Smakelijk alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Re: Smakelijk alternatief op SandClear en zelfgekookt lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:00

Ja dat zegt mijn gevoel dus ook een beetje. Dus die bewering heb ik terug gemailt. Zal mij benieuwen wat ze daarvan zegt... :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:08

Weer een mail terug gehad van de DA. Ze zegt: Het maakt echt niet uit hoe je het geeft. Gewoon wat je eigen voorkeur heeft en wat je paard het beste eet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:18

Tuurlijk maakt het niet uit. Het wordt nat zodra het in de mond komt. En het doet pas wat in de darmen, een uurtje of 6 weken in speeksel en maagzuur verder... Hoe nat denk je dat de inhoud van de dunne darm is, waar over het algemeen, zeker in het begin van de darm, echt geen zand in zit?
Het zand gaat zich pas ophopen in de dikke darm, als er water aan de inhoud wordt onttrokken en het zand niet meer meegevoerd wordt. Dáár wordt de inhoud van de darmen dus weer droger, inclusief de psyllium, en daar gaat het spul aan de slag.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:59

VSw-->VS

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:51

carolien64 schreef:
in belgie koop ik pseliumzaad(weet niet of ik het goed schrijf)

Waar koop je dat in België?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:01

Ibbel schreef:
Tuurlijk maakt het niet uit. Het wordt nat zodra het in de mond komt. En het doet pas wat in de darmen, een uurtje of 6 weken in speeksel en maagzuur verder... Hoe nat denk je dat de inhoud van de dunne darm is, waar over het algemeen, zeker in het begin van de darm, echt geen zand in zit?
Het zand gaat zich pas ophopen in de dikke darm, als er water aan de inhoud wordt onttrokken en het zand niet meer meegevoerd wordt. Dáár wordt de inhoud van de darmen dus weer droger, inclusief de psyllium, en daar gaat het spul aan de slag.

Thanx voor de uitleg. Ik heb me verder nooit zo verdiept in hoe het precies werkt :o
Mijn paarden eten het slecht als het nat is, want ze hebben een hekel aan de plakkerige spul in hun mond. Dan zou ik het echt door de slobber moeten voeren en dat vind ik dan weer teveel werk :+

Ik blijf het dus mooi droog voeren :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:06

Kijk. Dat is nou is een antwoord waar we wat aan hebben... :j

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:26

In Duitsland worden de psyliumzaadjes of zoals zij het noemen Flohsamen, veel meer gebruikt, alleen heb ik al verschillende duitse dierenartsen gesproken die zeggen dat er vaak te weinig van word gevoerd om echt resultaat te zien.

Je zou bijv. al 300 gram van die zaadjes moeten voeren per dag voor pony's en 500 gram voor paarden.
Dan word het al moeilijk voeren want voor die hoeveelheden heb je een behoorlijke hoeveelheid krachtvoer nodig.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:41

Hoezo? Je kan het toch gewoon zo geven. Of anders nat maken en mengen met wat slobber. Of je moet een hele moeilijke eter hebben ja. Dan mag je wel 3 emmers slobber maken... :')

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:24

Ik gebruik ook Linosan, van mij krijgen ze het het gehele jaar door. Staan iedere dag op de wei. En ze hebben sinds ze dit krijgen nooit meer koliek gehad. Ze zijn er trouwens ook gek op

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:55

Hoezo.......?? Nou omdat als je er alleen al 50 gram van door de slobber doet je het al bijna kunt snijden ;) en als je een ponyras hebt welke weinig krachtvoer krijgt omdat hij sober gehouden word dan word het moeilijk.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:39

Dan moet je er gewoon wat meer water bij doen. ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:10

Mijn shetten zijn alles eters,maar hebben ook even moeten wennen toen ik gekookt lijnzaad ging voeren ;)
Deed het na een eerste mislukte poging...mengen met geraspte appel en wortel,en dat ging er wel in.(hoewel ze nog matig tevreden keken!).
Maar inmiddels vinden ze het zo lekker en hebben het leren eten blijkbaar...want al geef ik nu een klodder zo in de bak,dan gaat het op!
Omdat het wat lastig is om op stal lijnzaad te koken,heb ik nu lijnzaadmeel wat ik met water uit de waterkoker aanmaak.
Hoewel niet dat drillerige en snotterige,word het wel een vaste pap..en schijnt de werking hetzelfde te zijn.
Ze vinden dit nog lekkerder,en doe het tegenwoordig samen met een stalgenootje gewoon een schep over hun voer heen.
Dat gaat erin als pap :+
Heb zelf liever de hele lijnzaad en dan koken,maar dat is vrij onhandig op het moment,en de lijnzaadmeel word ook graag gegeten!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:43

@ |o sorry hoor

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:30

Lijnzaad hoef je niet te koken. Gewoon malen en 100-150 gr pd geven.
Het hele blauwzuur verhaal is achterhaald.

Denk overigens wel dat het wb het zandgebeuren beter werkt als je het kookt. Maar dat is een gutfeeling, niet wetenschappelijk bewezen dat ik weet.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:46

Ik heb dit topic met belangstelling gelezen. Mijn 20+ paard staat sinds een week of twee weer op de paddock en helaas is de eerste koliekaanval alweer een feit. De VA heeft aangeraden om de mest regelmatig op zand te controleren en eens in de maand een kuurtje te geven. Nu heb ik eens zitten kijken wat er te krijgen is op dat gebied en dat is nogal wat.

Maar wat is nu, behalve de prijs, het verschil tussen bijvoorbeeld zand-weg en een 'gewone' zak Psyllium-zaad. Ik bedoel, je betaalt een behoorlijk prijsverschil, mag je er dan van uit gaat dat het dure spul beter werkt / meer doet dan de goedkope oplossing?

Ik wil best geld voor mijn paard uitgeven, daar niet van. Maar als ware Nederlander zijnde, als ik geld kan besparen dan doe ik dat ook graag ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:23

op de zandweg emmers staat dat het voor (ik geloof) 95 of 98 % bestaat uit psyllium zaad.
waar dit prijsverschil hem dan in zit? in de verpakking? in de merknaam? in het 'smaakstofje' wat ze erbij doen waardoor mijn paard het niet meer eet? ik heb geen flauw idee, maar ik heb het idee dat ze gewoon 4x meer winst maken op eenzelfde product.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:07

wij gooien gewoon de (geweekte) sandclear door de slobber. Knappe pony die het daar uit weet te wurmen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:05

Lijnzaad kook ik eigenlijk altijd. Maak gewoon een paar portie's tegelijk. Het enige lastige is eigenlijk dat je steeds moet blijven roeren als het kookt.

Ik ga toch psylliumzaadjes bestellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:16

en lijnzaadbrok?doet dat hetzelfde als (gekookte)lijnzaad?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:01

Ik heb ook van die 'flosamen' uit duitsland, maar als ik het nat maak moet ik het wel echt FLINK nat maken. Droog ga ik niet eens proberen denk ik.... want als het een beetje vochtig is, doet mijn merrie al moeilijk met rare bekken trekken omdat het gaat plakken. Of zou dat minder zijn als ik het gewoon droog door het voer doe?? Ik maak er nu een slobber van.

Aangezien iig mijn kleine dame zand in de ontlasting heeft, wil ik ze een flinke kuur gaan geven. Shet & groot paard. Maar hoeveel moet je daarvan geven?? Ik denk dat ik het in een slobber ga geven, omdat ze het anders slecht eten. En eigenlijk in combinatie met gekookt lijnzaad of wordt het dan enorm dubbel op (lijnzaad gekookt EN van die phyllium of wat het ook is vezels). Iemand een idee of tip?