laag suiker/zetmeel gehalte voer, betaalbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: laag suiker/zetmeel gehalte voer, betaalbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:37

Maar het voer is wel in NL te verkrijgen?
Of alleen belgie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:41

10% is natuurlijk perfect, maar .... hoeveel moet je voeren qua samenstelling (vitamines/mineralen)?
Als je alsnog "veel" moet voeren, dan heb je niks aan "maar" 10%.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:49

TS gaf in OP aan dat je max 1 kilo ervan hoeft te geven

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

En dit voer is ook te uit en te na getest? Of mag jouw paard als testpaard fungeren ?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 19:35

de exacte samenstelling wordt nog gemaakt, alles wordt uitvoerig getest op gewaarborgde gehalten, en er worden kruiden aan toegevoegd. net als alle nodige vitamines,extra vet meer magnesium en meer vit E dan standaard.
@mirim: echt testen hoeft niet he, de formule bestaat al,wordt enkel aangepast zodat het gezonder wordt,maar mijn paard mag dat zeker testen hoor, allebei mijn pssm-ers trouwens, en de pssm-vrije ook :), alles beter dan suikerbommen, ik heb er volledig vertrouwen in, de producent is zeer bekend, en betrouwbaar, waren ook heel eerlijk over alles.
ik moet nu een samenstellingslijst maken, en dan gaan we kijken wat mogelijk is en welk eindproduct dat opleverd.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:52

freeride schreef:
@Heidi, klinkt goed, wel 120 km van me vandaan, en hoe garanderen die dan de gehaltes vitaminen etc? komt erg nauw nl. ook voor het berekenen van zetmeel, of is de molen een winkelnaam? ik associeer een molen altijd met granen :o

het is een winkel echt in een molen, vandaar de naam :+ ik weet niet precies hoeveel de gehaltes ect. zijn..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:34

Wordt het per seizoen aangepast of voer je de kruiden dus het hele jaar door dezelfde hoeveelheid?

Wat is de formule die al bestaat?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:55

Als je een bestaande formule zo drastisch verandert is het toch gewoon een heel ander product? Ben heel benieuwd naar het uiteindelijke voer.
Ik begrijp dat het vooral bedoeld is voor paarden met spierproblemen zoals PSSM?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:06

Bij de AVEVE heb je het voeder balance mix:

zonder haver
extra hoge vitaminegehaltes
laag suiker- en eiwitgehalte
zeer smakelijk
voor goede spijsvertering (luzernevezels, spelt, chicorei)
voor alle paarden

:)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:10

Suiker + zetmeel = 23%. Vergeleken met het meeste andere voer inderdaad laag, maar het haalt het lang niet bij de C4L of bij dit nieuw te ontwikkelen voer :).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 11:13

23% is echt vergif voor paarden met bijvoorbeeld pssm, dit mag maximaal 10% zijn, de kruiden zitten er altijd in, je kunt niet per seizoen een voer aanpassen, dat kunnen alleen paarden in het wild, die van mij zijn gewoon tam ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:14

Maar nogmaals:brokvorm of mueslivorm?
Nederland ook verkrijgbaar?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:22

waarom niet gewoon marstall vito, faser light of safe and sound van dodson & horrel?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:06

Het voer zal er een beetje uitzien als muesli, niet als brokken:

Hierbij de lijst mineralen en gehaltes die ik gewaarborgd wil zien.

ruw eiwit 8-10%
ruw vet 12,00%
totaal suikers en zetmeel < 10%
ruwe as te bekomen
ruwe celstof te bekomen

calcium 0,90%
fosfor 0,60%
magnesium 0,60%
natrium 0,60%

vit.A 12500 IE/KG
vit.C 50 IE/KG
Vit.D3 2000 IE/KG

vit.E 350 mg/kg

Choline Chloride 70-80 mg/KG
Ijzer 100 mg/KG
Koper 15 mg/KG
Zink 80 mg/KG
Mangaan 100 mg/KG
Iodium 0,63 mg/KG
Kobalt 0,30 mg/KG
Selenium 0,30 mg/KG

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 12:11

Mystery1980, dat zijn ook redelijk geschikte voeren, alleen wat laag in VET en erg prijzig. in de MV zit 7% ruw vet en in de D&H 4%.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:12

Ik ben wel nieuwsgierig,voer nu de dieetmix.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:08

freeride schreef:
23% is echt vergif voor paarden met bijvoorbeeld pssm, dit mag maximaal 10% zijn, de kruiden zitten er altijd in, je kunt niet per seizoen een voer aanpassen, dat kunnen alleen paarden in het wild, die van mij zijn gewoon tam ;).

Maar het gaat toch ook om gemiddeldes?
Een paard mag toch best 1 suikerklontje van 100% suiker hebben als je het er maar bij 1 per dag houdt.
Ik geef mijn paard liever 100gr 25% waar alles inzit, dan van een ander voer 1000gr 10%.
Gemiddeld krijgt hij zo veel minder suiker binnen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:28

Ook niet onbelangrijk is of het paard alles wel goed kan verteren. Daarom mijn keus om te kiezen voor ontsloten granen. Omdat de granen ontsloten zijn heeft het paard aan minder voer genoeg om in zijn behoeften te voorzien.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:05

Ben ook benieuwd!
Ik voer nu pavo care 4 life..

Wegens weinig suikers, granen vrij en melasse vrij..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:50

brainless, als er zoveel geconcentreerd zit in een klein beetje voeding is het voor een paard met zijn meterslange darmen en kleine maag niet mogelijk om alles eruit te halen wat erin zit, daarom is het belangrijk ongeveer een kilo te voeren, liefst in 2x aan een paard van ongeveer 500-600 kg. ze moeten langer bezig zijn om alles eruit te halen, daarom moeten ze ook altijd hooi of stro kunnen knabbelen.

Ja het gaat om wat er totaal binnenkomt uit al de voeding die ze krijgen op een dag, maar, ik zou nooit kiezen voor weinig met 25% suiker/zetmeel, omdat die nl. heel snel opgenomen worden, en de rest dus minder de kans krijgt, zoals de vit.E bijvoorbeeld, die het paard moet helpen de suikers goed op te slaan en om te zetten in spierbrandstof. ook magnesium zou niet of nauwelijks opgenomen worden, omdat dat altijd achteraan de rij staat om opgenomen te worden, kalium zal wel direct opgenomen worden, en dus is er geen plek meer voor voldoende fosfor en magnesium bijvoorbeeld, de hoeveelheden die je moet voeren staan ook niet voor niks op een verpakking, 't zijn richtlijnen, maar het heeft te maken met het waarborgen van gehaltes die opgenomen worden doro het paard.

Mirim, daar heb je gelijk in, het moelijkste voor paarden met IR/PSSM etc is dat ze moeten leren om ipv suiker/zetmeel het vet te gaan gebruiken, renpaarden doen dat heel goed, en die hebben minder last van spierbevangenheid na de races als ze enkel hooi en minimaal voer krijgen met heel veel vet erin, met IR en hoefbevangen paarden is het altijd moelijk, ze zijn vaak al overvoerd, en daardoor worden ze IR of HB, dus die moeten eerst vermageren, dan trainen en daarop de voeding aanpassen, al is wel bewezen dat vet veel gezonder is voor deze paarden dan suiker/zetmeel, geldt ook voor excemers trouwens.
En ontsloten granen zijn minder slecht en beter verteerbaar, maar het blijven helaas wel gewoon granen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:39

vetten en IR gaat niet zo goed samen helaas...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:57

@Freeride
Dus in jouw theorie, zou ik "mijn" 100gram 25%, kunnen mengen met iets wat suikervrij is tot 1000gram (suikergehalte wordt dan 2,5%), want dan worden de voedingsstoffen beter opgenomen?

Mijn idee is: 100 gr 25% = 2,5 gram suiker, 1000 gr 10%= 10 gram suiker.
Dan krijgt het paard toch bij 1 voerbeurt 4x zoveel suiker binnen......?!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 03:05

Ik ga dit topic ook volgen. Ik geef nu subli dieetmix waar ik overigens wel tevreden over ben. Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe voer t.o.v. mix die ik nu voer.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 09:58

geerke schreef:
vetten en IR gaat niet zo goed samen helaas...

klopt vaak, maar het kan wel werken, als deze paarden eerst echt in gezonde conditie zijn, niks te dik, dan het werk opgevoerd wordt, en om daarvoor de energie te leveren, er extra vetten worden aangeboden, vetten worden beter omgezet in energie met veel vit.E, maar als ze niet hard genoeg werken en dus geen extra energie nodig hebben slaan paarden idd. zelfs vetten op als suikers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:07

Maar als je geen ruwvoer onderzoek doet, weet je nooit exact wat je paard binnen krijgt.

Mijn pony was licht bevangen ( volgens de va ) Ben dus begonnen toen met afvallen en weer eigen voer. Ook van stal veranderd etc.

Ruwvoer in pension is gewoon niet steeds te controleren en je kan ook niet continu je voer erop aanpassen, dan zou je 10 tonnen en 20 emmertjes met poedertjes moeten hebben staan.

In principe zou je moeten kijken waar de paarden in de natuur hun voeding uit halen en dat doet men te weinig. Elke keer komt men terug op gras en granen of evt kruiden, waar paarden natuurlijk diverse andere dingen eten in de natuur. Maar goed, je kijkt waar bepaalde voedingsstoffen, vit en mineralen in zitten en daar vul je het voer mee aan. Toch denk ik dat veel producten nog steeds niet in paarden voer horen te zitten en je blijft dweilen met de kraan open.

Je zoekt altijd naar het beste, amar er zitten nog steeds nadelen aan als je het ene voert of juist het andere of ene combi.

Vroeger dachten we er amper over na en kan me weinig problemen herinneren, dat vind ik soms wel apart als ik eraan terugdenk. Schep biks en haver kregen de pony's.

Maar goed, ik wil mijn pony graag terug op het gras en wil eigenlijk de grootste problemen oplossen met nu goed voeren en hem in goede conditie brengen. Daar is het afgelopen jaar voor het eerst mis gegaan op de wei.

Ik ben dus wel geinteresseerd in het voer, amar wat erin komt vind ik wel heel bepalend weer en hoe makkelijk je eraan kan komen.
Ik ga voor goed voer nu tot 18,95 per zak en moet dan nog iets erbij kopen etc etc, dus kom op een kleine 60/75 euro per maand erbij voor 1,5 pony.