vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 21:49

kiki1976 schreef:
Citaat:
Klopt, de zaadjes an sich doen niets volgens mijn da. Kijk ook maar eens naar de ingrediëntenlijst op Sandclear en aanverwanten, overal is het Flosamenschalen, Psyllium Husk etc. Allemaal de husk vorm. Als je de husk in water gooit, dan zie je heel erg duidelijk dat het (volgens mij zelfs meer dan) 300% van zijn eigen volume toeneemt. Door dat volume bindt het zand aan zich, en transporteert het verder naar buiten.

Vanuit de leverancier uit adviseren het daarom ook niet droog te geven. Hier bij de kliniek adviseerde het ook om het absoluut niet droog te geven, omdat er toch regelmatig verstopping door komen. Hun komen dat in de kliniek wel vaker tegen.
Waarop ik gevraagt heb waarom je bv sandclear juist wel droog moet geven, en dat sandclear toch voor 90% uit psyllium bestaat.
Een echte verklaring hiervoor kunnen niet geven, maar bij de brokjes komt een verstopping beduidend minder voor.....
Daarom ook, doe ermee wat je wilt, de kliniek waar Bregh is geopereerd adviseerd het wel droog, ze doet het er al 4 jaar super op en heeft er nog nooit een verstopping op gehad. Overigens is het niet een verstopping dat het gevaar is, maar een maagruptuur als het niet snel genoeg passeerd. En zo'n dikke brij doet er dan langer over om te passeren imho dan vezeltjes. :) En ik persoonlijk hecht meer waarde aan het advies van de da dan aan advies van een niet medisch onderlegde leverancier, maar dat kan uiteraard puur persoonlijk zijn. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:04

Breghje schreef:
kiki1976 schreef:
Klopt, de zaadjes an sich doen niets volgens mijn da. Kijk ook maar eens naar de ingrediëntenlijst op Sandclear en aanverwanten, overal is het Flosamenschalen, Psyllium Husk etc. Allemaal de husk vorm. Als je de husk in water gooit, dan zie je heel erg duidelijk dat het (volgens mij zelfs meer dan) 300% van zijn eigen volume toeneemt. Door dat volume bindt het zand aan zich, en transporteert het verder naar buiten.

Vanuit de leverancier uit adviseren het daarom ook niet droog te geven. Hier bij de kliniek adviseerde het ook om het absoluut niet droog te geven, omdat er toch regelmatig verstopping door komen. Hun komen dat in de kliniek wel vaker tegen.
Waarop ik gevraagt heb waarom je bv sandclear juist wel droog moet geven, en dat sandclear toch voor 90% uit psyllium bestaat.
Een echte verklaring hiervoor kunnen niet geven, maar bij de brokjes komt een verstopping beduidend minder voor.....Daarom ook, doe ermee wat je wilt, de kliniek waar Bregh is geopereerd adviseerd het wel droog, ze doet het er al 4 jaar super op en heeft er nog nooit een verstopping op gehad. Overigens is het niet een verstopping dat het gevaar is, maar een maagruptuur als het niet snel genoeg passeerd. En zo'n dikke brij doet er dan langer over om te passeren imho dan vezeltjes. :) En ik persoonlijk hecht meer waarde aan het advies van de da dan aan advies van een niet medisch onderlegde leverancier, maar dat kan uiteraard puur persoonlijk zijn. :)

Even goed lezen :) , zowel de leverancier als de dierenarts (paarden kliniek) adviseren het dus om het niet droog te geven.
Het gevaar zit niet alleen in een darm verstopping omaar ook een slokdarmverstopping komt hiermee vaker voor bij droog voeren.

Maar goed iedereen geeft het op de manier dat hij denk dat het goed is, en we hebben allemaal er maar 1 doen mee en dat is zandkoliek voorkomen :D .

Breghje

Re: vlo zaad (psyllium) hoeveel water erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:49

Elke kliniek zal zo zijn eigen ervaringen hebben, de mijne dus meer verstopping en ellende met nat geven en niet met droog. Nu is droog relatief, want een scheutje olie moet er altijd wel doorheen zodat ze het niet in de longen krijgen met eten. Maar als je mij erop wijst dat ik beter moet lezen, zou je dan zelf aub wat beter willen quoten? Nu leg je me woorden in mijn mond die niet van mij zijn. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:17

Oke echt balen dan maar weggooien of misschien toch maar 2x in de week geven schadelijk is het verder ook niet...
Ik denk er nog wel even overna

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:56

Had tijdje terug reactie gekregen maar vergeten te plaatsen

Als je het zaadje in water doet krijgt het in 3 a 4 uur tijd een gelachtige laag om het zaadje, deze laag bevorderd de darmpassage en neemt eventueel aanwezig zand op in de gelachtige laag.

In de praktijk blijkt dat je het ook zo kunt voeren, zonder het te weken daar de passage in het paardenlichaam lang genoeg duurt.

Wat echt heel belangrijk is is dat er voldoende (schoon) drinkwater is.

Hopend je zo voldoende geinformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet,