Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard soepeler met magnesium: had dus magnesiumtekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:45

HIer een tekort in bloed. Tja, of het betrouwbaar was of niet...Ik laat bloed afnemen en daar komt dit uit. Tevens licht bloedarmoede.

Nu geef ik al even magnesium oxide bij met lijnzaad, anders krijg ik het er helemaal niet in.

Hij krijgt ook al even vito. Eerst ook nog optiform.

Pony zijn manenkam is wel zachter en bewoog een tijd zeker ruimer en was ook stukken vlotter.

We zijn van stal verandert en hij krijgt nu ander ruwvoer. Heb de optiform bijna op en stop daarmee.

Of het alleen aan de magnesium ligt, weet ik niet zeker, maar ga er nog wel even mee door. Ik denk dat het ruwvoer en de muesli wel mee telt. Tijdens het bloedonderzoek had hij nog geen vito. Woonde hier net en was nog zoekende, dus pavo daily plus gegeven.
Hij krijgt ook weer meer beweging, dus helpt hem zeker. Hoewel hij nooit zo ruim en vlot was.

Hij blijft wel wat kijkerig en schrikerig, soms beetje explosief, maar kan de kou zijn. Hij is zomers echt de stukken slomer.

Hij staat samen met de shet die hetzelfde krijgt, maar minder en ze hebben altijd een zout/mineralen blok.

Nu krijgt hij 1x daags de magnesium en vond hem de laatste week weer stijver en heel kijkerig, dus waar dat aan zou liggen? Ik zette eerste voer klaar en dan deed ik in alle 3 de bakjes magnesium. Dit werd alleen echt niet opgegeten en vond veel in de voerbak terug.

Hij is 15 en twijfel nog wel om wat glucosemine bij te gaan geven. Ik denk dat hij nu zonder de optiform in totaal minder eiwitten binnen krijgt, wat in deze fase ook niet nodig is. Volgens mij is dat ook wel een puntje van opletten bij hem.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:09

Albert: magnesiumcitraat is dus een vorm die nauwelijks wordt opgenomen, dus daar heb je niet zoveel aan.

Iemand gaf een halve theelepel magnesiumoxide? Dat kan echt nooit een tekort oplossen, want de hoeveelheid magnesium die daar in zit is nihil, lijkt mij.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:51

Welke vorm wordt het beste opgenomen dorientjuh?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 15:01

Volgens paardnatuurlijk:
Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat. Er zijn twee hoofdgroepen:

Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.

Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:23

maar volgens oa dr Kellon is juist magnesium oxide erg goed opneembaar voor paarden ( niet voor mensen overigens ) en bevat magnesium oxide ook nog eens hoog magnesium.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:36

Maris schreef:
maar volgens oa dr Kellon is juist magnesium oxide erg goed opneembaar voor paarden ( niet voor mensen overigens ) en bevat magnesium oxide ook nog eens hoog magnesium.

volgens mijn DA ook, en mijn paard doet het er goed op :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:37

In het lijstje wordt volgens mij de begrippen organisch en anorganisch geweld aangedaan t.b.v. eigen producten.
Volgens mij wordt magnesium het makkelijkst opgenomen als het verbonden is aan een zo klein mogelijke organische stof. Citraat is zo'n kleine organische verbinding die rechtstreeks in de celstofwisseling m.n. de citroenzuurcyclus wordt gebruikt.
Alfaketonzuren zijn wel organisch en onderdeel van het Emden-Mayerhoff metabolisme maar worden niet rechtsreeks benut en maken volgens mij een relatief goedkoop supplement onnodig duur.

Ook magnesiumoxide kan het paard, welleswaar niet rechtstreeks, maar toch goed verwerken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 16:34

Ik heb ook magnesiumoxide hoor. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:13

Bedankt voor je toelichting, ik ga me er even in verdiepen :-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:17

Ik geef steeds citraat van groene os, en daar reageerd mijne heel goed op - en slechter als ik ermee stop. Dat is maar een minischepje tot 2 schepjes op een dag (hooguit 10 gram denk ik?) en dat geeft al verschil. Dus zo slecht wordt het niet opgenomen lijkt mij dan?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:49

mirgino schreef:
mijn paard krijgt al bijna 2jr magnesium bij
elke dag een halve eetlepel oxide gries

bij hem is er een tekort, na een bloedtest kwam dit naar voren
na ong 6mnd zijn we gestopt en paard ging weer schrik reacties tonen en kort/stijf lopen, en idd was het weer te laag
nu krijgt hij het elke dag
een eventueel teveel plassen ze uit
bij mijn paard zat er ook behoorlijk veel in de urine, waarschijnlijk neemt hij het te slecht op uit het voer
nu doet hij het al ruim 1 jr jaar geweldig, hij krijgt ook MSM bij en is soepeler en relaxter dan ooit.

Magnesiumtekort is een hype.
In werkelijkheid, bij een standaard voeding, komt het zo goed als nooit voor.
Een bloedtest zegt weinig of niets.
Alleen met een urinetest over 24 uur, liefst een paar keer herhaald, kun je iets zinnings vertellen over de magnesiumstatus.
Of met een volledige analyse van het rantsoen.

Jouw paard had veel magnesium in de urine,
wat heel eenvoudig betekent dat zijn rantsoen al meer dan voldoende magnesium bevat.
Het overtollige magnesium komt namelijk via de nieren in de urine terecht.
Best mogelijk dat hij soepeler en relaxter is dan ooit,
maar dat is (1) een bijzonder subjectieve vaststelling, en (2) het kan honderd verschillende oorzaken hebben.

Jouw paard heeft dus meer dan voldoende magnesium in zijn rantsoen,
maar toch ben je hem extra magnesium aan het bijvoeren.
Op korte termijn kan dat geen kwaad, maar op lange termijn ontstaan er wel degelijk gezondheidsrisico's.
Magnesium is nl. een antacid, wat betekent dat het de zuurtegraad van de maag verlaagt.
Dat kan voor gevolg hebben dat het voer minder goed verteerd wordt, en het paard minder voedingsstoffen opneemt.
Daarnaast kunnen bepaalde stoffen in de dunne en/of dikke darm terecht komen, die eigenlijk in de maag horen verteerd te worden.
Dat kan eventueel kwalijke gevolgen hebben.

Kortom, magnesium is op termijn niet onschuldig.
De conclusie is simpel. Geef het niet als het niet écht nodig is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:37

BigBen

als ik jouw verhaal leest zou ik eigenlijk kunnen stoppen en het dan weer aankijken hoe hij het blijft doen?
volgens mijn DA kan het geen kwaad omdat een teveel uitgeplast word

en ik lees juist in paardenbladen dat het vaak voorkomt, vaker dan je denkt, dat er veel paarden rondlopen met tekort
wat ik begrepen heb is dat er teweinig in de bodem zit [ gras en hooi ]

mijn paard had rare schrik reacties,verstijven bij iets raars zien [ wat hij dan ineens raar vond bv gewoon het stro in de box ]
na het bijgeven van magnesium heeft hij dit niet meer

en even met getallen gooien, zo uit mijn hoofd, had hij 6.0 na 3 mnd geven 0.88 na weer gestopt te zijn 3mnd later weer 6.0

daarom krijgt hij nu bij.

ik geef liever niks bij ,maar als het `moet`omdat paard het `nodig`heeft dan doe ik dat graag

en nu hij zo goed functioneert durf ik niet meer te stoppen,ben bang dat hij over paar mnd ineens weer tekort heeft en hij weer in zijn oude gedrag vervalt

ik vind het maar lastig :roll:

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:56

Interessant onderwerp, dus ben het gaan volgen. Wanneer een paard overtollig magnesium via de urine afvoert, wil dit niet met zekerheid zeggen dat het paard voldoende opneemt. Er kan een 'storing' zijn in de opname. Waar dit aan ligt is dus nog wel een vraag.
Dit is bij mensen ook mogelijk, bijvoorbeeld met het vitamine B12. Wanneer dit voldoende zit in je voeding kan het toch mogelijk zijn dat het niet goed opgenomen wordt en de weefsels dus onvoldoende vitamine B12 krijgen. Ook wanneer een bloedbeeld voldoende aangeeft, dus bloedonderzoek zegt niet alles.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 11:19

Sowieso lijkt het me niet goed om het permanent bij te voeren omdat het op langere termijn kan zorgen voor botontkalking vanwege de verkeerde verhouding calcium-fosfor-magnesium. Maar zoals ik het hier lees, is er dus geen betrouwbare manier om een magnesiumtekort te meten.

Nou heb ik toevallig mijn scriptie over paardenvoeding gedaan. Er is een internationale richtlijn voor wat een gemiddeld paard per dag moet binnen krijgen. Ik heb dit vergeleken met een gemiddelde ruwvoeranalyse en hoeveel een paard in Nederland gemiddeld aan ruwvoer krijgt (dit is op basis van een enquête; ik had 181 respondenten, allemaal professionele paardenhouders). Uit mijn enquête blijkt dat er gemiddeld 12,8 kg hooi wordt gevoerd aan een paard per dag. Volgens de ruwvoeranalyse zit er 1,5 gram magnesium in een kg hooi. De benodigde hoeveel magnesium per paard per dag is 13,8 gram. Dit zou dus betekenen dat wanneer een paard alleen deze hoeveelheid hooi zou krijgen per dag, dat het paard al op 19,2 gram magnesium per dag zit en er dus geen tekort zou moeten zijn. Het zijn natuurlijk allemaal gemiddelden, maar het geeft toch wel iets aan denk ik. (Mocht er iemand interesse hebben in mijn scriptie, laat maar weten. :) )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:41

Ik heb ook sterk het vermoeden dat het gemeten gehalte in bloed, destijds door het ruwvoer op die stal kwam.
Het ging echter een tijd wel goed tot laatste weken. Of het nou door het weer komt of teveel eiwitten bijvoorbeeld weet ik niet.

Zit eraan te denken om naar een spier/skelet supplement te kijken, zit vaak ook wat magnesium in.

Hij is met stal verhuizen van hooi naar voordroog. Hij moet meer aan het werk. Ik stop sowieso met de optiform naast de vito.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:52

Albert schreef:
Tancreda, ik bestel het bij http://www.equilin.nl daar hebben ze 100% magnesiumcitraat.

Thanks! Maar dat komt volgens mij hetzelfde neer als de groene os. Op het potje van groene os staat geloof ik 17% magnesium. En bij die van Equilin geven ze ook aan dat een schepje van 10 gram, 1.6 gram elementair magnesium bevat. Hetzelfde percentage dan ongeveer, er vanuit gaand dat ze hetzelfde bedoelen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:42

dorientjuh schreef:
Sowieso lijkt het me niet goed om het permanent bij te voeren omdat het op langere termijn kan zorgen voor botontkalking vanwege de verkeerde verhouding calcium-fosfor-magnesium. Maar zoals ik het hier lees, is er dus geen betrouwbare manier om een magnesiumtekort te meten.

Nou heb ik toevallig mijn scriptie over paardenvoeding gedaan. Er is een internationale richtlijn voor wat een gemiddeld paard per dag moet binnen krijgen. Ik heb dit vergeleken met een gemiddelde ruwvoeranalyse en hoeveel een paard in Nederland gemiddeld aan ruwvoer krijgt (dit is op basis van een enquête; ik had 181 respondenten, allemaal professionele paardenhouders). Uit mijn enquête blijkt dat er gemiddeld 12,8 kg hooi wordt gevoerd aan een paard per dag. Volgens de ruwvoeranalyse zit er 1,5 gram magnesium in een kg hooi. De benodigde hoeveel magnesium per paard per dag is 13,8 gram. Dit zou dus betekenen dat wanneer een paard alleen deze hoeveelheid hooi zou krijgen per dag, dat het paard al op 19,2 gram magnesium per dag zit en er dus geen tekort zou moeten zijn. Het zijn natuurlijk allemaal gemiddelden, maar het geeft toch wel iets aan denk ik. (Mocht er iemand interesse hebben in mijn scriptie, laat maar weten. :) )

Maar dan ga je er van uit dat al die magnesium opgenomen wordt en gebruikt en daar gaat het fout! Volgens Frape is maar 45 tot 60% daadwerkelijk beschikbaar!!:

D. Frape, Equine Nutrition & feeding, 2e edition:

Mg of vegetable origin, naturally present in feed, is available in proportion from 45 - 60%, the more 'digestible' sourses being milk and possibly luzerne. Absorption of Mg from high-teperature-dried luzerne is greater than it is in timothy hay. The inorganic sourses of Mg - Mg oxide, sulphate and carbonate - are all about 70% absorbed in the horse.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:56

En om te bekijken wat opgenomen wordt moet dus een aantal keren urineonderzoek worden gedaan?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 13:12

Klopt levita. Maar als je dus magnesiumoxide bijvoert, wordt daar 70% van opgenomen. Dat vind ik dan best wel veel.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:51

dorientjuh schreef:
Klopt levita. Maar als je dus magnesiumoxide bijvoert, wordt daar 70% van opgenomen. Dat vind ik dan best wel veel.

Maar jouw berekening klopt dus niet.

In de situatie die jij schetste 12,8 kg hooi, met 1,5 gr mg per kg in in totaal 12,8 x 1,5 is 19,2 mg magnesium. Volgens Frape wordt daarvan tussen de 8,6 en 11,52 gr opgenomen. Is dat nog steeds voldoende??? Een paard van 600 kg die niet werkt heeft 11,7 gr per dag nodig. Een paard die middelmatig werk levert, heeft 13.2 gr nodig. Dan heb je dus vrijwel zeker een tekort!

En dan moet je je nog afvragen of er in der daad wel 12,8 kg hooi gevoerd wordt! Mensen blijken vaak niet zo goed te zijn in het schatten van kg-en ruwvoer.

Verder volgens onderzoek van het CVB (Centraal bureau voor veevoeding) september 2012 bevat gemiddeld hooi voor paarden 1,4 gr mg magnesium en in voordroog 1,3 gr. De maximale hoeveelheid die gevonden is was 2,9 mg en de minimale 0,7 mg

Veel mensen houden zich vast aan de regel 1,5 kg ruwvoer per 100 kg paard. In dat geval zou je aan een paard van 600 kg 9 kg ruwvoer(hooi) moeten voeren. 9 x 1,4 = 12.6 gr magnesium krijgt een paard dan binnen. Daarvan wordt tussen de 5.7 en 7.56 gr opgenomen. Een paard die geen arbeid levert heeft 11,7 gram nodig, bij middelmatig werk 13,2 gr.

Nou als een paard onbeperkt ruwvoer(hooi) eet, eet hij 2 % van zijn lichaamsgewicht aan droge stof, hooi bevat een droge stof percentage van 85% dus neemt een paard van 600 kg 14.1 kg hooi op. 14.1 x 1,4 = 19.74 gr magnesium komt er binnen, opname tussen de 8.9 en 11.8. Nodig voor onderhoud 11,7 gr en middelmatig werk 13.2 gr.

Conclusie (uitgaande van gemiddelde theoretische cijfers vastgesteld door het CVB) dat als een paard beperkt ruwvoer eet de kans op een tekort zeer groot is. Maar zelfs als een paard onbeperkt magnesium krijgt is de kans duidelijk aanwezig!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:56

magnesium oxide bevat volgens mij vaak rond de 50% magnesium

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:57

Duidelijk. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:54

Levita30 schreef:

als hij zuiver is zou het meer dan 50% moeten bevatten doordat het moleculair gewicht van Magnesium 23 is en van zuurstof slechts 16

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:57

Jotoma schreef:
En om te bekijken wat opgenomen wordt moet dus een aantal keren urineonderzoek worden gedaan?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:11

petitparis schreef:
Levita30 schreef:

als hij zuiver is zou het meer dan 50% moeten bevatten doordat het moleculair gewicht van Magnesium 23 is en van zuurstof slechts 16

dan zou je op 60% zitten toch? In ieder geval zie ik meestal Magnesium oxide 45% langskomen.