Shets & gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Shets & gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:02

Pony mag inmiddels een uurtje per dag op het land, is best wel nog veel (en hoog) gras. Maar het gaat goed. Manenkam voelt goed, ze heeft wel een wat dikkere buik als ze eraf komt maar dat is uiteraard logisch en geen probleem, en ze is na een uurtje ook wel aardig verzadigd volgens mij (ze vreet nu nog best snel :P) want ze komt gewoon als ik haar kom halen. Meestal zou ze hard wegrennen :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:43

Ik heb mijn pony's een uur of 4 in het land (niet te kort en niet te lang gras, klein beetje bemest) en verder in de paddock. Een paar groeien iets op dit dieet (maar niet extreem), een aantal blijven mooi op gewicht.
Als ik ga rijden probeer ik juist de dikkies te rijden als de rest op het gras staat waardoor die iets minder gras-tijd hebben.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:25

Hier loopt de ene shet gewoon bij mijn welsh pony's op het land.
Ze staan op een kort gegraasd land en krijgen elke dag een flinke strook gras erbij.
De andere shet heel gevoelig voor HB staat hier sochtends even bij afhankelijk hoe lang ik op stal ben.
Hij staat dan met graasmasker meestal 2/3 uur.
Rest van de dag op hooi.
Beide shetten zijn goed op gewicht.
Daar in tegen zijn mijn welsh pony's wel te dik.
Die mogen dus elke keer hard aan het werk.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:32

Mijne loopt het jaar rond in de paddock met 3 maal daags een flinke portie hooi
En af en toe een paar uurtjes op het gras, werkt voor die van mij prima tot
nog toe

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:16

mijn shet staat van 10 tot 6 op een kaler onbemest stuk.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:00

Die van mij loopt 24/7 op het gras. We hebben stuk van het weiland afgezet en krijgen dan steeds klein beetje erbij.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:33

Opzoek naar ervaringen over graasmaskers kwam ik jouw topic tegen!

Kan je in jouw weide niet een stuk met paaltjes afzetten dat je shet op een mini stukje staat en dat je elke dag een klein stukje gras erbij geeft (strookbegrazing). Staat je paard niet alleen en je shet overeet zich niet? dus een weide in de wei :-)

Of zoals nu, maar een uurtje en dan er weer af. Je weet dat het aanbod geldt om je shet bij mijn pony in de paddock te zetten voor gezelschap. Want ook mijn pony mag met dat hoge gras niet te lang erop. Max. 2 uur.

Enne je schrijft dat er kunstmest overheen gegaan is. Dat heb ik gemist. Er is naar mijn weten alleen mest met stro/hooi van "eigen vee" overheen gegaan. (of weet ik de definitie van kunstmest niet goed, wat ook zou kunnen of ik heb het een keertje gemist!).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:46

Ik heb ze juist in lang gras, worden ze wel dik maar niet bevangen van. Laat het goed door groeien. Nu nog op winter land, dus kaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 06:49

@ Marg; er is wel kunstmest nog eens overheen gegaan. En niet een heel gunstige soort, of nou ja, wel voor het gras, maar niet voor paarden wat ik begreep van de staleigenaar. Best hoog fructaan gehalte kan erin zitten.

Ik heb momenteel ook een mini-wei in een wei gemaakt. Een postzegel waar het gras ook niet enorm groeide (niet veel mest gevangen?) in de hoek van de weide, en daar mag ze nu een uurtje per dag op.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:21

Joh, ik wist dat helemaal niet van die kunstmest. Blijkbaar heb ik zitten slapen of is dat gedaan op een dag/tijdstip dat ik er niet was. Jammer, het is zulke zooi! Vandaar dat het zo goed groeit.

Ah, de wei in de wei heb je al, tja dan zijn mijn ideeen ook op!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:02

Pony lijkt het goed te doen met die paar uurtjes op het land. Ze mag nu savonds 2 a 3 uurtjes inmiddels en vandaag heb ik haar van haar postzegelstukje afgehaald en bij de grote in het land gezet; dat is aardig kaal nu. Ik krijg bijna het idee dat ze in de paddock amper wat eet. Vond haar best slank ogen vandaag. Terwijl ze in de paddock ook onbeperkt graszaadhooi heeft.

Afbeelding

LisaDubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:32

mijn shetten staan 24/7 buiten. zijn wel lekkere dikkerds. :P ze krijgen iets van muesli ofzo en in de winter hooi. wij gaan altijd op zondag een uur of 3 met ze wandelen over de dijk enzo. ze krijgen na het lopen wortels brood en brokken. :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:35

die van mij staat meestal ongeveer 1,5 uur per dag op een grote weide met veel gras, en de rest van de tijd op het zand. In de ochtend en avond krijgen ze hooi.
Hij is trouwens wel veeeel te dik, maar daar ben ik mee bezig :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:39

Tancreda4 schreef:
Pony lijkt het goed te doen met die paar uurtjes op het land. Ze mag nu savonds 2 a 3 uurtjes inmiddels en vandaag heb ik haar van haar postzegelstukje afgehaald en bij de grote in het land gezet; dat is aardig kaal nu. Ik krijg bijna het idee dat ze in de paddock amper wat eet. Vond haar best slank ogen vandaag. Terwijl ze in de paddock ook onbeperkt graszaadhooi heeft.

[ Afbeelding ]

wat ziet jouw pony er goed uit zeg!
die van mij mag 2uurtjes met grasmasker op het land, en krijgt ook onbeperkt graszaadhooi als hij op de paddock staat, maar die lijkt wel drachtig :=
doet jouw pony ook veel qua werk?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:44

Overdag mogen ze 2 uurtjes op het land (gemaaid gras) En verder staan ze in de paddock dat uitloopt op een klein kaal stuk land

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:42

@ Elaine; nee, ze doet weinig qua werk. Als ik tijd over heb gaat ze even mee een rondje fietsen, rondje naast de grote op buitenrit (alleen als ik een stapritje ga doen, dan draaft de kleine al de hele tijd), en zo heel soms voor het karretje. Maar 1x per week is veel :o
Ik heb echer het idee dat ze momenteel erg weinig hooi in de paddock eet, en haar buik 'opspaart' om het vol te stoppen met gras in die paar uurtjes. Ze staat er nog steeds enkel savonds op een aantal uren.
En toch, je zou denken; shetlander die maar 2 a 3 uu rop het land mag propt zich in die paar uren dusdanig vol zonder te stoppen. Maar laatst stond ze heerlijk te dutten in het land :? Dat had ik nooit verwacht dat ze daar tijd voor zou nemen. Rare pony.
Ze staat overigens nu gewoon op het grote land erbij, is toch maar voor een paar uur. Ook in het langere gras.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:45

ow dan heb je gewoon enorme mazzel nu denk ik Tancreda :)
Die van mij neemt tijdens zijn tijd op het gras niet eens de moeite om z'n hoofd omhoog te doen tijdens het plassen :')
en daarnaast eet hij nog een kilo of 5 a 6 per dag aan graszaaf hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:23

Qua graszaadhooi heb ik geen idee wat ze eet, dat zit onbeperkt in de ruif en eet de grote ook van mee in de nacht. Ze doen nu ongeveer een baaltje in een week, en dan krijgt die grote er nog wat veldbeem bij snachts.
En die kleine houdt zichzelf een beetje in beweging. Ze weet dat ze rond 18-19 uur naar het gras mag, en dan gaat ze alvast een hoefslagje lopen in de paddock als ik wat te laat ben :+