Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:05

lucernemix van hartog bevat ook haverstro, daardoor is de calsium-fosfor verhouding al minder scheef, en is het ook miner rijk dan pure lucerne...
er zit ietsje olie en melasse in tegen het stoffen...

mijn merrie doet best redelijk werk en krijgt aan echt krachtvoer nog geen halve schep muesli per dag, de rest ondervang ik met omega 369, lucerne en senioren priores (grotendeels bietenpulp) en veel hooi...

Letizia

Re: Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:21

Interessant topic!
Ik liep met de zelfde kwestie in m'n hoofd, niet voor nu, maar als poown wat zwaarder in de arbeid komt te staan en niet voldoende energie uit haar huidige rantsoen weet te halen :)

Zij krijgt nu:
Een halve schep Marstall faser light aangevuld met een halve schep Equifyt Aspero en 's winters krijgt zij er nog een slobber bij van Equifyt Herbs en dan 4x daags een grote hoeveelheid voordroog of zoals nu: gras aangevuld met voordroog (niet voldoende gras tav de hoeveelheid paarden)
Ik vind de Equifyt Fetrura heel interessant klinken en dat dan ipv de Herbs.

Aan Marstall Vito heb ik ook gedacht, maar vind het zo jammer dat daar knoflook in zit -O-
Olie vind ik wat tricky bij haar omdat ze vrij gevoelig is op de darmen en snel dunne mest heeft...

Voor nu doet ze het nog goed op het rantsoen waar op ze staat, ze heeft een nog iets te zware voedingstoestand, maar daar wordt aan gewerkt :)

Ik lees mee, leuk topic!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:24

fransje23 schreef:
Hoe intensief ga je aan het werk met de paarden? Want wat de een intensie vind stelt voor de ander niets voor.

Ik kan inderdaad de Omega 3-6-9 aanraden maar dat is wel vet op een granenbasis. Iets moet de dragerstof voor het vet zijn. Voordeel van dat product is wel dt er al extra vitamine E aan is toegevoegd iets wat noodzakelijk is als anti-oxidant als je vetrijk voert.

Luzerne heeft een wat scheve calcium/fosfor balans en is het beste te voeren met granen zoals zemelen. Bij sommige soorten luzerne is wat melasse toegevoegd om het minder stoffig te maken maar van o.a. Subli heb je er 1 met olie ipv melasse.

Voor spieropbouw heb je eiwitten/ aminozuren nodig dus ga op zoek naar iets waar die in zitten.

Overigens moet je niet te panisch zijn voor granen als je paarden de energie die granen leveren maar gewoon verbruiken. Eeen meer oergraan zoals spelt zou ook een aanvulling kunnen zijn op je rantsoen.

Eerlijk? Ik vind dat ze goed werken, maar duurprestaties als Endurance hoeven ze niet te leveren, evenmin een explosieve prestatie als een draver moet leveren (om even een voorbeeld van zware arbeid te geven: duur en explosief). Dus ik zeg: inspanning die ze met een normaal rantsoen zouden moeten kunnen 'bij-eten' in dit stadium.

Mijn gevoel zegt krachtvoer niet zo snel noodzakelijk is. Dat ze voldoende verbrandingssuikers (trage suikers) uit hun ruwvoer halen, en een stukje aanvulling in energie uit de olie halen.
Trainers geven toch wel vrij vlot aan dat je krachtvoer moet gaan bijvoeren naarmate de intensiteit van de training groeit... maar goed, ik ben een eigenwijze troela.... dus ik kijk dan toch liever eerst naar alternatieven.

Granen... ja, ik blijf dat tricky vinden... Ze hebben meer energie en betere mest sinds ik geen granen meer voer.
Ik kan goed voorstellen dat dit voor sommige dieren een uitstekende aanvulling is, voor mijn dieren kijk ik dan eerst nog liever even naar de alternatieven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:44

ellepel schreef:
wat ik heel leuk vind is dit:
Citaat:
Ik heb sobere paarden die, nu ze daar de leeftijd voor hebben, een stuk intensiever belast gaan worden.
Ik voer ze nu hooi/ gras en als aanvulling een kilo Pre Alpin Aspero, ongeveer 50 tot 100 ml olie, een totaalsupplement (Formula4Feet) en voor mijn merrie aanvullend nog vit E/Selenium aangezien ze dat niet in voldoende mate opneemt uit haar voeding (op basis van meermalen bloedonderzoek).

zo sober zijn ze dus toch nog niet :P

heeft je merrie snel selenium of vitamine E tekort
mijn pony heeft het namelijk ook snel,en dan de selenium
wat je nu voert bevat allemaal wel een olie, in de agrobs zit olie zie ik,in de F4F zit het ook en je geeft olie er los bij.
wat voor olie geef je, teveel belemmert namelijk de opname van vitamine E,zou dus daar een beetje mee uitkijken.

als je aan vitamine sgenoeg geeft via je supplement en die agrobs--dat is gewoon ruwvoer zie ik??

en je merkt toch dat er meer energie in mag,dan zou ik het eerst in de training zoeken,en dan kijken of je meer gras/hooi kunt geven.

wil je zonder granen voeren,dan haal je en zak Subli dieetmix?
zit geen graan in(zeggen ze) en bevat wel redelijk wat energie :j

Toch niet nee ;-)

Nou ja; laat ik het anders formuleren... ik houd ze betrekkelijk sober qua hoeveelheid gras, en suikerrijke voeders of voeders die zich snel omzetten in suikers. Beiden doen ze het daar niet goed op.

Vit E gaf ik al voordat ik de olie-consumptie opvoerde. Vit E op advies van kliniek, en olie later ook (vooral ten gunste van iets zachtere mest). De olie heeft dus destijds niet het tekort aan vit E in de hand gewerkt.
Ik geef 100 ml aan mijn merrie.
Mijn ruin op dit moment nog geen olie. Het is ook de vraag of dat voor hem geschikt zal zijn, ik heb hem gekocht met een lichte 'achterstand'... en zijn darmen mogen nog wel iets verder opknappen... olie zorgt er dan voor dat hij snel dunne mest krijgt, voor hem dus even geen optie.

Gevoelsmatig zou ik zelf ruwvoer ophogen naarmate de intensiteit van de training vordert... met eventueel aanvulling van voorgenoemde zaken.
Toch ga ik dan twijfelen wanneer iedereen sportmuesli's voert zodra er flink getraind wordt..., niets menselijks is mij vreemd ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:25

Ruwvoer kun je niet eindeloos ophogen er komt een punt dat het paard het gewoon niet meer op kan en wil nemen.
Natuurlijk scheelt het al enorm als je ruwvoer van uitstekende kwaliteit hebt. Daar halen ze dan al heel wat energie uit. Voor paarden in volle training zou ik wel kiezen voor ruwvoer van bemest weiland, daar is het eiwitgehalte vaak hoger van. Eiwitten/ aminozuren heb je echt nodig als je wilt dat je paard spier gaat ontwikkelen.

Ik ben voorstander van zo min mogelijk krachtvoer maar sluit het niet volledig uit. Ben een voorstander van om minder te geven van een goede sportmuesli met hogere gehalten dan meer van een basismuesli/brok.

Mijn merrie kreeg toen we volop in training waren voor klasse 3 endurance ( 80-120 km) 150 gr Subli EM, 300 gram Marstall Cornmuesli, 60 gram Marstall Force, handje basisbrok (van stal bij het binnenzetten 's avonds) en verder gewoon gras en voordroog van een uitstekende kwaliteit. Daar had ze voldoende aan, ze bleef goed op gewicht en had voldoende uithoudingsvermogen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:12

Ninx, als ik jou was zou ik proberen bij je eigen gevoel te blijven en eerder het ruwvoer ophogen als ze meer nodig gaan hebben , als je ruintje de olie kan gebruiken tegen die tijd zou je die ook kunnen geven ...
maar tot nu toe heeft je gevoel het al vaker bij het rechte eind gehad met je beestjes ;)
en ik moet zeggen , zeker bij dieren die gevoelig zijn voor bepaalde zaken (ganen/suikers) zou ik het eerst in de zaken zoeken die dat zo min mogelijk bevatten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:21

vind ik ook,verhoog inderdaad dan de ruwvoer,en kijk hoe het blijft gaan :j
sportmuesli is helemaal niet zo snel nodig hoor,ik heb zelf wel gezien dat het snel gevoerd word terwijl het helemaal niet nodig is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:10

fransje23 schreef:
Ruwvoer kun je niet eindeloos ophogen er komt een punt dat het paard het gewoon niet meer op kan en wil nemen.
Natuurlijk scheelt het al enorm als je ruwvoer van uitstekende kwaliteit hebt. Daar halen ze dan al heel wat energie uit. Voor paarden in volle training zou ik wel kiezen voor ruwvoer van bemest weiland, daar is het eiwitgehalte vaak hoger van. Eiwitten/ aminozuren heb je echt nodig als je wilt dat je paard spier gaat ontwikkelen.

Ik ben voorstander van zo min mogelijk krachtvoer maar sluit het niet volledig uit. Ben een voorstander van om minder te geven van een goede sportmuesli met hogere gehalten dan meer van een basismuesli/brok.

Mijn merrie kreeg toen we volop in training waren voor klasse 3 endurance ( 80-120 km) 150 gr Subli EM, 300 gram Marstall Cornmuesli, 60 gram Marstall Force, handje basisbrok (van stal bij het binnenzetten 's avonds) en verder gewoon gras en voordroog van een uitstekende kwaliteit. Daar had ze voldoende aan, ze bleef goed op gewicht en had voldoende uithoudingsvermogen.

als je idd klasse drie traint dan word er ook aardig wat gevraagd op zich ,
wat mijn ervaring met ijslanders is , is dat je eerder het probleem hebt dat ze al dichtgroeien voordat ze ook maar in de buurt komen van wat ze kwa kg droge stof/ruwe vezel nodig hebben dan iets anders, maar daar staat tegenover dat als je paarden echt flink in training gaan dat je idd op een bepaald moment eerder nog kan kiezen voor ruwvoer van bemest land, op die manier kun je met dezelfde hoeveelheden(er van uitgaande dat je paard aan de max zit wat betreft opname) meer voedingstoffen verstrekken.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:32

Ik zou ook graag wat informatie willen voor mijn merrie. Het is een kruising fjordxpaint en ik heb het gevoel dat zij ook te weinig krijgt. Ik train haar dan dressuurmatig maar ik heb het idee dat ze te weinig energie krijgt. Als ik bijv. les heb van een half uurtje dan is ze echt zeiknat van het werk. Ze is meestal al na 20 min moe. Van de stal mag ik geen haver voeren omdat ze dan de stalwanden kapot meppen van energie zeggen ze. ze krijgt nou maar 2 scheppen basisbrok en een schep muesli. Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi. Dit is alleen jn de stalperiode. Heeft iemaand tips om mijn merrie meer uithoudingsvermogen te laten krijgen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:56

Dragon16 schreef:
Ik zou ook graag wat informatie willen voor mijn merrie. Het is een kruising fjordxpaint en ik heb het gevoel dat zij ook te weinig krijgt. Ik train haar dan dressuurmatig maar ik heb het idee dat ze te weinig energie krijgt. Als ik bijv. les heb van een half uurtje dan is ze echt zeiknat van het werk. Ze is meestal al na 20 min moe. Van de stal mag ik geen haver voeren omdat ze dan de stalwanden kapot meppen van energie zeggen ze. ze krijgt nou maar 2 scheppen basisbrok en een schep muesli. Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi. Dit is alleen jn de stalperiode. Heeft iemaand tips om mijn merrie meer uithoudingsvermogen te laten krijgen?

Wat voor werk doe je met haar? Hoe lang en hoe intensief? Zweten is geen indicatie en zegt weinig over conditie. Ik vind dat je best veel krachtvoer geeft. Kan mij voorstellen dat een kruising fjord nog best sober is. Is je paard mooi of gewicht of toch wat te zwaar?

Uithoudingsvermogen krijgen ze van een goede training en niet van voer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:21

Dragon16 schreef:

Ik zou eerder conditie trainingen gaan doen, zodat ze meer uithoudingsvermogen krijgt. Dan meer krachtvoer geven, voor een sober ras krijgt ze best aardig wat krachtvoer. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:32

@ dragon 16: voor een sober paard vind ik ook dat je bet veel krachtvoer geeft en waarschijnlijk het foute, duurzame energie krijg je niet door veel brok en muesli te geven... conditie training is ook heel belangrijk en dat bekom je niet met alleen dressuurmatig trainen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:32

Mijn paarden zijn inderdaad ook IJslanders.
Ze staan nu 2 maanden in training, voornamelijk om ze te leren tolten (zijn nog betrekkelijk jeugdig).
We zijn nu aanbelandt bij de 1 na laatste week, en mijn Agrobs was op... daarbij vind de tranier dat ze iets meer mogen krijgen nu ze toch toch tijdens die 5 x per week intensiever moeten lopen.
Ze heeft ze het voer gegeven dat ze daar gebruiken: een sportmuesli van Cavalor.
Ze gaan vast niet op hun rug liggen van een paar dagen muesli, maar ik moet nu dus toch maar even het gaspedaal indrukken betreffende 'krachtiger voer op basis van ruwvoer'.... want dat wordt het dan al gauw he?

Ik zit dus nu te kijken naar Healthy Herbs of een andere variant van Agrobs die zich meer richt op 'prestatie'.
Met die beide voersoorten zijn de brokken echter nogal 'fors'... en na het werk eten op stal, in relatieve drukte, met de enorme eetlust die een IJslander toch al heeft... ben ik bang dat ze zich daar misschien in verslikken (teveel enge verhalen gelezen ;- ) ).

Ik kan ook gewoon voor die laatste week die Cavalor door de vingers zien, en thuis in alle rust met iets nieuws beginnen.... daar kan ik ze in wat meer rust laten eten.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:37

Ik voer zelf niet. Dat gebeurd door de staleigenaar. Nou in het weideseizoen krijgt ze niets anders dan gras. Ze is nou wel dik door een grasbuik. Ze word dressuurmatig getraind ong 3 keer in de week en dan word ze 2 dgn nog gelongeerd. Wat zou anders een goede conditietraining kunnen zijn? Dat kan ik dan ook mee afwisselen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:50

Dragon16 schreef:
Ik voer zelf niet. Dat gebeurd door de staleigenaar. Nou in het weideseizoen krijgt ze niets anders dan gras. Ze is nou wel dik door een grasbuik. Ze word dressuurmatig getraind ong 3 keer in de week en dan word ze 2 dgn nog gelongeerd. Wat zou anders een goede conditietraining kunnen zijn? Dat kan ik dan ook mee afwisselen.

Voor een goede conditietraining zijn voldoende schema's te vinden.
Wil je echt conditie opbouwen, wat de beste basis is voor alle trainingen, dan doe je dat in de regel met een intervalschema.
Dat is eigenlijk het best haalbaar buiten, de paden op, de lanen in.
Het gaat erom dat je het aantal drafminuten gaat uitbouwen en begint heel basaal.

Als je echt serieus bent, en daar werk van wilt maken kun je me je privé mailadres mailen, dan stuur ik je een schema (opgesteld door pro).
Dit is erg 'basis'... en dus ook geschikt voor jonge dieren, of hersteltraining... je kunt zelf kijken waar je paard staat, en dan bijvoorbeeld iets verder in het schema beginnen.
3x pw is voldoende met dit schema.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:53

@ Dragon 16: waarschijnlijk doe je tijdens een les veel meer draf en galopwerk dan je anders zou dien wanneer je op je eentje rijdt. Dus je moet je draf- en galopwerk opbouwen. Buitenritten zijn daar het fijnst voor, omdat je eigenlijk op tijd of afstand gaat trainen. ik ken de basisconditie van je paard niet, dus kan er nu eigenlijks niets op plakken

@ ninx: ik ben wel benieuwd naar dat schema, kan ik eens vergelijken:)
ik stuur je een pb

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:03

Bedankt voor de tips. En ninx ik heb je een pb gestuurd. Zou ik straks voor de winterperiode nog wat minder krachtvoer kunnen laten geven door de staleigenaar?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:06

Dragon16 schreef:

Grasbuik is poep en scheten ;-) In principe zou dat er na een nacht op stal (bij wijze van spreken) al vanaf moeten zijn... leeggepoept! :-)
Als je echt wil weten of je paard te dik is moet je gaan 'vetscoren'.... Op Youtube vind je bruikbare filmpjes: "how to fatscore a horse'....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:17

grasbuik moet je idd niet mee gaan tellen in of een dier te zwaar is of niet, buikig mogen ze best zijn als het gewoon buikvulling is door ruwvoer..niks mis mee.

Ninx, zelf heb ik ook nog naar cavalor gekeken indertijd, maar die viel voor mij af ivm hoeveelheid graan en wat toevoegingen die ik niet wil voeren .
en het proefzakje wat ik alsnog wel heb gevoerd at ze wel, maar niet van harte :=

het blijft gewoon wat lastig als bepaalde zaken niet goed vallen (granen bijvoorbeeld) want dat zit nu eenmaal in veel voeders in flinke hoeveelheden. maar als je het met rijker ruwvoer zou kunnen opvangen , ipv krachtvoer toevoegen, zou dat natuurlijk ideaal zijn

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:09

Mijn paard staat ook goed in training, wedstrijden L2 niveau, training M
Ik voer van voergezond.nl de Normaalbrok, 1 voerschep na het rijden, in combinatie met de Weidebrok, Halve schep 's ochtends en halve schep s'avonds. Mijn paard doet het er super op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 15:11

Tinkels schreef:
Mijn paard staat ook goed in training, wedstrijden L2 niveau, training M
Ik voer van voergezond.nl de Normaalbrok, 1 voerschep na het rijden, in combinatie met de Weidebrok, Halve schep 's ochtends en halve schep s'avonds. Mijn paard doet het er super op.

Ah bon! Goed om te horen, ik heb nu inderdaad ook deze brok besteld en ga morgen de zak afhalen.
Ben zeer benieuwd!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:28

ik laat je zo wel even een foto van der zien :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 15:32

Tinkels schreef:
ik laat je zo wel even een foto van der zien :P

Altijd leuk! :)

anton476

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:59

Mijn ervaring is dat lucerne het vaak ook erg goed doet. Heb alleen geen ervaring met sport paarden die geen krachtvoer/granen krijgen, denk niet dat een paard het nodig zal hebben maar als er veel van ze verlangt wordt... Weet ik niet hoor.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:44

Dit is m'n paard.. in MAART (check t velletje ;) )... na een jaar op HH normaal en HH Weide.

Afbeelding

en.. NIET GESCHOREN!