[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:56

1e:
Loekie, veel te dik.., (is niet mijn eigen pony!)
Afbeelding
Afbeelding

2e:
Sobra, zeggen jullie maar.. (is ook niet mijn eigen pony)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:25

IcePrincess: Jeeeee wat was ie dik hihi! Wat een speknek! En wat ziet hij er goed uit op die onderste foto! Flink afgevallen zeg +:)+
Ik vind zijn nek zo "droog" veel mooier dan die speknek (ik denk dat veel mensen die niet vetscoren juist de voorkeur zouden hebben voor die speknek :+ )

xJitskee: Grappig ik heb dus ook zo'n paard, die snel een dikke ruwvoerbuik krijgt en daardoor heeul dik lijkt :+ Opzich vind ik de shetlander niet eens zo heel dik lijken! Maar goed zicht kan nogal vertekenen, met voelen voel je soms hele andere dingen (vet ophopingen)

xxMariska97: Schatten vanaf een foto is erg moeilijk zoals in het filmpje ook uitgelegd wordt. Je moet eigenlijk voelen, duwen, trekken aan het paard om te kijken waar en hoeveel vet zit! Maar als ik het zo zou zeggen schat ik die bovenste 4 of 4,5 en die onderste 3!

Anoniem

Re: Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:31

@focussed: Moet er wel bij zeggen dat dit een redelijk rank gebouwde shet is,meer richting het sporttype. Ze heeft haar vet nu redelijk verdeeld,maar er zit meer op haar buik dan er zou moeten zitten :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:35

Afbeelding

als ik hier naar kijk....

tussen de 2 en de 3....iets te schraal dus

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:36

Tussen 2 en 3 is juist perfect :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:38

Ja op zich wel ik heb liever iets te slank dan iets te dik maar hij mag wel iets aankomen nog, al is dat ook een deel bespiering,....Hij zat laatst echt op 2 dat was echt een voer kwestie

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:44

Ik twijfelde ook of mijn paard te dik of te dun was, dus toen de veearts gisteren kwam, meteen even gevraagd.
Hij vond mijn paard in perfecte conditie, weinig buikvet en goed bespierd :)
Je kunt lichtjes de ribben zien, beetje zoals 3 denk ik.

Afbeelding

Op de foto zie je de ribben niet, maar normaal zie je ze toch wel lichtjes hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:49

Die van de mijne zie je echt wel ook gewoon in stand, net iets teveel zou net effe wat bij mogen, de jouwe lijkt me prima toch?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:55

Ja zo is hij prima idd :)
Maar kost toch best veel 'werk' vind ik, een paard goed op gewicht houden.. Mijn paard is een echte jojo'er :') Maar ik probeer hem nu zo te houden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:14

Focussed schreef:
IcePrincess: Jeeeee wat was ie dik hihi! Wat een speknek! En wat ziet hij er goed uit op die onderste foto! Flink afgevallen zeg +:)+
Ik vind zijn nek zo "droog" veel mooier dan die speknek (ik denk dat veel mensen die niet vetscoren juist de voorkeur zouden hebben voor die speknek :+ )

Voor ik dat deed dacht ik idd ook, oh mooie speknek, ja ik wist wel dat hij wat te dik was maar zó erg zie je dan pas echt goed achteraf met een slanke foto erbij. Nu zijn die voor foto's ook wel extreem hoor, hij was daarvoor wel wat minder dik maar alsnog gemiddeld een 4. Ik dacht altijd ach, welsh, die hoort een kap op zijn nek te hebben, en die hoort een platte rug te hebben, en die hoort ronde billen te hebben, vooral omdat alle welshjes die ik kende er zo uit zagen. Maar het hoort dus niet op die moddervette manier :+ . Als hij op goed gewicht is heeft hij nog steeds een mooie boog op zijn nekje, zeker als hij goed bespierd is, en hij heeft dan nog steeds een 'platte rug' maar dan wel echt door zijn ribben en niet door een extra vetlaag erop, je ziet zijn ruggengraat weer, en die ronde billen heeft hij ook nog steeds, maar geen appelbillen meer.
Hij ziet er nu niet alleen beter uit maar zit ook beter in zijn vel :j .

Ik raad het ook altijd iedereen aan om op deze manier echt goed te kijken of je paard te dik is of niet want zeker meer dan de helft van de paarden die ik tegen kom zijn te dik terwijl de eigenaar ze op goed gewicht vind zitten.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:39

He, dat is een handig plaatje! Als ik daarna kijk zou mijn merrie inderdaad zo rond de 2,5 scoren.

Mariska: Ik vind de foto's een beetje onduidelijk, maar als ik naar de 2e pony kijk ziet dat er naar mijn prima uit. Mist wat bespiering op het kruis en de achterhand, maar ik weet ook niet hoe oud de pony is of wat er mee gedaan wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:50

Wauw, op die tweede foto lijkt het wel een arabiertje :D

Ik ben van plan om vanmiddag filmpjes te maken van mijn paard. Kunnen jullie zien hoe zijn vet woebelt wanneer je 'm bepotelt :+ :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:53

hestejente schreef:
Wauw, op die tweede foto lijkt het wel een arabiertje :D

Ik ben van plan om vanmiddag filmpjes te maken van mijn paard. Kunnen jullie zien hoe zijn vet woebelt wanneer je 'm bepotelt :+ :o

Wie zijn foto bedoel je?

Leuk! Ben erg benieuwd naar je video, :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:57

Pardon, ik was op de eerste pagina blijven hangen 8)7 Ik bedoelde de foto van het leuke voswelshje van IcePrincess.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:16

Hier is trouwens een foto van mijn paard van hoe hij er eind september uitzag. Expres even de grote foto gepakt zodat je 't beter kan zien maar kan 'm daardoor alleen in link posten:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PLLRZZOO.jpg

Woebeldewoebel :o Hier had hij zelfs nog zadeltasjes op zijn flanken, als je goed kijkt (maar dat is lastig met deze lichtval) kun je ze zien.

Situatie: tot half september stond hij op een wei waar hij veel te veel te eten kreeg. Nou ben ik absoluut helemaal pro-onbeperkt ruwvoer maar dan wel in combinatie met voldoende beweging! Wat hij daar niet kreeg, hij stond vrijwel de hele dag gras (of hooi) te vreten, het gras reikte ook tot z'n knieën _-:( Behalve van de chiropractor en de bekapper kreeg ik ook van de veearts commentaar op z'n overgewicht, ben blij dat mijn paard weetikhoeveelste generatie is, ik denk dat hij op z'n minst HB had gekregen als ik een importer had gehad.
Half september heb ik 'm verhuisd naar een locatie waar hij het beter naar z'n zin had, hij kwam in een erg leuke kudde terecht waar de paarden elkaar al heel wat beweging gaven en waar ze ook de nodige meters moesten maken tussen gras, water en andere interessante plekken. Die wei was ook een stuk groter.

Het jammere was wel dat de wei er een paar maanden later zo uitzag:

Afbeelding

(links de waterbak, rechts een hooibak met onbeperkt zuurkool, vooraan mest per strekkende meter en de rest is -goh inderdaad- modder)
Vanwege deze omstandigheden en de nodige frustraties met stalhouder mijn paard heel gauw weer verhuisd (sorry paard :(:) ) naar een stalling waar hij helaas niet onbeperkt hooi krijgt, dat is jammer maar wel zo gezond als je bedenkt dat hij minder beweging krijgt. Niet qua rijden enzo maar paarden op een paddockje bewegen gewoon minder dan paarden die een groot stuk hebben en "genoodzaakt" zijn om een pad te gebruiken. De paddock waar hij nu staat is overigens droog, ook wanneer het een paar dagen regent, en er wordt uitgemest, wat een luxe ;) Inmiddels kan ik zijn onderbenen ook weer zien :Y)
De situatie waarin hij nu leeft is vergelijkbaar met de stal waar hij 2,5 jaar geleden stond (met het verschil dat hij nu dag en nacht buiten blijft en hij bij die eerdere stal 's nachts naar binnen moest) Toen zag hij er zo uit:

Afbeelding

nog steeds wel te dik maar hij is daar een boel afgevallen (hij was vreselijk dik toen ik hem kocht) En daarna dus weer aangekomen _-:( De afgelopen maand heeft hij wel het nodige verstookt ivm de vorst en de verhuisstress maar hij is nog veel te dik. Het is zeg maar de bedoeling dat hij door zijn nieuwe rantsoen nog wat afvalt de komende maanden, in de zomer zal er toch wel weer wat bij komen als hij weer op het gras mag en dat moet dan wel kunnen :7
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-02-12 13:29, in het totaal 3 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:19

Leuk topic ... straks even verder lezen ..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:44

Als een paard net als mensen vet kan opbouwen op verschillende plaatsen, moet hij dan net als mensen speciale oefeningen doen voor net die plaats? Iemand daar een idee van? Hoe train je vet weg op de poep? Hoe in de nek? Hoe op de buik? Of gewoon sowieso minder voeren?

Vind dat scoren erg interessant, maar we moeten er natuurlijk ook wel iets aan kunnen doen achteraf...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:56

Ympi schreef:
Als een paard net als mensen vet kan opbouwen op verschillende plaatsen, moet hij dan net als mensen speciale oefeningen doen voor net die plaats? Iemand daar een idee van? Hoe train je vet weg op de poep? Hoe in de nek? Hoe op de buik? Of gewoon sowieso minder voeren?

Vind dat scoren erg interessant, maar we moeten er natuurlijk ook wel iets aan kunnen doen achteraf...

Plaatselijk vet verbranden kan niet, ook niet bij mensen. (Helaas haha)

Het is gewoon een kwestie van meer energie erin stoppen dan eruit halen. Dus minder voeren en meer beweging.

Bij mijn merrie heb ik netjes uitgerekend wat zij mag per dag. Haar EwPa per dag is ca 3,6.
Het voordroog is ca 0,64 EwPa per kg droge stof. Ik voer haar ca 8 kg per dag, met 70% droge stof gehalte. Dus 5,6 kg droge stof.
5,6 x 0,64 = 3,58 EwPa gaat erin. Plus een handje Le Brick en 40 gram Marstall Force, kom ik precies op 3,6 EwPa per dag.

Ik zou dus een kilo minder voordroog moeten voeren om haar (rustig) af te laten vallen, of meer beweging geven (maar ze staat op rust dus is niet van toepassing).

Veel mensen rekenen totaal niet uit wat hun paard nodig heeft, hoeveel ruwvoer het krijgt etc. Dan is het lastig af te laten vallen omdat je misschien nog steeds veel te veel EwPa erin stopt dan het paard nodig heeft en je ondanks je goede bedoelingen hem maar niet af kan laten vallen.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 22-02-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:00

Die van mij vindt ik goed.
De laatste ribben kan je als je er naast staat lichtjes zien

Afbeelding

Afbeelding

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:06

interessant topic, ga ik volgen maar ga vanavond alles lezen :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:06

Focussed schreef:
Ympi schreef:

Plaatselijk vet verbranden kan niet, ook niet bij mensen. (Helaas haha)

Het is gewoon een kwestie van meer energie erin stoppen dan eruit halen. Dus minder voeren en meer beweging.

Bij mijn merrie heb ik netjes uitgerekend wat zij mag per dag. Haar EwPa per dag is ca 3,6.
Het voordroog is ca 0,64 EwPa per kg droge stof. Ik voer haar ca 8 kg per dag, met 70% droge stof gehalte. Dus 5,6 kg droge stof.
5,6 x 0,64 = 3,58 EwPa gaat erin. Plus een handje Le Brick en 40 gram Marstall Force, kom ik precies op 3,6 EwPa per dag.

Ik zou dus een kilo minder voordroog moeten voeren om haar (rustig) af te laten vallen, of meer beweging geven (maar ze staat op rust dus is niet van toepassing).

Veel mensen rekenen totaal niet uit wat hun paard nodig heeft, hoeveel ruwvoer het krijgt etc. Dan is het lastig af te laten vallen omdat je misschien nog steeds veel te veel EwPa erin stopt dan het paard nodig heeft en je ondanks je goede bedoelingen hem maar niet af kan laten vallen.

Whoohw... Nu in mensentaal graag? Of heb je een linkje waar ik dat kan opzoeken, nalezen?

Dacht dus echt dat wij sneller plaatselijk vet verbrandden (door het om te zetten in spieren) bv. buik = dik, afvallen door buikspieren te kweken?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:12

Interessant topic & filmpje in de openingspost!

Ik werk met halfwilde konikpaarden en doe al jaren conditiescores. Zo houden we in de gaten of de dieren in de winter niet te veel in te korte tijd vermageren. We zien dat ze in de zomer veel vet aanzetten, zodat ze dat in de winterperiode kunnen verbruiken. Ze komen dan met een 2, of soms zelfs een 1 de winter uit, terwijl ze er met een 4-5 in gaan. Dat is het natuurlijke verloop van conditie voor een wild paard.

Mijn eigen paarden scoren op dit moment denk ik rond de 2-3. Gelukkig, want eind zomer zaten ze rond de 4. Zo lastig om paarden op gewicht te houden die 24/7 op het gras staan... Nu krijgen ze alleen hooi en staan op een kale wei en zijn ze mooi teruggevallen in gewicht.

@NatasjavE, ik zou haar iets hoger scoren, zo rond 3,5. Vind haar bij de billen en schouders vrij rond. Maar misschien vertekent de foto hoor. Nadeel van Gelders/tuigpaard type is dat ze bij een goed gewicht vaak wat schraal ogen. De schoft en heupbotten komen er dan wat uit en de rug ligt er snel op. Ik heb een tuiger en die oogt gewoon mooier als ze wat ronder is, maar dat is nu eenmaal minder gezond...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:15

Nou het echte probleem is dat ze eerder vet lijken.
Als je mijn paard in het echt zou zien dan kan je echt haar laatste ribben zien en op haar billen zit helemaal al geen vet. De eerste ribben kan je makkelijk voelen.
Ze heeft een erg gespierde schouder.

Tuigpaarden zijn eerder hoekiger. Gelderse eerder rond.9en ook nog eens rondgeribt)

Misschien zie je het hier iets beter

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:18

Ympi: Ewpa is een manier om energie in uit te drukken. Hetzelfde als calorieën bij mensen dus.

Je rekent het uit voor je paard als volgt:
Basisbehoefte voor een paard is: 0,0084 per kg lichaamsgewicht. Bij een te dik paard doe je niet het huidige lichaamsgewicht maar het ideale lichaamsgewicht. Mijn paard weegt bijv. 450 kg en ik reken het uit op 420 kg.
Dus 0,0084 x 420 = 3,52. (Dit is hetzelfde als ca 2000 kcal bij mensen)

Voor paarden die in training staan is de behoefte: 0,011 of 0,020 afhankelijk van hoe zwaar je traint. (0,011 is normale training en 0,020 is zware training).

Hier is een tabel met de EwPa per ruwvoeder (gras, hooi, kuil en een paar merken ruwvoeder)
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf

Ik voer bijv. middelgrof voordroog, dat is ca 0,64 EwPa per kg droge stof.
Het voordroog is niet alleen droge stof, ongeveer 30% is water. Dus het aantal kilo's wat je voert doe je x 0,7 en dan heb je het droge stof.

Hooi is ca 80% (dus x 0,8) en kuil is 60 % (x 0,6).

Heb ik het nu een beetje duidelijk uitgelegd :P ?

En zo werkt verbranding dus niet helaas haha. Je lichaam bepaalt waar het het vet verbrand en opslaat. Je kunt dit niet beinvloeden. Spieren trainen op een bepaalde plek werkt alleen voor de spieropbouw en niet voor de vetverbranding op die plaats.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:21

Afbeelding
Afbeelding

Zou haar zelf tussen de 3 en de 4 schatten afgaande van het filmpje. Bij de hals begon ze voor de schoft een beetje spekrimpels te krijgen. Op haar schouder zit niet veel vet, haar ribben zijn momenteel nog maar nét te voelen. Op haar flanken en billen vind ik haar zelf niet zo vet maar op de ribben en begin van de hals is ze net wat te vet.

*stond op 3x 1kg muesli van pavo en 2x p.d. vrij vet kuil/hooi*

*staat momenteel (ben nog aan het afbouwen) op 3/4e - 1 - 3/4e.. gaat straks naar 3x 3/4e en mocht ze toch nog aan blijven komen bouw ik haar nog iets meer af. Ze hoeft van mij niet veel af te vallen, maar ik wil niet dat ze nog meer aankomt. Aan het vette hooi/kuil kan ik helaas niets doen, geen mogelijkheden toe. Minder geven vind ik unfair aangezien ze maar 2x p.d. krijgen en zelf hooi inslaan is niet mogelijk.*

Met een meetlint wegen overigens kom ik uit op 425 kg. Ze is 1.67. Bestaat er ook een tabel van hoeveel kg's overgewicht is?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 14:25, in het totaal 4 keer bewerkt