kiki1976 schreef:Klopt, de zaadjes an sich doen niets volgens mijn da. Kijk ook maar eens naar de ingrediëntenlijst op Sandclear en aanverwanten, overal is het Flosamenschalen, Psyllium Husk etc. Allemaal de husk vorm. Als je de husk in water gooit, dan zie je heel erg duidelijk dat het (volgens mij zelfs meer dan) 300% van zijn eigen volume toeneemt. Door dat volume bindt het zand aan zich, en transporteert het verder naar buiten.
Vanuit de leverancier uit adviseren het daarom ook niet droog te geven. Hier bij de kliniek adviseerde het ook om het absoluut niet droog te geven, omdat er toch regelmatig verstopping door komen. Hun komen dat in de kliniek wel vaker tegen.
Waarop ik gevraagt heb waarom je bv sandclear juist wel droog moet geven, en dat sandclear toch voor 90% uit psyllium bestaat.
Een echte verklaring hiervoor kunnen niet geven, maar bij de brokjes komt een verstopping beduidend minder voor.....Daarom ook, doe ermee wat je wilt, de kliniek waar Bregh is geopereerd adviseerd het wel droog, ze doet het er al 4 jaar super op en heeft er nog nooit een verstopping op gehad. Overigens is het niet een verstopping dat het gevaar is, maar een maagruptuur als het niet snel genoeg passeerd. En zo'n dikke brij doet er dan langer over om te passeren imho dan vezeltjes.

En ik persoonlijk hecht meer waarde aan het advies van de da dan aan advies van een niet medisch onderlegde leverancier, maar dat kan uiteraard puur persoonlijk zijn.