maiskiemolie vs zonnebloemolie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hesterve

Berichten: 1944
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:34

Als het ook als brandstof gebruikt moet worden zou je dan niet een deel maïs/zonnebloemolie kunnen vervangen door lijnzaadolie. Daarbuiten wel veel omega 3 vetzuren in dan trek je de verhouding weer wat recht. Heb zelf geen ervaring met het voeren van(veel) olie als brandstof. Mijn paard krijgt in de wintermaanden een scheut olie over het voer voor z'n vacht maar daar merk ik verder niet veel van.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:39

Nog eentje dan ( voor degenen die er de tijd voor hebben om het te lezen ) http://www.run4ever.nl/pdf/run4ever_048.pdf
Gaat niet over paarden. wel over cholesterol, hartkwalen ,linolzuur ( = een omega 6 ) en b.v. zonnebloemolie.
Hierin kan je ook lezen dat de nederlandse overheid nog steeds linolzuur als gezond promoot. Terwijl inmiddels uitgebreid is bewezen dat een teveel aan linolzuur heel slecht voor je is. In een aantal om ons heen liggende landen is er nog amper boter te koop met veel linolzuur erin. maar in nederland zijn ze nog niet zover ( en wat dacht je van de giga invloed van Unilever die deze producten maakt ......) .......

Staat oa in ( en het gaat dan dus niet over gewrichten etc, maar over hartproblemen )
Er zijn weinig landen waar meer linolzuur wordt gebruikt dan Israël en weinig landen waar hart- en vaatziekten en diabetes type 2 zo alomtegenwoordig zijn. Hetzelfde geldt voor bepaalde vegetarisch levende groepen in India, die pas hartproblemen ontwikkelden toen ze van geklaarde boter overschakelden op zonnebloemolie

Linolzuur is van het soort omega 6, linoleenzuur van het type omega 3. De ratio omega 6/omega 3 was toen dus ongeveer 1 op 1. Inmiddels krijgen we zoveel extra linolzuur binnen, dat de balans volkomen zoek is. In een land als Nederland wordt zo‟n twintig à dertig keer meer linolzuur dan alfa linoleenzuur geconsumeerd. Dat leidt er ondermeer toe dat het bloed eerder klontert, dat mensen dus sneller trombose of een hartinfarct krijgen.


Zo zie je dat zelfs de overheid soms niet goed op de hoogte is. dus waarom zou een dierenarts dat wel zijn op gebied van voeding. Helaas .....
Laatst bijgewerkt door Maris op 02-05-13 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:53

Sizzle schreef:
Ik geef spotgoedkope koolzaadolie, dat heeft een 6/3 van 2:1 verhouding en geeft bovendien minder verzadigde verzuren.
Maar eerlijk gezegd kom ik er niet echt uit of dat nou echt uitmaakt.
Lijnzaad olie heeft overigens een omgekeerde verhouding 6/3 van 1:4 dacht ik.


In bovenstaande link ( mbt mensen - hartaanval ) staat dat idd koolzaadolie gezond is ! omdat het meer omega 3 bevat. Alleen er wordt voor mensen nog geen margarine van gemaakt in nederland ( Unilever werkt niet mee ).

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:58

hutch84 schreef:
hesterve het dient niet alleen om het verzuren te verkomen maar ook om de spieren te smeren zeg maar het dient dus als brandstof

ik vind het ook erg moeilijk een groot aantal bokkers voeren namelijk zonnebloem olie of mais olie ( 10 jaar geleden gebeurde dat ook al.


Ik geef ook weleens scheut zonnebloemolie per dag over het voer maar dat is een kleine hoeveelheid in verhouding tot het gehele rantsoen.

Overigens bevat de muesli die ik geef, Marstall cornmuesli, dan weer toegevoegde omega 3.

Als ik het goed begrijp heeft jouw paard problemen met suiker/zetmeel in het voer door de PSSM (is toch erfelijk bij quaters? ) en krijgt hij daarom een vetrijkdieet?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 16:48

zijn er toevallig mensen met ervaring van het geven van omega 3-6-9

en mensen met ervaring dat hun paard druk word van olie? en dan de hoeveelheid meer dan 200/300 ml per dag

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:19

Maris schreef:
Sizzle schreef:
En wat te denken van die aziaten met hun Soja waar echt tonnen omega 6 in zitten.
Toch hebben die geen extra last van hart en vaatziekten :?

Het klinkt mij een beetje als de Q10 hype als ik eerlijk ben.


Aziaten schijnen helemaal niet zoveel soja te eten ........ !!! Lijkt me ook niet echt gezond met al die fyto -oestrogeen hormonen erin .......


Er zijn ook onderzoeken uit het verleden die juist beweren dat veel soja minder overgangsklachten geeft in soja etende landen. Je kon toen ook overal soja tabletten kopen. Weet eigenlijk niet hoe men daar nu over denkt.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:45

Zou heel goed kunnen hoor dat soja minder overgangsklachten geeft, komt omdat je dus oestrogenen toevoegt door de soja !

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:00

In welke hoeveelheden geef jij de maiskiemolie ts? Ik ben zelf aan het kijken voor een manier om de paarden wat dikker te krijgen en mijn pensionhouder raad zonnebloem of maiskiemolie aan. Maar ik ben een beetje aan het klooien met de hoeveelheid. Ik geef ze nu beide een goede scheut over de luzerne. Maar ik heb geen idee hoeveel je dan eigenljk geeft. De paardendrogist geeft aan dat 3 eetlepels ongeveer 35 gram is. Dus dat zal ik ongeveer geven. De PD geeft trouwens aan dat je niet meer dan 35 - 45 gr zou mogen geven.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:13

ik geef 200 tot 300 ml maar weet wel dat 500 ml olie gelijk staat aan 2 kg sportbrok
naast dikker worden krijg je paard ook meer energie ..
subli heeft een handige maat beker voor vloeistoffen

ik geeft het op dierenarts advies
je kan dit niet zomaar geven in deze hoeveel heid je zal je suiker zetmelen granen moeten verminderen
anders heb je weer kans op een te veel

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:14

Ik voerde vrij veel buitenpulp, dat heb ik nu gehalveerd.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:36

In ieder geval heel langzaam de hoeveelheid olie opvoeren als je echt meerdere ml olie wil gaan voeren. En boven de 300 ml olie moet je ook extra vit E gaan toevoegen.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:52

bietenpulp valt onder de ruwvoeders dus die hoef inprinciepe niet te verminderen gaat echt om je brokken meuslie die je moet halveren /verminderen /

en inderdaad langzaam opvoeren

Anoniem

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:49

Eten jullie paarden het voer nog met zoveel olie eroverheen?
Ik geef dieetmix,meestal 1 schep na inspanning maar als ik er zeg maar 75 tot 100 ml olie overdoe dan drijft het bijna.
Eet de mijne echt niet.

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:02

Vitamine E geven we al bij, dus dat scheelt. Vanaf welke hoeveelheid olie moet je brok gaan minderen dan? En waarom als je het juist geeft om bij te komen?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:23

de mijne wel hoor ik verdeelde het over 2 voerbeurten ik roerde er mijn luzerne brokken en muslie door heen. en dan dringt de olie daar ook in..( alle 3 mijn paarden staan er op en eten het gewoon )
alleen gooi je het in een maat beker of zo uit de fles want het is veel maar een scheut is al gauw 50 ml

vitamine e bij geven heeft alleen zin als je ook selenium geef anders word het niet op genomen.

de volgende rekensom :
500 ml olie staat gelijk aan 2 kilo sportbrok / rijke basis brok
dus 100 ml is 400 gram

in mijn voorbeeld
als ik dus
1 kg basis brok zou geven
plus mijn 300 ml olie welke gelijk sta 1,2 kg brokken
plus hooi a 7 tot 10 kg

krijg ik een paard wat modder vet word , energie heeft voor 5 en bijna niet meer te handelen is.

daarom ben ik dus gezakt naar 0,5 kg onderhoud brokken
300 ml olie dan zou ik qua energie waarde op 1,5 kg uit komen
en nu blijkt mijn paard word er niet dik van maar is wel erg druk..

ik stop dus nu met 300 ml en zak terug naar 150 ml olie of de omega 369 want die word in mijn geval intressanter omdat ik die aan alle 3 mijn paarden kan geven.

in jou geval:
pulp is een dikmaker:
brokken is geen dik makker ( maar in mijn ogen een energie bron)
ik heb een vermagerd paard ( zoek maar in mijn berichten op don diego )
deze hebben we dikker gekregen door 1 emmer pulp goed hooi kwaliteit kuil 0,5 onderhoudsbrok grote hand luzerne
50 ml olie per voerbeurt ( 2 per dag)

in de hoeveelheden die ik gaf heb je dan niets

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:30

Ik geef deze vit e, daar zit al selenium bij. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1012/35469

Ik ga toch eens kijken naar de hoeveelheid olie die ze nu krijgt. Een scheut is gewoon moeilijk te meten. Dan maar aan de slag met eetlepels/maatbekertjes.

Ze krijgt nu 2x 1,5 kg goede brok, een half emmertje (fritessaus emmertje, weet niet hoeveel liter) pulp met een halve emmer luzerne en aardig wat kuil. Een halve plak van een grote baal (kilo of 7)

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:37

4 / 6 volle soeplepel is 100 tot 125 ml ( heb ik na gemeten )

zo 3 kilo brokken?? is best veel hoor ! moet allemaal flink op gewerkt worden om dat te verteren. rade de dierenarts ons af als je paard te mager is.
liever een kg of 10 paarden pulp ( die zwarte emmers) verdelen over de dag
goed hooi 10 kg als je paard rond de 1,60 is en aan moet komen
luzerne mag hij ook een volle zwarte emmer hebben
en kuil is ook veel vocht
en dan bv 1,5 kg brok per dag en dan max 100 ml olie ( zo hebben wij die van ons toch aardig in model gekregen

toen we hem zijn gaan rijden heeft hij per rij beurt 500 gram merrie brok gekregen is ook een goede dik maker

Annemeik

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: maiskiemolie vs zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:42

Meerdere keren voeren is niet te doen, we staan op een pensionstal en werken gewoon overdag. Het gaat om een paard van 1.72 die elke dag traint en wedstrijden loopt, dus die heeft de brok ook echt wel nodig. Ook is het een moeilijke eter, die gewoon stopt als ze genoeg had.

Hooi is toch 10% van het lichaamsgewicht? Ik dacht dat we met die 7 kg aardig in de richting zaten.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:47

ik voer de mijne van 1,50 10 kg hooi ( is bij ons 1,5 grote plak) die is mooi opgewicht traind ook iedere dag rijdt wedstrijden en was toen hij nog meer hooi kreeg modder vet..
hij is 5 jaar en doet het er goed op
ik voer mijn paarden nooit veel brokken maar rijdt ze op hooi . wegens de spieren moest ik nu op olie overstappen

ik denk dat je meer hooi mag voeren hoor
als hij 1,72 is zal hij zo een 600 wegen dan zou je met 6/7 kg op een dosis zitten die hij nodig heeft om op gewicht te blijven je zou dus na de 10 tot 12 kg mogen..( maar ik ben geen voedingsdeskundige ik vertel dit uit ervaring met mijn eigen paarden en leer van mijn fouten )

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:20

Annemeik, 7 kg hooi maar ? Dat is echt het minimum wat je paard moet krijgen hoor ! Wat Hutch84 ook al zegt.
Zeker voor een mager / te dun paard moet je denken aan 2% ruwvoer ! En als je je paard met die hoeveelheid ruwvoer niet op gewicht kan houden, dan pas krachtvoer, pulp , olie bij gaan voeren !