Levita30 schreef:Helaas zit er in ruwvoer niet meer voldoende vitaminen en mineralen om te voorzien in de behoefte welke een paard nodig heeft. Naast ruwvoer zou je dus wel wat bij moeten voeren om jouw paard daarin te voorzien.
Omdat het paard nog in ontwikkeling is, zou ik niet kiezen voor enkel een volledig vitaminen mineralen supplement maar een product kiezen waar naast alle vitaminen en mineralen ook voldoende bouwstoffen in zitten voor zijn groei en ontwikkeling. Een product wat een goede kwaliteit eiwit bevat en veel structuur en plantaardige olie, dat zijn goede bronnen maar niet enkel energie leverend zetmeel en suiker. Met name de hoeveelheden essentiële aminozuren (deeltjes van eiwitten die een paard niet zelf kan maken en dus via de voeding binnen moet komen) zegt wat over de kwaliteit van de eiwitten. Dit is met name ook belangrijk voor ontwikkeling van de spieren, welke zijn opgebouwd uit aminozuren. Belangrijk zijn: lysine, Methyonine + Cytine, Threonine en Tryptofaan.
Ook koeken bestaan vaak voornamelijk uit suiker en zetmeel.
Ik zou ook eens controleren hoeveel ruwvoer hij nou daadwerkelijk krijgt. Een paard wat op het juiste gewicht zit moet 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer binnen moeten krijgen. Stel jouw paard weegt 600 kg, is dat 9 kg. Voor hooi zou dat ruim 10,5 kg zijn of voor voordroogkuil bijna 14 kg.
Goed opgemerkt, Levita30.
We verkijken ons zo op hoeveel ruwvoer we geven; vaak is het in kgs minder dan dat we denken.
Los daarvan is het aantal kgs van het hooi in kwestie dat je paard nodig heeft ook nog eens afhankelijk vd energie waarde en die kan behoorlijk verschillen per partij.
Bij Agradi kun je zo een unser kopen, bij de visafdeling voor een euro of 6, werkt heel verhelderend.
Voor een produkt met de door Levita30 genoemde aminozuren kun je me pben.