niet, waar dat jij leest dat meningen/advies naar beneden word gehaald? Ik vind het ook een interessante discussie, juist omdat het in NL helemaal niet bekend is...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:10

het zou niet verkeerd zijn...in nederland word toch vrij veel kuil gevoerd?
Zouden er veel gevallen zijn van paarden met botulisme in nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:16

Dat vraag ik me nu dus ook al af; voordroog is algemeen bekend tegenwoordig in NL , maar ik zou niet weten hoe dat botulisme meldingen zit en of je daar wel van op aan kunt; las dat het alleen voor de type B geld en die is nu juist het minst ernstig als ik het goed begrepen heb? M.a.w. hoeveel gevallen blijven ongemeld?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:41

Volgends mij is dit alleen een risico als je een rat of een vogel (eend) in de baal vindt. Maar die kunnen ook in hooibaaltjes zitten. En volgens mij kunnen botulisme kiemen ook droog overleven, niet alleen in een plastic baal.
Ik voer al jaren kuil zonder problemen.
Ik weet wel dat het vaak wordt afgeraden om schapen kuil te voeren ivm listeria bacterieen in kuil.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:54

Voor de B vorm is geen dood dier voor nodig om dit te veroorzaken. Alleen de temperatuur in de baal is al voldoende om de B vorm te veroorzaken.

Nu ik dit topic zo las moest ik wel denken aan een topic over chronische diarree bij paarden. Zou dit er evt mee van doen kunnen hebben?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:33

Komt in nederland ook voor. Collega van me hoorde ik er vorig jaar nog over. 2 paarden met botulisme. Iemand die ik oem wil het niet voeren ivm botulisme.