Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
linnie050 schreef:Ik heb nu ook lijnzaad gekocht.
Had een topic geopend toen werd ik op deze gewezen.
Ik heb nog meer vragen erover.
[VS] Lijnzaad koken
bv hoelang kan je het bewaren na het koken.
En hoeveel voor 1 paard enz

linnie050 schreef:Bij mij is het zo dat het om een artrose paard gaat. Maisolie, zonnebloemolie zijn allemaal echt niet gezond ! Bevatten veel omega 6 en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend. Lijnzaad olie bevat omega 3 en is om die reden wel goed.
Bij artrose kan het zo zijn dat het kraakbeen geleidelijk verdwijnt van het gewricht waarbij het bot soms bloot komt te liggen. Doordat het kraakbeen beschadigd is raakt het gewricht geïrriteerd en ontstaat er een ontstekingsreactie. Deze ontstekingsreactie heeft als gevolg dat er nog meer kraakbeenschade ontstaat en hierdoor zal de ontstekingsreactie weer toenemen.
linnie050 schreef:Omdat zonnebloem olie veel omega 6 bevat en daarmee zijn ze ontstekingsbevorderend.
In mijn geval gaat het dus om een artrose paard zie hierboven. Ik gaf eerder ook zonnebloem olie ik dacht mooi goedkoop en makkelijk want de artrose medicijnen is poeder even olie erover heen en het blijft goed liggen op de brokjes of de muesli. Nu geef ik dus lijnzaad olie.
linnie050 schreef:http://www.voervergelijk.nl/nieuws/160/ ... r-lijnzaad
Hier staat minimaal 1 uur koken.... Wie doet dat nog meer?
Bij het gebruik van hele zaadjes wordt vaak aangeraden het lijnzaad minimaal een uur in ruim water (ca. 1 deel lijnzaad op 4 delen water) te koken, om het blauwzuur te laten vervliegen.
linnie050 schreef:Ik durf het toch niet zo zonder te koken te voeren.
Het is ook mijn eigen paard niet.
Ik heb gisteren voor het eerst lijnzaad gekookt![]()
Het ging natuurlijk overkoken en ik denk dat het iets te waterig was.
Maar volgende keer weer beter
Had 1 kopje lijnzaad in 1 liter water gedaan.
wefelu schreef:Ik kookte het ook altijd, maar dan om het zand uit de darmen te krijgen. Ben nu overgestapt op psylliumzaad en ben eindelijk van het geknoei af! Dat is namelijk onwijs makkelijk te voeren en heeft hetzelfde effect!