knoflook, houd het echt vliegen op afstand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:35

Focussed schreef:
Wat zitten er dan voor "andere goede dingen" in? Volgens mij heb je geen idee wat je nu eigenlijk voert en ga je af op de mooie verkooppraatjes van verkopers en de fabrikant. En daar ben je niet de enige in hoor, veel meer mensen laten zich zo misleiden omdat informatie vaak onduidelijk en misleidend is.

nou ik weet het niet uit mijn hoofd!
maar volgens mijn moeder die al jaren in de paarden zit is dit zeer goed

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:36

Knoflook poedertjes werken alleen positief voor de kassa van de dierenwinkel.

Koop eens een bosje knoflookjes uit het groenteschap van de super.
Ga die knoflookjes fijnmalen en smeer je paard ermee in.
Heb het nog nooit gedaan, maar ben wel benieuwd naar het resultaat.

Het valt mij op dat de paarden bij mij weinig last van vliegen hebben.
Kippen, raven, kraaien, enz, die de mest op het land onderzoeken op voedsel.

Ik voer granenmix en de haver schilletjes worden eruit gezocht door die vogels.
Dus gelijk de larven van de vliegen worden meegenomen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:37

Ik weet niet of het werkt eigenlijk, maar heb soms wel het gevoel dat het er wat minder van wordt. Wij geven 's ochtends en 's avonds een klein schepje in poedervorm, waar ook iets ter bevordering van de luchtwegen in zit (iets verzachtends dus, zal zo eens even kijken wat, mama heeft het gekocht, dus vandaar:P)
En tja, wat helpt er nu eenmaal goed? Zelfs de meeste vliegenspray is na een uur of 2 ook wel vervlogen en helpt niet altijd even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:39

Ik geef het niet. 1 van mijn paarden trekt als een idioot dazen aan en 2 jaar terug was het extreem op ons landje qua populatie. Hij stond letterlijk vol bulten, alsof er bubbeltjes plastic onder zijn huid zat. We hebben de hele zomer knoflook gevoerd onder het eten, ook aan de 2 andere paarden die er veel minder gevoelig voor zijn.

Uiteindelijk hebben we de hele zomer nog steeds vliegendekens en -maskers moeten gebruiken, zodra ze eraf gingen zaten ze gelijk weer vol. Ook al stonken de paarden zelfs op de weide een uur in de wind, ik kon het gelijk raden als er eentje in mijn buurt kwam.

Ook mijn DA is er geen voorstander van. Volgens hem is het gewoon fikse geldklopperij zoals zoveel van die snufjes. Goede voeding, een vliegendeken en voldoende schaduwplaatsen én wind zijn meestal de beste vliegenverjagers.

Ook heb ik al gehoord dat het net als bij mensen bloedverdunnend en bloeddrukverlagend kan werken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:44

LuffB schreef:
Ik weet niet of het werkt eigenlijk, maar heb soms wel het gevoel dat het er wat minder van wordt. Wij geven 's ochtends en 's avonds een klein schepje in poedervorm, waar ook iets ter bevordering van de luchtwegen in zit (iets verzachtends dus, zal zo eens even kijken wat, mama heeft het gekocht, dus vandaar:P)
En tja, wat helpt er nu eenmaal goed? Zelfs de meeste vliegenspray is na een uur of 2 ook wel vervlogen en helpt niet altijd even goed.

daarom koop ik ook knoflook zoon dure spray is inderdaad zo weer weg
azijn helpt toch ook ofniet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:04

heb deze week de spray van Effol getest op mijn favoriete slachtoffer van vliegen en hij heeft toch zeker 4u vliegvrij rondgelopen. Het stinkt wel als de pest, volgens mij zit er hertshoornolie of in. Het vlekt echter niet, want op mijn bonte bleven zijn witte stukken vacht ook gewoon wit.

tweebelgen

Re: knoflook, houd het echt vliegen op afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:57

Wij hebben een likemmer met knoflook in de weide staat. Werkt dus niet, integendeel, de vliegen gaan in de emmer zitten en de paarden ruiken naar knoflook.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 08:08

knoflook werkt dus niet :( ik voer het nu al een hele poos, maar hij zit nog steeds onder de horzel bulten enz. Geen knoflook meer voor mijn paard!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:30

iet_patron schreef:
knoflook werkt dus niet :( ik voer het nu al een hele poos, maar hij zit nog steeds onder de horzel bulten enz. Geen knoflook meer voor mijn paard!

Geef maar aan Eelkje die vreet het zo op whahaha

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 11:29

Anne_mieke88 schreef:
iet_patron schreef:

Geef maar aan Eelkje die vreet het zo op whahaha

haha dat zal best ja ;) eelkje de veelvraat :P en toch is mijn paard dik terwijl hij heel weinig biks eet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:34

Laatst nog een stuk op tv geweest..
Ik denk bij Discovery of National Geographic...

Onderzoekje naar anti vliegen middelen. Ook voor mensen.

Test situatie waarbij opgesloten vliegen, muggen en andere "prikkers" geconfronteerd werden met bijv. Citronella en later met knoflook.
Deed ze niets. Ze gingen zelfs vrolijk bovenop de knoflook zitten.

De geur zal dus niets helpen tegen vliegen en prikkers.

Máár...
Knoflook heeft wel een bloedzuiverende werking.
Dus bij paarden die eenmaal gestoken zijn, zal dat mogelijk nog van invloed/hulp kunnen zijn. Omdat de gifstoffen van de prik beter/sneller afgevoerd kunnen worden.

Preventief helpt 't dus niet.
Achteraf misschien wel.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:12

Toen ik op aanraden van DA met foenegriek begon te voeren aan mijn pony, was er ook een variant met knoflook. Mijn pony at het zonder problemen en merkte wel degelijk verschil.

Maar nu ik de andere berichten lees, is het misschien verstandiger om iets anders te proberen. Vliegendeken, paard laten rollen, etc. Zag gisteren een topic met een mevrouw die iets tegen de vliegen/muggen in de manen van haar paard deed, zal het eens opzoeken.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:23

de conclusie die we dus kunnen trekken is; knoflook houdt geen vliegen op afstand.
nou fijn, zit ik nog met een emmer vol knoflookgranulaat :P

mijn knollie heeft het meeste last van dazen en op internet (wikipedia voor zover het betrouwbaar is ;) ) stond dat dazen afkomen op geuren en warmte.
Dus ik denk dat een of andere antivliegen/dazenspray wel goed zal helpen en je paard lekker in het zand laten rollen. In de theorie zou dit betekenen dat er minder dazen op je paard afkomen.

Heeft iemand misschien een goede vliegenspray uit de winkel of een zelfgemaakte?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:27

dettol, azijn en water mengen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:30

Vrijwel alle insecten komen af op de geur van de CO2 die we uitademen. De enige manier waarop je die geur goed wegkrijgt is dood gaan. Andere geuren maskeren deels maar vervliegen ook snel. En idd ook warmte speelt een grote rol.

Meest effectieve manier is zorgen voor een plek waar het "tocht" omdat insecten daar niet van houden, en bijv een dazenval neerzetten .
In mijn schuilstal waait altijd wel een windje door de 2 deuren tegenover elkaar open te zetten. Hier maakt mijn paard ook dankbaar gebruik van.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:34

Ariebren schreef:
dettol, azijn en water mengen.

hoeveel water, dettol en azijn precies? ;)

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:39

Focussed schreef:
Vrijwel alle insecten komen af op de geur van de CO2 die we uitademen. De enige manier waarop je die geur goed wegkrijgt is dood gaan. Andere geuren maskeren deels maar vervliegen ook snel. En idd ook warmte speelt een grote rol.

Meest effectieve manier is zorgen voor een plek waar het "tocht" omdat insecten daar niet van houden, en bijv een dazenval neerzetten .
In mijn schuilstal waait altijd wel een windje door de 2 deuren tegenover elkaar open te zetten. Hier maakt mijn paard ook dankbaar gebruik van.

ja ach, als een andere geur, vliegenspray of wat dan ook, al een beetje helpt tegen dazen wil ik het wel een keer proberen.

Bij ons op stal zijn eigenlijk geen dazen, bij ons op de wei wel, en hij staat nu 24 uur per dag in de wei.
onze wei zit een stuk bij de stal vandaan en dichtbij het eemmeer waar heel veel riet is en stilstaand water, een mooie kweekvijver voor die stomme dazen dus ;(
als het hard waait hebben de paarden wel minder last van dazen enz, dus nu maar hopen dat het mooi weer word met veel wind! ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:45

Ja wind en regen houden die rotzakken ook niet van :D Dus wat dat betreft is het weer wat we komende week krijgen perfect. (Ieder nadeel heeft z'n voordeel)

Ik heb wel het idee dat we hier veel minder last hebben... Hier hebben we weinig tot geen dazen, maar wel heel veel vliegen, wespen en ander rondvliegend ongedierte. Maar dit jaar nog bijna niks gezien...
Komt wss door de zachte winter die we hebben gehad. (In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen kun je beter een warme en natte winter hebben dan strenge vorst. Tegen vorst zijn bijna alle insecten en coconnen bestemd en daarnaast is er in die kou bijna geen bacterie en schimmelvorming. Als het nat en warm is verschimmelt alles en gaat alles dus dood).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:55

Ik las ergens dat biergist zou helpen. :P

paard elke avond biertje geven?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:34

Bruin biertje is ook goed voor het zog.

De menging dettol, azijn, water is van elk een derde deel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:38

Knoflook horen niet bij de paarden thuis, ze zijn zelfs giftig en veroorzaakt maarzweren, als je er teveel van geeft en zelfs bloedarmoede, het is gezond voor de mensen maar niet voor de paardachtigen.

Ga zelf maar eens op een hele grote teen knoflook kauwen, echt de tranen springen in je ogen en je mond staat dan in branden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:17

Nou, als ik ga barbequen zitten de vliegen toch graag op de knoflooksaus dus volgens mij vinden vliegen het niet afschrikwekkend.
Een overdosis is met niks goed, ik denk niet dat het wat toevoegd aan een paardendieet, ik probeer me zoveel mogelijk aan de normale dingen te houden, wat een paard van nature zou eten.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:35

Anne_mieke88 schreef:
Ik las ergens dat biergist zou helpen. :P

paard elke avond biertje geven?

hahah alcohollist paard ;)
word je zometeen aangehouden voor het rijden op een onder invloed paard :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:11

haha margriet, nee na het rijden geven...dat zijn ze moe van het rijden en dan een biertje...worden ze lekker slaperig van :P %)

pas bij 4 liter word een paard een beetje tipsy :P groot lichaam vereist meet alcohol dan dat wij nodig hebben om tipsy te worden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13