voer zomereczeemers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:43

Whinnylando schreef:
Enige wat helpt met eczeempaard is ze niet laten steken door die rotmugjes... met alle troep die er soms ingegoten wordt haal je heel zn systeem door de war, wat het in sommige gevallen nog kan verergeren ook. Koop een goede deken, gooi die op tijd op en laat hem lang genoeg op totdat de mugjes ECHT WEG zijn. Gewoon normale brok, normaal hooi/gras en normale arbeid + een goede deken gecombineerd met verstandig weidebeleid (tijden buiten de muguurtjes) zijn echt voldoende. Heb al 3 jaar een eczeempaard en geen centje last in de zomer. En mijn paard heeft het echt extreem, als die gestoken wordt is het niet alleen open maar ook meteen een grote vochtbult van de irritatie.

Als dit voor ieder ZE paard zou werkeb had iedereen dit denk allang gedaan maar elk paard reageerd anders

ze zijn allergisch voor de muggen dus van binnenuit bestrijden is echt zo gek niet

wij hebben de deken begin febr dit jaar opgedaan en asnog in juni barstende jeuk dus alleen een deken zou ideaal zijn maar soms werkt dat niet
(overigens alles waar een deken bedekt is puntgaaf benen en hoofd daarintegen opengeschuurd

Ze heeft lange manen en een enkel plekje irritatie op haar hoofd omdat daar geen kap zit. Mensen doe je paard een lol en spaar jezelf een hoop kosten uit aan smeerseltjes, koekjes en poedertjes. Koop een goede deken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:15

Whinnylando schreef:
Enige wat helpt met eczeempaard is ze niet laten steken door die rotmugjes... met alle troep die er soms ingegoten wordt haal je heel zn systeem door de war, wat het in sommige gevallen nog kan verergeren ook. Koop een goede deken, gooi die op tijd op en laat hem lang genoeg op totdat de mugjes ECHT WEG zijn. Gewoon normale brok, normaal hooi/gras en normale arbeid + een goede deken gecombineerd met verstandig weidebeleid (tijden buiten de muguurtjes) zijn echt voldoende. Heb al 3 jaar een eczeempaard en geen centje last in de zomer. En mijn paard heeft het echt extreem, als die gestoken wordt is het niet alleen open maar ook meteen een grote vochtbult van de irritatie.

Dientje_Yara schreef:
Als dit voor ieder ZE paard zou werkeb had iedereen dit denk allang gedaan maar elk paard reageerd anders

ze zijn allergisch voor de muggen dus van binnenuit bestrijden is echt zo gek niet

wij hebben de deken begin febr dit jaar opgedaan en asnog in juni barstende jeuk dus alleen een deken zou ideaal zijn maar soms werkt dat niet
(overigens alles waar een deken bedekt is puntgaaf benen en hoofd daarintegen opengeschuurd

Whinnylando schreef:
Ze heeft lange manen en een enkel plekje irritatie op haar hoofd omdat daar geen kap zit. Mensen doe je paard een lol en spaar jezelf een hoop kosten uit aan smeerseltjes, koekjes en poedertjes. Koop een goede deken.

@ Dientje: eigenlijk bewijst dat (even dikgedrukt gemaakt) toch juist dat een deken werkt, en het beste werkt? Ik ben het gedeeltelijk met Whinnylando eens: bedekken met een deken is het enige dat imo echt werkt.

Aan de andere kant is het geen doen om ook de benen in te gaan pakken. Het hoofd gaat dan nog.
En ondersteunen dmv voeding is ook niet verkeerd. Je moet er voor zorgen dat de voeding iig geen aanleiding is tot extra jeuk.

Sommige paarden hebben baat bij poedertjes of kruiden, mijn ervaring is echter dat dit nogal beperkt is qua werking. Het is hierbij ook belangrijk te bedenken dat alle nutteloze stoffen (die ook weer afgevoerd moeten worden) ook een belasting zijn voor het lichaam.

Wat ik onze ZE-er voer heeft niet zo zeer te maken met haar zomereczeem, maar gewoon met de hele pony. Weinig krachtvoer (klein beetje om op gewicht te blijven af en toe) vooral hooi...
Aan supplementen krijgt ze wel kruiden die de afvoer van afvalstoffen ondersteunen. Niet alleen ivm ZE, ook ivm risico op HB.
Verder nog een biotinesupplement en vit/min brokje.

liljebo

Re: voer zomereczeemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:20

Hier momenteel alleen weidegang en liksteen.- Alles al geprobeerd zonder resultaat zowel in als uitwendig. Deken had hij binnen een halve dag gesloopt-
Ik krijg binnenkort weer een nieuw middel binnen wat in stockholm is ontwikkeld en goede resultaten schijnt te hebben. Ik ben benieuwd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:43

Weet je al wat voor middel? Ben benieuwd! En idd. Beschermen tegen de mugjes is het enige wat echt werkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:47

nee nog niet. Het is op weg hierheen. Ik zal wel iets laten weten. Mijn mini heeft het dit jaar dus echt heel erg. Hij voelt zich daardoor ook niet lekker, is futloos en afgevallen. Heel triest. Vooral omdat tot dusver niets werkt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:56

Ja dat futloze herken ik, nou hopelijk is het middel een uitkomst

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:15

ik voer nu dodson en horrel safe and sound. Is voor HB gevoelige paarden zit ook heel weinig suikers en zetmeel in en geen granen. de andere 2 die geen eczeem hebben krijgen dieet mix. En deze winter gaan ze allelaam op dieetmix aangevuld met een supplement bietenpulp en graszaad hooi.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:04

Nja, blijkt dus meer aan de hand. Fikse irritatie van de luchtwegen en verhoogde leverwaarden. Bloed is naar lab gestuurd. Ventje heeft het heel erg zwaar.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:26

Mijn merrie staat overdag op zeer schraal land. Snachts op stal met stro en heel klein beetje grof hooi. Daarnaast krijgt ze een biologisch gebroken granenmengsel 2 kg per dag. en heeft snachts een liksteen.

Ik rij bijna 5 keer per week rustig aan. Longeren en loswerken.

Tevens word haar staart wanneer ze hengstig is ingesmeert met zwavel en teatreezalf.

(mijn merrie heeft nu alleen nog last rond haar hengstigheid.)

Een deken verergerd de kwaal dus krijgt ze niet meer.

ohw ja het is een tinker van 8 jaar en 1.57

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:32

Glinda, dan zou je denken dat het bij jou paard ook hormonaal mede wordt veroorzaakt. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Of is je merrie dan erg gestresst, omdat het dan wel kan verergeren.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:11

het gekke is je merkt bijna niet dat ze hengstig is (ze gedraagt zig niet anders) je moet echt goed kijken wil je tekenen zien en zie je die komt de jeuk ook terug (ik denk persoonlijk dat dit vrij normaal is al is er misschien niet veel over bekend aangezien als een paard hengstig is de weerstand ook door hormonen iets minder is waardoor allergie weer op steekt.) Ik ben blij dat bij ons het schrale maar gericht voeren helpt al is Glinda daardoor iets slanker (niet echt heel mager)