de DA uit utrecht (een belgise) die vertelde dat in nederland zelfs bij de DA's nog steeds het misverstand bestaat dat lijnzaad zou helpen als een paard al te veel zand binnen heeft, waarop ik andwoorde dat het toch een slijmerig goedje is met zaadjes die het zand dan mee zou moeten nemen, waarop zij andwoorde dat dat slijmerige al snel te niet is gedaan als het met het maagzuur in aanrakeing komt. vlozaad daar in tegen word pas een papje als het met het maagzuur in aanraking komt waardoor het het zand mee naar buiten kan loodsen.
er zijn verschillende varianten via de paardendrogist te verkrijgen http://www.paardendrogist.nl/zoek?fq=vlozaad voeradvies verschilt nogal, dus gewoon het advies op de verpakking volgen.
listiglistje
Geplaatst: 08-09-13 21:48
Wat een gedoe, ik zou er niet aan beginnen
Preventief: Kant en klare lijnzaad brok geven (hoef je zelf niet te brassen en heel je kiet stinkt niet)
Eenmalig/Kuur: Sandclear kopen en een kuurtje geven, geheid dat ze geen last van zand meer hebben!
Ik heb mijn paarden altijd gewoon een handje lijnzaad onder het voer gegeven, doen we al 28 jaar zo en ze leven nog steeds Afkoken deed ik het alleen als er eens eentje kolieken had, zelden dus.
Nirvana_
Geplaatst: 08-09-13 21:53
Hier krijgen ze 2x daags wat lijnzaad, wordt minstens een uur gekookt.
Ewona
Geplaatst: 08-09-13 21:54
Laatst hoorde ik van iemand die elke dag een geut sla olie over het voer goot om zandkolieken te vermijden. Geen idee of het zou helpen, ik heb het ook maar van "horen zeggen". Misschien is er iemand die weet of het iets zou afdoen.
listiglistje
Geplaatst: 08-09-13 21:55
Nirvana_ schreef:
Hier krijgen ze 2x daags wat lijnzaad, wordt minstens een uur gekookt.
Gekkenhuis zeg tegenwoordig heb je gewoon kant en klaar geperste lijnzaadbrok (Linamix)
Paardnatuurlijk kan je psylliumhusk bestellen, kuurgewijs geven.. Perfect spul!
In de zomer kook ik 1 x per maand lijnzaad en in de winter lees: paddock periode geef ik ze elke maand een kuur van 5 dagen...
Dimple
Geplaatst: 23-09-13 13:33
Ik doe de lijnzaad in een pan, doe er water uit de Quooker overheen en laat het een dag staan. Zelfde effect als koken, nooit problemen en niet hoeven koken en roeren.........zo'n gedoe!