hooi bijvoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:49

haha jawel, maar ze staat een half uur verder en iedereen is altijd druk ;)
zal het van de week aan een vriendin van me vragen, anders geef ik het na de vakantie wel aan dat ze gaat verhuizen, jammer dan ;)

maar moet eerst nog wel 100% zekerheid hebben van die andere stalling natuurlijk :P

heb zonet fibra premium besteld, dit is een volledig paardenvoeder en aangezien ze nog in de groei is, denk ik toch dat ze extra nodig heeft, want veel gras staat er ook niet.
als ze dan van 10.00 uur tot 19.00 uur op de wei staan en b.v. om 19.00 of 20.00 een halve kilo / kilo fibra en dan rond 22.00 uur 3 plakken hooi met zijn drieën moet ze het wel redden denk ik.

XxLMMxX

Re: hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:53

Ik zou plek op die andere stal reserveren.
Op vakantie gaan.
En direct na je vakantie aangeven dat je verhuizen gaat.

Ten tijde van je vakantie zou ik wel een vriendin of iets dergelijks laten komen, zodat er een beetje een oogje in het zeil wordt gehouden wbt eten dat ze binnenkrijgt enzo. Aangezien dit nu al een moeilijk punt is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:00

Ik zou ook reserveren. Een paard, ook een haflinger die je verder sober moet voeren, heeft ruwvoer nodig. Wij voeren ook altijd bij naast de hele dag weidegang, en dan niet een plakje verdeeld over de pony's, maar allen onbeperkt. Houd het goed in de gaten dat de pony niet in gewicht gaat terug vallen. Een beetje brok er bij, wat meer indien je de pony intensief gaat gebruiken, maar dat is niet eens de hoofdmoot, toch echt ruwvoer!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:27

MightyMike schreef:
Ik zou ook reserveren. Een paard, ook een haflinger die je verder sober moet voeren, heeft ruwvoer nodig. Wij voeren ook altijd bij naast de hele dag weidegang, en dan niet een plakje verdeeld over de pony's, maar allen onbeperkt. Houd het goed in de gaten dat de pony niet in gewicht gaat terug vallen. Een beetje brok er bij, wat meer indien je de pony intensief gaat gebruiken, maar dat is niet eens de hoofdmoot, toch echt ruwvoer!

wat voor ruwvoer geven jullie nbeperkt, hooi en kuil en wat is het verschil daar tussen eigenlijk?

ik heb die andere stal op de hoogte gebracht en wacht op reactie ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:31

Kun je de paddock waar ze 's nachts op staan niet in tweeën splitsen met een stroomdraadje? Dan kunnen ze toch socializen, maar kun jij jouw paard hooi geven zoveel als je wil en krijgt het paard van je stalgenoot niets.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 14:10

Jibbel schreef:
Kun je de paddock waar ze 's nachts op staan niet in tweeën splitsen met een stroomdraadje? Dan kunnen ze toch socializen, maar kun jij jouw paard hooi geven zoveel als je wil en krijgt het paard van je stalgenoot niets.

van de staleigenaar mogen ze inprincipe ook gewoon 24 uur op de wei, maar alleen allemaal ze gaat niks apart zeggen aldus staleigenaar, beetje lastig dus...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:25

maar dan kan de paddock toch wel met een draadje doormidden inderdaad, dan hoeft ze alleen 1 extra draadje open en dicht te doen, staan ze wel bij elkaar dus geen kans op uitbreken enz.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:12

pffff begin me nu echt mateloos te iriteren en hebn nu ook een mailtje naar de stalhouder gestuurd hierover, ze beloofd dat ze de paarden zal voeren, ik heb nu dus fibra premium besteld, met de vraag dat wanneer dit voer binnen is of ze kim dit dan wil geven als ze van de wei afkomen, maar of ze dan wel even wil op letten dat darrel het niet opeet, krijg ik als antwoord dat ze het best wil geven, maar dat kim de baas is en darrel het heus niet zal opeten, maar dat ik wel moet begrijpen dat ze er niet bij kan gaan zitten?

pfff begint me nu echt de strot uit te komen....
ze beloofd een stalling, met schuilstal, paddock, bak en weiland, da denk je dus 24/7 op weiland zomers, niet dus, want stalgenoot vind dat haar paard te dik word, dus alle paarden krijgen een tijdsklok? pardon ik betaal toch ook?
ze beloofd dat ze als dit nodig is, zij ze kan voeren, maar als ik dat dan vraag, kan ze er echt niet bij gaan zitten, maar ze wil ze ook niet apart zetten?

ik heb gezegd dat ik het allemaal een beetje vreemd vind, met bovenstaande erin en dat het eerlijker zou zijn, dat als stalgenoot vind dat haar paard te dik word dat ze hem een graasmasker voorhangt :roll:

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:26

Goed zo! Even duidelijk je punten op papier gezet. Kan ze er even over nadenken want meid je hebt helemaal gelijk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:40

pffttt....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:46

Sjonge jonge is dat een pensionstal en betaal je daar ook nog voor ?
Hoe komen ze erbij een paard in een paddock te zetten zonder ruwvoer......dat is vragen om zandkoliek of maagzweren dat weet toch iedereen !
Voor jouw de keus wat je gaat doen, of zelf hooi gaan kopen en brengen of je paard daar weghalen.
Een plakje stro voeren kan trouwens ook mocht je nog wat extra willen geven.

Ik wens je veel wijsheid en succes toe met je beslissing

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 06:52

nou ze heeft gereageerd dat het ook een optie is dat kim alleen op de wei blijft en dan niet bij de andere paarden kan komen, wat slecht is voor haar gewicht, stress en bevordelijk voor haar zomerexceem, maar dat het aan mij is.
nou ik heb gezegd laat haar dan maar op de wei :P

dan kunnen de andere paarden ook haar eten niet opeten is dat probleem ook meteen opgelost en heeft ze 24 uur iets te kauwen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:09

Als die van jou dan toch op de wei blijft, kun je net zo goed meteen opzeggen want dan hoef je je ook geen zorgen te maken over het voeren :P

En ik denk dat het voor de eigenaresse van de stal ook wel fijn is om te weten, gezien het voor haar natuurlijk ook niet leuk is dat het nu allemaal zo loopt.

Hier bij ons mag er bijvoorbeeld ook een pony bij van iemand anders, maar toch echt alleen als zowel eigenaar als pony zich gewoon aanpassen aan onze manier van doen, we gaan geen dieren apart zetten of ons in allerlei bochten wringen, dat is niet de bedoeling :)

Het klinkt alsof dat bij jouw paardje ook zo is, en ik kan dat best begrijpen. Als staleigenaresse en de eigenaresse van de paardjes die er al staan, al jaren tevreden zijn over hoe het allemaal reilt en zeilt daar, dan hebben ze groot gelijk dat ze dat niet willen veranderen, vind ik :j

Ik zou het zelf ook niet accepteren dat ze zo lang zonder eten staan en zou er van balen als ik een andere indruk had gekregen dan hoe het nu blijkt te zijn, maar kan wel begrijpen dat ze er iemand bij willen die gewoon meedoet en niet allerlei speciale behandelingen wil want dat is gewoon lastig :(:)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:49

ik krijg dit mailtje van haar nu:

Als jij daarvoor kiest zal ik Kim 24 uur op de wei houden, maar dan ligt hierbij schriftelijk vast dat jij volledig verantwoordelijk bent voor deze keuze: diarree, ernstige toename van eczeem, hoefbevangenheid, graskoliek, en ongezond overgewicht, etc. etc. alle ellende die je krijg als je een toch al wat mollig dier 24/7 op een grote wei zet zijn bij deze jouw verantwoordelijkheid. Ik heb je uitgebreid gewaarschuwd, en ook de dierenarts zei afgelopen week dat dit de minst verstandige optie is. Bij deze heb ik dat ook zwart op wit gezet.
Ik snap trouwens ook niet welk probleem we aan het oplossen zijn: Kim staat hier nu 2 weken en doet het perfect! Ze is op hetzelfde mollige gewicht gebleven als toen ze hier kwam. Je ziet en voelt geen rib. Haar waterdunne diarree waarmee ze aankwam (toen ze dus 24 uur op de wei stond) is over. Haar eczeem heeft slechts 1 dag opgespeeld en ze loopt dus zonder vliegendeken (die ze bij fulltime grazen wel nodig had). Ze is goed van humeur, en gedraagt zich voorbeeldig.

Als er ook maar de kleinste aanwijzing zou zijn dat er iets niet goed zou zijn voor Kim, zou ik de eerste zijn e.e.a. aan te willen passen. Je staat hier nog maar twee weken, en dit is de vierde keer dat ik van jou het voerschema moet veranderen. De eerste keer (bij aankomst) was ik het met je eens, maar de veranderingen erna zijn echt niet nodig. Elke keer veranderen is slecht voor Kim, Darrel, en Jip, en geeft erg veel stress voor ons

Daarom blijft de keuze die je nu maakt staan, totdat het seizoen verandert. Denk er dus goed over na, niet vanuit jouw theorie, maar vanuit je lieve paard, wat je wilt dat ik de rest van het zomer en na-zomer seizoen doe.

wat vinden jullie, toch 24 uur op de wei denk ik he?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:57

Ik kan deze mail heel goed begrijpen :j

Hieruit blijkt ook dat het voor haar (hun) ook vervelend is dat je (vanuit hun oogpunt hè :) ) allerlei speciale wensen hebt.

Ik denk dat het voor hun een opluchting is als je nu aangeeft dat je graag naar een andere stal wilt vertrekken, en dat ze dan wellicht best nog even tijdens je vakantie het extra hooi wil geven in de nachten.

Gewoon vriendelijk en eerlijk zijn, zij zal vast ook wel doorhebben dat het zo niet werkt en er begrip voor hebben dat je weg wilt :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-08-13 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:59

pmarena schreef:

Hieruit blijkt ook dat het voor haar (hun) ook vervelend is dat je (vanuit hun oogpunt hè :) ) allerlei speciale wensen hebt.

Ik denk dat het voor hun een opluchting is als je nu aangeeft dat je graag naar een andere stal wilt vertrekken, en dat ze dan wellicht best nog even tijdens je vakantie het extra hooi wil geven in de nachten.

Gewoon vriendelijk en eerlijk zijn, zij zal vast ook wel doorhebben dat het zo niet werkt en er begrip voor hebben dat je weg wilt :)

Ik zou het gesprek dan alleen wel persoonlijk aangaan en niet via mail

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:01

ik zou ook hooi bijvoeren, je kunt het ook in 'moeilijke' bakken doen, zodat je paard bezig blijft en niet dat je het op de grond gooit en het zo kan op eten ( snap je beetje wat ik bedoel ), of ik verschillende hooi netten wat je kunt op hangen of hooiruifen?

succes ermee :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:04

XxLMMxX schreef:
pmarena schreef:

Ik zou het gesprek dan alleen wel persoonlijk aangaan en niet via mail

Dat kan, maar zou mij persoonlijk niet uitmaken hoor als een plekje opgezegd zou worden via de mail, is voor mij niet "minder" dan face-to-face :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:33

Eigenlijk moet ik toegeven dat ik het probleem ook niet meer zo goed snap. Jouw beginpost ging erover dat het paard 's nachts helemaal geen hooi had op de paddock. Nu wordt er wel hooi gehaald, maar te weinig naar jouw wensen (en dat ben ik met je eens, 1 plak is niets). En heb je dan al eens gevraagd of er meer hooi gevoerd mag worden of uit slowfeeder netten zodat ze er langer mee bezig zijn of dat je twee netten stro bij mag hangen zodat ze iets te knabbelen hebben, zonder dat ze dik worden.
Als ik op pension zou staan, zou ik mijn kostbare tijd ook liever besteden aan mijn eigen paard en niet aan die van een ander. Permanent iemand anders zijn paard uit de wei halen, die specifiek voer geven en erbij moeten blijven tot als dat op is, zou ik als simpele stalgenoot ook niet willen doen.

Ik ga nu nog even opnieuw al je berichten lezen, misschien dat ik het dan wat meer begrijp.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-08-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:37

Gini schreef:
Nee, helemaal geen zeikerd. Jouw paard staat nu 15 uur zonder iets te knabbelen. Ik zou dus hooi bijvoeren. Grote kans dat je paard anders uit verveling of tekorten van het zand uit de paddock gaat eten.

Mee eens, dus je bent geen zeikerd.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:22

Gini schreef:
Eigenlijk moet ik toegeven dat ik het probleem ook niet meer zo goed snap. Jouw beginpost ging erover dat het paard 's nachts helemaal geen hooi had op de paddock. Nu wordt er wel hooi gehaald, maar te weinig naar jouw wensen (en dat ben ik met je eens, 1 plak is niets). En heb je dan al eens gevraagd of er meer hooi gevoerd mag worden of uit slowfeeder netten zodat ze er langer mee bezig zijn of dat je twee netten stro bij mag hangen zodat ze iets te knabbelen hebben, zonder dat ze dik worden.
Als ik op pension zou staan, zou ik mijn kostbare tijd ook liever besteden aan mijn eigen paard en niet aan die van een ander. Permanent iemand anders zijn paard uit de wei halen, die specifiek voer geven en erbij moeten blijven tot als dat op is, zou ik als simpele stalgenoot ook niet willen doen.

Ik ga nu nog even opnieuw al je berichten lezen, misschien dat ik het dan wat meer begrijp.

ja het is een beetje een moeilijk verhaal geworden, zal het nog eens proberen op te schrijven.

er word mij beloofd een stalling met toegang tot paddock, schuilstal, bak en weiland. wat mij doet denken dat ze zomers dus 24 uur op het weiland kan staan, vervolgens kan dit niet, omdat stalgenoot haar paard te dik heeft en vind dat ze van 10 uur tot 19.00 uur op het land mogen. prima maar dan zou ik graag willen dat ze hooi krijgen, dit vinden ze goed en er word hooi gevoerd, tegen mij word gezegd dat ze een plak hooi krijgen om 22.00 uur, ik dacht per paard, maar dit blijkt dus 1 plak voor 3 paarden te zijn. Wanneer ik aangeef dat 1 plak wel erg weinig is, word er erg moeilijk gedaan, staleigenaar vind dat ik het maar met stalgenoot moet uitvechten, want ze is niet van plan om ze apart te zetten ( wat ik heus wel begrijp) en krijg ik van stalgenoot te horen, dat als ik perse meer hooi wil voeren dat ik dan ook maar extra moet betalen.
maandag was de da er en ik heb haar waar staleigenaar bij stond om advies gevraagd, dat wanneer ze van 10 tot 19 op het land staan, of ik bij moet voeren en wat ze adviseert. de da zegt dat het belangrijk is dat ze beschikking hebben over voldoende ruwvoer en dat ze adviseert dat ze dan 's avonds 6 plakken hooi krijgen, zeker omdat de mijne wat aan de diaree was.
6 plakken was echt te veel aldus stalgenoot, maar 3 plakken was dan goed, maar dan moest ik wel zelf voor extra hooi zorgen.
nu zag ik dat voer fibra premium en dacht, dat is wat voor mijn paard, daar zitten voldoende vitaminen enzo in, want ze is nog in de groei (3 jaar oud), nu verteld staleigenaar dat ze dit wel wil geven, maar dat ze er niet bij blijft en dat het wel goed gaat.
wat dus betekent dat ze een emmer neerzet met dat dure spul tussen 3 paarden en ze het maar uit laat zoeken, het kan goed gaan, het kan ook betekenen dat ze gaan vechten of dat het andere paard het voer opeet en ze nog niks heeft, dat heeft dan dus geen zin.
ik heb bij staleigenaar aangegeven dat ik het heel vervelend vind zoals het nu gaat met deze punten erin, waarop ze dus zegt dat ze eventueel kim wel op het land wil laten, maar dat dat wel heel zielig is aangezien ze dan apart staat, als ik aangeef dat ik dat dan liever heb, omdat dit ook in hooi scheelt krijg ik onderstaande e-mail.

maar jullie advies is dus haar op de wei laten zetten en de stalling nu gewoon opzeggen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:32

Ok, bedankt voor je uitleg, ik snap het nu wat meer. Ik snap ook echt wel je frustratie, hooi is gewoon zo belangrijk, daar zou eigenlijk niet moeilijk over gedaan mogen worden. 3 plakken hooi voor 3 paarden is nog veel te weinig en jij zou dan voor het extra hooi moeten zorgen. Dus 2 plakken komen op jouw rekening? Dat is ook van de zotte. Die Fibra staat blijkbaar los van het hooi, want dat wil je geven omwille van de vitaminen en mineralen, terwijl het hooi voor buikvulling en bezigheid is.

Feit is dat niemand hier goed of fout is, beide standpunten zijn heel begrijpelijk. De oorzaak van deze miscommunicatie is het niet grondig communiceren voor je verhuisd ben naar de stal. Ik ben nu ook op zoek naar een pensionstalling en ik vraag de stalhouders echt de pieren uit hun neus. Wat ze te eten krijgen, wanneer, of eigen voeding mogelijk is, wat in speciale omstandigheden, hoeveel hooi, wat voor soort hooi, van welke boer, is eigen hooi mogelijk, wanneer weidegang, wat als het gras op is, etc etc. Nooit zomaar vanuit gaan dat "iets wel mogelijk is". Ik moet zeggen dat ik het ruwvoerbeleid van de stal ook wel gek vindt, laat ons zeggen, voordat jij er was, was er überhaupt geen ruwvoerbeleid. Maar hier had je dus heel makkelijk achter kunnen komen door er gewoon naar te vragen.

Concreet zie ik nu twee oplossingen voor jou:
1. Je spreekt persoonlijk af met de stalhouder en de stalgenoot en gaat eens goed rond tafel zitten. En niet verwijten of eisen gaan stellen, maar praten. Waarom wil je wat jij wilt en waarom willen zij wat zij willen? Zo kan je proberen tot een oplossing te komen.
2. Je verhuist naar een andere stal, waar het voerbeleid beter bij jouw paard past.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 13:39

gini dat om de tafel zitten heb ik al geprobeerd, ik heb aangegeven dat ik ruwvoer gewoon erg belangrijk vind, omdat dit ten goede is van de gezondheid van het paard, ter voorkoming van maagzweren en koliek, als antwoord krijg ik dat het onzin is, ze doet het al 30 jaar zo en heeft nooit problemen gehad.

wat betreft de fibra, dit is een ruwvoer, maar bevat wel alle belangrijke stoffen, zodat je niet extra krachtvoer ij hoeft te geven, 2 vliegen in 1 klap zeg maar.

ik begrijp hun ook wel hoor, dat is het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:45

Dan zit je gewoon niet op 1 lijn en blijft alleen optie 2 nog over. De stalhouder wil overduidelijk niet nog meer water bij de wijn doen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:50

Ga straks lekker naar de andere stal, maar spreek daar ook van te voren duidelijk af hoe het zit. Ik denk dat je van te voren te weinig overleg hebt gehad over wat de stalling inhoud. Wanneer de staleigenaar vind dat je de stal met bijbehorende huurt, maar verder de rest zelf moet doen, vind ik het logisch dat ze niet voor jouw paard wil komen, ook dat de andere huurder dit niet voor je wil doen. Dan denk ik, rijd zelf dagelijks die kant op, totdat je gaat verhuizen, zou dat niet kunnen? Wanneer zoveel hooi niet bij de prijs inbegrepen zit, dan idd bij betalen, hooi is gewoon niet goedkoop. Wat de andere huurder denkt dat goed voor haar paard is, hoeft jouw mening natuurlijk niet te zijn voor jouw paard. Erg lastig, hopelijk kunnen jullie met zijn drieen toch om tafel om duidelijke afspraken te maken totdat je verhuisd. Gezondheid van je paard is niet onbelangrijk.