zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:27

Soleado schreef:
Kan je hem van tevoren niet een uurtje losgooien? Dat de ergste energie er uit is?

Verder raad ik je ook aan om een andere stalling te zoeken waar hij ten minste een paar uur per dag naar buiten kan. Het klinkt alsof dit paard het nodig heeft.

Hier ga ik in mee, het hele winterseizoen niet naar buiten is niet normaal hoor.
Verder kunnen ze prima zonder krachtvoer, althans de laatste keer dat ik keek lagen die van mij nog niet met de pootjes omhoog. :+
Ik heb een goede liksteen, goed ruwvoer, en af toe koop ik wat van die pavo summerfit koeken. Daar hebben ze meer dan genoeg aan hoor.

Vera

Re: zomaar geen krachtvoer Andalusiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:42

Dat ben ik niet met je eens :n

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:43

Wat ben je niet met wie eens? :)

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:24

Levita30 schreef:
Helaas zit er in ruwvoer niet meer voldoende vitaminen en mineralen om te voorzien in de behoefte welke een paard nodig heeft. Naast ruwvoer zou je dus wel wat bij moeten voeren om jouw paard daarin te voorzien.

Omdat het paard nog in ontwikkeling is, zou ik niet kiezen voor enkel een volledig vitaminen mineralen supplement maar een product kiezen waar naast alle vitaminen en mineralen ook voldoende bouwstoffen in zitten voor zijn groei en ontwikkeling. Een product wat een goede kwaliteit eiwit bevat en veel structuur en plantaardige olie, dat zijn goede bronnen maar niet enkel energie leverend zetmeel en suiker. Met name de hoeveelheden essentiële aminozuren (deeltjes van eiwitten die een paard niet zelf kan maken en dus via de voeding binnen moet komen) zegt wat over de kwaliteit van de eiwitten. Dit is met name ook belangrijk voor ontwikkeling van de spieren, welke zijn opgebouwd uit aminozuren. Belangrijk zijn: lysine, Methyonine + Cytine, Threonine en Tryptofaan.

Ook koeken bestaan vaak voornamelijk uit suiker en zetmeel.

Ik zou ook eens controleren hoeveel ruwvoer hij nou daadwerkelijk krijgt. Een paard wat op het juiste gewicht zit moet 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer binnen moeten krijgen. Stel jouw paard weegt 600 kg, is dat 9 kg. Voor hooi zou dat ruim 10,5 kg zijn of voor voordroogkuil bijna 14 kg.

Goed opgemerkt, Levita30.
We verkijken ons zo op hoeveel ruwvoer we geven; vaak is het in kgs minder dan dat we denken.
Los daarvan is het aantal kgs van het hooi in kwestie dat je paard nodig heeft ook nog eens afhankelijk vd energie waarde en die kan behoorlijk verschillen per partij.
Bij Agradi kun je zo een unser kopen, bij de visafdeling voor een euro of 6, werkt heel verhelderend.

Voor een produkt met de door Levita30 genoemde aminozuren kun je me pben.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:26

Nouvel schreef:
Mijn lusitano's krijgen als 'krachtvoer' dieetmix en care 4 life en de ene nog wat senioren priores om op gewicht te blijven (met omegamix), maar echt krachtvoer in de vorm van granen of brok krijgen ze beide niet en ze zien er prima uit...

En, als ik het opmerken mag, jouw jonkie krijgt een goede bron van de door Levita30 genoemde aminozuren.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:27

Gypsy schreef:
Soleado schreef:
Kan je hem van tevoren niet een uurtje losgooien? Dat de ergste energie er uit is?

Verder raad ik je ook aan om een andere stalling te zoeken waar hij ten minste een paar uur per dag naar buiten kan. Het klinkt alsof dit paard het nodig heeft.

Hier ga ik in mee, het hele winterseizoen niet naar buiten is niet normaal hoor.
Verder kunnen ze prima zonder krachtvoer, althans de laatste keer dat ik keek lagen die van mij nog niet met de pootjes omhoog. :+
Ik heb een goede liksteen, goed ruwvoer, en af toe koop ik wat van die pavo summerfit koeken. Daar hebben ze meer dan genoeg aan hoor.

Nee, hoor, zeker nu id winter niet.
Die Pavo koeken leveren bijv echt niet voldoende vit e.
Een paard kan die vitamine niet voldoende 'opslaan' dus reserve opbouwen.
Het is essentieel dat je ervoor zorgt dat bepaalde stoffen iedere dag weer door het voer worden aangeleverd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:18

Maar als een paard een goede liksteen heeft en goed ruwvoer krijgt hij toch voldoende vitamine binnen? Hij kan via de liksteen opnemen en goed ruwvoer bevat voldoende vitamine voor een paard in basiswerk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:37

Princesj schreef:
Maar als een paard een goede liksteen heeft en goed ruwvoer krijgt hij toch voldoende vitamine binnen? Hij kan via de liksteen opnemen en goed ruwvoer bevat voldoende vitamine voor een paard in basiswerk.

Inderdaad. En zal ik het nog sterker vertellen? Mijn paard kijkt amper naar haar liksteen om.

Maargoed, de brokjesfabrikanten maken ons maar al te graag wijs dat onze dieren een dagelijkse behoefte hebben aan dure suikerklontjes geproduceerd van restafval. Zou ik ook doen als ik zo'n gouden handel had, dat wel hoor... :Y)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:41

Ten eerste ben ik het met de meeste eens dat het echt niet kan je paardje zoveel binnen te houden.
Ze moeten gewoon lekker hun ding kunnen doen een paar uurtjes per dag.
Denk dat je paardje daar een stuk rustiger van zal worden.

Als je toch krachtvoer gaat minderen is marstall force misschien ook een optie.
Kan je gewoon naast het ruwvoer geven en zitten alle vitaminen en mineralen in.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:47

Princesj schreef:

Nee, niet voor zover mijn kennis strekt.
En begrijp me niet verkeerd, ik weet nog lang niet alles. :P
Echter, ik ben nog geen liksteen tegen gekomen die vitamine E bevat.
Jullie wel>

En mijn witte paardenman doet niets met likstenen, ook niet toen hij tekorten had.
Dus, dat er een liksteen hangt, wilt nog niet zeggen dat je paard dan ook automatisch in zijn of haar behoefte voorziet.

En goed ruwvoer, hoe definieer je dat?
Ik kan je met zekerheid vertellen dat daar ook bij lange na niet voldoende (sterker nog amper) vitamine E in zit.
Deze vitamine oxideert, dus verdwijnt uit het ruwvoer stap voor stap na de oogst.

De leverancier van vit E is voor paarden gras.
Dan moeten ze echter wel op gras komen en er moet voldoende gras groeien.
Los daarvan, zeker bij arbeid is het meestal noodzakelijk om extra vitamine E bij te geven.
Pas als je paard 24/7 op het gras komt, niet werkt, weet je zeker dat hij/zij genoeg vit E binnen krijgt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:01

Dus hiermee zeg je dat zeker 50% van de paarden een vitamine e tekort zou moeten hebben? Lijkt me erg sterk.. Dan zouden al deze paarden dus ook bepaalde klachten moeten hebben?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:06

De hengst van mijn vriendin had geen klachten.
Ze heeft voor de zekerheid toch bloed laten afnemen en hij had toch een vit E tekort en ook een selenium tekort.

Tekorten leiden op korte termijn niet altijd tot klachten, op langere termijn hollen ze uit.

Van vitamine E wordt in toenemende mate duidelijk dat heel veel paarden daarvan onvoldoende binnen krijgen. Zeker als ze in het werk staan, zeker als ze bijv 6 mnd per jaar niet op het gras komen enzovoorts.
Er zijn wereldwijd gewoon gemene delers wb gangbare tekorten en vitamine E is er één van.

En of het om 50% van de paarden gaat...ik heb er nooit statistieken van gezien.
Maar op basis van wat ik nu in mijn studie/case materiaal heb voorbij zien komen de afgelopen 1,5 jaar en mijn ervaringen met mijn eigen paard (gaan nog verder terug) zou het me niet verbazen als het meer is dan 50%.

Maar goed, je hoeft me niet te geloven, hoor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:13

Qua voer en bewegingsbehoefte is het in principe simpel: kijk naar hoe hij op bepaalde situaties reageert, en pas zonodig aan.

In dit geval lijkt meer vrij bewegen in combinatie met minder energierijk voer een logische optie. Maar of het inderdaad werkt is een kwestie van uitproberen.

Mijn recreatie-Lusitano-ruin van 19 krijgt -veel- ruwvoer, hooi. Daarnaast 1 pavo-sumerfit koek per dag. Wanneer hij de wei op kan, krijgt hij uiteraard ook gras binnen, dan gaat de hoeveelheid hooi omlaag.
Hij loopt veel buiten (iedere dag), en wordt een keer of 3 in de week gereden. Onder het zadel of aangespannen.

Hij doet het hier in de basis goed op.

Heb ik de indruk dat hij wat sloom wordt, of afvalt, dan krijgt hij wat extra's. Vaak in het voorjaar in de rui-periode komt hij wat tekort. Dan krijgt hij een extra koek, extra mineralen/vitaminen of wat brok. Afhankelijk van wat op dat moment het beste lijkt.
Komt hij aan, dan krijgt hij minder gras. Hetzij door een afgegraast weiland, of minder uren op het verse gras in het voorjaar.

Het is per paard anders wat het beste werkt.
Succes met je zoektocht naar de beste optie voor jouw paard!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:18

Mijn PRE en Hispano-Arabe krijgen wanneer ze geen gras meer krijgen, veel hooi. Ik voer nu voor de vitaminen/mineralen een beetje Pavo Care4 bij. Tot nu toe bevalt dat prima. Ik vind al die verschillende soorten krachtvoer complete onzin.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:20

rebecc1994 schreef:
Nu in de winter komt hij eigenlijk alleen buiten als ik iets met hem ga doen.

Een paard 23/7 opsluiten in z'n stal is dierenmishandeling!!

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:05

Assiepassie schreef:
De hengst van mijn vriendin had geen klachten.
Ze heeft voor de zekerheid toch bloed laten afnemen en hij had toch een vit E tekort en ook een selenium tekort.

Tekorten leiden op korte termijn niet altijd tot klachten, op langere termijn hollen ze uit.

Van vitamine E wordt in toenemende mate duidelijk dat heel veel paarden daarvan onvoldoende binnen krijgen. Zeker als ze in het werk staan, zeker als ze bijv 6 mnd per jaar niet op het gras komen enzovoorts.
Er zijn wereldwijd gewoon gemene delers wb gangbare tekorten en vitamine E is er één van.

En of het om 50% van de paarden gaat...ik heb er nooit statistieken van gezien.
Maar op basis van wat ik nu in mijn studie/case materiaal heb voorbij zien komen de afgelopen 1,5 jaar en mijn ervaringen met mijn eigen paard (gaan nog verder terug) zou het me niet verbazen als het meer is dan 50%.

Maar goed, je hoeft me niet te geloven, hoor.

Helemaal mee eens. Helaas zit er in het Nederlandse ruwvoer niet meer voldoende vitaminen en mineralen om onze paarden en pony's te voorzien van wat ze theoretisch nodig hebben. Dat is niet zomaar bedacht en komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar zijn feiten voor. (zie onderzoek CVB 2012: "mineralen- en sporenelementen- vitaminenbehoeften van paarden"). Dat hoeft ook niet te betekenen dat ze ziek zouden zijn of worden. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groete en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17 enz enz.

Alle likstenen die ik heb gezien bestaan voor 94 tot 99% uit natrium chloride (keukenzout) heel eenzijdig dus, niet voldoende andere mineralen en zeker geen vitaminen....... helaas......... Misschien dat er ondertussen wat nieuws is? Provimi heeft wel een "lik emmer" met veel meer andere mineralen en ook vitaminen maar 20% suiker.........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:43

Gypsy, heb jij wel eens een bloedje laten trekken bij je paard?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:54

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik vind het nogal prijzig om zomaar even te doen.
Tot nu toe heb ik een keer het idee gehad dat ze iets tekort kwam, toen heb ik een pak pavo summerfit koeken gekocht, toen dat op was niks meer gemerkt. Dat vind ik nog redelijk acceptabel, omdat daar niet al te veel suiker in zit, maar elke dag maar suiker bijvoeren lijkt me ook niet echt goed.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:58

Maar dan weet je dus niet of je paard een tekort heeft wat op de lange duur problemen kan gaan geven.
Toch ben je stellig over de gezondheid van je paard, dat kan ik niet zo goed rijmen.
Zowel in goed hooi, als in een liksteen en in de Summerfit koeken zit niet voldoende aan alle stoffen die een paard nodig heeft. De liksteen kun je al skippen want die gebruikt je paard nooit. Dus houd je hooi en een koek over......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:03

Summerfit is gewoon krachtvoer in een ander vormpje met minder suiker.

Dus als je maar dure brokjes koopt die volgens de fabrikant voor ieder paard uitgebalanceerd zijn dan weet je wel zeker dat ze gezond zijn? Heb jij wel eens bloed laten trekken dan?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:12

vergis je niet in summerfit koeken zit nog een behoorlijke hoeveelheid suikers in. dan kan je beter marstall force geven in ieder geval dat is wat ik ervaren heb. mijn tinker kreeg ook alleen kuil omdat hij nog niet gereden werd en jeuk kreeg van krachtvoer. heb summerfit geprobeerd daar kreeg hij heel veel jeuk van en mok. overgestapt op marstall force en mok verdween binnen een maand jeuk was weg paardje glansde en had weer energie. zou krachtvoer afbouwen en idd eventueel force geven. ik weet dat marstall ook voedingsadvies geeft. ik was daar zeer tevreden over. neem aan dat andere leveranciers dit ook doen. zijn geloof ik ook onafhankelijke adviseurs.

misschien dat dat een idee is

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:15

@Callum: daarom ben ik er ook mee gestopt toen het niet meer nodig leek te zijn.

Overigens ben ik gaan zoeken, en kwam ik dit supplement tegen: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel ... lenium.htm

Dat vind ik dan wel weer interessant, omdat ik echt puur en alleen dat gene geef wat ik wil geven. :j

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

Ik heb afgelopen zomer in Spanje gewerkt en daar kregen de paardjes alleen maar ruwvoer (afwisselend berghooi, raygrass en alfalfa), ook de PRE
Ze stonden daar 24/7 buiten en werden vrijwel dagelijks bereden.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 05-02-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

klinkt goed idd dan suplementeer je specifiek.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:19

ik voer zelf inmiddels fibra paardenvoer. tinker doet het er geweldig op. de mensen waar ik het haal hebben een stal met sportpaarden en voeren ook enkel dit. paarden doen het beter dan ooit. is een interessante site om te lezen