Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:39

Sjolvir schreef:
Als iemand mij wetenschappelijk artikel uit fasoenlijk aangeschreven medisch tijdschrift kan tonen,
waarin de werkzaamheid is bewezen, hou ik me aanbevolen.

Ik bedoel dus niet de door de fabrikant geschreven advertorials.

Er zijn uiteraard onderzoeken naar gedaan door verscheidene mensen.
Echter zul je dit niet terug vinden in een medisch tijdschrift.
Een artikel wordt eerst door de raad van beheer gecontroleerd voor het gepubliceerd mag worden in dergelijk tijdschrift.
En gezien een geneesmiddel pas officieel erkend wordt als er patent op is en er op etherische olien en gedroogde kruiden geen patent kan worden aangevraagd worden dergelijke artikelen niet gepubliceerd door de raad van beheer.

Ik betwijfel of je geïnteresseerd bent in informatie maar indien dit wel het geval is raad ik je aan een boek als kruiden signatuur en eigenschappen van Yvonne Maessen te lezen.

Overigens ben ik hier niet om de natuurgeneeskunde te promoten of verdedigen.
De TS vroeg naar hoe iedereen ontwormd dus ik gaf antwoord met mijn ontwormings methode.
Als er dan een vraag komt over wat dat dan precies inhoudt neem ik de vrijheid daarop te antwoorden dat lijkt mij wel zo sociaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:13

Als je degelijk artikel met onderzoek hebt, heeft dat niets maar dan ook niets met de raad van beheer van doen.

Je kan elk degelijk onderzoek gepubliceerd krijgen, of het nou gaat over hoe groot is een hoef in relatie tot kans op kreupelheid,
tot hoe lang is staart in relatie met de grote van de oren van een paard.
Mits het een gedegen onderzoek is. (uiteraard de door mij genoemde voorbeelden vrijelijk verzonnen)

Lijkt mij dat als het middel zou werken, ongeacht de samenstelling er ergens ter wereld
wel iemand een deugdelijk onderzoek van zou kunnen aanleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:20

Eindeloos schreef:
Er zijn uiteraard onderzoeken naar gedaan door verscheidene mensen.
Echter zul je dit niet terug vinden in een medisch tijdschrift.
Een artikel wordt eerst door de raad van beheer gecontroleerd voor het gepubliceerd mag worden in dergelijk tijdschrift.
En gezien een geneesmiddel pas officieel erkend wordt als er patent op is en er op etherische olien en gedroogde kruiden geen patent kan worden aangevraagd worden dergelijke artikelen niet gepubliceerd door de raad van beheer.

Dat is echt de grootste flauwekul die ik ooit heb gehoord. Een artikel wordt echt wel gepubliceerd als er wetenschappelijk gedegen onderzoek naar is gedaan. Al is het maar naar de invloed van de inname van brandnetels of andere plantjes op de ontwikkeling/bestrijding van wormen... dan wordt het echt wel gepubliceerd!

Waarom het écht niet gepubliceerd wordt? Omdat het onzin is. Kruiden bestrijden geen wormen en bevorderen de weerstand niet. Slechts een handjevol geitewollen sokken geloven hierin (prima hoor), maar komen er altijd van terug omdat hun dieren na verloop van tijd toch wormen blijken te hebben, hoeveel kruidjes en olietjes je er ook in gooit.
Ik sta overigens best open voor alternatieve geneeskunde hoor. Maar niet voor het roepen van ´dit werkt en is onderzocht´ als dat niet zo is. Dat heet kwakzalverij.

TS, overleg eens met je dierenarts over de mogelijkheden en de prijzen. Bij ons op stal wordt mestonderzoek gedaan en dat kost geloof ik 15 euro, daarna moet je wormenkuur die nodig is (dat hangt dus af van de uitslag van het mestonderzoek) nog betalen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:32

Ook ik ben erg kritisch, Eindeloos. Ik geloof best dat bepaalde voeding het minder aantrekkelijk voor wormen maakt, maar om te beweren dat het een ontwormingsmiddel is, gaat me echt te ver. Daarmee suggereer je alsof de werkzaamheid bewezen is, en dat is het niet. Het zijn in het meest gunstige geval goede ervaringen. Bij middelen als Bach bloesems heb ik daarmee geen moeite (onder de noemer 'baat het niet, het schaadt ook niet). Igv van ontworming vind ik het wel kwalijk. Eerst degelijk onderzoek (laten) doen en als daaruit blijkt dat het zeer effectief is, dan pas claimen dat het goed werkt. Maar ook hoe het werkt en tegen welke wormen. Want dat is ook wel iets waarna ik benieuwd ben. Tegen welke wormen is het dan effectief? Of is ook dat slechts en alleen op ervaringen gebaseerd?

Sammie

Re: Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:28

Het verhaal dat Eindeloos aanhaalt komt mij erg bekend voor. Volgens mij heb ik daar wel eens een (engels) artikel van gevonden. Ik weet alleen niet meer of we dat nog vertaald hebben of hadden voor VN en als dat niet het geval is waarom niet. Het verhaal over bepaalde voeding als natuurlijke ontworming klinkt echter wel bekend.

Dan verder hier nog mijn eigen ervaring met mest/ontworming. Ik heb van de zomer (of liever in sept) een mestonderzoek laten doen en bloedonderzoek. Een paard van stal ook. Resultaat: geen wormen in de mest, maar uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat er wel degelijk vermoedens waren van een zware worminfectie. (en dat was ook wel te zien, want hij bleef erg mager wat je er ook in stopte). Het andere paard heeft bij 2 da''s onderzoek laten doen. Bij de ene kwamen een paar eitjes, dat vonden zij niet verontrustend, de andere da vond dat al te veel, want je ontwormt dus moet het aantal nul zijn. Ook bij die da kwam er een zware worminfectie uit (mensen hebben dus opnieuw onderzoek laten doen). Nu dacht ik dus zelf ook dat dan alle paarden die in dezelfde wei stonden hetzelfde middel moesten krijgen, maar dat was volgens de da dus niet nodig..
Laatste (controle) mestonderzoek was negatief.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:37

Ik heb honderden artikelen gevonden over natuurlijke ontworming op Pubmed, Google Scholar etc. Dit waren steeds individuele kruiden of combinaties. Oa van knoflook, maar ook meer exotische dingen.

Bij heel veel was er geen effect. Bij het andere deel was er wel effect. Ofwel minder wormen of wel MEER wormen. Maw de kruiden maken het maag-darm kanaal meer aantrekkelijk voor parasieten.

De kruiden die wel hielpen zitten allemaal NIET in de producten van Verm X en Equi Parex.
Naar Equi Parex is GEEN onderzoek gedaan. Dit is bevestigd door de leverancier.
Naar Verm X is wel onderzoek gedaan, maar enkel in vitro. (Maw "worm in een schaaltje en wat Verm X erop gooien en wachten). In Vitro kan je een worm bijna doden met water, dus de vraag is of dit representatief is voor "in vivo".

De resultaten van de in vitro test lagen onder de randwaarden die bij reguliere ontwormingsmiddelen worden gehandhaafd. Met andere woorden: Als Verm X aan dezelfde regelgeving onderhevig was als de gewone middelen, dan zou het niet meer werkzaam verklaard worden (wormen zijn al teveel resistent).

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:47

Hummmm...

Gisteren de mest van mij merrie laten onderzoeken bij de dierenarts....
Omdat ik deze week een worm vond aan haar poeppert en gisteren weer!! Ze kruipen er gewoon uit!!
Mest uiteraard goed bekeken maar daar vind ik niets aan wormen in... Eitjes zijn niet te zien uiteraard met het blote oog...

1 ei gevonden in de mest en 1 ei is geen ei zeiden ze....

Conclusie NIET ontwormen...

Ik heb hier zo een raaaaaar gevoel bij!!

Dier vreet als een malle maar word maar niet dik..... Valt om de have klap in... Toont verder mega gezond en is dat ook (tenminste daar ga ik vanuit)...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:46

Zoals Wilawander al zei, kruipen ze eruit dan is er binnen geen plek meer...

Mest onderzoek is niet voldoende betrouwbaar. Wil je een betrouwbare uitslag dan zul je 5 dagen achteren mest moeten laten controleren. Dit geeft een veel vollediger beeld dan 1x. Verder is 4 keer per jaar onderzoeken ook aan te raden.
Dat komt dus neer op 20 wormtellingen per jaar voor een betrouwbaar beeld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:46

Wormtellingen moet wormeitellingen zijn maar neem aan dat iedereen me snapt :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:56

NoaChanel schreef:
Hummmm...

Omdat ik deze week een worm vond aan haar poeppert en gisteren weer!! Ze kruipen er gewoon uit!!
Mest uiteraard goed bekeken maar daar vind ik niets aan wormen in... Eitjes zijn niet te zien uiteraard met het blote oog...

Dier vreet als een malle maar word maar niet dik..... Valt om de have klap in... Toont verder mega gezond en is dat ook (tenminste daar ga ik vanuit)...

je gaat haar nu toch wel ontwormen he??
DA kan nu wel terughoudend zijn want als je merrie straks serieus ziek is, is het lekker kassa voor de DA. ik lees het hier iets TE vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:58

Ik vind dit ook een erg lastig en vervelend issue.

Heb op 3 plekken gestaan waar, naar eigen zeggen, mestonderzoek gedaan werd.
Bij de eerste heb ik hier ZEER mijn twijfels over, gezien het aantal paarden daar met bloedworm.
Ik ontwormde dus zelf(stiekem,want mocht eigenlijk niet).

Op de 2e plek kwam dus bloedworm uit de tellingen.
Pony had ook erge diarree,sloom,dof(dat begon allemaal al op de 1e plek en terugkijkend is hij daar gewoon al fiks besmet geweest).
Goed ontwormd in overleg en helaas...

Nu 1 jaar later nóg een lichte besmetting.
Dit bleek omdat mijn stalgenote mest op had gestuurd van haar en mijn pony(ik wist dit niet).
Haar pony bleek schoon en mijne nog besmetting van 900...terwijl hij 2 maand ervoor nog Equest gehad had.
Wéér een equest erin en nu adviseert mijn dierenarts(een andere dan die van mijn stalgenote...)om er in december weer equest in te doen(dus tussentijd van 3 maand).

Ik weet gewoon niet meer of ik nou moet 'geloven' in normaal ontwormen of onderzoek,want bij beiden komt het niet altijd goed blijkt dus..

Nu is alleen de mijne ontwormd en die van stalgenote niet want die blijkt schoon..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:04

Ja en bloedworm wordt vaak niet gezien ik de mest. De jouwe is na de ontworming schoon, maar wellicht het schoon geteste paard niet. Dus die kan jouw paard weer rustig opnieuw besmetten.
Dat vind ik het grote nadeel van niet gezamenlijk ontwormen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:05

NoaChanel schreef:
Hummmm...

wat is dat nou voor een raar advies, heb je er wel bij verteld dat je wormen gezien hebt??
gewoon ontwormen hoor, als je ze er uit ziet kruipen dan kun je er vanuit gaan dat ze helemaal vol wormen zit. dus nu ontwormen en volgens de gebruiksaanwijzing over enkele weken nog een keer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:05

Dat is ook lastig dus. Het probleem met mestonderzoek is, dat het in principe een goed middel is (i.c.m. met bloedonderzoek en een goed stal- en weide management) maar veel te vaak verkeerd uitgevoerd en het is daarom financieel kostbaar.
Ontworm je volgens de traditionele schema's dan bestaat het risico dat je onnodig chemicaliën in je paard spuit en daardoor mee kunt werken aan de toenemende resistentie (resistentie ontstaat ook als je te weinig doseert).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:06

Focussed schreef:
Ja en bloedworm wordt vaak niet gezien ik de mest. De jouwe is na de ontworming schoon, maar wellicht het schoon geteste paard niet. Dus die kan jouw paard weer rustig opnieuw besmetten.
Dat vind ik het grote nadeel van niet gezamenlijk ontwormen.

ik ook,ik ontworm ook liever samen maar zij wil een schoon paard niet ontwormen.
ik blijf nu maar het advies van mijn éigen dierenarts opvolgen,zij zegt nog december equest en dan rond maart weer evt onderzoek.
we mesten wel elke dag het land uit...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:12

magda_90 schreef:
Dat is ook lastig dus. Het probleem met mestonderzoek is, dat het in principe een goed middel is (i.c.m. met bloedonderzoek en een goed stal- en weide management) maar veel te vaak verkeerd uitgevoerd en het is daarom financieel kostbaar.
Ontworm je volgens de traditionele schema's dan bestaat het risico dat je onnodig chemicaliën in je paard spuit en daardoor mee kunt werken aan de toenemende resistentie (resistentie ontstaat ook als je te weinig doseert).

Hoe ontstaat resistentie als ik mijn paard ontworm terwijl hij geen wormen heeft? :)
Kans op resistentie door goed te doseren is bijzonder klein. Dan werk je namelijk niet met het habituation-mechanisme (gewenning) zoals wel het geval is bij onderdoseren. Dan moet je namelijk werken met een toevallige mutatie waardoor de worm vanuit z'n genotype resistent wordt.

Over of ontwormen goed is voor het paard: ontworming is nog altijd niet dodelijk, wormen wel. Dan lijkt mij de keus makkelijk gemaakt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:20

De andere gastheren kunnen ook wennen aan het wormmiddel wat in principe niet voor hun bedoelt is, maar zij kunnen dan alsnog resistentie ontwikkelen tegen de hulpstoffen of werkzame stoffen. Je ziet het niet vaak, maar het mag zeker niet vergeten worden. Vergeet niet dat een paard altijd wormen heeft he?

Ik zeg niet ontworming dodelijk is (en dat wormen niet dodelijk zijn), ik zeg wel dat ik persoonlijk van mening ben dat al die chemicaliën ook niet gezond kunnen zijn (mits je zeker weet dat het paard ze ook niet nodig heeft). Dus vandaar dat het een lastige kwestie blijft.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:24

Resistentie bouw je op door te onderdoseren. Ontworm je netjes en volgens een goed schema op de juiste tijden dan is er niks veiligers.
Heb de paarden hier nu 12 jaar aan huis en ontworm sindsdien volgens een vast schema. Door andere problemen ook regelmatig bloedonderzoeken gehad en nog nooit geen besmettingen gehad. Maar ben een pietje precies en houd me exact aan mijn schema.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:27

Wat ik al zei, vergeet de andere gastheren niet die je paard van nature met zich meedraagt en nodig heeft.

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:03

Ik heb met een andere dierenarts gesproken en kon mij vertellen dat het om de Aarsworm gaat ( bij mijn merrie).
Deze worm is moeilijk te ontdekken in de mest omdat de eitjes aan de buitenkant van de anus zitten en dus zelden in de mest te vinden zijn.
De eitjes lijkt op stuifmeel rond haar anus.... Dit had ik natuurlijk wel eerder gezien maar dacht meer aan darmrommel/vocht.
Nu ontwormt en over 2 weken weer......
Raar dat alle adviezen en dus ook dierenartsen weer tegen elkaar in gaan....

Ik heb zelfs een foto van dat wormpje EN aan de andere DA laten zien.... Toch bleef het advies NIET ontwormen........

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:29

NoaChanel schreef:
Ik heb met een andere dierenarts gesproken en kon mij vertellen dat het om de Aarsworm gaat ( bij mijn merrie).
Deze worm is moeilijk te ontdekken in de mest omdat de eitjes aan de buitenkant van de anus zitten en dus zelden in de mest te vinden zijn.
De eitjes lijkt op stuifmeel rond haar anus.... Dit had ik natuurlijk wel eerder gezien maar dacht meer aan darmrommel/vocht.
Nu ontwormt en over 2 weken weer......
Raar dat alle adviezen en dus ook dierenartsen weer tegen elkaar in gaan....

Ik heb zelfs een foto van dat wormpje EN aan de andere DA laten zien.... Toch bleef het advies NIET ontwormen........

Schandalig dat er zo'n advies gegeven wordt!!

Met welk middel ontworm je voor aarsmade? Er zijn niet veel middelen die bij deze wormpjes helpen.

Mensen die met moxidectine ontwormen.... Die moxidectine is ook tegen de ingekapselde bloedwormlarven en die komen alleen in maand dec/jan voor in het paardenlichaam. Ivermectine kun je daarom het hele jaar door gebruiken omdat deze ook de bloedwormen en horzellarven aanpakken.
Moxidectine is overbodig om het hele jaar door of in andere maanden van het jaar te gebruiken wanneer er geen ingekapselde bloedwormlarven zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:23

Panacur wordt overigens gegeven bij aarsmaden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:34

NoaChanel schreef:
Hummmm...

Ik heb precies hetzelfde. Ook met aarsworm.
Ik had verse mest opgestuurd, ik heb daar wormen bij gedaan omdat ze in de mest zaten en ik niet wist welke worm het was.
Krijg ik een brief terug dat ik niet hoefde te ontwormen omdat er niks is aangetroffen. Staat er wel bij dat als er niks is gevonden dat dat niet wilt zeggen dat de paarden geen wormen hebben.................

Maargoed, ik dus gebeld want ik had de wormen in het zakje gedaan. Die hadden ze dus helemaal niet gezien, ze hebben een heel klein stukje van de mest gehaald en dat bekeken en daar zat dus niks in. Advies niet ontwormen.
Ik heb gezegd dat ze dan maar beter moeten kijken wat er zaten dus wormen bij de mest. Meneer ging kijken of ze de mest nog hadden en zou terug bellen. hij belde even later terug met het nieuws dat het om een aarsworm ging. Gevraagd met welk middel ik dan moest ontwormen, ja dat wist hij niet moest ik de DA voor bellen.

Al met al, wist ik dus al dat ze wormen hadden en dat hele mestonderzoek heeft dus alleen maar geld gekost en heb er niks voor terug gekregen. Had net zo goed met de worm naar de da kunnen gaan.

Aarsmaden zie je slecht in mest maar als je wormen meestuurt en dat wordt niet gezien vraag ik me af wat ze daar aan het doen zijn. En dat advies is ook heel leuk... Ik ontworm na dit eerste en laatste mestonderzoek alleen nog maar io met de da. Ga geen mestonderzoek meer laten doen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:42

Ik sta sinds april op de huidige stal en we ontwormen daar d.m.v. mestonderzoek vooraf. Mijn merrie was dat daarvoor ook gewend al overigens. Om de 3 maanden ongeveer laten we onderzoek doen, is het nodig om te ontwormen gebeurd dit en ander niet. Idd zoals gezegd zo min mogelijk erin stoppen....

Wij laten altijd een groeps-mest-onderzoek doen. De paarden lopen in twee groepjes, maar wordt wel eens gewisseld. Ik hebben een analyse gemaakt met de dierenarts en toen werd aangegeven dat bij ons zo'n groepsonderzoek ook kan. Ze hebben dan mest nodig van een van de pony's onder de 3 en een van boven de 3, nemen dan mestmondersters hiervan en geven een advies voor de hele groep. Kosten zijn hetzelfde als een onderzoek voor 1 pony of paard (18,55 euro).

De kudde doet het er goed op en ben dus erg tevreden over deze manier van ontwormen. Tussentijds overigens altijd nog wel overleg met degene die in de kliniek de onderzoeken doet, dus we blijven de situatie per keer bekijken.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:51

Ik heb de paarden deze zomer Equi Parex gegeven wat dus zonder recept te bestellen is, en ik ben er tot nu toe happy mee.
Regelmatig bekijk ik verse uitwerpselen en buiten dat ze mooie vijgen poepen heb ik tot op heden nog geen enkele worm, hoe klein dan ook, kunnen ontdekken.
Mijn paarden zien er allemaal goed en gezond uit.
Mijn idee is dan om ze 1x per jaar te ontwormen tegen o.a. lintworm en 3x per jaar Equi Parex te geven, wat ze overigens zeer lekker vinden.

Mest onderzoek door een da doe ik niet (meer) maar ik hou het zelf zo goed mogelijk in de gaten. Mocht ik er 1 niet vertrouwen dan zou er alsnog een echte wormspuit in gaan en a.d. hand van wat daar uitkomt aan mest (en wormen) zou ik dan de rest ook ontwormen.

Overigens toen ik nog een klein meisje was werd mijn pony maar heel zelden ontwormt, mijn vader deed dat toen volgens mij ook maar 1x per jaar als het niet nog minder was.... Mijn pony zag er altijd goed gezond uit en stond vaak bij andere (tijdelijke) pony's in het land. Nou praat ik wel over zo'n 25/30 jaar geleden. :+