Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoniem schreef:Aspero is ook wel prettig.
Alleen weer minder eiwit.
Healthy herbs kan ook.
Heeft ie wel 1 keer slokdarm verstopping van gekregen.
Schrokte toen ook wel, maar die brokjes zijn kleiner dus gaat dat wellicht makkelijker ( schrokken)
xyzutu2 schreef:Als je maar een heel klein beetje geeft, waarom wil je dan dat je paard daar goed op moet kauwen?
Voor een betere vertering door speekselaanmaak hoef je het niet te doen; paardenspeeksel bevat geen verteringsenzymen en is in feite alleen maar water. Door voer nat te voeren komt het nat de maag binnen en dat is precies hoe het bedoeld is.
Als het je echt om meer kauwbewegingen gaat, dan zou ik gewoon een plakje hooi meer neerleggen, daar haal je meer gekauw uit dan je ooit uit een handje grasbrok zult halen.
Ik heb een paar maanden Healthy Herbs geweekt gevoerd ook al hoefde dat niet volgens de fabrikant. Ik heb het een keer halfgeweekt gevoerd en dat kostte me meteen bijna mijn paard. In tussentijd gebruikte ik het wel als voedselbeloning (3 brokjes per keer) maar daar ben ik toen ook mee gestopt.
Luzernebrok kun je in veel gevallen wel droog voeren en er zitten ook een hoop eiwitten meer in. Hartog heeft ook een echt droog te voeren grasbrok, maar daar zit 3% melasse in, ik weet niet of dat je erg tegenstaat? Als het je echt om het kauwen gaat, dan kun je ook altijd de grasbrok gewoon veilig weken en daar dan een of twee handen grof gehakselde luzerne doorheen gooien, dat zorgt automatisch voor meer kauwarbeid.
Ik voer inmiddels geweekte Esparcette: daar moet ook geweekt nog behoorlijk op gekauwd worden volgens de paarden/ponys hier, dus dat zou ook een optie kunnen zijn als je veilig geweekt meer eiwitten wilt voeren en je paard toch veel wilt laten kauwen.