Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:49

om die pony nou moddervet te noemen is ook wel ernstig overdreven.

Ten eerste staat de pony al zeer belabbert opgesteld en kijkt naar de camera. Ribben zijn lichtjes te zien.
Grasbuikje is net erg dat is er zo weer af. Staartbeen + bovenkant heup zie ik duidelijk dus deze is wat mij betreft zo netjes op gewicht misschien niet in topconditie maar zie ze 10 keer slechter

Afbeelding

dit vindt ik netjes mag misschien nog wat vet af bij de ribben maar verder
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 01-02-12 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:49

Is vaak zo. Meer dan adviseren kun je dan niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:53

Interessant topic :j
En met het zeker met je eens Yamcha :j
Ik vind wel een verschil tussen koudbloeden en warmbloeden. En dan bedoel ik de ouderwetsere types koudbloed, de grove types. Hier zie je (lijkt wel) vaker dikkere exemplaren. Maar hoe zie je het verschil tussen grof gebouwd en gewoon te dik?

Ik heb zelf een haflinger en het is enorm moeilijk om hem op gewicht te houden.
Doet hij niks, wordt hij dik van lucht.
Doet hij veel, hou ik hem met moeite op gewicht. Zeker de winter hakt er altijd behoorlijk in.

Qua eten en beweging is alles prima in verhouding. Hij heeft een wat grovere botstructuur en lijkt al snel dik.
Waar ik vooral naar kijk bij hem (en andere koudbloeden overigens ook) is de speklaag bij de manenkam. Veel koudbloeden hebben daar een extra laag zitten, die zelfs hard kan worden bij teveel suikers. Overgang van romp naar achterhand moet te zien zijn. Bij te dikke paarden zie je die minder. Dit geldt overigens ook voor warmbloeden.
Bij koudbloeden zie je vaak de zogenaamde McDonalds billen, de gleuf middenop. Maar de billen zelf moeten niet te rond zijn (=vet), maar bespierd.
Als je met je hand over de romp gaat, moet je de ribben kunnen voelen zonder dat je duwt. Zeker in wintervacht zijn die ribben vaak niet te zien met een teddyvacht.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:54

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:55

Elanor schreef:
Hoewel je best een punt hebt, sla jij misschien een beetje door naar de andere kant Yamcha... :) Het paard in de eerste link ziet er m.i. uit als een '3' volgens de pfd die je plaatst en is prima op gewicht.

Een paard hoeft geen taille te hebben. Je hoeft de ribben niet te kunnen zien, je moet ze kunnen voelen als je met je hand over de buik strijkt. Dat betekent dat een paard best een goed gevulde hooibuik mag hebben. Wat ik zorgelijk vind, zijn de strakke sportbrok-buiken die je wel ziet en die duiden op een ruwvoer tekort.

zeker in beweging moet je de achterste ribben wel degelijk kunnen zien (nouja, in wintervacht word dat natuurlijk snel lastiger, dat wel)

Wat een probleem is met de voelen regel is dat mensen met de punten van hun vingers gaan duwen en als ze dan ergens een rib voelen zeggen ze dat de ribben nog te voelen zijn... Helaas, dat is niet hoe het zou moeten zijn ;)

Vind de paarden tot nu toe op de foto's ietsje aan de ronde kant, niet zwaar over gewicht, maar zijn ook foto';s in wintervacht waardoor je een minder goed beeld hebt, en de fotos zijn iets van voren waardoor je er ook een mindergoed beeld van hebt. Ze zijn iig allemaal niet mager. Dat ene paardje met een oude foto in zomervacht en bespiering, die was daar wel te dik idd.
Ook de bonte vind ik iets te dik, er lijken vetkussentjes bij de staart te zijn, maar, normaals, dikte beoordelen vanaf foto's is lastig...

Wat ik hier boven zeg over de paarden op de foto's is niet als oordelend of veroordelend bedoeld, maar is mijn visie in de hoop dat mensen dr wat van op steken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:55

Imo moet je de ribben net niet/net wel kunnen zien met zomervacht.

Amanda schreef:
Bij koudbloeden zie je vaak de zogenaamde McDonalds billen, de gleuf middenop. Maar de billen zelf moeten niet te rond zijn (=vet), maar bespierd.

Ik heb juist geleerd dat alles wat daar bovenuit komt per definitie vet is en dat spieren nooit zo hoog komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:56

ik ken deze veel te dikke pony :
Afbeelding
(bagere foto , maak binnekort wel een betere)

buurvrouw is tegen magere aan maar in verhouding beter op gewicht. en ze krijgen maar 3 x per dag hooi , en de friese paarden krijgen onbeperkt en ook stukken voller.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:57

Skygirl: toen ik mijn haflinger kocht was hij echt te mager. Opgetrokken flanken, dunne hals, ingevallen bij de heupbotten.
En toch had hij de gleuf bovenop zijn billen. Geen idee waar dat vandaan komt overigens, maar in de tijd dat ik hem heb is hij van mager naar vet gegaan en weer terug, maar die gleuf is altijd gebleven :j

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:58

Ik vind het zeker interessant en ik krijg het vermoeden dat die van mij dan ook nog te dik is ;)
Maar sinds de zadelmaker is geweest (dat was volgens mij juni 2011 en herstellen zadel, 3 maand later) was ze +/- 17 kilo afgevallen (Kon ze via een meetlint meten). Ze zei dat het toen netjes was en je de ribben al wat meer kon voelen.
Nadat zij geweest is, is er zeker nog wat meer van het paard af (kon ik merken aan de singel, begon met een maat 130cm en nu zit ik op 110cm). Maar toch denk ik, omdat ik haar ribben niet echt voel, dat ze dan toch nog wat te dik is.

Maar dan een vraag; ik vind namelijk in die periode van 3 maanden, dat haar buik nog erg rond lijkt (ze is rondgeribt is me verteld) maar haar borst en nek lijken dan zo 'iel' vergeleken bij haar buik.

Ik heb helaas geen recente foto. De oudere foto's is van juni 2011, waar ze door meerderen nog wat te dik gevonden werd.
Meest recente zijn rij-foto's en daar zie ik het niet goed op.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:59

Amanda schreef:
Skygirl: toen ik mijn haflinger kocht was hij echt te mager. Opgetrokken flanken, dunne hals, ingevallen bij de heupbotten.
En toch had hij de gleuf bovenop zijn billen. Geen idee waar dat vandaan komt overigens, maar in de tijd dat ik hem heb is hij van mager naar vet gegaan en weer terug, maar die gleuf is altijd gebleven :j

Ik bedoel net per se té vet, maar gewoon dat dat altijd vet is. Ik weet niet zeker of het klopt hoor. :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:01

Interessante PDF. Ik vind de pony op de eerste pagina overigens niet 'moddervet', maar wel ontzettend arm bespierd ;)

Mijn paard heeft een wedstrijdpauze gehad van 3 maanden ivm mijn verhuizing en heeft lekker een beetje gelummeld. Sinds een maandje weer wat opgepakt en hij begint weer in vorm te komen, maar hij is nog zeker niet in SGW-shape! Eind van de maand 2 crosstrainingen en dan zit hij weer lekker strak in het pak. Hij blijft dan overigens gewoon op hetzelfde voer, alleen na SGW's en zware trainingen krijgt hij wat extra's.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:02

Skygirl schreef:
Amanda schreef:

Ik bedoel net per se té vet, maar gewoon dat dat altijd vet is. Ik weet niet zeker of het klopt hoor. :)

Geen idee, dat zou heel goed kunnen hoor :j

Wat de zadelmaker (of fysio, dat ben ik even kwijt :? ) mij pas uitlegde is dat de spieren van veel koudbloeden korter en dikker zijn dan die van warmbloeden. Warmbloeden zijn atletischer gebouwd, met langere pezen waardoor ze veel leniger zijn.
Daarom zie je de pezen bij koudbloeden ook grover zitten, naast de grove botstructuur en ronde ribben.

Maar goed, dat heeft dan weer niets met gewicht en te dik of te dun te maken :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:03

_Noor schreef:
Interessante PDF. Ik vind de pony op de eerste pagina overigens niet 'moddervet', maar wel ontzettend arm bespierd ;)

Mijn paard heeft een wedstrijdpauze gehad van 3 maanden ivm mijn verhuizing en heeft lekker een beetje gelummeld. Sinds een maandje weer wat opgepakt en hij begint weer in vorm te komen, maar hij is nog zeker niet in SGW-shape! Eind van de maand 2 crosstrainingen en dan zit hij weer lekker strak in het pak. Hij blijft dan overigens gewoon op hetzelfde voer, alleen na SGW's en zware trainingen krijgt hij wat extra's.

Dat is ook de reden waarom ik er de dierenarts heb bijgehaald omdat ze wegens onverklaarde redenen begon af te vallen en spieren te verliezen, terwijl er niets veranderd was in voeding of werk.

_Noor

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:04

Verstandig van je :j

Nadine_S

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:05

Interessant! Ik twijfel over de conditie van een van mijn paarden als ik dit zo lees. Paard is ontzettend gespierd, maar ook wel te dik denk ik. Lastig vind ik het!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

de foto's die tot nog toe geplaatst zijn zijn echt geen veel te dikke paarden hoor ( vind ze wel netjes :j )

paar jaar geleden kwam hier een merrie voor dekking,die was echt té dik ja...vond ik zelf,haha en ik vind niet zo snel paarden te dik ( eerder te dun..)
Afbeelding

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:08

Jeeeutje :wow:

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:08

kimmie261 schreef:
de foto's die tot nog toe geplaatst zijn zijn echt geen veel te dikke paarden hoor ( vind ze wel netjes :j )

paar jaar geleden kwam hier een merrie voor dekking,die was echt té dik ja...vond ik zelf,haha en ik vind niet zo snel paarden te dik ( eerder te dun..)
http://www3.picturepush.com/photo/a/746 ... 466556.jpg

Lijkt wel alsof die er speciaal voor gefokt is, als een soort vleespaard. :oo

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:09

Kimmie: het spijt me, maar de paarden in je profiel zijn merendeel veel te dik :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:10

Kimmie, oef! Dat is wel goed voorbeeld van te dik ja.

Tja, als sommige stamboeken dat nou ook nog eens in zouden zien...
Heb mijn paard dit jaar schaamteloos vet gemest en daarmee werd ze eindelijk ster.

Alle andere jaren kreeg ik als commentaar, niet voldoende bespiering..
(liep toen Z en endurance was dus afgetraind zeg maar, voor sportpaard nog vet, maar voor stamboek onbespierd, zucht.)
2009, dag voor de keuring, dus niet voldoende bespierd.
Afbeelding

Dit jaar had ze voldoende bespiering (lees: VET, want ze had wegens blessures en dracht al heel lang niets gedaan)
2011, foto van de dag van de keuring, toen we weer thuis waren.
Afbeelding
Ik beken dat ik haar dit jaar krachvoer bij gaf vanwege de keuring, aangezien ze er nu ook een veulen bij had lopen,
was dit naar mijn idee de enigste kans en manier om haar ooit ster te krijgen, want zo dik gaat ze nooit meer zijn.

Is dus wel heel lastig als je stamboek zijn leden toch ietwat verwrongen beeld van hoe een fjord eruit hoort te zien meegeeeft.
En te dik heeft niets met ouderwets of modern type van doen, dat is bouw, niet speklaag!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:14

Pletje123 schreef:
Kimmie: het spijt me, maar de paarden in je profiel zijn merendeel veel te dik :=

:j mooi zo...zoals ik al eerder schreef heb ik ze 100x liever zo als op het naadje van.. :)

heb hier een paar keer meegemaakt dat paarden iets kregen en daarvan echt veel afvielen en goddank hadden ze wat kilo's teveel anders waren het gratenpakhuizen geweest,dus hier gaat er geen gram vanaf :n ,maar ik heb dan ook geen enkele moeite met wat rondere beesten hoor :)

zal me een worst wezen eigenlijk hoe een ander zijn paard eruit ziet,kan me daar nog werkelijk geen seconde over druk maken :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:16

kimmie261 schreef:

Afbeelding

Wow, ik heb nog nooit een paard zo dik gezien. Wist niet dat het kon.... Van mij mag je bij sportpaarden best wat ribben zien. Hoeft helemaal niet te betekenen dat ze te dun zijn. Over het algemeen worden springpaarden wat dunner gehouden dan dressuur paarden. Volgens mij heeft dat meer te maken met hoe energiek je het paard wil hebben.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:18

Dan ben ik wel heel benieuwd wat jullie van Silke vinden:
Afbeelding
Afbeelding

Persoonlijk vind ik Silke nu perfect op gewicht namelijk :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:19

kimmie261 schreef:
Pletje123 schreef:

:j mooi zo...zoals ik al eerder schreef heb ik ze 100x liever zo als op het naadje van.. :)

heb hier een paar keer meegemaakt dat paarden iets kregen en daarvan echt veel afvielen en goddank hadden ze wat kilo's teveel anders waren het gratenpakhuizen geweest,dus hier gaat er geen gram vanaf :n ,maar ik heb dan ook geen enkele moeite met wat rondere beesten hoor :)

zal me een worst wezen eigenlijk hoe een ander zijn paard eruit ziet,kan me daar nog werkelijk geen seconde over druk maken :)

Nou ja, het gaat hier om te dikke paarden. Je schrijft over de merrie van een ander dat die veel te dik is, maar in dit geval lijkt mij dat de pot de ketel verwijt dat hij zwart ziet ;)

Heb je je ooit verdiept in de risico's van een te dik paard? En dacht je dat het voor een paard prettig is om te dik te zijn? Volgens mij is dit precies waar de TS van dit topic op doelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:20

Weidebloem schreef:
kimmie261 schreef:

[url=http://nl.picturepush.com/public/7466556][img]http://www3.picturepush.com/photo/a/7466556/640/7466556.jpg

Wow, ik heb nog nooit een paard zo dik gezien. Wist niet dat het kon.... Van mij mag je bij sportpaarden best wat ribben zien. Hoeft helemaal niet te betekenen dat ze te dun zijn. Over het algemeen worden springpaarden wat dunner gehouden dan dressuur paarden. Volgens mij heeft dat meer te maken met hoe energiek je het paard wil hebben.

ik ken wel een dikkere merrie die nu ook drachtig is , maar ook zonder dracht is het een vet paard.