Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mirgino schreef:mijn paard krijgt al bijna 2jr magnesium bij
elke dag een halve eetlepel oxide gries
bij hem is er een tekort, na een bloedtest kwam dit naar voren
na ong 6mnd zijn we gestopt en paard ging weer schrik reacties tonen en kort/stijf lopen, en idd was het weer te laag
nu krijgt hij het elke dag
een eventueel teveel plassen ze uit
bij mijn paard zat er ook behoorlijk veel in de urine, waarschijnlijk neemt hij het te slecht op uit het voer
nu doet hij het al ruim 1 jr jaar geweldig, hij krijgt ook MSM bij en is soepeler en relaxter dan ooit.
) Albert schreef:Tancreda, ik bestel het bij http://www.equilin.nl daar hebben ze 100% magnesiumcitraat.
dorientjuh schreef:Sowieso lijkt het me niet goed om het permanent bij te voeren omdat het op langere termijn kan zorgen voor botontkalking vanwege de verkeerde verhouding calcium-fosfor-magnesium. Maar zoals ik het hier lees, is er dus geen betrouwbare manier om een magnesiumtekort te meten.
Nou heb ik toevallig mijn scriptie over paardenvoeding gedaan. Er is een internationale richtlijn voor wat een gemiddeld paard per dag moet binnen krijgen. Ik heb dit vergeleken met een gemiddelde ruwvoeranalyse en hoeveel een paard in Nederland gemiddeld aan ruwvoer krijgt (dit is op basis van een enquête; ik had 181 respondenten, allemaal professionele paardenhouders). Uit mijn enquête blijkt dat er gemiddeld 12,8 kg hooi wordt gevoerd aan een paard per dag. Volgens de ruwvoeranalyse zit er 1,5 gram magnesium in een kg hooi. De benodigde hoeveel magnesium per paard per dag is 13,8 gram. Dit zou dus betekenen dat wanneer een paard alleen deze hoeveelheid hooi zou krijgen per dag, dat het paard al op 19,2 gram magnesium per dag zit en er dus geen tekort zou moeten zijn. Het zijn natuurlijk allemaal gemiddelden, maar het geeft toch wel iets aan denk ik. (Mocht er iemand interesse hebben in mijn scriptie, laat maar weten.)
dorientjuh schreef:Klopt levita. Maar als je dus magnesiumoxide bijvoert, wordt daar 70% van opgenomen. Dat vind ik dan best wel veel.
petitparis schreef:Levita30 schreef:magnesium oxide bevat volgens mij vaak rond de 50% magnesium
als hij zuiver is zou het meer dan 50% moeten bevatten doordat het moleculair gewicht van Magnesium 23 is en van zuurstof slechts 16