Loekie, veel te dik.., (is niet mijn eigen pony!)

2e:
Sobra, zeggen jullie maar.. (is ook niet mijn eigen pony)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:IcePrincess: Jeeeee wat was ie dik hihi! Wat een speknek! En wat ziet hij er goed uit op die onderste foto! Flink afgevallen zeg![]()
Ik vind zijn nek zo "droog" veel mooier dan die speknek (ik denk dat veel mensen die niet vetscoren juist de voorkeur zouden hebben voor die speknek)
Ympi schreef:Als een paard net als mensen vet kan opbouwen op verschillende plaatsen, moet hij dan net als mensen speciale oefeningen doen voor net die plaats? Iemand daar een idee van? Hoe train je vet weg op de poep? Hoe in de nek? Hoe op de buik? Of gewoon sowieso minder voeren?
Vind dat scoren erg interessant, maar we moeten er natuurlijk ook wel iets aan kunnen doen achteraf...
Focussed schreef:Ympi schreef:Als een paard net als mensen vet kan opbouwen op verschillende plaatsen, moet hij dan net als mensen speciale oefeningen doen voor net die plaats? Iemand daar een idee van? Hoe train je vet weg op de poep? Hoe in de nek? Hoe op de buik? Of gewoon sowieso minder voeren?
Vind dat scoren erg interessant, maar we moeten er natuurlijk ook wel iets aan kunnen doen achteraf...
Plaatselijk vet verbranden kan niet, ook niet bij mensen. (Helaas haha)
Het is gewoon een kwestie van meer energie erin stoppen dan eruit halen. Dus minder voeren en meer beweging.
Bij mijn merrie heb ik netjes uitgerekend wat zij mag per dag. Haar EwPa per dag is ca 3,6.
Het voordroog is ca 0,64 EwPa per kg droge stof. Ik voer haar ca 8 kg per dag, met 70% droge stof gehalte. Dus 5,6 kg droge stof.
5,6 x 0,64 = 3,58 EwPa gaat erin. Plus een handje Le Brick en 40 gram Marstall Force, kom ik precies op 3,6 EwPa per dag.
Ik zou dus een kilo minder voordroog moeten voeren om haar (rustig) af te laten vallen, of meer beweging geven (maar ze staat op rust dus is niet van toepassing).
Veel mensen rekenen totaal niet uit wat hun paard nodig heeft, hoeveel ruwvoer het krijgt etc. Dan is het lastig af te laten vallen omdat je misschien nog steeds veel te veel EwPa erin stopt dan het paard nodig heeft en je ondanks je goede bedoelingen hem maar niet af kan laten vallen.