Verhouding bietenpulp/zemelen/water ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Verhouding bietenpulp/zemelen/water ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:57

waarschijnlijk kun je dat prima mengen , hoe lang weken? ik zou zelf kijken wat de langste weektijd van de twee heeft en dat aanhouden

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:23

ik overgiet regelmatig bietenpulp met warm water (+/- 50-60°C) van de kraan en dan is de pulp goed nadat ik gereden heb, dus +/- 1.5uur later.

ik denk ook dat grasbrok minder lang nodig heeft, dus het is de bietenpulp die bepaald hoe lang je moet weken. Als je wiesecobs met warm water overiet is het al goed binnen het kwartier.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:36

petitparis schreef:
ik overgiet regelmatig bietenpulp met warm water (+/- 50-60°C) van de kraan en dan is de pulp goed nadat ik gereden heb, dus +/- 1.5uur later.

ik denk ook dat grasbrok minder lang nodig heeft, dus het is de bietenpulp die bepaald hoe lang je moet weken. Als je wiesecobs met warm water overiet is het al goed binnen het kwartier.

Zo doe ik dat ook, warm water erop en dan kun je het idd. met een uurtje of twee geven. Ik geef niet superveel, heb zo'n metalen hondenbak en daar gaan twee kopjes pulp in en één kopje zemelen voor de calcium/fosforverhouding correct te houden. (Sommige periodes bijv. koude krijgt ze het dubbele, ik voer op het oog ;) ) de bak vul ik tot de rand met water, zo kun je mooi vergelijken wat het verschil is met warm of met koud water en zie je zó of het goed is om te geven of niet. Meer uitzetten dan dat het kan doet het niet en ook ik heb juist gehoord dat het niet langer dan 12 uur mag wellen i.v.m. bacteriëen dus ben verrast hoeveel mensen het 24 uur laten staan..O ja, in het voorjaar gaat er lijnzaadmeel (maak ik aan met gekookt water) doorheen, ze smult ervan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:01

ik zit niet zo op zemelen te wachten,vandaar dat ik dacht aan de grasbrok erdoorheen zeg maar...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:12

je hoeft er ook niks doorheen te doen.
Alleen wanneer je grote hoeveelheden bietenpulp geeft, moet je wat granen of zemelen gaan bijvoeren om de Ca/P balans weer recht te trekken. Al zijn de gevolgen van teveel calcium op termijn minder schadelijk dan teveel fosfor in verhouding met calcium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:42

ik voer dagelijks lucernemix en wil een supplement geven.
(en hooi,en gras natuurlijk nog)

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:46

petitparis schreef:
je hoeft er ook niks doorheen te doen.
Alleen wanneer je grote hoeveelheden bietenpulp geeft, moet je wat granen of zemelen gaan bijvoeren om de Ca/P balans weer recht te trekken. Al zijn de gevolgen van teveel calcium op termijn minder schadelijk dan teveel fosfor in verhouding met calcium

Klopt hoor, maar ik heb geen enkele reden het niet te doen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:50

het was eerder bedoeld omdat de TS aangaf liever geen zemelen bij te voeren.