Hooi vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Hooi vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:55

Dat vroegen wij ons ook af. Waarom laten ze alles liggen en gaan bij het stro staan.Zouden ze iets missen?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:05

was dat gerste, tarwe of haver stro? Misschien zaten er veel volle aren in........ dat heb ik een keer meegemaakt, stro wat niet gedorst was! Alle aren zaten er nog in! En de paarden maar eten! Gelukkig was ik er snel achter omdat ze normaal nooit zoveel stro aten, direct weer terug gebracht! De boer kon het land niet op om te dorsen, was te nat, hij heeft het toen lang moeten laten staan, veel omgevallen en niet meer voldoende kwaliteit tarwe..... toen heeft i het maar gewoon laten zitten....... Dat was zijn verhaal......

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:37

Ik heb het weer even in het topic van hb voorgelegd wat betreft het hooi weken. Volgens een bokster is die 16 uur achterhaald en ze zoekt een wetenschappelijk onderzoek op waar dat in naar voren kwam dat een uur al ruim voldoende is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:55

er was bij het kenniscentrum een onderzoek geplubliceerd dat juist weken minder effectief was dan gedacht omdat de glucose slechter water oplosbaar is dan men dacht.

Dat was een onderzoek waarbij het gras ook nog eens gehakseld was, oftewel, dan zou het nog beter moeten weken...

Zal even kijken of ik het nog terug kan vinden.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:18

Bedankt voor de tips allemaal. De boer gaat zijn eerste snee pas hooien binnen drie tot vier weken. Ik ga dus gaan voor eerste snee en deze voor Binoche mengen met stro

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:07

Hier is de 1e sneede een paar weken geleden al geoogst,lekker vroeg dus.Ik hoop dat er ook een 2e komt later dit jaar maar dat ligt natuurlijk aan het weer.

Ik heb vorig jaar hooi gekocht uit een natuurgebied en dit laten testen.Dit hooi was zo arm dat er werkelijk niets inzat :+ op ijzer na.
Dit jaar ander hooi,ik heb nog wat baaltjes van dat arme hooi wat gebruikt gaat worden om de sombere dagen wat op te vullen.Als die op zijn wil ik ook wat stro bij gaan voeren tegen de verveling.

Pony's krijgen nu ook een mix van hooi en gras....

Tip die ik je geef:
Als je de mogelijkheid hebt om een grote partij in te slaan of samen moet iemand kan doen,laat het hooi dan testen.
Je weet dan wat er in zit en kan aan de hand daarvan kijken hoeveel kg je kunt gaan voeren wat er evt nodig is aan vit. of andere suplementen.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:28

Waar laat je dit testen en hoeveel betaal je ervoor? Het zou eigenlijk wel goed zijn aangezien we elk jaar van de zelfde boer kopen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:29

Dat kan bij de Blgg, ik was iets van 90 euro kwijt inclusief btw voor de voedingswaarden. Wil je vitamines en mineralen erbij dan komt er 50 en 25 euro bij (of net andersom) maar mij ging het puur om de suikers dus dat heb ik niet gedaan. Een monsternemer komt monsters van je hooi nemen en dan heb je binnen een paar weken de uitslag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:01

best prijzig als je dat bij elkaar op telt. Kan vooral uit bij hele grote partijen denk ik. Maar binnen een partij kun je ook verschillen hebben want het gras aan de slootkanten kan heel anders van samenstelling zijn dan het gras aan de bosrand kant of van een zandkop. De bodem is niet altijd homogeen van samenstelling en je gras ook niet.

Ik snap het nut wel, maar vind de kosten voor ons nogal uit verhouding...

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:53

Voor alles te testen dus 165 euro, idd wel veel...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:31

idd jammer dat dat zo duur is. ik zie er op zich wel wat in maar als ik naga dat ik per keer maar iets van 100 á 125 baaltjes koop...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:32

Ik heb minder betaald bij:

http://wateetmijnpaard.nl

Deze controleerd de hele bubs...maar alleen rendabel als je een jaarvoorraad aanschaft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:46

hmm dat ziet er alweer anders uit ja. eens kijken wat we voor komend jaar gaan doen qua voer, misschien is een testje zo gek nog niet als we meer inslaan/ kunnen inslaan. dat van de bodem vind ik ook wel interessant, aangezien mijn pony's hun eigen stukje hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:00

Ik meen dat het bodem-advies geld voor de komende 5 jaar na testen.Dat hoeft dus niet elk jaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:46

4 jaar stond er op de site inderdaad. mijn bodem is nog nooit getest, en het is pas sinds twee/ drie jaar als ponywei in gebruik. een deel was eerder geitenweitje en kippenren, en de rest was voor een deel een weggetje tussen de weilanden (om het achterste land te bereiken) en een stuk erf. ik ruim de mest dagelijks op, maar er hebben ook een poosje pony's gelopen zonder dat de mest werd opgeruimd. van het voorjaar heb ik een beetje kalk gestrooid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:35

Dat is hetzelfde bedrijf. Alleen je moet het monster zelf nemen. Met hooi is dat goed te doen maar met ingepakt hooi zal dat niet lukken denk ik. En de btw moet je er nog bijtellen. Dus het scheelt wel iets maar niet heel veel.

Die 50euro kan trouwens ook 35 euro zijn. Wee het niet meer zeker.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 22:52

@ merrieveulen, kalk strooien wij ook als er boterbloemen beginnen groeien, en dan in grote hoeveelheden :-). Ik heb ook nog nooit een bodemonderzoek gedaan, ben al blij als er weinig klaver is. Vorig jaar was zo'n 50% van de weide klaver, maar na grondig sproeien en doorzaaien valt het nu gelukkig goed mee.

Mijn paardjes lopen 24/7 op de weide, maar Binoche is zo'n paardje dat ondanks het feit dat ze continu op dieet staat (ze loopt enkel op afgegraasde weides) toch nog te dik is (ondanks het feit dat ze voor 75% engelse volbloed is) :-(. Deeltijds op een zandpaddock met hooi zou beter zijn, maar dan begint ze zand te eten, alsof ze me wil chanteren, of op de weide, of zand eten tot ik ziek ben, en dan krijgt ze binnen de vijf minuten haar zin natuurlijk :-(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:33

het monster, haha! heb je weleens een graaskorfje overwogen?

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 00:13

Heb dat vorig jaar geprobeerd. Ik dacht dat als ik haar met een graasmasker zou zetten ik haar op lang gras zou kunnen laten lopen (minder fructaan?) ipv op kort gras, maar aangezien ze 24/7 op de wei loopt leverde dat niet veel op. Ze bleef gewoon veel langer door eten waardoor ze minstens evenveel binnenkreeg... Ik denk dat ik haar een stalletje ga bouwen in mijn tuin, zodat ik ze s nachts (of beter overdag ivm haar zomereczeem?) kan opsluiten met hooi, en dan nog deeltijds op de weide

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:09

wij merken ook duidelijk verschil tussen lang of kort gras met de korfjes. als ze een nieuwe weide hebben worden ze met de korfjes aan boller dan als het gras weer korter is, wat logisch is ivm het volume. deels op stal is inderdaad ook een optie, of misschien het gat in het korfje kleiner maken.

maar we dwalen af van het onderwerp, haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:24

ik heb mijn merrie met korf ook maar 5 a 6 uur op de wei maximaal op een dag. De rest van de 24 uur in de paddock (zand, stenen en inloopstal). Laat je ze 24/7 lopen, dan proberen ze toch zoveel mogelijk gras te eten omdat ze steeds wat honger houden.
Mijn merrie begint ook gelijk aan het hooi of stro in de paddock als ze uit de wei komt, terwijl mijn pony die zonder graasmasker in de wei loopt eerst lekker buiten gaat staan soezen. Duidelijk verschil in hoe voldaan ze zijn na die 5 a 6 uur...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:03

ik denk dat dit ook te maken heeft met de oorzaak ónder de graaskorf. onze haflingermerrie die én van lucht dik wordt én een enorme vreetzak is, zal altijd blijven eten, met of zonder korf. mijn paard heeft de korf ook geregeld aan, maar zowel met als zonder korf heeft hij gewoon een rem. zoveel tijd gegeten, = tevreden.
ik denk dat het dus een cirkeltje is, de paarden die zoveel (willen) eten dat ze een korf nodig hebben hebben een korf nodig, wat de aandrang om door te eten ook weer groter maakt.

overigens is mijn ervaring wel dat de vraatzucht na een héééle tijd graaskorfgebruik kan verminderen. vreetzak paarden hebben vaak een uitgerekte maag en krijgen zodoende minder snel een 'ik zit vol' signaal, terwijl 'normale' paarden dat wel gewoon krijgen.
verder heb ik begrepen dat er vaak een verstoring van de hypofyse aan ten grondslag ligt, waardoor het 'ik zit vol' signaal sowieso niet of te laat komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:07

Ik doe 3 keer per dag op gras, steeds evem een uurtje of 2 a 3 hangt van leng gras af, zijn d dus gewoon de maaltijden, de rest staan ze in de paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:30

Die tip van natuurgebied in België is wel iets handig, heb zelf een paar jaar van zo'n stuk grond gebruik kunnen maken.

MAAR: Veel stukken liggen langs sloten en waterwegen, en vaak zijn dit niet de properste. In de sloot langs ons stuk land kwamen zelfs nog rioleringen van mensen rechtstreeks uit. Soms rook je zo het wasproduct nog bij warm weer. Het is dat mijn ex op zijn werk gratis bodemtesten kon laten doen, anders had ik dat stuk grond afgewezen. Idem met het drinkwater, dat kwam daar via een geboorde put en handpomp.
Stukken van natuurgebied staan ook vaak onder water of met erg vochtige grond. Dit heeft zeker zijn weerslag in de begroeiing die je erop kan terugvinden. Omdat ze ook niet mogen sproeien/kalken/bemesten moet je toch wel je ogen open houden. Wil je hooi van hun land, ga dan eerst enkele keren kijken voor je later het hooi aankoopt. Ons land zag er op het eerste zicht altijd goed uit maar als je ging rondlopen had je toch ook stukken met onkruid en ja, na verloop van tijd dook er ook een plantje JKK op. Begin dan maar eens om dat weg te krijgen als je niks mag.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:46

JKK zeggen ze toch vaak dat je dat best gewoon met de hand uittrekt? Anders afspreken met de organisatie dat je even voor het maaien in het weiland mag rondgaan om te checken op schadelijke planten zodat je deze kan uittrekken? Denk dat de meeste afdelingen daar geen problemen mee zullen hebben.

In ons geval hadden we dubbel geluk dat één van de andere klanten steeds de samenstelling van het hooi liet controleren voor zijn endurance wedstrijdpaarden. Wij moesten dus nooit de kosten doen, maar wisten we de uitslag van dat onderzoek. Het was een mooie samenstelling.

Rioleringen in de buurt was bij ons gelukkig nooit het geval. Het waren echt stukken in natuurgebied, met alleen propere stroompjes in de buurt. Iets nattere stukken zaten er idd hier en daar tussen: dat hooi lieten ze wikkelen om hun runderen in de winter te kunnen bijvoederen. Voor de paarden werd dit niet verkocht.

Alleen het laatste jaar viel het tegen: toen is er een schimmel in het hooi gerecht gekomen. Bijna iedereen had vorig jaar problemen om goed hooi binnen te halen en ik durf niet zeggen of het probleem ontstaan is bij het hooien of misschien in de opslag - had een 'nieuwe' locatie om m'n hooi op te slaan.