Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:52

Mijn paard is opgenomen geweest in de paardenkliniek in Utrecht wegens zandobstipatie en vervolgens maagzweren. Wanneer er (te) veel zand in de darmen zit kunnen de darmen niet meer 'kneden', het zand ligt op de bodem van de darmen en is te zwaar. De darmen werken niet meer waardoor de maag voor lange tijd leeg kan staan en hierdoor zweren ontstaan. Ja, ik heb erg goed opgelet.. :j Waarom ze precies zoveel zand gegeten heeft is nog steeds onduidelijk, waarschijnlijk heeft ze de blaadjes en takjes van de bomen die in de paddock zijn gevallen opgegeten, welke dus zanderig zijn.

Psyllium/vlozaad is niet giftig en bij de behandeling van zandkoliek is ca. 200 gram per dag minimaal. Er kan beter wat teveel gevoerd worden dan te weinig. Wanneer je te weinig voert kan dit niet al het zand verwijderen en heeft het dus geen nut. Ik meng het zaad met een handje slobber voor de smaak, en een beetje water zodat het zaad niet al het vocht uit de darmen/maag haalt. Om zandkoliek te voorkomen voer ik nu 200 gram 3 keer per week, op aanraadde van de arts. Je kunt ook 1 keer in de 4 weken een kuur doen van 7 dagen. Maar omdat ik nu een beetje panisch ben, voer ik het vaker.

Ik gebruik overigens hele zaadjes, husk of poeder heeft toch mindere (slijmerige) werking.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan! :)

dianalamboo

Re: Vlozaad, physilium en nu voor de duidelijkheid:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:00

De dierenarts in Bodegraven geeft aan dat je een hand per dag gewoon droog kan geven. Alleen zorgen dat de bak na het eten echt schoon is zonder zaadjes.
Wij geven ook gewoon de bruine zaadjes, vogels eten het ook. Bestellen bij de welkoop zak van 25 kg. Gaat prima zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:32

Ik geef het ook droog
2 x per winter en dan 5 dagen lang
Was ook veel minder duur, ik heb nogal wat paarden

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:20

ik geef het af en toe nat maar meestal droog door een schep luzerne. Zodat het niet zo "opvalt", paard een beetje foppen dus ;)
Als ik het nat voer dan geef ik een halve schep slobber met een hele schep water en doe de psyllium er op het laatste moment doorheen.
Ik voer overigens afwisselend die van Paardnatuurlijk en die van Pfiff van Agradi. Beiden werken prima naar mijn idee. Ze krijgt het bij mij een keer in de maand voor 7 dagen achter elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:30

dianalamboo schreef:
De dierenarts in Bodegraven geeft aan dat je een hand per dag gewoon droog kan geven. Alleen zorgen dat de bak na het eten echt schoon is zonder zaadjes.
Wij geven ook gewoon de bruine zaadjes, vogels eten het ook. Bestellen bij de welkoop zak van 25 kg. Gaat prima zo

Welke is dat dan? Hoeveel kost zo een zak? Ik koop regelmatig een zak van 1kg a 17,95, maar het gaat wel snel met 4.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:36

Daar zijn de meningen dus ook over verdeeld, als je het continu voert worden de darmen lui.
beter isom het per kuur te geven..

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:21

naomipepsi schreef:
Daar zijn de meningen dus ook over verdeeld, als je het continu voert worden de darmen lui.
beter isom het per kuur te geven..

Dat is precies wat ik me ook afvroeg en heb dit dan ook aan de arts gevraagd. Vooral na het hele koliek gebeuren en opname wil ik dit niet nogmaals riskeren. Ik kreeg een duidelijk antwoord: dat is niet zo, het maakt de darmen niet lui. Ik mag toch hopen dat de arts van de universiteitskliniek voor paarden in Utrecht daar wel verstand van heeft.

Je kunt het dus prima frequent geven, lees: 3 keer per week. Maar mocht je je hier toch niet prettig bij voelen kun je het dus ook gewoon een week per maand doen.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:30

Mijn mini's krijgen de zaden door een beetje zonnebloemolie en vanillesuiker en dat weer door de muslie want ze zijn beide hele moeilijke eters. Hierdoor kunnen ze het niet laten liggen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:38

Een van mijn shetlanders heeft ook zandkoliek gehad (en is daarvoor geopereerd). In de kliniek werd mij husk aangeraden door de ene, en hele zaadjes door de andere. Als je alle meningen bij elkaar optelt is husk of hele zaadjes beiden geschikt om een week per maand of een aantal keren per week bij te voeren. Ik voer het zo'n beetje om-en-om, al neig ik wel hard naar de zaadjes in verband de prijzen.

Husk bestel ik meestal bij Agradi, is wel vrij prijzig (17,nogwat per kg)
Zaadjes komen van Pit&Pit, als je dan wat meer besteld is het zo'n 7 euro de kilo.

Voeren is weer een ander verhaal; door de bietenpulp met wat zonnebloemolie, wat geweekte brokjes en dan hopen dat ze het eten. Soms is plan B nodig, dan gaat er geraspte appel of wortel doorheen.

@Dianalamboo, wat betaal je voor een zak van 25 kg bij welkoop als ik vragen mag?

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:54

Citaat:
Dat is precies wat ik me ook afvroeg en heb dit dan ook aan de arts gevraagd. Vooral na het hele koliek gebeuren en opname wil ik dit niet nogmaals riskeren. Ik kreeg een duidelijk antwoord: dat is niet zo, het maakt de darmen niet lui. Ik mag toch hopen dat de arts van de universiteitskliniek voor paarden in Utrecht daar wel verstand van heeft.

Je kunt het dus prima frequent geven, lees: 3 keer per week. Maar mocht je je hier toch niet prettig bij voelen kun je het dus ook gewoon een week per maand doen.

[/quote]

daar mag je wel vanuit gaan ;)
goed om te weten 8-)

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:06

Ik heb een zak van 1 kg besteld bij paard natuurlijk. Dit is extra vermalen en zou dus effectiever zijn omdat het meer water kan opnemen. Hoe vaak doen jullie een kuurtje? Als je 100 gram per dag voert en dat 5 dagen achter elkaar dan kun je dus 2x met een zakje van +- 18 euro.

Vroeger kocht ik die zak van agradi en deed ik een week lang 2 eetlepels over de brokken, ongeveer twee keer per jaar. Maar dat blijkt dus veel te weinig te zijn als ik alle verhalen zo lees en ook de doseringen op de website (o.a. Pharmahorse en PaardNatuurlijk)

Dit is trouwens wel een interessant artikel
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... yllium.htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:36

En hoe zit het nou dan met lijnzaad?
Dat werkt toch even goed of is dat niet meer zo

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:08

ellepel schreef:
En hoe zit het nou dan met lijnzaad?
Dat werkt toch even goed of is dat niet meer zo

Lijnzaad moet eerst (lang genoeg!) gekookt worden voordat het aan het paard gevoerd kan worden, anders is het giftig. Lijnzaad heeft na het koken ook een slijmerige substantie net zoals vlozaad, lijkt mij dat dit inderdaad ook werkt. Alleen mijn paard lustte dit dan weer niet en heb er daarom maar weinig ervaring verder mee.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:00

Volgens mijn dierenarts kun je lijnzaad rustig zo voeren, wil je je paard vergiftigen dan moet je kilo's voeren. Mijn paarden krijgen dagelijks een handje lijnzaad, al een paar jaar en hebben nergens last van.
Voor mensen wordt lijnzaad ook geadviseerd zo of gemalen te eten (door bv yoghurt), dan zou dit toch ook giftig zijn? :j Vaak gaat het om de hoeveelheden die je gebruikt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:43

Ok..ik ken namelijk niet anders dan dat ik winterdag de paarden gekookt lijnzaad geef en im raakte al in de war over de berichten over de vlozaad.
Dan ga ik gewoon door met mijn lijnzaadprutje :D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:49

-gooit haar aantekeningen van school open-

Plantago afra/psyllium/vlozaad bevat veel slijmstoffen. Om de slijmstoffen goed hun werk te laten doen, moet je ze de avond van te voren in water zetten.

Als je ze gewoon zo geeft, kan het zijn dat je al een zwakke spijsvertering zelf de zaadjes kapot laat maken en dat zij dus niet op het juiste moment hun slijmstoffen afgeven. Juist die slijmstoffen geven het effect die we van psyllium/vlozaad graag willen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:18

Mijn Merrie heeft heel zwaar zandkoliek gehad. We hadden niet in de gaten dat ze zowel in de wei als in de paddock zand at zodra ze het hooi op had. Niet met een beetje, maar hele happen. Pas gemerkt toen ze koliek kreeg welke heel geleidelijk kwam met tussenpozen.
Ze had heel veel zand, maar is er vanaf. We hebben de oorzaak weggenomen.
1 - niet meer op zand, paddock met kunststof roosters en niet meer op een korte weide.
2 - 3 maal 8 dagen met tussenpozen van 3 weken zonder, gaven we Indische flohsamen schalen onder het voer (droog), dit voerde behoorlijk zand af. Nu elke drie maanden preventief.
3 - elke dag min 20 minuten longeren zodat de darmen in beweging komen en het zand ook.
4 - tevens lijnzaadolie, koud geperst onder het voer, dat voert ook zand af.
5 - lauw water laten drinken, dan drinken ze meer als het koud is.
6 - grof hooi (heeft ook een gunstige werking op zand.

Het wat behoorlijk, op 3 bolletjes mest in een handschoen zaten er zeker 5 volle eetlepels zand in.
Het heeft meer als een half jaar geduurd voor ze weer volledig zand vrij was.

Succes :) Hoop dat je hier iets aan hebt.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:39

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:17

Ik las het ook gister.. Wat ik me dan wel afvraag is waarom er magnesiumsulfaat gebruikt wordt. Vaak hoor je dat magnesiumchelaat beter door het lichaam wordt opgenomen toch?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:37

O die kende ik helemaal niet!
Lijkt me inderdaad makkelijk
Wel iets duurder per paard als je meerdere hebt

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:22

Ja, van dat (luxe) probleem heb ik (helaas) nog geen last :+ Maar idd voor meerdere paarden is het duurder.. Vriendin van mij gebruikt het spul van Paard Natuurlijk (link zag ik langs komen) Psyllium Husk Pure Ultra Fine, droog of met een beetje water door het voer en dat bevalt haar heel goed.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:37

Top die Psyllium Slobber! Ik wist deze ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:41

dianalamboo schreef:

Volgens mij bedoel jij lijnzaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:03

Ik voer lijnzaad idd uit een zak van 25 kg, kun je in de dierenwinkel/fouragehandel bestellen
Maar ben nu ook aan mijn laatste restje van vorig jaar van 20 kg physilium bezig, dat zijn zwarte zaadjes die echt op vlooien lijken. Ik kan me alleen niet meer bedenken waar ik het weghad :o