Enkel stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Enkel stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:51

Bwa, natuurlijk is het voordroog lekkerder dan het stro .. Doorgaans vinden de meesten hamburgers ook lekkerder dan spruitjes .. Wil niet zeggen dat spruitjes daarom slecht zijn ;)

Eigen weide hooien is geen optie, ik ben gewoon pensionklant en ik krijg al amper gras, laat staan dat ik kan hooien :Y) :)) (stukje is zo'n 30x100 meter waar gras op komt, en dan is er nog een uitloop en de schuilstal enzo).

Ik ga wel eens verder rondkijken & vragen hier in de buurt :j

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:54

Haha daar heb je een punt ;) Succes

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:41

Kan je de optiform niet vervangen voor Lucerne? Dat is ook vrij hoog in calcium heb ik altijd begrepen.

Lastig probleem dat je zo weinig opslagruimte hebt en ook nog eens niet aan hooi kan komen, de mijne eten wel stro maar eten voornamelijk hooi (15 a 20 kilo hooi per dag afhankelijk van hoeveel ze kunnen grazen en de kou). Alleen stro als ruwvoer zou ik niet snel doen, daar heb ik geen bron voor of basis, maar gevoelsmatig (en wat ik altijd 'geleerd' heb) is toch hooi de basis.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:44

[quote="[***]"]
Laatst bijgewerkt door hokke op 28-03-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:49

Vraag ik me af waarom?? Waarom niet hooi/voordroog als de prijs eigenlijk niet veel uitmaakt??
Stro verteerd slechter en is geen paarden voer,( haverstro, tarwestro enz) Hooi...GRAS... daarintegen wel natuurlijk!
Dus waarom stro en geen hooi, wat is daar de reden van?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:54

aerdenhout1 schreef:
Vraag ik me af waarom?? Waarom niet hooi/voordroog als de prijs eigenlijk niet veel uitmaakt??
Stro verteerd slechter en is geen paarden voer,( haverstro, tarwestro enz) Hooi...GRAS... daarintegen wel natuurlijk!
Dus waarom stro en geen hooi, wat is daar de reden van?

Hooi is in haar buurt bijna niet te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk ook veel kuil en voordroog, maar hooi is toch bijna niet weg te denken voor veehouders enz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:59

Dat onder andere, en wie zegt dat de prijs niet uitmaakt? Heb het al eerder gehad over de prijs/kwaliteitverhouding van het voordroog hier .. Dus vind ik het tijd om verder te kijken .. ben ik ook mee bezig .. Dacht dat het misschien simpel kon door het voordroog te vervangen door.. maar ben eruit dat dit geen optie is, dus ik kijk gewoon verder ;)

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:11

Ik heb ooit ergens iets gelezen dat in Duitsland wel vaker een mengeling van Luzerne en stro wordt gevoerd. Zelfde geldt voor Spanje....
je moet maar eens googlen op die combinatie.

Hoeveel paarden staan er niet op stro en eten daar niet van......?

Ik denk alleen niet dat je het echt als 'voer' moet zien, meer als bezigheidstherapie / buikvulling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:16

Heb al een aantal mailtjes gestuurd maar nog geen reacties gehad.. dus voorlopig nog geen succes. Ik kijk wel elke dag of er nog wat nieuws bij komt :j

@ Maitu : ik dacht inderdaad ook dat er landen waren die stro als basis gebruikten .. met dan inderdaad nog dingen als luzerne of dergelijke bij om aan de voedingsstoffen te komen .. Eens kijken of ik daar meer van kan vinden ..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:19

Je moet jezelf wel afvragen hoe ver die landen al zijn......Wij zijn best bezig met het beste voor de paarden willen en kijken wat ze echt nodig hebben etc etc. Andere landen lopen soms!! in welzijn nog een beetje achter.

Stro als basis is niet goed voor een paard, zeker niet op lange termijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:21

Het zijn geen landen aan de andere kant van de wereld .. en ze brengen in mijn ogen geen slechte paarden voort ... En hoezo achter? Hebben wij dan in het verleden onze paarden ook puur op stro gehad en zijn we daar vanaf gestapt omdat het niet goed was? Of hebben we dat eigenlijk gewoon nog nooit geprobeerd en hebben we altijd met hooi/gras/voordroog gewerkt? Zit een verschil in natuurlijk ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:06

Andere landen lopen soms best achter. Niet iedereen in dat land, amar de verschillen zijn groot. Ook binnen Europa.

De reden dat wij geen stro als basis voeren is omdat we kijken naar wat het paard in de natuur eet en wat hij nodig heeft. Er zijn mensen die dat bestuderen.
Zo zijn onze graslanden eigenlijk niet geschikt en gaan steeds meer mensen kijken naar meer soorten gras. Als je een paard namelijk in de natuur laat eten, kiest hij wat hij nodig heeft en zal niet eten wat slecht voor hem is.

Door alle biks, snoepjes en rotzooi zijn paarden gewend geraakt aan de lekkere smaak, maar het is net als snoep of snacks voor de mens.
Jij weet ook wat goed voor je is, maar dat wil niet zeggen dat je dat altijd lekker vind. Als je al die snoep nooit gehad zou hebben, zou je de smaak niet kennen en wel eten wat er is en goed voor je is zoals groente, fruit, noten etc.

Paarden die op stal staan en eenzijdig voedsel krijgen pakken inderdaad ook wat niet in hun dagelijkse portie hoort. Ze zijn zoekende en komen iets tekort wat ze dus willen aanvullen. Vaak met zich rondeten van eenzijdig voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:12

Tja, je kan dat doortrekken zo ver als je wil natuurlijk .. in de natuur heb je helemaal geen hooi & voordroog & dergelijke (tenzij je dor steppegras als hooi bekijkt :+ ).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:44

Tuurlijk wel. Hooi=gras. Er zit nog steeds in wat ze nodig hebben en wat hun natuurlijke voer is. Ze kiezen alleen in de natuur voor nog meer bladeren, grassen, bomen etc etc....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:03

Stro kan soms behoorlijk wat suiker bevatten, tot wel 30%, ligt er maar net aan wat voor partij je hebt. Om stro goed te verteren wordt vaak geadviseerd om vooraf een portie hooi te voeren. Stro is extreem droog en dat kan soms koliek veroorzaken. Hoe ziet de mest van je dieren eruit? Als er stukjes stro inzitten langer als 2 cm betekent dat dat het niet goed verteert wordt. Er zijn landen waar niet veel hooi beschikbaar is en waar stro met de zaden er nog in wordt gevoerd als complete vervanging. Maar dat is geen ideale situatie natuurlijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:06

ik zou het niet doen :n
stro is door de ruwe structuur een zeer moeilijk te verteren voersoort, te veel stro kan dan ook leiden tot verstoppingen in het maag/darmstelsel omdat deze het stro gewoon niet volledig ka verteren.
een beetje stro is niet verkeerd, het maakt het maag/darmstelsel actief, maar om nou als basis stro te gaan voeren is mijn inzien niet verstandig en ook gevaarlijk voor het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:08

Mest ziet er gewoon goed uit, geen stro in te vinden .. Zal wel van paard tot paard afhangen (van ruwe spelt zeggen ze bv. hetzelfde, en ook dat verteren ze zonder problemen). Ook totaal geen tekenen van ongemak of dergelijke, en ze krijgen het al een hele tijd (heb het in het begin wel opgebouwd omdat ik inderdaad bang had voor koliek, maar nu eten ze zoveel ze zelf willen.. ).

(ben trouwens nog steeds zoekende naar een andere oplossing hoor, dat ik toch iets van hooi/voordroog kan bijvoeren.. dus niet dat mijn reacties als verdedigend gezien worden om toch enkel maar stro te geven ofzo ;) Ze krijgen nu ook nog gewoon ander ruwvoer bij. ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:11

Ik heb zelf lang de helft stro, de helft hooi gevoerd om hem te laten afvallen. Kans op strokoliek was vrij klein gelukkig; paard staat 24/7 buiten dus bewoog meer dan een paard in een stal en dat stimuleerde de darmen weer. De meeste paarden met stro koliek staan voor een voor een (groot) deel van de dag op stal.

Overigens vul ik nog steeds hun hooinet met wat stro :) ik kan ze niet onbeperkt hooi geven, maar met stro kan ik er wel voor zorgen dat ze een groot deel van de dag ruwvoer tot hun beschikking hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:15

[***] schreef:
Heb al een aantal mailtjes gestuurd maar nog geen reacties gehad.. dus voorlopig nog geen succes. Ik kijk wel elke dag of er nog wat nieuws bij komt :j

@ Maitu : ik dacht inderdaad ook dat er landen waren die stro als basis gebruikten .. met dan inderdaad nog dingen als luzerne of dergelijke bij om aan de voedingsstoffen te komen .. Eens kijken of ik daar meer van kan vinden ..

bij dergelijke landen als spanje en portugal waar het erg droog is en ze gewoon niet de beschikking hebben over de kwaliteit hooi die wij hebben wordt er vooral veel hooi geimporteerd, daarnaast is het hooi dat zei voeren wel is waar ruwer van structuur als onze goede kwaliteit hooi, maar het is nog steeds niet van dezelfde structuur als het stro.

daarnaast moet je niet vergeten dat de buitenlandse paarden die JIJ ziet, de paarden zijn die van grote stallen afkomen, welke meer te besteden hebben en dus makkelijker hooi vanaf onze kant op transporteren. de paarden die JIJ niet ziet, dus die van de armere mensen/boeren, die niet die mogelijkheid hebben... tjah, je wilt dan ook niet weten hoe die er uit zien :n en je weet ook niet hoeveel paarden er daar doodgaan aan verstoppingskoliek, of hoe oud de gemiddelde leeftijd is van zo'n dier...

zolang je dat niet weet kun je je moeilijk beroepen op het feit dat die dieren volgens jou stro krijgen en dat dat afdoende is, want daar staan ze er toch ook op? maar je weet dus niet wat er achter "de schermen" gebeurt

er is een reden dat wij hooi gebruiken en geen stro ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:39

Misschien is er toch een lichtpuntje.
Ik heb het er vandaag eens met de stalhouder over gehad en die blijkt nog iemand te kennen die grote pakken hooi heeft. Dit is een andere persoon dan die van het voordroog. Stalhouder ging eens horen achter het hooi en de prijs enzo, dinsdag weet ik meer. Zijn grote pakken dus altijd wel fijn .. Als dat een beetje goed meevalt kan het stro ook gewoon weg :) Ben benieuwd :Y)

Het gaat wel goed nu met de pony's, ze zijn nu echt goed op gewicht (verbaas me er nog steeds over dat ik ribben voel bij mijn pony, daarvan heb ik 6 jaar niet geweten dat die ribben heeft :') ) maar ik moet er natuurlijk nu op gaan letten dat het niet te ver doorkantelt want dan zijn ze binnenkort te mager en dat willen we ook niet :+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:57

Je woont in belgisch limburg, kun je niet een keer een zaterdag uit trekken om in nederland hooi te halen met de trailer dan?