Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:35

Omdat ik van mening ben, dat de kwaliteit van hooi(of voordroog)niet constant gewaarborgd kan worden.
Of nouja,laat ik zeggen,dat dat erg moeilijk is.
En zoals je zelf dus ook schrijft zijn er ook paarden die wél meer krijgen dan alleen hooi,dus kennelijk zit niet alles in hooi?

merrieveulen

Re: Gras/kruidenbrok droog voeren(HH,Equifyt, agrobs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:16

het verschilt per paard. als je paard het goed kan verwerken is er niks aan de hand. mijn minipaardje eet altijd heel rustig en krijgt 'gewone' brok van Healthy herbs, dus niet speciaal de grasbrok ofzo.
mijn Welsh vreet als een idioot, die stopt zijn hoofd erin en hapt toe als een Jaws op een visser. hij heeft van de HH al een paar keer een slokdarmverstopping gehad. heel kleine verstoppinkjes, maar toch. hij krijgt ook kwikbeet dus daar gooi ik de brokken nu doorheen, óf ik giet er water en olie bij.

mijn advies is dan ook, kijk gewoon goed wat het doet. het ene paard vindt een kwartier kauwen heerlijk, het andere doet hap slik weg. mijns inziens kan je iig beter wat te voorzichtig zijn met dit soort dingen dan te makkelijk. een echte slokdarmverstopping is pure horror voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:15

Ik doe nu meestal eerst wat weken,met wat supplement(vitamine/mineralen en evt handje musli)en dan een hand droog..

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:50

Ik ben begonnen met de herbs van equifyt geweekt te geven maar geef ze nu droog. Voor de nacht 1 voerschep naast kuil. Mijn paard eet erg rustig dus ben niet bang voor verstopping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:23

en mensen hier die het droog mixen/mengen met iets anders?
(spelt,granen,musli?)

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:39

Ik gaf de healthy herbs eerst ook droog als snoepje aan mijn verzorgpoown, maar nadat ik aantal slecht aflopende verhalen hier op bokt hebt gelezen over slokdarmkoliek geef ik ze niet meer droog. Voor mijn eigen gemoedsrust :).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:41

Anoniem schreef:
en mensen hier die het droog mixen/mengen met iets anders?
(spelt,granen,musli?)

haha ja maar niet zoals jij bedoelt denk ik. ik heb de gewone 6 mm brokjes van HH en die gooi ik door een portie geweekte kwikbeet bietenpulp...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:48

ik doe 2 handjes door een halve schep spelt en een halve schep muesli (die muesli gaat nog geschrapt worden en vervangen door volle haver en gerst)
2handjes geweekt door een granenmix
en 3-4 handjes (halve schep) met luzerne als extra bezigheid voor de nacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:49

Zijn er inmiddels meer mensen die cobs droog of hoogstens licht nat voeren?
Ik weekte ze dus, tot een grassige massa.
En dat lust ie niet.
Gaf m vandaag wat droog en dat ging prima. Een handje.
Betreft fetura van agrobs

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:53

luzernecobs van Agrobs mag je droog voeren. Maar de wiesencobs voerde ik ook meestal droog, maar dat was hooguit 2 handjes in een grote voerbak tussen de rest vh voer door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:55

Hij eet t wel enorm langzaam.
Baal wel, vind t mooi voer en geweekt lustmoord t dus niet.
Zou vochtig ook goed zijn.. dus niet uit elkaar geweekt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:58

is het weken niet om verstoppingen te voorkomen? Als hij traag eet, is de kans toch ook kleiner.
Mss idd proberen met een plantenspuit proberen te bevochtigen en dan even (of uren) laten staan, dan is de inzet tot uiteenvallen gegeven.

anders aspero?

healty herbs moest je dacht ik ook niet weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:05

Aspero is ook wel prettig.
Alleen weer minder eiwit.

Healthy herbs kan ook.
Heeft ie wel 1 keer slokdarm verstopping van gekregen.
Schrokte toen ook wel, maar die brokjes zijn kleiner dus gaat dat wellicht makkelijker ( schrokken)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:11

Ik voer mijn 5 paarden Carli Wafer. Dit zijn grote brokken geperste alfalvá en geef je ook droog. Paarden doen er enorm lang mee want moetén heel goed kauwen. Nog nooit een slokdarm verstopping gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:11

Wij hebben wiesencobs van Marstall en voer het droog. Als je het nat maakt valt het uit elkaar waar je bij staat, dus in de mond zal het ook snel weken, maar ze kauwen er goed op en dat is ook de bedoeling. Het is ook niet zoals bietenpulp dat het nog eens 5x uitzet.

We hebben de Carli Wafer ook en daar kauwen ze ook lekker op, maar mn merrie kan niet tegen lucerne, dus zij staat weer op de wiesencobs.
Carli Wafer kauwen ze echt af en werken ze sowieso niet in 1x naar binnen.

Wiesen fasern is bijv los gras, maar kan een paard wat schrokt net zo goed slokdarmverstopping van krijgen. Paarden moeten nou eenmaal goed kauwen, anders gaat het mis. Maar wiesencobs bijvoorbeeld, vallen echt bij minimaal vocht uit elkaar en zetten niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 02:22

Als je maar een heel klein beetje geeft, waarom wil je dan dat je paard daar goed op moet kauwen?
Voor een betere vertering door speekselaanmaak hoef je het niet te doen; paardenspeeksel bevat geen verteringsenzymen en is in feite alleen maar water. Door voer nat te voeren komt het nat de maag binnen en dat is precies hoe het bedoeld is.
Als het je echt om meer kauwbewegingen gaat, dan zou ik gewoon een plakje hooi meer neerleggen, daar haal je meer gekauw uit dan je ooit uit een handje grasbrok zult halen.

Ik heb een paar maanden Healthy Herbs geweekt gevoerd ook al hoefde dat niet volgens de fabrikant. Ik heb het een keer halfgeweekt gevoerd en dat kostte me meteen bijna mijn paard. In tussentijd gebruikte ik het wel als voedselbeloning (3 brokjes per keer) maar daar ben ik toen ook mee gestopt.
Luzernebrok kun je in veel gevallen wel droog voeren en er zitten ook een hoop eiwitten meer in. Hartog heeft ook een echt droog te voeren grasbrok, maar daar zit 3% melasse in, ik weet niet of dat je erg tegenstaat? Als het je echt om het kauwen gaat, dan kun je ook altijd de grasbrok gewoon veilig weken en daar dan een of twee handen grof gehakselde luzerne doorheen gooien, dat zorgt automatisch voor meer kauwarbeid.

Ik voer inmiddels geweekte Esparcette: daar moet ook geweekt nog behoorlijk op gekauwd worden volgens de paarden/ponys hier, dus dat zou ook een optie kunnen zijn als je veilig geweekt meer eiwitten wilt voeren en je paard toch veel wilt laten kauwen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:10

Mijn paard heeft met brokken of muesli snel slokdarmverstoppingen.. helaas ben ik inmiddels expert.. door droge grasbrokken (herbs van equifyt in mijn geval) moet hij beter kauwen en heeft hij nagenoeg geen last van slokdarmverstoppingen.. luzerne helpt ook tegen slokdarmverstoppingen bij mij maar ik voer liever herbs

Als hij pulp krijgt worden de grasbrokken ook gewoon mee geweekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:56

Ik vind de samenstelling van wiesencobs/ fetura veel mooier dan luzerne of dergelijke.
Vind t wel een mooi voer.
Als ie t zo wel wil eten ben ik blij.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:12

Anoniem schreef:
Aspero is ook wel prettig.
Alleen weer minder eiwit.

Healthy herbs kan ook.
Heeft ie wel 1 keer slokdarm verstopping van gekregen.
Schrokte toen ook wel, maar die brokjes zijn kleiner dus gaat dat wellicht makkelijker ( schrokken)

ik voer nu een jaar de super brok plus van HH. ne heb ik er nooit problemen me ondervonden. het paard eet super rustig en krijgt een speeksel snorretje. hij eet het niet direct op. hij eet het geleidelijk tussen door. dit heft voor en nadelen. je voert het gewoon droog. er zit zeker een gewenningsperiode aan.

voordelen: je kunt het voeren wanneer je wilt. ze nemen op wat ze nodig hebben en laten de rest liggen. je voert dus nooit te veel. je paard heft altijd beschikking tot voer.

nadeel: het werkt niet als je supplementen wilt geven dat het paard direct moet eten. het is onhandig als het paard in groepsverband gehuisvest is.

ik ben er zeer tevreden over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:36

Ik was er half tevreden over.
Op alleen hun brok kreeg mijn pony toch wat klachten... misschien samen met een supplement beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:41

xyzutu2 schreef:
Als je maar een heel klein beetje geeft, waarom wil je dan dat je paard daar goed op moet kauwen?
Voor een betere vertering door speekselaanmaak hoef je het niet te doen; paardenspeeksel bevat geen verteringsenzymen en is in feite alleen maar water. Door voer nat te voeren komt het nat de maag binnen en dat is precies hoe het bedoeld is.
Als het je echt om meer kauwbewegingen gaat, dan zou ik gewoon een plakje hooi meer neerleggen, daar haal je meer gekauw uit dan je ooit uit een handje grasbrok zult halen.

Ik heb een paar maanden Healthy Herbs geweekt gevoerd ook al hoefde dat niet volgens de fabrikant. Ik heb het een keer halfgeweekt gevoerd en dat kostte me meteen bijna mijn paard. In tussentijd gebruikte ik het wel als voedselbeloning (3 brokjes per keer) maar daar ben ik toen ook mee gestopt.
Luzernebrok kun je in veel gevallen wel droog voeren en er zitten ook een hoop eiwitten meer in. Hartog heeft ook een echt droog te voeren grasbrok, maar daar zit 3% melasse in, ik weet niet of dat je erg tegenstaat? Als het je echt om het kauwen gaat, dan kun je ook altijd de grasbrok gewoon veilig weken en daar dan een of twee handen grof gehakselde luzerne doorheen gooien, dat zorgt automatisch voor meer kauwarbeid.

Ik voer inmiddels geweekte Esparcette: daar moet ook geweekt nog behoorlijk op gekauwd worden volgens de paarden/ponys hier, dus dat zou ook een optie kunnen zijn als je veilig geweekt meer eiwitten wilt voeren en je paard toch veel wilt laten kauwen.

Die van ons staan 24/7 op hooi, dus dat is altijd al aanwezig.

Lucerne kan mijn oudere merrie niet goed tegen. Wiesencobs vind ik zelf een mooi product. Dat krijgt ze bij een handje 18+ dat we sinds kort proberen, Force en wat bietenpulp.
Bij mij gaat kauwen altijd boven nat voeren. Bietenpulp krijgen ze hier alleen in de winter 's avonds erbij. Maar sowieso laat ik de 24jr merrie kauwen zolang ze dat gewoon goed kan. De wiesencobs komen sowieso niet droog in de maag natuurlijk. Wiesencobs vallen heel snel uit elkaar met minimaal water, dus water toevoegen is maar minimaal vocht.

De grasbrok van Hartog vind ik een minder mooi product. Is hap, slik weg en inderdaad toch oa melasse toegevoegd.

Ook al staan paarden 24/7 op hooi, is dat te eenzijdig. Wil je gezond en veilig bijvoeren zijn er mooie droge grasmengelingen. Ik heb bijv ook wel de wiesen fasern geprobeerd en de optiform van mijten, maar die zijn snel stoffig, waar ik meer bezwaar tegen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:34

Of alleen hooi te veelzijdig is ligt natuurlijk aan je hooi. ;)
Als je hooi alleen te weinig veelzijdig vindt dat zul je ook iets anders moeten voeren dan pure grasbrok, want dat is hooi in een andere vorm. Ik heb laatst van twee verschillende dierenartsen gehoord dat ze steeds vaker zien dat grasbrok geen goede aanvulling is op een hooidieet aangezien de kwaliteit van grasbrok blijkbaar nogal schijnt te wisselen naargelang het jaargetijde en bepaalde dingen zoals eiwitten bijvoorbeeld niet even gemakkelijk eruit op te nemen zouden zijn. Mijn paard is er zo eentje die op grasbrok geen spieren aanmaakt.

@ Superpony; Hoeveel kilo/gram wiesencobs geef je per dag zodat ze meer kauwen? En hoe lang doen ze over die hoeveelheid?
edit: ik zie net dat je dat samen met granen voert, dus dat is sowieso niet zo representatief.

Misschien handig voor de kauw-vergelijking: ;) [***] staat op 600 gram tot pap geweekte esparcettebrok (in 1 kilo water geweekt) 15-25 minuten minuten te kauwen.
Hij doet hier langer over dan dezelfde hoeveelheid (600gr) in de vorm van droge grasbrok of droge luzernebrok. Ik heb sowieso het idee dat hij droge brokken sneller wegkrijgt, gek genoeg. HH grasbrokpap wilde hij nog wel eens 'drinken' als deze te dun was, maar bij de esparcettepap doet hij dit niet.
Hoe lang doen andere paarden over grasbrok, geweekt of ongeweekt? Ik denk dat dat wel een mooi criterium is voor hoe lang er gekauwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:06

Tsja de mijne vreet gewoon moeilijk en geweekt eren al helemaal niet.
Zal t mondgevoel wel zijn. Hij hoeft geen hap.
Zet m een bak droge brok voor en hij eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:46

Dan hou je inderdaad weinig keus meer over. [***] wil wel pap eten, maar geen soep. Als ik er teveel water in doe dan zet hij een hoef in de voerbak en is de hele paddock gedekt met grassoep en kan ik opnieuw een pap gaan maken... >;)

Ik lees op Bokt dat mensen vaak enthousiast zijn over Agrobs Fetura maar ik heb er nog niet naar gekeken en zou dus ook niet weten wat dat zo bijzonder maakt. Misschien is dat een optie?

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:56

Ik voer ook de fetura gemengd met de timothee cobs maar ik week het wel een beetje ivm versleten gebit, die fetura heeft echt wonderen gedaan bij mijn merrie.