Lijnzaad koken, wie doet het nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: Lijnzaad koken, wie doet het nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:52

Bij mij is het zo dat het om een artrose paard gaat. Maisolie, zonnebloemolie zijn allemaal echt niet gezond ! Bevatten veel omega 6 en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend. Lijnzaad olie bevat omega 3 en is om die reden wel goed.

Bij artrose kan het zo zijn dat het kraakbeen geleidelijk verdwijnt van het gewricht waarbij het bot soms bloot komt te liggen. Doordat het kraakbeen beschadigd is raakt het gewricht geïrriteerd en ontstaat er een ontstekingsreactie. Deze ontstekingsreactie heeft als gevolg dat er nog meer kraakbeenschade ontstaat en hierdoor zal de ontstekingsreactie weer toenemen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:53

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:54

top dankjewel ik ga het topic doorlezen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:16

Hier krijgen de ponies en ezels het hele jaar door. Iedere dag lijnzaad erbij :)

Ik vind dat zo heerlijk ruiken <3

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:17

linnie050 schreef:
Bij mij is het zo dat het om een artrose paard gaat. Maisolie, zonnebloemolie zijn allemaal echt niet gezond ! Bevatten veel omega 6 en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend. Lijnzaad olie bevat omega 3 en is om die reden wel goed.

Bij artrose kan het zo zijn dat het kraakbeen geleidelijk verdwijnt van het gewricht waarbij het bot soms bloot komt te liggen. Doordat het kraakbeen beschadigd is raakt het gewricht geïrriteerd en ontstaat er een ontstekingsreactie. Deze ontstekingsreactie heeft als gevolg dat er nog meer kraakbeenschade ontstaat en hierdoor zal de ontstekingsreactie weer toenemen.

Ik deed het eerst ook nooit, maar juist omdat ik hier op bokt las dat er bij iemand door de DA aangeraden werd om zonnebloemolie te gebruiken ben ik het wel gaan doen. ik heb het in zon popje en doe meestal 4/5 pompjes.
Maar waarom is zonnebloemolie dan niet goed?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:20

Omdat zonnebloem olie veel omega 6 bevat en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend.
In mijn geval gaat het dus om een artrose paard zie hierboven. Ik gaf eerder ook zonnebloem olie ik dacht mooi goedkoop en makkelijk want de artrose medicijnen is poeder even olie erover heen en het blijft goed liggen op de brokjes of de muesli. Nu geef ik dus lijnzaad olie.

0nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:30

linnie050 schreef:
Omdat zonnebloem olie veel omega 6 bevat en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend.
In mijn geval gaat het dus om een artrose paard zie hierboven. Ik gaf eerder ook zonnebloem olie ik dacht mooi goedkoop en makkelijk want de artrose medicijnen is poeder even olie erover heen en het blijft goed liggen op de brokjes of de muesli. Nu geef ik dus lijnzaad olie.

O sorry, dat had je ook al gezegd ja

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:50

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad

Hier staat minimaal 1 uur koken.... Wie doet dat nog meer?

Bij het gebruik van hele zaadjes wordt vaak aangeraden het lijnzaad minimaal een uur in ruim water (ca. 1 deel lijnzaad op 4 delen water) te koken, om het blauwzuur te laten vervliegen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:22

nou...een uur koken doe ik niet nee..... hooguit 10 minuten, ik dacht altijd dat dat al voldoende was :(

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:32

Ik heb meerdere topics door gespit nu de meeste koken 5-20 minuten.
Een aantal kookt water en gooit het er zo over heen.
Ik denk iedereen heeft zijn of haar eigen manier.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:33

Ik kook al jaren regelmatig lijnzaad voor mn paardjes. tegen zand, voor de vacht en om ze wat lekkers te geven.
Ik kook een kopje vol op ongeveer 5 delen water. dan 20 minuutjes koken.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:34

Helabitha schreef:
Ik geef t ongekookt, blijven die waardevolle omega 3 vetzuren heel! Kan best, heb het eens uitgezocht en tot 100 gr is ongekookt geen probleem, juist beter.

Mag ook meer dan 100 gram ongekookt.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:37

linnie050 schreef:
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad

Hier staat minimaal 1 uur koken.... Wie doet dat nog meer?

Bij het gebruik van hele zaadjes wordt vaak aangeraden het lijnzaad minimaal een uur in ruim water (ca. 1 deel lijnzaad op 4 delen water) te koken, om het blauwzuur te laten vervliegen.

Voor zover mijn informatie en ervaring strekt (mijn paard vertoont geen tekenen van vergiftiging en krijgt al een paar jaar flinke hoeveelheden rauw lijnzaad) is dit koken achterhaald.

http://www.balancedequine.com.au/nutrition/linseed.html

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:39

Ik durf het toch niet zo zonder te koken te voeren.
Het is ook mijn eigen paard niet.
Ik heb gisteren voor het eerst lijnzaad gekookt :D
Het ging natuurlijk overkoken en ik denk dat het iets te waterig was.
Maar volgende keer weer beter :+
Had 1 kopje lijnzaad in 1 liter water gedaan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:14

linnie050 schreef:
Ik durf het toch niet zo zonder te koken te voeren.
Het is ook mijn eigen paard niet.
Ik heb gisteren voor het eerst lijnzaad gekookt :D
Het ging natuurlijk overkoken en ik denk dat het iets te waterig was.
Maar volgende keer weer beter :+
Had 1 kopje lijnzaad in 1 liter water gedaan.

Dan moet je maar eens contact opnemen met de Faculteit in Utrecht. Ze voeren daar alleen maar ongekookt lijnzaad.

wefelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:15

Ik kookte het ook altijd, maar dan om het zand uit de darmen te krijgen. Ben nu overgestapt op psylliumzaad en ben eindelijk van het geknoei af! Dat is namelijk onwijs makkelijk te voeren en heeft hetzelfde effect!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:44

wefelu schreef:
Ik kookte het ook altijd, maar dan om het zand uit de darmen te krijgen. Ben nu overgestapt op psylliumzaad en ben eindelijk van het geknoei af! Dat is namelijk onwijs makkelijk te voeren en heeft hetzelfde effect!

Alleen helpt psylliumzaad niet voor die mooie glans op je paard en het gemak bij het verharen. Daarvoor voeren ook veel mensen lijnzaad in het voor- en najaar. Voor zand werkt psylliumzaad idd erg goed.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:49

Ik geef mijn paard af en toe gekookte lijnzaad, nu voor het verharen en tegen het zand.
2 handjes met flink veel water erbij, aan de kook brengen en ruim 10 min. laten doorkoken.