magnesiumoxide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 16:40

Jotoma schreef:
@linie050: voor mezelf zou ik het voor spierspanninggebruiken. Voor paard tegen de spierpijn.

@TS: mag ik vragen waar jij het vandaan haalt?

Ik haal het bij de ruitershop om de hoek..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:40

ik heb 1x specifiek laten testen omdat mijn paard spierbevangen leek en fel vermagerde In combi met de ervaring dat mijn paard minder verzuurde na een wedstrijddag toen ik een supplement op basis van magnesium gegeven had om de stress te verminderen.
Sindsdien laat het altijd mee testen als er een reden is tot bloedonderzoek en geef standaard een koffielepeltje per dag. Na een wedstrijd of zware training een koffielepeltje extra net zoals ikzelf na een fysieke uitspatting wel eens magnesium bijneem om de spierpijn te verminderen...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:43

Dankjewel voor de reacties.
Ik ben savonds zelf altijd zo stijf ik werk 40uur en rij elke dag paard en 3x in de week 2 of 3 paarden.
Als ik dan savonds van de bank moet komen lijk ik net een oud wijf.
Ik dacht misschien helpt magnesium wel dan als ik het zo lees.
Maar ik heb geen spierpijn meer stijfheid denk ik kan je het noemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:47

Ik ben ook gauw stijf en ik slik magnesium en vitamine E hoog gedoseerd.
En met hoog bedoel ik dan 200% aanbevolen dagelijkse dosering.
Maar dat doe ik met de vitamine E alleen na inspanning als sporten, anders blijf ik een week stijf van lichte training.
Zitten wel wat ''maren'' aan bij bepaalde aandoeningen, dus bekijk dat goed ieder voor zich.

Magnesium 375 mg, dus die theelepel bij een paard snap ik niet goed.
En vitamine E 800 nog iets, twee kruidvat gel caps.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 16:58

moonfish13 schreef:

Tja ik vind het zelf ook verwarrend, maar volgens mijn DA was dit als je de zuiver MgO vorm gaf meer dan voldoende en ik merk werkelijk het verschil. Dus als onderhoudsdosis zal het dan wel goedzitten zeker.
Verder weegt mijn koffielepeltje +/- 3g, wat iets meer dan 1.8g Magnesium inhoudt.

Marvel

Re: magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:27

Mijn paard heeft ook ZE en is spierbevangen geweest. Ik weet alleen niet of ik de oxide vorm vd Welkoop zou geven of citraat van pharmahorse. Wat adviseren jullie?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:38

Pharmahorse! Beter opneembaar en zuiver. Die van de welkoop zit vol glucose/ dextrose

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:46

petitparis schreef:
moonfish13 schreef:

Tja ik vind het zelf ook verwarrend, maar volgens mijn DA was dit als je de zuiver MgO vorm gaf meer dan voldoende en ik merk werkelijk het verschil. Dus als onderhoudsdosis zal het dan wel goedzitten zeker.
Verder weegt mijn koffielepeltje +/- 3g, wat iets meer dan 1.8g Magnesium inhoudt.

Ik als mens neem 375, als je 1800 deelt door 375 heb je 4.8.
Laat een mens gemiddeld ongeveer 75 kilo wegen dan zit je op 360 kg paard.
Lijkt mij weinig maar een mens is anders als een paard zullen we dan maar denken. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:54

akkoord zowel dat het vrij weinig is in verhouding met het levend gewicht als met het feit dat een paard geen mens is.
Misschien dat het als aanvulling voldoende is, maar niet om een tekort weg te werken. Ik heb de eerste weken ook het dubbele gegeven en mijn paard weegt niet veel meer dan 400-450kg. Plus bij verhoogde inspanning verdubbel ik ook, wat eerder in jouw berekening valt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:03

Een paard kan met veel minder mineralen toe he. Ze zijn er op gebouwd om met weinig toe te kunnen omdat ze in natuur spaarzaam omgaan met belangrijke bouwstoffen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:31

intel_1x schreef:
Pharmahorse! Beter opneembaar en zuiver. Die van de welkoop zit vol glucose/ dextrose

Een heleboel topics gelezen over welkoop magnesium, maar dit hoor ik voor het eerst. Zou je dit verder kunnen onderbouwen/aantonen?

Daarnaast hoor ik dat oxide door paarden ook prima op te nemen is, mensen minder. En van pharmahorse is chellaat wat weer bitter zou zijn.

Hoelang doet men met een zal vd welkoop voor 1 paard en hoe goed wordt dit gegeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:36

Vn pharmahorse is citraat,geen chelaat...
dat is die van paardnatuurlijk.

Ik heb lange tijd magnesium bijgevoerd,verschillende soorten.
Dit vanwege het drukke,snel zenuwachtige gedrag van mijn pony.
Geen enkele heet geholpen,ik denk dus dat de mijne toch niet (echt)een tekort had.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:48

Die van de welkoop is pure Magnesium oxide voor vee, daar zal echt geen suiker in zitten gok ik.
Jotoma, zo'n zak is 20 kg ofzo, kan je zelf toch ook wel bedenken hoe lang je daar mee doet met een lepeltje per dag?
300 jaar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:06

Anoniem schreef:
Vn pharmahorse is citraat,geen chelaat...
dat is die van paardnatuurlijk.

Ik heb lange tijd magnesium bijgevoerd,verschillende soorten.
Dit vanwege het drukke,snel zenuwachtige gedrag van mijn pony.
Geen enkele heet geholpen,ik denk dus dat de mijne toch niet (echt)een tekort had.

Die van paardnatuurlijk blijft toch nog altijd de goedkoopste en best opneembare denk ik. Citraat schijnt nog beter te zijn, maar twijfel of het zoveel zou schelen, in elk geval is pharmahorse véél duurder in vergelijk met paardnatuurlijk. Ga dan toch maar weer via PN bestellen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:19

volgens mijn DA is oxide de beste, dit neemt het paard het beste op.

ik voer nu van de horticoop, magnesium gries 20 kg
op stal krijgen nu 4 paarden het bij elke dag
waarvan mijn paard de enige is bij wie het in het bloed is aangetoond dat hij tekort heeft
en na een pauze van 3mnd weer tekort kreeg, daarom krijgt hij zo`n 2 jr elke dag een halve eetlepel
ik laat zijn bloed elke 6 mnd nakijken

je merkt bij hem snel genoeg als de magnesium waarde te laag zou zijn, hij krijgt dan raar gedrag wat inhoud verstijven ,schrikreacties vooral in de stal

en 300jr doe ik er niet mee hoor ,ik heb de zak op 25-08-2012 gekocht en er is nu zo`n 4 a 5 kg op [ met 3 paarden en sinds kort met 4]

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:22

Je snapt wel wat ik bedoel denk ik. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:47

@moonfish: fatsoenlijk communiceren is ook niet aan iedereen besteedt. Geef dan gewoon géén antwoord.

@cambier: van pharmahorse is 10mg per dag en daar door je met 500mg dan 50 dagen mee a 30 euro. Met paardnatuurlijk doe je 20 dagen met 500mg a 28 euro. Dus pharmahorse is goedkoper en is idd citraat wat ook goed opneembaar is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:00

mijn DA raad ook gewoon de oxide vorm aan. wat opneembaarheid betreft, de best opneembare vorm is en blijft de chloride vorm, maar die trekt zoveel water aan dat het onhaalbaar is die te gebruiken. dat citraat en chelaat vorm beter opneembaar is, is ook een feit,maar daar staat tegenover dat 1g chelaat of citraatvorm minder magnesium bevat dan de oxidevorm. Ik heb dat ooit eens uitgerekend in een ander topic. Dus met de oxidevorm heb je sneller een overmaat zodat de slechtere opneembaarheid omzeilt wordt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:51

Jotoma schreef:
@moonfish: fatsoenlijk communiceren is ook niet aan iedereen besteedt. Geef dan gewoon géén antwoord.

@cambier: van pharmahorse is 10mg per dag en daar door je met 500mg dan 50 dagen mee a 30 euro. Met paardnatuurlijk doe je 20 dagen met 500mg a 28 euro. Dus pharmahorse is goedkoper en is idd citraat wat ook goed opneembaar is.

Ow...dat is iets anders!
Bedankt hiervoor ;-)i Ik koop dan zeker de citraat versie.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:02