Agrobs/Horse alpin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:56

Anoniem schreef:
Maar misschien niet kruiden zoals ik ze bedacht had...

Bermen opbrengst, die is daar "schoner" dan hier. ;)

Anoniem

Re: Agrobs/Horse alpin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:02

Dat is natuurlijk wel zo.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:24

Het is gewoon wat daar groeit. Hier in Nederland zijn ze allergisch voor elk ander plantje wat er tussen zit, en heb je dus alleen maar graszaadmengsels. Al het andere word doodgespoten. Agrobs gebruikt dierlijke mest, en laat het groeien net zoals ze de boeren in Frankrijk en Zwitserland doen. Het zijn de planten die daar gewoon groeien. Als je op google maps kijkt waar Agrobs zit, dan zie je wat ik ook bedoel. En het omschrijven ze ook in hun catalogus. Er is gewoon echt niet mee geknoeid.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:44

moos24 schreef:
Als je op google maps kijkt waar Agrobs zit, dan zie je wat ik ook bedoel. .

Kan ook hier in de polder zijn.. :(:)

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:48

onze weide is nieuw ingezaaid door de boer naast ons en die hooit ze ook, maar daar groeit meer dan alleen gras in en ook verschillende soorten. Schoonbroer komt elk voorjaar kruiden plukken voor zijn kruidensoep.
wat kom ik allemaal tegen: duizendblad, een weinig boterbloem, paardenbloem, weegbree, een weinig zuring, beetje klaver en nog iets met een klein wit bloemetje dat ik niet direct kan definiëren, maar ook maar hier en daar. Bij mijn ouders groeide in hun grasveld ook meer dan alleen gras, niet veel, maar toch en paardlief heeft heel duidelijk laten zien wat het lekker vond en wat niet :+

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:54

Jammer dat ik gelijk behandelt word als een klein kind. Beetje triest vind ik.

Maar goed, als je je een beetje erin verdiept in hun website, dan vind je het zo. Het adres van Agrobs staat er ook op. Verder ben ik er tijdens mijn vakantie 2 jaar geleden eens langs gereden. Wij waren in die omgeving, en ik was toch best wel benieuwd. Echt een prachtige omgeving daar.

Succes met je beslissing.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:07

voer al een tijdje agrobs aspero, was er altijd goed tevreden mee. Helaas zijn ze pas overgegaan van papieren naar plasic verpakking, ik vind dit geen verbetering. Ook de samenstelling lijkt wat verandert, vind er andere stengeltjes in en vraag me af of dat erin hoort? Meer mensen hier verandering opgemerkt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:15

hmm zal mijn stalgenote eens vragen of zij iets anders opgemerkt heeft. Zij geeft de fetura, dus al wel een pak moeilijker om verschil bij op te merken.
Zelf heb ik een tijd de wiesencobs en luzernecobs gevoerd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:22

Mijn paard krijgt de wiesencobs. Ben er erg tevreden over. Blij, energiek en glimmend paard. Ik voer verder niets bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:11

moos24 schreef:

Maar goed, als je je een beetje erin verdiept in hun website, dan vind je het zo. Het adres van Agrobs staat er ook op. Verder ben ik er tijdens mijn vakantie 2 jaar geleden eens langs gereden. Wij waren in die omgeving, en ik was toch best wel benieuwd. Echt een prachtige omgeving daar.

ik hoop niet dat je op mij doelt?
Ik geloof juist heel erg in kruiden en verschillende grassen in plaats van wat ze bij ons hebben: gras met níks.
:j

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:33

Anoniem schreef:
moos24 schreef:

ik hoop niet dat je op mij doelt?
Ik geloof juist heel erg in kruiden en verschillende grassen in plaats van wat ze bij ons hebben: gras met níks.
:j

Nee hoor, absoluut niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:28

Gelukkig maar.
Ik zit nu wel wat te twijfelen qua voer.
Voer dus nu aspero met de dieetmix. Die laatste doe ik erbij,omdat ik altijd maar denk dat alleen ruwvoer(hooi en aspero)niet genoeg kan zijn.
Aspero is nu bijna op,dieetmix nog ruim 1/2 zak.

Nu denk ik, misschien moet ik gewoon aspero en hooi voeren.
En na werken in de winter bijvoorbeeld de gruen mash doen, en zomermaanden dieetmix,(subli)of bijvoorbeeld de horse alpin(brokjes dus).

Ik rijd voornamelijk lange ritten(25 km tot 35),longeerwerk en werk aan de hand/dressuurmatig opbouwend.
Pony staat elke dag tussen de 6-9 uur op schrale wei en ziet er goed uit...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:54

ik kan niet op de site van agrobs zelf, maar misschien dat dit dan iets is voor jouw? Is denk ik vergelijkbaar met Marstall force of Pavo vital, alleen dat dit er niet zo chemisch uitziet...
http://www.rwdh.nl/agrobs-naturmineral.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:55

Ja daar twijfel ik ook over,al heb ik nog force staan nu.dus die voer ik dan maar eerst op..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:00

ceasario schreef:
Anoniem schreef:
Nouja,ik weet niet?
Ik vind ook nergens een complete ingredientenlijst.
Op zich denk ik dat veel van de kruiden/grassen door paarden in het wild ook zeer zeker gegeten worden...maar ik vraag me af of paarden zelf 'weten' welk kruid ze eten en wanneer?

.

Mijn veulen staat ergens hoog in de Alpen
Foto kreeg 2 dagen geleden..Maar ik zie geen KRUIDEN.. :+

ceasario schreef:

een weide waar paarden op gehouden woorden in de traditionele zin zal idd weinig kruiden bevatten op de lange termijn. dat is ook logisch, veel kruiden kunnen zich gewoon echt niet handhaven op een weide die steselmatig word afgegraasd , de plant krijgt de kans niet om voort te planten/uit te breiden.
maar als je gaat zoeken op alpen weiden/vegetatie etc
dan vind je info dat typische alpenweides veel verschillende grassen en zegge soorten bevat en op de plekken waar rots maar met een dun laagje aarde word bedekt er soorten van vetkruid, steenbreek, huislook, rotsbloempje, sleutelbloem, bijv. de aurikel, manschild (Androsace), gentiaan en voorts de beroemde edelweiss, Rhamnus pumila en de kogelbloem.
en zo zal er nog wel van alles groeien

in welke mate wat voorkomt op die weides waar producten als die van agrobs vandaan komen...geen idee
maar kruiden is meer dan de keuken en andere kruiden die we hier standaard voorbij zien komen in topics. en niet alles heeft specifieke eigenschappen zoals bijvoorbeeld foenegriek wat als ondersteuning voor de luchtwegen word gebruikt (om even een algemeen voorbeeld te noemen)

maar geef toe, het klinkt sowieso leuk "alpenkruiden" heb trowuens ergens eens een lijst gezien waar alle grassen etc op staan die in agrobs producten zitten, eens zien of ik die nog kan vinden .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:08

toevoeging, een directe ijst van soorten etc kan ik niet direct vinden, maar ze hebben ook zaaigoed en ik vermoed dat die lijst sowieso in de producten zit , met nog ene hele serie aan grassen en kruiden/gewassen, want dit is natuurlijk nog niet die 69 soorten waar ze mee adverteren.

Dt. Weidelgras
Dill
Rotschwingel
Fenchel
Wiesenschwingel
Wiesen Kümmel
Wiesenrispe
Pastinak
Knaulgras
Schafgarbe
Glatthafer
Spitzwegerich
Goldhafer
Wegwarte
Lieschgras
Wiesenknopf
Wiesen Fuchsschwanz
Wilde Möhre
Rohrschwingel
Wilde Petersilie

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:00

Ik wil naast de wiesencobs van Marstal deze gaan voeren. http://www.agrobs.de/de/produkt/AlpenGruen%20Mash lijkt me makkelijker dan wiesencobs te wellen in water. Ik geef daar 1 a 2x per dag supplementen doorheen.
Iemand ervaring met deze slobber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:47

Die wil ik dus ook gaan voeren,als winter extra na arbeid...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:06

Ik heb hem vanmiddag besteld. Ben benieuw hoe hij bevalt?!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:24

Mijn paard vond het lekker :) ik vond het ook lekker ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:00

Morgen waarschijnlijk even bij de oosterse buurtjes kijken of het te koop is.. ;)

edit: wel aan de prijs trouwens!!!
Maar ach, ik gok dat ik er per week maar een kilo of 2 van voer...dus dan valt het wel weer mee.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:11

Ik heb het bij Renee Wielens besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:11

ik denk eigenlijk dat Fetura nog meer aansluit.
Gewoon als extra na het werk, hier zit veel eiwit in voor spieropbouw en dat kan de mijne wel gebruiken.

Iemand dat ook gevoerd?
en de naturmineral?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:33

stalgenoot geeft de fetura aan haar immer mager en spierziek paard. Voor haar is het gewoon een manier om er meer goed ruwvoer in te krijgen en hem beter te laten kauwen op zijn krachtvoer (hij kliedert nogal met zijn hooi) ze geeft het trouwens droog, 1/2 voerschep per voerbeurt.

soms wisselt ze wel af met de luzerne cobs, gezien ze ook extra spelt voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:34

Droog durf ik geen enkele grasbrok (meer) te geven.
Maar doe het dan weken...als extra na werk, dus zeg 4 tot 5x per week.
Verder de aspero en vitaminekorrel.
(en hooi,wat knabbelstro en gras)