Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fransje23 schreef:Hoe intensief ga je aan het werk met de paarden? Want wat de een intensie vind stelt voor de ander niets voor.
Ik kan inderdaad de Omega 3-6-9 aanraden maar dat is wel vet op een granenbasis. Iets moet de dragerstof voor het vet zijn. Voordeel van dat product is wel dt er al extra vitamine E aan is toegevoegd iets wat noodzakelijk is als anti-oxidant als je vetrijk voert.
Luzerne heeft een wat scheve calcium/fosfor balans en is het beste te voeren met granen zoals zemelen. Bij sommige soorten luzerne is wat melasse toegevoegd om het minder stoffig te maken maar van o.a. Subli heb je er 1 met olie ipv melasse.
Voor spieropbouw heb je eiwitten/ aminozuren nodig dus ga op zoek naar iets waar die in zitten.
Overigens moet je niet te panisch zijn voor granen als je paarden de energie die granen leveren maar gewoon verbruiken. Eeen meer oergraan zoals spelt zou ook een aanvulling kunnen zijn op je rantsoen.
ellepel schreef:wat ik heel leuk vind is dit:Citaat:Ik heb sobere paarden die, nu ze daar de leeftijd voor hebben, een stuk intensiever belast gaan worden.
Ik voer ze nu hooi/ gras en als aanvulling een kilo Pre Alpin Aspero, ongeveer 50 tot 100 ml olie, een totaalsupplement (Formula4Feet) en voor mijn merrie aanvullend nog vit E/Selenium aangezien ze dat niet in voldoende mate opneemt uit haar voeding (op basis van meermalen bloedonderzoek).
zo sober zijn ze dus toch nog niet![]()
heeft je merrie snel selenium of vitamine E tekort
mijn pony heeft het namelijk ook snel,en dan de selenium
wat je nu voert bevat allemaal wel een olie, in de agrobs zit olie zie ik,in de F4F zit het ook en je geeft olie er los bij.
wat voor olie geef je, teveel belemmert namelijk de opname van vitamine E,zou dus daar een beetje mee uitkijken.
als je aan vitamine sgenoeg geeft via je supplement en die agrobs--dat is gewoon ruwvoer zie ik??
en je merkt toch dat er meer energie in mag,dan zou ik het eerst in de training zoeken,en dan kijken of je meer gras/hooi kunt geven.
wil je zonder granen voeren,dan haal je en zak Subli dieetmix?
zit geen graan in(zeggen ze) en bevat wel redelijk wat energie
fransje23 schreef:Ruwvoer kun je niet eindeloos ophogen er komt een punt dat het paard het gewoon niet meer op kan en wil nemen.
Natuurlijk scheelt het al enorm als je ruwvoer van uitstekende kwaliteit hebt. Daar halen ze dan al heel wat energie uit. Voor paarden in volle training zou ik wel kiezen voor ruwvoer van bemest weiland, daar is het eiwitgehalte vaak hoger van. Eiwitten/ aminozuren heb je echt nodig als je wilt dat je paard spier gaat ontwikkelen.
Ik ben voorstander van zo min mogelijk krachtvoer maar sluit het niet volledig uit. Ben een voorstander van om minder te geven van een goede sportmuesli met hogere gehalten dan meer van een basismuesli/brok.
Mijn merrie kreeg toen we volop in training waren voor klasse 3 endurance ( 80-120 km) 150 gr Subli EM, 300 gram Marstall Cornmuesli, 60 gram Marstall Force, handje basisbrok (van stal bij het binnenzetten 's avonds) en verder gewoon gras en voordroog van een uitstekende kwaliteit. Daar had ze voldoende aan, ze bleef goed op gewicht en had voldoende uithoudingsvermogen.
Dragon16 schreef:Ik zou ook graag wat informatie willen voor mijn merrie. Het is een kruising fjordxpaint en ik heb het gevoel dat zij ook te weinig krijgt. Ik train haar dan dressuurmatig maar ik heb het idee dat ze te weinig energie krijgt. Als ik bijv. les heb van een half uurtje dan is ze echt zeiknat van het werk. Ze is meestal al na 20 min moe. Van de stal mag ik geen haver voeren omdat ze dan de stalwanden kapot meppen van energie zeggen ze. ze krijgt nou maar 2 scheppen basisbrok en een schep muesli. Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi. Dit is alleen jn de stalperiode. Heeft iemaand tips om mijn merrie meer uithoudingsvermogen te laten krijgen?
Dragon16 schreef:Ik zou ook graag wat informatie willen voor mijn merrie. Het is een kruising fjordxpaint en ik heb het gevoel dat zij ook te weinig krijgt. Ik train haar dan dressuurmatig maar ik heb het idee dat ze te weinig energie krijgt. Als ik bijv. les heb van een half uurtje dan is ze echt zeiknat van het werk. Ze is meestal al na 20 min moe. Van de stal mag ik geen haver voeren omdat ze dan de stalwanden kapot meppen van energie zeggen ze. ze krijgt nou maar 2 scheppen basisbrok en een schep muesli. Verder krijgt ze 3 keer per dag hooi. Dit is alleen jn de stalperiode. Heeft iemaand tips om mijn merrie meer uithoudingsvermogen te laten krijgen?
Dragon16 schreef:Ik voer zelf niet. Dat gebeurd door de staleigenaar. Nou in het weideseizoen krijgt ze niets anders dan gras. Ze is nou wel dik door een grasbuik. Ze word dressuurmatig getraind ong 3 keer in de week en dan word ze 2 dgn nog gelongeerd. Wat zou anders een goede conditietraining kunnen zijn? Dat kan ik dan ook mee afwisselen.
Dragon16 schreef:Ik voer zelf niet. Dat gebeurd door de staleigenaar. Nou in het weideseizoen krijgt ze niets anders dan gras. Ze is nou wel dik door een grasbuik. Ze word dressuurmatig getraind ong 3 keer in de week en dan word ze 2 dgn nog gelongeerd. Wat zou anders een goede conditietraining kunnen zijn? Dat kan ik dan ook mee afwisselen.
Tinkels schreef:Mijn paard staat ook goed in training, wedstrijden L2 niveau, training M
Ik voer van voergezond.nl de Normaalbrok, 1 voerschep na het rijden, in combinatie met de Weidebrok, Halve schep 's ochtends en halve schep s'avonds. Mijn paard doet het er super op.